Claudiu Bleonţ, un actor mereu surprinzător

de Mihnea Columbeanu în 17 Aug 2011
Claudiu Bleonţ, un actor mereu surprinzător

Februarie, 1990... Permisie din armată. Mânat de dor, fac o vizită la I.A.T.C., unde urma să-ncep studiile în toamnă, şi nimeresc în plin examen al anului I de actorie, clasa lui Laurenţiu Azimioară - tema, ca de obicei în acel semstru dintâi: dramatizări. După un fragment din Zaharia Stancu, cu Radu Amzulescu, Mirela Comnoiu şi Camelia Maxim, vine la rând o schiţă de Dumitru Solomon. În scenă, Margareta Cristea (o studentă frumoasă, dar nu tocmai flexibilă, care tocmai se pregătea să nu mai fie doamna Eugen Cristea, îndreptându-se spre Helmuth Jakobi, de la clasa de germană)... Si intră un băiat suav şi rasat, cu un aer adolescentin naiv, un cap putintel cam mare, cu păr lung si un irezistibil zâmbet fălcos... Şi când îşi dă drumul - hait, îmi zic! O s-ajungă departe, acest Claudiu Bleontz (pe atunci, aşa-şi ortografia numele). Era nu doar impecabil de firesc, ci şi mobil, exploziv, de un haz sclipitor. "Musai s-ajungem buni prieteni!" am prevăzut, urmărindu-l încântat - şi chiar dacă viaţa nu ne-a apropiat atât de mult pe cât speram, am avut totuşi bucuria de a regăsi mereu în Claude, cum spontan am început să-l numesc, un coleg cald şi deschis, pe care-l reîntâlnesc şi acum, de fiecare dată, cu aceeaşi plăcere.

Născut în 17 august, 1951, la Bucureşti, Claudiu a absolvit în 1978 Liceul German şi a intrat la actorie din prima încercare - lucru deloc de colea, în acele vremuri când concurenţa era acerbă! După ce primul său profesor, Laurenţiui Azimioară, a ales libertatea (chiar la sfârşitul anului întâi), clasa a fost împărţită între Octavian Cotescu şi Grigore Gonţa, sub a cărui îndrumare Claudiu a absolvit în 1983. În 1981, încă student fiind, s-a căsătorit cu Irina Tapalagă (fiica lui Ştefan Tapalagă şi a Sandei Manu), de care a divorţat în 1986.

Repartizat la Teatrul de Stat Valea Jiului din Petroşani (aşa-numitul "teatru al minerilor", care mineri nu dădeau pe-acolo, neam - dar nici nu erau de acord să se mute instituţia într-un oraş mai de Doamne-ajută, ca Hundoara sau Deva, că de, era teatrul "lor"...!), Claudiu a debutat cu "Un bărbat şi mai multe femei", de Leonid Zorin, în regie proprie, primind premiul pentru cel mai bun actor. Au urmat "Anonimul veneţian", de Giuseppe Berto, "Într-un pact, pe o bancă", de Aleksandr Ghelman, şi altele, pe diverse scene, până în 1990, când s-a angajat la Teatrul Naţional din Bucureşti, cu care colabora deja, jucându-l pe Billy Bibbitt, din "Zbor deasupra unui cuib de cuci", de Dale wasserman, după celebrul roman al lui Ken Kesey, în regia lui Horea Popescu - la drept vorbind, deşi tocmai terminase facultatea, Claudiu îi cam halea pe protagoniştii Costel Constantin (Randle Patrick McMurphy) şi Florin Piersic (Chiefbromden), oferind o creaţie cam la acelaşi nivel cu cea mai bună actriţă din spectacol, Olga Delia Mateescu (Nurse Ratched). L-a mai salvat, curând, şi pe Scipio, din "Caligula" lui Albert Camus, înlocuindu-l pe Gabriel Oseciuc (altul care a şters-o-n Apus). Dacă aceste două roluri fuseseră compuse în chei mai subtile şi discrete, în schimb Sir Andrew, din "A douăsprezeca noapte" de Shakespeare (regia: Anca Ovanez-Doroşenco) mi-a dezvăluit pentru prima oară un Claudiu Bleonţ complet neinhibat şi vulcanic, de un haz dinamic şi zgomotos care umplea toată scena... Mult mai târziu, peste aproape douăzeci de ani, aveam să recunosc unele dintre acele procedee dificile, acum mult stilizate, în Mercutio din "Romeo şi Julieta" (admirabila montare a Beatricei Bleonţ, pe-atunci soţia lui - au fost căsătoriţi între 1986 şi 2001; rolul i-a plăcut atât de mult fiului meu, pe-atunci în vârstă de opt ani, încât mi-a cerut să pun în scenă piesa la ei la şcoală, numai ca să joace şi el Mercutio...!)), precum şi în Caţavencu, din caragialeana "O scrisoare pierdută", în regia lui Felix Alexa.

În schimb, o cu totul altă cheie interpretativă, dovedindu-i deplina disponibilitate scenică, ne-a oferit-o cu Andronic, din "Ultima oră", de Mihail Sebastian.

Debutul său cinematografic a fost marcat de un rol "cuminte", unul dintre cei patru tanchişti din "Fata Morgana" (1981, Elefterie Voiculescu), urmat însă îndeaproape de rolul care l-a consacrat realmente - pustiul din celebrul "Concurs" al lui Dan Piţa (1982). Un an mai târziu, a realizat o compoziţie surprinzătoare, cu trimiteri deliberate la Harold Lloyd, în "Să mori rănit din dragoste de viaţă" (1983 - tandem cu Gheorghe Visu), filmul scris de Anghel Mora şi care ar fi trebuit să fie regizat de Bose Ovidiu Paştina - numai că, acesta nimerindu-se la locul nepotrivit (adică în rândurile Meditaţiei Transcendentale) şi la momentul nepotrivit (aprilie, 1982), regia i-a fost suflată de sub nas şi dată lui Mircea Veroiu (mutare deloc neinspirată, Veroiu realizând unul dintre cele mai bune filme ale carierei sale - dar, din păcate, acest start ratat însemnând şi sfârşitul neînceputei cariere în lungmetrajul de ficţiune a talentatului Bose, decedat de cancer în 2006...).

Colaborarea cu Piţa s-a dovedit de bun augur, şi pe termen lung. A urmat "Dreptate în lanţuri" (1983), apoi zguduitorul rol tragic din "Pas în doi" (1985 - tandem cu Petre Nicolae), "Rochia albă de dantelă" (1989) şi, într-un târziu "Femeia visurilor" (2005). Râvnit de mai toţi cineaştii, Claudiu a mai jucat, printre multe altele, rolul principal din "Polul Sud" (1993, ezitantul debut al lui Radu Nicoară), căpitanul Dumitru din "O vară de neuitat" (1994, Lucian Pintilie), colonelul Niculescu-Coca din "Călătoria lui Gruber" (2009, Radu Gabrea) - şi, anul ăsta, prestidigitatorul Marcelino din "Ursul" lui Dan Chişu (un rol echilibrat şi de mare bun-simţ, prin care şi-a dovedit din nou ştiinţa de a evita ispitele cabotinăriilor, pliindu-se întocmai pe resorturile interioare ale personajului. Totodată, s-a căsătorit pentru a treia oară, în 2001, cu actriţa Andra Negulescu.

Din cariera sa internaţională merită să amintim "Derengo" (1998, Arpad Sopsits), Sultaul Mohamed din "Dark Prince: The True Story of Dracula" (2000, JoeVhapelle), Ossac din "Boudica" (2003, Bill Anderson), Aldo Serra din "Return of the Living Dead: Rave to the Grave" (2005, Ellory Elkayem), Bogdan din "Dracula III: Legacy" (2005, Patrick Lussiwer) şi, mai ales, "Youth Without Youth" (2007, Francis Ford Coppola).

De o lipsă a oricăror inhibiţii, dublată de un profund discernământ al alegerii mijloacelor de expresie, Claudiu Bleonţ rămâne un actor mereu surprinzător şi impresionant, cu o virtualmente inepuizabilă bogăţie de resurse profesionale şi artistice. Pur şi simplu ţi-e greu să-l defineşti, şi imposibil să-l înscriiîntr-un tipar anume - decât, eventual, acela al actorului total.

 credit foto: Adi Pîclişan

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Crist11 pe 16 august 2011 23:55
Multumim, dude Pitt.
O sa citesc maine dimineata, si o sa las comentariu.

xerses pe 17 august 2011 08:25
Ma bucur pentru originalitatea lui.
Sorin87 pe 17 august 2011 10:04
este un actor si un om deosebit, il apreciez
cercetas pe 17 august 2011 10:18
Intr-adevar e un actor mereu surprinzator, un actor complet, daruit teatrului pana la Dumnezeu. Nu ai cum sa nu il indragesti! E de un comic si de o originalitate iesite din comun. Am tot respectul din lume pentru dumnealui. Multumesc domnule Mihnea Columbeanu; foarte frumos articolul dumneavoastra.
zeno.marin pe 17 august 2011 14:07
"De o lipsă a oricăror inhibiţii, dublată de un profund discernământ al alegerii mijloacelor de expresie". Foarte elegant descris, ca dealtfel intreg portretul dedicat actorului...
Departe de mine sa contest valoarea ca actor a lui Claudiu Bleonţ (as vrea sa pot sa spun domn dar nu pot), dar respectul fata de el - ca om, repet, nu ca actor - mi-a scazut dramatic dupa iesirea stupida si cu totul fara rost petrecut cu cateva luni in urma, citez: "Actorul Claudiu Bleonţ, în timpul unei conferinţe de presă organizată astăzi la Teatrul de Stat "Ioan Slavici" din Arad, şi-a dat jos pantalonii şi le-a arătat penisul jurnaliştilor, exclamând: "Aşa mică cum era, îţi făceai treaba cu ea!".

Iata o expresivitate inhibitii intr-adevar, dar de care eu unul ma pot lipsi, pentru ca nu gasesc ca statutul de actor scuza in vreun fel asemenea iesiri! Afirmatii patetico-eliptice de dupa "eveniment" precum "Imi traiesc conditia pana la capat" nu justifica asemenea atitudine (doar agraveaza lurcurile prin dezvinovatire si aruncarea vinei pe "conditia de actor").
Pana la urma actorul e una iar omul (cu defectele sale psihice sau de atitudine sociala) alta, asa ca ar fi nedrept sa nu ii apreciez in continuare talentul. Asta nu inseamna ca il voi si simptatiza vreodata si in mod clar preferam sa nu stiu despre acel episod...

Crist11 pe 17 august 2011 14:16
Este un actor placut de public si care nu rateaza nicio ocazie sa ne demonstreze ca este un meserias.
Desi, acum ceva timp a avut o iesire necontrola zic eu, desi el sustine ca nu a fost deloc, cand si-a dat pantaloni jos in fata reporterilor atunci, eu cred ca a fost un gest necugetat, si mai cred ca nu a gandit pe moment, a fost ceva de o rapiditate enorma.
Zic asta pentru ca, a fost gestul si apoi a gasit cateva scuze penibile pot spune, stim cu toti ce a zis, eu cred ca cea facut el atunci, nu a fost bine deloc pentru imaginea lui, si totodata nu inteleg ce a vrut sa demonstreze romanilor cu asta?
In ciuda faptului ca a avut acel gest necontrolat, este un actor foarte bun, sunt mandru ca sunt roman, mai putin in momentele in care se pune accentul pe p.

Turi pe 17 august 2011 14:45
Indiferent de comportarile sale, Bleont este un foarte bun actor. Sa nu incercam sa judecam gesturile sale, astea sunt vremurile, daca trebuie sa iesi in evidenta este nevoie de o mica nebunie, o faci. Asta nu inseamna ca o accept, dar la caracterul lui a mers.
In rest ii doresc sa ramana tot un suflet tanar si sa il putem vedea mai des ca pana acum.
LA MULTI ANI!

zeno.marin pe 17 august 2011 16:14
Servus Turi,
Ar trebui sa raspund la comentariu inline, dar prefer s-o fac separat, datorita unor carente tehnice de design implemetare tehnica a comentariilor pe Cinemagia. In felul asta pot insira mai usor pe randuri, punct cu punct.

1. "Indiferent de comportarile sale, Bleont este un foarte bun actor." - pai asta am spus si eu...

2. "Sa nu incercam sa judecam gesturile sale" - Cum asa? De ce? Cand spui asta, deja e clar ca ai judecat si tu...judecata mea (adresata lui). Intelegi?

3. "astea sunt vremurile, daca trebuie sa iesi in evidenta este nevoie de o mica nebunie, o faci.". Asta deja incita la anarhie. Nu pot sa cred ca poti tolera si chiar incuraja asemenea gesturi.
Daca Claudiu Bleont nu era o vedeta pe care o simpatizezi din varii motive, de pilda artistice, ci un exhibitionist dement pe strada, tot asa de toleranta erai?...

Te asigur ca exista nenumarate cai mai bune de a iesi in evidenta decat sa-ti arati [...] in fata unor jurnailisti...!

4. Da, La Multi Ani lui si oricui care-si sarbatoreste ziua de nastere in acea zi.

zeno.marin pe 18 august 2011 01:05
M-am hazardat la punctul 1. Nu l-am vazut destul jucand ca sa imi exrprim parerea. Acum imi dau seama ca nu stiu mai nimic despre el iar afirmatia ca ar fi un actor bun e cosntruita in jurul parerilor altora... Nu insinuez ca n-ar fi, atentie! Realizez ca pur si simplu nu cunosc actorul Claudiu Bleont...
Turi pe 17 august 2011 16:49
in general, nu imi place sa polemizez cu nimeni in privinta parerilor despre ceva sau cineva. Comentariul meu era despre articol. O mica nebunie nu cred ca poate conduce la anarhie. In privinta iesirii din timpul interviului sunt sigura ca ziaristii au provocat acel incident tinand seama de temperamentul sau vulcanic si nu am spus ca il tolerez.
zeno.marin pe 17 august 2011 20:08
Nu era o polemica. Dimpotriva, asupra celor mai multe puncte suntem de acord, dintre care cel mai important e ca C. Bleont e un actor bun. Dar asemenea gesturi zau ca nu se fac de catre un om normal. Nici macar provocat. Eu unul nu i-as cauta scuze (nici macar el n-a fost in stare sa-si gaseasca una vrednica...). Nu ziaristii sunt de vina, ci vedetismul si narcisismul... Scuze, e o parere de nespecialist in boli psihice, dar nu cred ca sunt departe.
viorel6200 pe 17 august 2011 22:45
Daca pornesc de la premisa ca gestul lui este cel al unei minti relativ sanatoase nu pot sa nu remarc ca putem inlocui definitia termenului "cabotin" din dictionar cu "vezi inregistrare Claudiu Bleont in .... goala". Este un actor renumit, promova un spectacol cu sanse de succes insa... nu a fost deajuns. De ce sa nu "ardem" cateva etape ca sa ne vada toata tara? Si daca tot ai facut-o si nu ai o explicatie plauzibila: improvizeaza dom'le ceva ca doar de-aia esti actor! Nu balbaieli cu "eu asa simt". Imi pare rau Turi insa nu pot fi la fel de tolerant. Ne plangem de lipsa unor modele de urmat insa e foarte greu sa le gasesti atunci cand formatorii de opinie aleg sa traiasca asa cum simt...
ionel.nicolaev pe 17 august 2011 22:50
Maestre, cred ca e vorba de anul 1980... in februarie 1980 ati mers manat de dor la IATC, si daca domnul Azimioara a ales libertatea... nu avea cum sa fie 1990
alex_il_fenomeno pe 18 august 2011 11:25
actor mare ; chiar imi paruse rau de scandalul acela in care actorul si-a aratat ...stiti voi ce.
Narquelie pe 19 august 2011 12:11
Stie cineva cum/unde as putea sa gasesc filmul Sarpele, dupa nuvela de Eliade, in care joaca si Bleont?

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells