Articole Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides

(2011)

Pirații din Caraibe: Pe ape și mai tulburi

Locații și platouri de filmare: un festin vizual

„Cu siguranță vrem să purtăm audiența într-o călătorie dincolo și diferit de ceea ce au văzut până acum”, spune Jerry Bruckheimer. La Pe ape și mai tulburi îl avem pe briliantul John Myhre, câștigător al Academy Award, ca designer de producție, care a fost adus în echipa noastră de către Rob Marshall. Am filmat în locații cu totul noi, cum ar fi Hawaii, Caraibe sau Londra”.

Realizatorii filmului împreună cu Myhre (care a câștigat un premiu Oscar pentru recrearea dinamică a Jazz Age în Chicago și pentru uimitoarea sa evocare a lui Kyoto în Memoriile unei gheișe) au format o echipă și au găsit idei și concepte pentru film în realitatea 3D, echipă din care au făut parte și decoratorul platoului Gordon Sim care a împărțit premiul Academy Award cu Myhre pentru Chicago, scenograful din S.U.A, Tomas Voth, scenograful din Marea Britanie, Gary freeman și o enormă echipă de designeri, desenatori tehnici și artiști, atât de pe partea Pacificului cât și de pe partea Atlanticului pentru filmările Piraților.

„Cu toate că am filmat primele trei părți ale Piraților în mare parte în Caraibe”, spune Jerry Bruckheimer, „pentru Pe ape și mai tulburi am vrut să avem unele peisaje care să fie atât de frumoase încât să pară de pe altă lume. După o cercetare riguroasă a locațiilor, realizatorii filmului s-au hotărât asupra insulelor hawaiene Kauai și Oahu, ambele având caracteristici particulare, atât pe mare cât și pe uscat”.

„Pe cele două insule, dar în mod special Kauai, sunt jungle extraordinare, munți și plaje”, adaugă Rob Marshall. „Sunt atât de mari și de luxose, pur și simplu uimitoare. Oahu are și ea priveliști frumoase și aici am făcut toate filmările pe mare, inclusiv cele de la bordul navei Blackbeard, Queen Anne’s revenge”.

După cum și-a imaginat John Myhre, nava lui Blackbeard, Queen Anne’s revenge, este una impunătoare, înfricoșător de frumoasă, bestia brutală a mărilor - o extensie a viziunii întunecată despre viață și moarte a lui Blackbeard. Construită cu oase ale victimelor lui Blackbeard în designul navei - forme din oase ale mâinilor și picioarelor, pereți din cranii - și ideea că Blackbeard chiar și-a incinerat victimele într-un foc gigant pe pupa, nava este pur ficțională. Imaginea ei a fost creată după Steagul lui Blackbeard, pe care era un imens schelet încornorat ținând într-o mână o cupă de vin iar în cealaltă mână o spadă, ca și când ar fi propus un toast victimelor lui.

Nava Queen Anne’s revenge nu a servit drept platou doar pentru numeroase scene de acțiune și vărsări de sânge supranaturale, ci și pentru un dans romantic la lumina lunii, decepții și prefăcătoriile dintre Căpitanul Jack și Angelica, a căror coregrafie a fost realizată de producătorul executiv John DeLuca pe muzica de mandolină cântată de Stephen Graham în rolul lui Scrum.

Lăsând în urmă țărmurile împădurite ale Hawaii-ului, echipa Pe ape și mai tulburi a zburat la Los Angeles unde au filmat pentru câteva zile pe coasta Long Beach pe replica navei HMS – Surprise - o frumoasă replică a fregatei britanice HMS Rose din 1757 - care a fost dublura navei Providence a căpitanului Barbossa.

Apoi au mers pe extraordinarul platou din Whitecap Baym lung de 104 metri și adânc de 6 metri, al cărui design a fost realizat de John Myhre, fiind mai apoi construit cu multă măiestrie de supervizorul în construcții Greg Callas și echipa sa Falls Lake, parte a Universal Studios din Los Angeles.

„Whitecap Bay este locul de unde începe călătoria de căutare a Fântânii tinereții. Acesta este locul în care se știa că se întâlnesc sirenele de sute de ani, adică locul terorii în inimile tuturor marinarilor și piraților”, notează Myhre.

În completarea sirenei jucate de Astrid Berges-Frisbey mai vin sirene „reale” jucate de șapte fotomodele/actrițe superbe și talentate și o echipă de 22 de înotătoare sincron - unele dintre ele concurente la olimpiada din Beijing din 2008, iar organizarea și coregrafia lor a fost făcută de Candace Hipp. Ele au fost echipate în costume de captare a mișcării pentru ca mai târziu ele să fie transformate în sirene cu ajutorul supervisorilor de efecte speciale Charles Gibson și Ben Snow de la Industrial Light& Magic.

Apoi, echipa Pe ape și mai tulburi a ajuns, în sfârșit, în adevăratele Caraibe, după ce au zburat de la Los Angeles la Puerto Rico pentru a filma castelul San Cristobal din Old San Juan ce urma să fie exteriorul castelului spaniol clasic și o insulă pustie numită Palominito situată pe coasta de est a orașului Fajardo.

Ultima parte a călătoriei a dus echipa și pe membrii distribuției în Anglia - o locație unică pentru Pirații din Caraibe. „Una dintre cele mai interesante aspecte ale Pe ape și mai tulburi”, spune Jerry Bruckheimer, „este faptul că pentru prima oară avem o locație din Londra pentu o parte a poveștii, altceva decât jungle, oceane și avanposturi coloniale din Caraibe. Îi dă filmului o cu totul altă imagine și transmite noi sentimente.”

Cu toate că venerabilele studiouri Pinewood Studios din afara Londrei ar fi pus la dispoziția lui John Myhre, a scenografului Garz Freeman și departamentului său mamut de design un imens teren „de joacă” pe care să își construiască platourile, câteva dintre clădirile din zonă marcate de istorie și alte locații au fost și ele gazdele Pe ape și mai tulburi.

Vechiul Colegiu Regal Naval din Greenwich, Anglia, o colecție extraordinară de clădiri istorice datînd de la sfârșitul secolului al XVII-lea, începutul secolului al XVIII-lea, au găzduit nu mai puțin de trei săptămâni de filmări. De asemenea, pentru scena urmăririi cu caleașca a fost utilizat un șir lung de clădiri din acest colegiu, incluzând exterioarele capelelor Sf. Petru și Sf. Paul, Grand Square, Queen Mary Court și clădiri în care funcționează și acum Universitatea din Greenwich și Colegiul de Muzică Trinity.

Dar piesa de rezistență a lui John Myhre a fost cu siguranță gigantul platou al Fântânii Tinereții. Conceptul final al Fântânii Tinereții a fost conceput de Myhre și echipa lui de scenografi și construit într-un mod briliant de către departamentul de construcție al lui Andy Evans, pe faimosul studio Albert R. Broccoli 007 Stage la Pinewood Studios, cel mai mare din Europa cu astfel de facilități. Folosind aproape fiecare centimetru din cei 1500.000 - singura scenă îndeajuns de mare pentru a găzdui viziunea lui Myhre - platoul a fost contruit în trei luni.

Alte cadre exterioare au fost filmate în Anglia la Hampton Court Palace - cândva locuința lui Henry al VIII-lea - pentru scena arestării surpriză a Căpitanului Jack de către Gărzile Regale și la istoricul Knole House dion Sevenoaks, Kent, un minunat conac din secolul al XV-lea, construit de Arhiepiscopul de Canterbury și locuința familiei Sackville din 1604.

Distribuția
jinglebells