Vreme de aproape trei decenii, filmele cu haiduci deveniseră o supapă pentru realizatori şi public deopotrivă. Cenzorii comunişti le aprobau aproape fără discuţie, iar spectatorii aveau parte de un spectacol pe cât de onest, pe atât de cuceritor. S-au succedat diverşi eroi în fruntea afişului, dar prezenţa feminină a rămas constantă - de şase ori Aniţa, de şase ori Agatha, de două ori Zulnia... în total, de paisprezece ori Marga Barbu, acoperind aproape integral perioada de maximă putere creatoare a actriţei: de la treizeci la şaizeci de ani.
Viitoarea eroină a publicului român amator de aventuri cu săbii, pistoale şi cavalcade, consacrată ca Marga Barbu, s-a născut la data de 24 februarie, 1929, în localitatea maramureşeană Ocna Şugatag. În 1950 a absolvit I.A.T.C. "Ion Luca Caragiale", din Bucureşti, şi nu peste mult s-a căsătorit cu actorul Constantin Codrescu (foto 3). Deşi căsnicia lor nu a durat, cei doi s-au reîntâlnit ulterior de multe ori ca parteneri pe scenă sau pe platoul de filmare, colaborând în continuare ca buni colegi şi profesionişti. Viitorul ei avea să fie determinat de cea de-a doua căsătorie, cu cunoscutul scriitor Eugen Barbu - scenarist, împreună cu Nicolae Paul-Mihail, al tuturor filmelor haiduceşti care aveau să-i aducă celebritatea.
Înaintea acestora, începturile carierei sale au fost jalonate de câteva roluri mai puţin semnificative - la debut, Simina, din "Nepoţii gornistului" (Dinu Negreanu, 1953), urmat de "Răsare soarele" (D.N., 1954), "Vultur, 101" (Andrei Călăraşu, 1957), "Pădurea spânzuraţilor" (Liviu Ciulei, 1964), "Procesul alb" (Iulian Mihu, 1965), "La porţile pământului" - foto 1 (Geo Saizescu, 1966), sau "Amprenta" (Vladimir Popescu-Doreanu, 1967).
În 1966, din maşina de scris a celui de-al doilea soţ al ei s-a născut celebra Aniţa, hangiţa iubitoare de haiduci, din filmul care avea să devină un precursor al producţiilor româneşti de acţiune: "Haiducii" (Dinu Cocea). Succesul peste aşteptări al acestuia a dus iniţial la realizarea a două continuări, în aceeaşi echipă scenarist/regisor: "Răpirea fecioarelor" şi "Răzbunarea haiducilor" (ambele, în 1968).
Erou al filmelor, partener al Aniţei şi căpetenie a cetei de haiduci era Amza (Ion Besoiu) - alături de care s-au mai impus câteva personaje cu suflu lung, începând cu Răspopitul (Toma Caragiu) şi Parpanghel (Jean Constantin).
Doi ani mai târziu, Ion Besoiu a părăsit proiectul - dar, de vreme ce publicul "mai cerea", autorii l-au înlocuit aproape din mers pe Amza cu Anghel Şaptecai (Florin Piersic), şi astfel s-a turnat cea de-a doua trilogie din serie: "Haiducii lui Şaptecai" (1970), "Zestrea domniţei Ralu" (1971) şi "Săptămâna nebunilor" (1973). Pe tot parcursul acestui sextet, Aniţa a evoluat ca un personaj temperamental, dinamic, multicolor şi extrem de senzual, câştigând inimile a milioane
de admiratori.
În paralel, Eugen Barbu a scris şi serialele de televiziune "Urmărirea" (Radu Gabrea, 1971) şi "Un august în flăcări" (Dan Piţa, Aexandru Tatos, Doru Năstase, 1973), în care a inclus anume pentru soţia sa rolul Gerda, speculându-i tocmai datele opuse celor ce o consacraseră până atunci (răceala, cinismul, sofisticarea de tip teuton). S-au adăugat rolurile din "Facerea lumii" (Gh. Vitanidis, 1971), "Dragostea începe vineri" (Virgil Calotescu, 1972), "Ultimul cartuş" (Sergiu Nicolaescu, 1973), "Tatăl risipitor" (Adrian Petringenaru, 1973), "Zile fierbinţi" (Sergiu Nicolaescu, 1976), "Melodii, melodii" (Francisc Munteanu, 1978), "Omul care ne trebuie" (Manole Marcus, 1979), "Bietul Ioanide" (Dan Piţa, 1979), sau "Wilhelm Cuceritorul" (Sergiu Nicolaescu, 1982).
A fost şi perioada de apogeu al carierei teatrale a Margăi Barbu, desfăşurată cu precădere pe scena de la Nottara, unde era distribuită mai ales în roluri de comedie din genul farsei şi al vodevilului - cele mai mari succese de public înregistrându-le "Mâţa în sac" (Georges Feydeau) şi "Mizerie şi nobleţe" (Eduardo Scampetta).
Cum publicul cerea din nou filme de acţiune, scenariştii au reînviat vechea formulă cu o nouă sextalogie, axată în jurul aceluiaşi Florin Piersic - aici, întruchipând un fel de haiduc mai modern, din perioada pre-paşoptistă: nu mai puţin celebrul Mărgelatu. Spre deosebire de fosta Aniţa (femeie de casă, parteneră fidelă şi cinstită a eroului), de astă dată Marga Barbu s-a confruntat de provocarea rolului de compoziţie Agatha Slătineanu (o antagonistă perfidă şi intrigantă), evoluând pe parcursul filmelor "Drumul oaselor" (Doru Năstase, 1980), "Trandafirul galben" (D.N., 1982), "Misterele Bucureştilor" (D.N., 1983), "Masca de argint" (Gheorghe Vitanidis, 1985), "Colierul de turcoaze" (G.V., 1985) şi "Totul se plăteşte" (Mircea Moldovan, 1986).
În aceeaşi perioadă, actriţa a avut şi şansa întâlnirii cu cel mai complex personaj din cariera ei, în "Domnişoara Aurica" (Şerban Marinescu, 1985) - portretul unei fete bătrâne din Bucureştiul interbelic, prezentă în câteva dintre prozele şi piesele de teatru ale lui Eugen Barbu.
Deşi filmele de acţiune ale serialului cu Mărgelatu, care se turnau în continure, deveneau tot mai repetitive şi mai convenţionale, publicul le îndrăgea, mai ales dat fiind că în acel ultim deceniu, cel mai întunecat, al evului comunist, peripeţiiile picareşti din secolul al XIX-lea încă mai reuşeau să simuleze o undă de prospeţime - astfel că, la sfârşitul anilor '80, s-a dat startul celei de-a treia serii, axate în jurul aventurierei Zulnia - adversară a haiducilor Gheară (Şerban Ionescu) şi Lică (Ion Crăciun). S-au putut realiza două filme: "Martori dispăruţi" (Dan Mironescu, 1988) şi "Lacrima cerului" (Adrian Istrătescu-Lener, 1989) - acesta din urmă reprezentând şi cântecul de lebădă al actriţei. O dată cu Revoluţia din Decembrie, Eugen Barbu a părăsit zona cinematografiei, petrecându-şi ultimii ani de viaţă în încercarea de a demara proiectul editorial-politic "România Mare".
Pe lângă simpatia publicului, Marga Barbu a rămas şi în inimile colegilor de scenă şi platou, fiind reţinută ca o parteneră tonică, stimulativă, plină de umor şi care, spre deosebire de alte actriţe, nu precupeţea nimic pentru a-şi juca rolurile cum i se cerea - lucru cu atât mai relevant, cu cât filmele de aventuri în care excela (mai ales în condiţiile niciodată sută la sută satisfăcătoare de la noi), presupuneau eforturi şi sacrificii considerabile. Îşi trata cu haz autoironic chiar şi propriile hachiţe - de pildă, terorizând amical operatorii cu convingerea ei că avea profilul drept mult mai avantajos. Chiar dacă în ultimii douăzeci de ani a trăit retrasă, o dată cu Marga Barbu resimţim, mai ales noi, cei care devoram filmele româneşti din deceniile VII-IX ale secolului douăzeci, pierderea unui personaj emblematic al trecutului nostru.
Adio, Aniţa...! Adio, Agatha...! Adio, Zulnia...! Adio, Marga Barbu!
de Mihnea Columbeanu în 2 Apr 2009Citeşte şi:
Taguri:
Marga Barbu
Spune-ţi părerea
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.Categorii articole
Gossip
-
Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film
Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George) - Brad Pitt, „o ființă îngrozitoare”, scria fiul său, Pax, pe Instagram
- Momentul penibil al anului? Cuplul Kutcher-Kunis prezintă scuze publice
- Nasul prostetic mare al lui Bradley Cooper din filmul Maestro, subiect de controversă
- După 11 ani de căsnicie, Natalie Portman se desparte de soțul ei, în contextul zvonurilor despre infidelitate
Ştiri cinema
-
Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later
Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel - 5 detalii captivante despre Rebel Moon Partea 2: Cea care lasă cicatrici
- Veteranii revin în atenție cu proiecte epopeice. Iată ce au în pregătire Scorsese, Coppola, Spielberg, Ridley Scott și Clint Eastwood
- Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin
- Alec Baldwin „nu se putea controla” pe platoul de filmare de la Rust, susțin procurorii
Producţie
-
Film românesc cu tematică LGBTQ, în postproducţie
Trei kilometri până la capătul lumii spune povestea unui adolescent respins de familie - Trei kilometri până la capătul lumii, cu Bogdan Dumitrache și Laura Vasiliu, în post-producție
- Un remake anime la hitul live-action One Piece, în lucru la Netflix
- Se filmează noi episoade pentru The Sandman
- Un nou Karate Kid, cu Ralph Macchio şi Jackie Chan
Cronică
-
Buzz House: The Movie – Prima comedie horror din cinematografia autohtona
Buzz House: The Movie este un exemplu de inovație în cinema-ul românesc. - Guvernul Copiilor 2: un univers plin de inovație și creativitate
- Cascadorul: escapism la superlativ şi încă un pic pe deasupra
- Abigail: cu poantele (şi incisivii) pe jugulară
- Nasty - mai mult decât tenis
Dosarele X
-
Haosul drepturilor de autor: peste zece ani Superman nu va mai zbura!
Ce se va întâmpla când personaje precum Batman şi Superman vor deveni domeniu public? - Cât de (i)relevante sunt procentajele de pe RottenTomatoes?
- The Witcher: de la 9,5 la 4,2. Care e explicaţia?
- Rasismul la Hollywood: cazul Lost
- Regina Elisabeta a II-a: șapte actrițe care au jucat-o fără cusur
CineCloud
The Ballad of Jack and Rose
Insecure
Amy Adams
Eva Grimaldi
Grindhouse
Akira Kurosawa
Lorena Rojas
Detention
Robert Powell
Ice
Empire Records
Hollywoodland
Ferien mit Silvester
The Stoning of Soraya M.
Cop Dog
Josie and the Pussycats
Gargoyle
Elisabeth Moss
La Usurpadora
Anna Torv
In the Blood
Tess
Step Up
Laura Voicu
Andrei Runcanu
Ali G Indahouse
Vladimir Drăghia
Beverly Hills 90210
Axios
Iron Will
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Filme 2023
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2024
Index filme
Program cinema
Actori populari
Trailere filme
- The Exorcism
- Clipped
- Prom Dates
- Summer Camp
- Jim Henson Idea Man
- The Big Cigar
- Becoming Karl Lagerfeld
Filme populare
Premiere cinema
- The Fall Guy
- Sting
- Government of Children II
- Challengers
- Combat Wombat: Back 2 Back
- The Book of Solutions
- Only the River Flows
- Buzz House: The Movie
În curând la cinema
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Cats in the Museum
- Digimon Adventure 02: The Beginning
- Munch: Love, Ghosts and Lady Vampires
- Boy Kills World
- Lefkovicsék gyászolnak
- În inima Naționalei
- The Strangers: Chapter 1
- How to Have Sex
- The Garfield Movie
- Furiosa: A Mad Max Saga
- Giants of la Mancha
- Gekijôban Haikyû!! Gomi Suteba no Kessen
- Weekend de vis
- Tarot
- If
- Mașa și cele 6ase umbre
- Thabo and the Rhino Case
- Borromini e Bernini. Sfida alla perfezione
- The Watchers
- My Sweet Monster
- Les gardiennes de la planète
- Bad Boys: Ride or Die
- Inside Out 2
- DogMan
- Nina et le secret du hérisson
- The Bikeriders
- Bastarden
- A Quiet Place: Day One
Filme noi în SUA
- Jeanne du Barry
- Captain America: New World Order
- Dragonkeeper
- Back to Black
- Terra Infirma
- The Crow
- Firebrand
- Kinds of Kindness
- Horizon: An American Saga - Chapter 1
- Mufasa: The Lion King
- Despicable Me 4
- MaXXXine
- Twisters
- Deadpool & Wolverine
- Harold and the Purple Crayon
- Trap
- Borderlands
- Alien: Romulus
Program TV
Acest site folosește cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Află mai multe
Copyright© 2000-2024 Cinemagia®
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Adio, Aniţa...! Adio, Agatha...! Adio, Zulnia...! Adio, Marga Barbu!
Părerea ta
Spune-ţi părereaCate actrite din noua generatie pot juca rolul Agathei Slatineanu la acelasi nivel cu ea? Cred ca merita toata stima noastra. Nu te vom uita Marga Barbu!