Articole Män som hatar kvinnor

(2009)

Bărbați care urăsc femeile

Nota regizorului

Mulți oameni m-au întrebat dacă m-am simțit onorat de a fi ales pentru a regiza filmul “Bărbați care urăsc femeile” bazat pe prima carte din trilogia “Millenium” de Stieg Larsson. Adevărul este: când producătorul Soren Staermose m-a întrebat prima dată, am spus nu. Auzisem de cărți, dar nu le citisem. Mai mult, nu aveam timpul și intenția să fac un thriller pentru cinema.

Soren a revenit după jumătate de an și m-a întrebat din nou. Perioada producției fusese mutată și era foarte entuziasmat că eu voi regiza filmul. Așa că am citit cartea, era foarte intrigantă dar nu am considerat-o un thriller. Am considerat-o mai mult o dramă-mister cu personaje puternice și speciale care se dezvoltă pe parcursul poveștii. M-am atașat de acest material, Lisbeth fiind o rebelă sumbră iar Blomkvist, un câine de pază socialist.

I-am spus lui Soren că voi face filmul, doar dacă voi avea control artistic asupra distribuției, scenariului, durată, montaj...Având acest control, am considerat-o singura modalitate de a face un film de succes bazat pe o carte atât de populară.

Am vrut un film cu emoții puternice, personaje puternice și o poveste intrigantă și controversată, iar această carte le avea pe toate. Stilul vizual și scenografia trebuiau să arate un film mare și special. Am vrut ca toate micile indicii și detalii din cartea lui Larsson să fie acolo: fotografii vechi, care o făceau pe Harriet să revină la viață, montaje vechi de la accidentul de la pod, Lisbeth care avea o memorie fotografică, etc...Și am vrut ca filmul să păstreze limita pe care o are cartea; faptul că îndrăznește să arate partea întunecată a societății.

I-am rugat pe doi din cei mai buni scenariști din Scandinavia, Rasmus Heisterberg și Nikolaj Arcel, să scrie un scenariu pentru mine. Împreună am disecat cartea și am pus la cale subiectul poveștii. Rasmus și Nikolaj au început apoi să scrie ca nebunii. Timpul dinaintea filmărilor era oricum foarte scurt.

Au durat luni întregi pentru ca eu și regizorul Tusse Lande să găsim distribuția pentru film. Trebuie să existe o legătură specială între actor și personaj. Actorii trebuie să aibă luciul pentru personaj. Actorul suedez Michael Nyqvist ne prezintă umanitatea, empatia și puterea intelectuală, ceea ce așteptăm din partea personajului Michael Blomkvist.

Lisbeth Salander este probabil personajul din drama scandinavă modernă cu cele mai multe așteptări atașate de ea și nu îmi vine să cred ce noroc am avut să o găsim pe Noomi Rapace pentru acest rol. Noomi s-a transformat în personajul ei cu o perfecțiune ce-ți dă fiori.

I-am convins pe regizorul de imagine Eric Kress și scenograful Niels Sejer să călătorim în Suedia pentru a face acest film în condiții dure, decizie pe care nu o regret în momentul de față. Au ridicat standardul pentru acest film oferind departamentului de artă detalii uimitoare și imaginilor o senzație întunecată și incitantă.

Timpul de pregătire a fost scurt și pe parcurs m-am convins că aveam nevoie de un miracol pentru a aduce filmul acasă la timp și cu bugetul necesar. La momentul acela, echipa suedeză s-a alăturat, o echipă care era hotărâtă să facă un film de calitate chiar dacă au durat zile lungi și muncă asiduă sub condiții dure. Sentimentul de pe platou era că fiecare zi de filmare era o luptă pentru calitate. O luptă pe care eram hotărâți s-o câștigăm. Și acum, că filmul e gata, știu că am reușit...

Sinopsis Despre distribuție și echipa de producție
jinglebells