« Înapoi la pagina festivalului

Moonrise Kingdom: suflu copilăresc peste vârstnicul Festival de Cannes

de Gloria Sauciuc in 16 Mai 2012
Moonrise Kingdom: suflu copilăresc peste vârstnicul Festival de Cannes

Moonrise Kingdom, primul film proiectat la Cannes din competiţia pentru Palme d'Or, deschide cel mai important Festival de film al lumii într- un spirit ludic, imprimând un aer adolescentin vârstnicei ediţii a evenimentului. La aniversarea celor 65 de ani ai săi, Festivalul debutează cu un film despre descoperirea iubirii, magia verilor de vacanţă, micile secrete ale copiilor, emoţiile descoperirii sexualităţii şi adulţi care se poartă precum cei mici. Laitmotivul sonor al filmului este Le temps de l'amour, al lui Francoise Hardy.

Moonrise Kingdom va avea lansarea de gală seara aceasta la Festivalul de Film de la Cannes, dar o parte din presă a văzut deja filmul lui Wes Anderson în cursul zilei. Super-starurile Edward Norton, Bruce Willis, Bill Murray şi Tilda Swinton au răspuns primelor întrebări despre film, în cadrul conferinţei de presă. Regizorul Wes Anderson a colaborat îndeaproape cu Roman Coppola la scrierea scenariului, a doua oară de la Darjeeling Limited (2007) încoace.

Iată primele impresii, la cald, despre Moonrise Kingdom, şi o prezentare a filmului. Plasat pe o insulă pe coasta Statelor Unite, în vara lui 1965, Moonrise Kingdom e povestea a doi adolescenţi de 12 ani care se îndrăgostesc, îşi fac o promisiune şi apoi fug împreună în natura sălbatică. Spectatorul se va simţi invitat pe un imens loc de joacă, pentru că regizorul Wes Anderson te trage de mâneca într-o tabără de cercetaşi, şi te prinde într-o întreagă ţesătură de personaje pitoreşti, ce au crize de rebeliune (infantilă), şi poveşti de dragoste ingenuă, pe fondul unei scenografii în culori primare, retro, cu elemente mai mult sau mai puţin bizare. Amestecul de joc şi maturizare, plus emoţiile ingenue ale protagoniştilor, te vor face să iubeşti filmul.

Ca în Darjeeling Limited, protagoniştii pleacă într-o călătorie, de data aceasta nu cu trenul, ci într-o canoe, în fuga lor de lume. E o călătorie în care jocul, cititul poveştilor şi descoperirea sexualităţii e presărată cu gaguri copilăreşti (ale scenariştilor Wes Anderson şi Roman Coppola - până şi poantele din film parcă au fost gândite de copii; dar asta nu le face mai puţin amuzante).

Alegerile regizorale ale lui Wes Anderson se află la extreme - filmează într-un singur cadru, folosindu-se de travellingul camerei, mai multe încăperi succesive, pentru a-şi prezenta protagoniştii în spaţiul care-i caracterizează. Procedeul îl întâlneam şi la scurtmetrajul său, Hotel Chevalier, cu Natalie Portman şi Jason Swartzman. Apoi, Wes Anderson se concentrează pe planuri-detalii: o broşă de damă pusă în pieptul orfanului Sam, eroul principal, jucat de Jared Gilman, arătată de mai multe ori, ca şi însemnele specifice costumului de cercetaş, gros planuri pe chipuri şi pe toate elementele scenografice pitoreşti. Nu lipseşte nici relanti-ul, aici în sporirea efectului amuzant.

În timp ce autorităţile îi caută, o puternică furtună se apropie de insulă - şi liniştita comunitate e dată peste cap. Bruce Willis joacă rolul şerifului, căpitanul Sharp. Edward Norton este un instructor de cercetaşi, Ward. Bill Murray şi Frances McDormand sunt părinţii fetei. Bill Murray (Domnul. Bishop) a jucat în toate filmele lui Wes Anderson, de la The Royal Tenenbaums, The Life with Steve Zissou, The Darjeeling Limited la Fantastic Mr.Fox (voce). Din distribuţie mai fac parte Tilda Swinton, asistent social, Jason Schwartzman, cercetaş-şef şi Bob Balaban, pe post de narator.

Filmul reuşeşte să combine seriozitatea maturităţii cu inocenţa jocurilor.

Personajul fetei, Suzy Bishop, e un copil neînţeles acasă: stă cu trei frăţiori, cu un tată cu probleme de comportament pe care mama îl înşală. Cât despre Sam Shakusky, e un copil bun şi cu talent de cercetaş, care a luat toate medaliile. Însă nici el nu e înţeles acasă de familia care l-a adoptat - dar nici la cercetaşi. El se întâlneşte cu Suzy şi plănuiesc, timp de un an, să fugă împreună. Titlul face referire la locul unde fug cei doi copii, loc numit "Mile 3.25 Tidal Inlet - dar care va căpăta numele de Moonrise Kingdom", se specifică în caietul de presă al filmului.

Kris Moran, care a creat scenografia, relatează: "Wes e interesat de fiecare detaliu. Am bătut anticariatele şi am împrumutat lucruri vechi. Adesea, când pregăteam platoul, căutam lucruri de epocă". Scenografa continuă: "Filmul are un univers estetic ceva mai neobişnuit faţă de celelalte filme ale lui Wes. E mai puţin cizelat". Referindu-se la căutarea corturilor de cercetaşi, a decorurilor din anii '60 şi a vestimentaţiei, în cantităţile cerute pentru film, Kris Moran dă detalii amuzante: "Un artist local, James Langston, a sculptat mici ratoni pe canoe, făcând şi totemuri pentru noi. Un alt artist a făcut toate articolele din lemn de cicoare, iar un altul a sculptat cu fierăstrăul mecanic totemurile care semnalizau tabăra de cercetaşi". Pentru casa familiei Bishop, pe de altă parte, căutările vizau un loc potrivit. Casa aleasă este în Conanicut Light, Jamestown - un fost far. "Dar nu e casa tipică de an 1965, ci un amalgam de detalii de epocă ale anilor 1960", concluzionează scenografa. Muzica este un alt mare atu al filmului, Alexandre Desplat - care va susţine un masterclass la Cannes zilele acestea - semnând muzica.

Cinemagia punctează cu 8 stele din 10 acest prim film în cursa pentru Palme d'Or.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
xerses pe 16 mai 2012 22:56
Chiar asa de bun sa fie?8 stele din 10?

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells