« Înapoi la pagina festivalului

The Monuments Men, doar agreabil

de Ştefan Dobroiu in 9 Feb 2014
The Monuments Men, doar agreabil

The Monuments Men/Eroii monumentelor, a cărui premieră din România este aşteptată vinerea viitoare, este genul de film pe care criticii se grăbesc să-l desfiinţeze, dar în care spectatorii pot găsi o mostră de cinema agreabil. Chiar dacă George Clooney, în calitate de regizor şi actor principal, nu reuşeşte să se ridice la înălţimea aşteptărilor unei surse de inspiraţie fenomenale, aventurile eroilor de pe ecran sunt în adesea amuzante şi emoţionante pentru ca numai celor mai exigenţi dintre spectatori să le pară rău că au plătit biletul la cinema.

În prim plan se află Frank Stokes (George Clooney), un specialist în artă ce descoperă un complot al lui Hitler de a pune mâna pe cele mai valoroase picturi şi sculpturi ale Europei pentru a deschide cel mai mare şi bogat muzeu al continentului. O adevărată reţea de spioni nazişti identifică şi localizează capodopere inestimabile, iar acestea sunt transportate spre locuri secrete de pe teritoriul Germaniei, aşteptându-şi expunerea în fabulosul muzeu ce-l obsedează pe Hitler.

Evident, dacă nu ar fi, nu s-ar povesti: atâta vreme cât George Clooney este în preajmă, ajutat de Matt Damon, John Goodman, Bill Murray, Jean Dujardin, Hugh Bonneville şi Bob Balaban, poate să plănuiască Hitler ce-o vrea, că nu îi va reuşi. Cei şapte actori interpretează un grup de restauratori, curatori şi arhitecţi care au făcut istorie urmărind şi salvând milioane de picturi şi statui furate de nazişti de pe întreg cuprinsul Europei.

Din păcate, Clooney transformă o asemenea premisă ofertantă într-un film doar agreabil, dar nu şi captivant. Nu ai niciodată impresia că eroii monumentelor se află într-un pericol real (există şi morţi, dar acestea sunt mai degrabă stupide decât eroice), iar felul sprinţar în care echipa a ales să spună povestea lasă spectatorului impresia că la simpla apropiere a protagoniştilor nemţii fugeau mâncând pământul, lăsând în urmă prada.

Filmul arată bine, o parte din glume sunt reuşite, iar dovezile de prietenie şi sacrificiu sunt emoţionante, dar ceva nu se leagă în această producţie pe care noi o alesesem anul trecut printre titlurile cu cele mai mari şanse la premiile Oscar de anul acesta. Cu o asemenea distribuţie şi o asemenea poveste, este de mirare cum Clooney reuşeşte să fie mai puţin decât uimitor. Spectatorii interesaţi de această incursiune în istorie şi această odă adusă artelor ar fi bine să mai taie din aşteptări, pentru a nu ieşi dezamăgiţi din sala de cinema.

Realizat în co-producţie cu Germania şi filmat în parte în studiourile Babelsberg de lângă Berlin, The Monuments Men avea un loc asigurat din start în selecţia de anul acesta a festivalului de la Berlin, în cadrul căreia are loc premiera europeană a producţiei de epocă. Pentru autorul acestor rânduri, mai interesante au fost reacţiile amuzate ale jurnaliştilor germani la replici de genul "Screw the Germans"/"Mai dă-i naibii pe nemţi" şi la desele referiri la greaua moştenire istorică lăsată de nazişti Germaniei.

The Monuments Men va avea premiera românească pe 14 februarie.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
spiritul pe 10 februarie 2014 19:56
Bun
mariusete pe 10 februarie 2014 23:36
Nu, din pacate nu este bun. Este mai degraba o ratare. Filmul este permanent in deriva, si asta in primul rind pentru ca nu reuseste sa se defineasca ca gen: este cind o comedie (parodie?) cu replici rasuflate care frizeaza penibilul, cind o melodrama usoara care rateaza lamentabil climaxul.
alex_il_fenomeno pe 22 februarie 2014 14:01
Sper sa nu il percep si eu la fel...

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells