Cronică Raised by Wolves: un SF promiţător

de Ştefan Dobroiu în 5 Sep 2020
Serialul discută captivant inteligenţa artificială, dar şi capcanele religiei

Recunoaştem că ne-am obişnuit prost: să vedem un întreg sezon dintr-un nou serial şi abia apoi să scriem o cronică, pentru a ne informa cititorii cu privire la cât de satisfăcătoare (sau dimpotrivă) poate fi vizionarea. Din păcate în cazul lui Raised by Wolves/Crescuţi de lupi, serialul lansat pe HBO Go pe 3 septembrie, nu am putut vedea decât primele trei episoade, de unde şi epitetul neconcludent din titlu. Da, Raised by Wolves este un SF promiţător, dar din nefericire pare că de la al treilea episod începe să-şi epuizeze posibilităţile, ceea ce ne face relativ reticenţi să ne întoarcem în universul creat de Ridley Scott.

Primul episod ni s-a părut de-a dreptul entuziasmant: cândva în viitor, doi androizi, Mama (Amanda Collin) şi Tata (Abubakar Salim), aterizează pe o planetă virgină şi îşi folosesc puţinele resurse pentru a creşte şase embrioni umani. Ni se sugerează că Pământul ar fi fost distrus în urma unui nimicitor război între atei şi adepţii unei noi religii. Înţelegem repede că Tata şi Mama ar fi de partea ateilor şi că credincioşii ar fi lansat şi ei o Arcă în încercarea de a salva rasa umană colonizând noi planete. Cei şase embrioni se "nasc" şi familia atipică îşi vede de viaţă pe planeta aridă, ocupându-şi mai tot timpul diverse activităţi agricole, dar nu trece mult şi povestea are grijă să le scoată în faţă obstacole de-a dreptul mortale...

Nu am fi avut nimic împotrivă ca Ridley Scott să exploreze mai multe episoade relaţia dintre androizi şi copii, fără să adauge noi şi noi elemente care complice (şi să facă mai fragil) echilibrul de forţe al serialului. Din păcate scenariul insistă să introducă aceste noi elemente, ba chiar să se împăvoreze cu tot felul de flashback-uri din diferite perioade de timp. Pe la episodul trei nu doar că nu ne mai pasă de aceste elemente, dar intuiţia noastră educată cu zeci şi zeci de alte seriale realizate cu reţetă mai mult sau mai puţin evidentă simte că cel puţin câteva episoade de la mijlocul sezonului vor fi irosite doar pentru a justifica cine ştie ce confruntare finală.

Dar nu totul e pierdut în Raised by Wolves! Serialul câştigă puncte consiste pentru că propune o luptă între bine şi rău în care cele două forţe oponente sunt extrem de ambigue. Nu e nimic rău în a creşte nişte copii într-o lume dincolo de religie, aşa cum nu e nimic rău (deşi pare teribil de nepractic) în a-i educa în spiritul religiei, atâta vreme cât îi îndemni să facă bine. Faptul că motivaţiile niciuneia dintre părţi nu sunt greşite face totul mult mai captivant din punct de vedere moral în acest serial...

Un alt mare plus este Amanda Collin, actriţa daneză pe care noi am cunoscut-o în 2017 într-un alt rol foarte ofertant, cel al partenerei manipulatoare şi pasiv-agresive din drama A Horrible Woman/O femeie îngrozitoare. Collin este absolut superbă în rolul Mamei, actriţa trecând cu imensă uşurinţă de la robotic la forţat uman şi de la calm la dezlănţuiri letale. Iar personajul ei, despre care spunem fără nicio urmă de ezitare că este unul dintre cele mai captivante văzute în ultima vreme, devine o substanţă revelatoare pentru rătăcirile religioase sau de altă natură ale personajelor umane...

Din păcate serialul suferă din cauza unor alegeri dubioase sau leneşe ale scenariştilor. Să dăm doar două exemple din primul episod: un personaj care ştie că Mama este android (şi că deci ar putea avea aptitudini ieşite din comun) îşi dezvăluie fără nicio grijă planurile, neluând nicio măsură de precauţie ca ea să nu-l audă. Iar Mama, care nu ezită nicio secundă să decimeze zeci de oameni cu puterile ei colosale, eşuează totuşi să-şi lichideze, atunci când are ocazia, principalul oponent. Da, acesta este personajul principal masculin interpretat de Travis Fimmel (Vikings) şi evident că scenariul nu-l putea lichida din primul episod, dar astfel de contradicţii între natura personajelor şi comportamentul lor nu pot decât să irite publicul, ştirbindu-i încrederea în priceperea scenariştilor şi în viitorul serialului.

Ai văzut Raised by Wolves? Lasă un comentariu la pagina serialului...

Amanda Collin, ridley scott, Travis Fimmel, Raised by Wolves, En frygtelig kvinde, Abubakar Salim, Vikings

Michelle Yeoh, rol major în mini-seria Blade Runner 2099

Mini-seria va fi continuarea directă a lungmetrajului Blade Runner 2049, lansat în 2017 ca un sequel al originalului din 1982

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Phantom_sub pe 5 septembrie 2020 21:50
Primul episod nu mi-a plăcut, dar am început să-l îndrăgesc de la episoadele 2 şi 3. Parcă sunt mai bune scenariile la episoadele 2 şi 3.
Cretzulynne pe 6 septembrie 2020 15:16
Bravo! Eu n-am putut nici la al doilea.
Alex24 pe 7 septembrie 2020 09:02
Important e ca va puteti uita pe hbo go. Zici ca te uiti pe un site cu filme pirat. Subtitrarea aia cu banda gri... face toti banii. Eu nu ma uit pe hbogo. Pana nu remediaza subtitrarea. Vreau calitate. Cred ca cei de la HBO nu au vazut in viata lor un film original. Probabil cine a aparobat acea subtitrare s-a uitat toata viata la filme online pe site-uri ilegale.
Phantom_sub pe 9 septembrie 2020 16:41
O să vină Hbo Max din 2021 în Europa.