Apusul: mister, enigme, pe fondul creionării unei epoci

de Gloria Sauciuc în 14 Iun 2019
Căutarea o poartă pe eroină pe străzile întunecate ale Budapestei, care fierbe pe muchia unui război iminent

László Nemes, câștigător al premiului Oscar pentru film străin cu Fiul lui Saul/Saul fia (2015), aduce pe marile noastre ecrane Apusul/Sunset (2018), în care Vlad Ivanov joacă un personaj ambiguu moral, Oszkár Brill, în Ungaria perioadei Belle Epoque.

Acțiunea e plasată, așadar, în Budapesta anului 1913. Tânăra Irisz Leiter (Juli Jakab) ajunge în capitala Ungariei sperând să se angajeze în calitate de creatoare de pălării în legendarul magazin care a aparținut răposaților ei părinți, decedați în condiții misterioase, în timpul unui incendiu. László Nemes arată fața decrepită a unei perioade pe care mulți unguri o privesc cu nostagie, anume Ungaria din perioadă Belle Epoque, cea de dinainte de 1918, parcă fără teama de a fi etichetat ca antipatriot. Nemes arată o Budapestă sordidă, deprimantă, sumbră, așa cum o prezintă celebra melodie Gloomy Sunday (compusă de ungurii Laszlo Javor și Rezso Seress, supranumită „Hungarian Suicide Song”), o Budapesta cu ruine, cu locuințe sordide, cutreierată de bande de huligani, opusul budapestei turistice pe care o vedem astăzi.

Irisz Leiter nu este angajată de Oszkár Brill, noul proprietar. Cât magazinul se pregătește de vizita unor oaspeți extrem de importanți, un domn o abordează pe Irisz căutând un anumit bărbat, pe nume Kálmán Leiter. Tânăra refuză să plece din oraș și alege să meargă pe urmele lui Kálmán, se pare fratele ei, unica legătură cu un trecut pierdut. Căutarea o poartă pe străzile întunecate ale Budapestei, care fierbe pe muchia unui război iminent. Însuși magazinul de pălării Leiter ascunde în spate o „afacere” murdară, iar Oszkár Brill e mai pătat decât se pare la prima vedere.

Regizorul László Nemes pare să tragă un semnal de alarmă asupra situației actuale a Europei prin acest film. Există voci care aseamănă perioada actuală cu perioada care a precedat Primului Război Mondial - o epocă de liniște și pace, în care se acutizaseră pornirile violente și conflictele interetinice ce au dus la Primul Război Mondial. Filmul se încheie chiar cu o scenă din Primul Război Mondial. Prin comparație, la ora actuală Europa e amenințată de rivalitatea dintre națiuni (Marea Britanie e pe cale să iasă din Uniune, iar Ungaria manifestă atitudine anti-europeană, prin lansarea ideii de a construi un zid care ar urmă să protejeze Ungaria de imigranți, nemaivorbind de luările de poziției pro-Putin).

Atmosfera filmului este de continuă amenințare, ceea ce anticipează scenele de violență de la final. Filmul pare că vrea să aducă o explicație pentru Primul Război Mondial. Scenele de crepuscul sunt preponderente în Apusul, ceea ce dă un aer pictural întregului (un cadru cu contesa Rédey întinsă pe canapea ne-a dus cu gândul la Caravaggio).

Ca în filmul anterior al lui Nemes, Fiul lui Saul, lumea portretizată în Apusul/Sunset nu prea are nicio șansă de a se salva. Regizorul László Nemes e preocupat și în această producție de condiția umană, personajele sale sunt preponderent victime, este creionată din nou o lume fără ieșire.

Eroii din Apusul/Sunset trăiesc consecințele unor evenimente care s-au întâmplat în afară ecranului: moartea într-un accident suspect a părinților feței. Oscar (Vlad Ivanov) e o victimă pentru că e forțat, sub aparență unei afaceri legitime cu pălării, să facă trafic de carne vie, fratele protagonistei - o victimă și el (i-a fost mutilată iubită iar asta l-a făcut să devină un nelegiuit), tânăra Írisz Leiter e o victimă și ea, pentru că e o orfană, și a rămas fără nimic, în pofida afacerii înfloritoare a familiei. Pe măsură ce înaintează, filmul lansează noi enigme iar publicul face presupuneri - despre toate motivele pentru care presupusul frate al lui Irisz Leiter ajunge un nelegiuit, de exemplu; primim un puzzle din care lipsesc piese.

Pălăria e un simbol al unei lumi desuete, iar plasarea poveștii în lumea pălărierilor subliniază caracterul acelei Belle Epoque.

Exploreaza subiecte similare:

Vlad Ivanov, Laszlo Nemes, Saul fia, Juli Jakab, Sunset

Alte știri din cinema

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

La Chimera: o călătorie spirituală printre jefuitorii de morminte

La Chimera, un film despre jefuitorii de morminte din Italia anilor '80, care furau artefacte din mormintele etrusce pentru a le vinde pe piața internațională, se poate vedea în cinematografe

Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later

Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel

Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film

Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George)

Părerea ta

Spune-ţi părerea
lili22 pe 15 iunie 2019 18:57
Melodia la care faceti aluzie(Szomoru vasarnap) a fost scrisa in 1933 si nu avea legatura cu aspectul Budapestei ci cu o dragoste pierduta. De unde scoateti ca Budapesta arata asa?Prima linie de metrou a fost inaugurata in 1896 si a fost construita in doi ani de 2000 muncitori.A fost inaugurata de imparatul Franz Iozsef.A doua in lume dupa Londra.
lili22 pe 15 iunie 2019 19:01
Asa antieuropean cum e guvernul Orban a alocat 5 milioane euro acestui film , bugetul fiind de 11 milioane euro.
pe 1 iulie 2019 02:17
Comentariu șters

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells