Articole Mr. & Mrs. Smith

(2005)

Domnul și doamna Smith

Actiune!

Chiar inainte de a-si detalia personajele, scenaristul Simon Kinberg a structurat povestea in jurul secventelor de actiune, gasind paralele intre actiune si procesul de construire a unei casnicii de succes.

Secventele de actiune, comedie si dragoste din film nu implica numai trasul cu arma ci - nici mai mult nici mai putin - ideea de dans. Inspirat de gratia ca de balet a filmelor de actiune realizate in Hong Kong, Kinberg a ales pentru scenariul sau idei mai degraba in spiritul unui musical traditional decat al unui film de actiune traditional. “Actiunea trebuia sa se deruleze in stil mare si sa fie amuzanta, sa curga in directia explorarii personajului,” explica Kinberg.

“Intr-un musical, cand personajele interactioneaza si intra in conflict sau cand dragostea lor atinge un punct de varf, pe care nu il pot exprima intr-un dialog obisnuit, incep sa cante. In asemenea momente, John si Jane incepeau sa traga cu arma sau sa se urmareasca, ceea ce arata unde se situau personajele lor in contextul acestei relatii.”

Pentru Doug Liman, ale carui secvente de actiune din Identitatea lui Bourne au fixat un nou standard pentru filmele de aventuri cu spioni, secventele de dans din DL SI DNA SMITH au fost o provocare mai mare chiar decat scenele de actiune la scara mare.

“Cand am regizat scenele in care John si Jane Smith danseaza, am fost mai speriat decat la orice alte secvente - si asta spune multe, pentru ca a fost o filmare foarte complicata din punct de vedere logistic,” remarca Liman. “Secventele de dans sunt unele dintre cele mai romantice – si mai incitante – pe care le-am inclus vreodata intr-un film.”
John si Jane Smith se intalnesc pentru prima data in Bogota, Colombia, unde, in toiul unei revolutii sangeroase, cei doi izbucnesc intr-un dans incarcat de adrenalina, atractie si mister. Celebra coregrafa Marguerite Derricks a lucrat cu Pitt si Jolie pentru a-i invata sa se miste cand mai gratios si mai fluid cu putinta.

“Prima data cand John si Jane danseaza, conduc amandoi,” spune Kinberg. “Uneori conduce el, alteori conduce ea, dar sunt in competitie. Totul e usor anonim, personajele sunt putin ametite de bautura. Nici unul nu stie cine e celalalt, iar entuziasmul si energia lor modeleaza acest dans.”

Dupa ce se casatoresc, sotii Smith afla in scurt timp ca nu exista accidente cand este vorba de iubire. Cuplul continua o sarada ridicola, care duce la o atmosfera de plictiseala casnica. Dupa ce fiecare afla cine e celalalt, cei doi inteleg ca nici o casnicie nu poate supravietui fara iubire si incredere - si fara ca fiecare dintre cei doi soti sa stie exact cum isi castiga celalalt existenta.

Mai intai insa, cei doi joaca un joc periculos, "de-a soarecele si pisica", al carui punct culminat este o lupta exploziva - un "dans al mortii" in casa lor din suburbii. Aceasta batalie regala evolueaza din lupta intr-o scena de dragoste. De unde la inceput fiecare vrea sa il ucida pe celalalt, in final, ei isi redescopera pasiunea adevarata.

“Scena este o declansare cathartica de energie, care se acumulase in incercarea lor de a se vana si ucide reciproc,” spune Kinberg. “John si Jane chiar incep sa se indragosteasca din nou, pentru ca incep sa fie atenti – cu adevarat atenti – unul la celalalt, pentru prima data. Toate minciunile dispar."

“Cand secretele lor sunt date in vileag,” spune Liman, “cei doi se simt eliberati si, in acelasi timp, vulnerabili. Ironia face ca, din acel moment inainte, filmul devine o poveste a unor personaje care se simt mai sigure tocmai in momentul cand viata lor devine din ce in ce mai periculoasa.”

Fara a fi un numar de dans din punct de vedere tehnic, o alta secventa importanta de actiune din actul al treilea ramane totusi momentul cel mai atent coregrafiat din intregul film. Secventa se deruleaza treptat, apoi erupe exploziv, intr-un magazin cu articole casnice. Echipa de filmare s-a mutat intr-un depozit gol al companiei IKEA din Torrance, California, unde filmarea acestei secvente a durat trei saptamani.

Doug Liman si Simon Crane au atacat aceasta cruciala secventa de actiune cu multa hotarare. “Am combinat mai multe stiluri pentru fiecare personaj, pentru marea finala,” spune Crane. “Dupa cum se pare, John isi stabileste planul de actiune din mers, insa Jane e mai succinta si mai directa in abordare. Jane foloseste o arma de lunetist, in timp ce John arunca totul in aer, pe unde trece. A trebuit sa gasim si accente de comedie in aceasta secventa, facandu-i insa in continuare pe cei doi sa arate ca niste ucigasi.”

Liman adauga: “Filosofia noastra a fost ca, pana in acel punct, sotii Smith aveau probleme cand era vorba sa lucreze impreuna, insa acum si-au rezolvat multe din problemele lor de subsol si invata sa lucreze impreuna. A fost distractiv sa ii urmarim lucrand ca parteneri, ca o masinarie bine unsa.”

Lumea sotilor Smith Scoala Spionilor
jinglebells