Într-un efort temerar și pantagruelic de a stabili care sunt cele mai bune filme ale secolului, prestigioasa publicație The Guardian a publicat vineri, 13 septembrie, topul lungmetrajelor lansate în ultimii 20 de ani. There Will Be Blood, parabola tragică a lui Paul Thomas Anderson despre o societate dependentă de petrol şi de bani, alimentată de imaginea în prim plan a unui zelos Daniel Day-Lewis, a fost votată ca fiind cel mai bun film al secolului XXI. Filmul românesc 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile ocupă locul 42 în clasamentul celor de la The Guardian, fiind singura producție românească din top. Toni Erdmann, turnat aproape integral în România, se află pe poziția 44. Un loc foarte onorabil în clasament, locul 12, îl ocupă Fiul lui Saul, în care Levente Molnár - angajat al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca - are un rol-cheie, un film despre Holocaust, premiat cu Oscar în 2016.
Revenind la primele locuri ale clasamentului celor de la The Guardian, pe locul 2 se clasează drama 12 Years a Slave (2013) - povestea adevărată a lui Solomon Northup, un om liber, răpit și vândut ca sclav în Louisiana secolului XIX. „Filmul are ritmul și distribuția perfecte, surprinde la fiecare pas, prezintă faptele cu intransingență și arată empatie față de personaje”, scrie The Guardian. „Nu cade în clișee sau autocompătimire, rămâne un film interesat să spună adevărul”.
Pe locul 3 în clasamentul specialiștilor de la The Guardian este Boyhood (2014), în regia lui Richard Linklater, un film turnat pe parcursul a 12 ani, ce spune povestea unui băiat, de la vârsta de șase ani până la majorat. E al treilea cel mai bun film al secolului pentru „ambiția și dedicarea artistică, într-o epocă a consumului frugal de cinema”. Spre deosebire de alte filme, „în care actorii sunt întineriți sau îmbătrâniți forțat, să îi urmărești pe protagoniști cum înaintează cu adevărat în vârstă oferă spectatorilor o cunoaștere profundă, o intimitate cu personajele ca în niciun alt film”, își motivează publicația The Guardian alegerea.
Pe locul 4 se situează un SF, Under the Skin (2013), „o capodoperă greu de plasat” a lui Jonathan Glazer, cu Scarlett Johansson în rol principal. „De la secvența în care vedem perspectiva extraterestră, până la secvența plină de compasiune cu actorul Adam Pearson (care suferă de neurofibromatoza) și la răceala de prădător a figurii centrale a filmului, Under the Skin reușește să fie diferit de tot ce am văzut până la el”, scrie The Guardian.
Pe locul 5 în lista filmelor secolului XXI este In the Mood for Love (2000), un film despre distanță și însingurare, o reflecție sentimentală asupra iubirii și a cunoașterii de sine. Publicația The Guardian se întreabă retoric dacă există cuplu mai frumos în istoria cinema-ului decât cel format de Tony Leung și Maggie Cheung.
În primele zece poziții s-a clasat și Moonlight (2016), câștigătorul premiului Oscar în 2017. O singură adaptare după benzi desenate s-a calificat în topul celor 100, și anume The Dark Knight (2008), pe locul 98. The Incredibles, „cel mai bun film Pixar, bijuteria Coroanei”, în viziunea celor de la The Guardian, ocupă locul 64, pentru că „numai Pixar poate face un film pentru copii despre criza vârstei mijlocii”. Lista celor 100 de filme ale secolului este încheiată de Once Upon a Time in Hollywood (2019), de Tarantino, acum în cinematografele noastre.
Revenind la locul 1 și la motivul pentru care acest film este deținătorul titlului de „filmul secolului”, The Guardian scrie „There Will Be Blood „este o acuzare acidă a violenţei masculine, care duce la un final apocaliptic. Era nevoie de un Daniel Day-Lewis ca să ducă acest proiect la bun final. De asemenea, genul acesta de toxicitate a masculinităţii, capabilă să se bată şi să omoare din orice, fără dimensiune feminină, este un avertisment la adresa oricui”, scrie publicația The Guardian.
„Titlul are ceva profetic, un semn de rău augur sau o profeţie supranaturală. Pentru că filmul lui Paul Thomas Anderson, adaptare liberă a romanului lui Upton Sinclair din 1927, este o parabolă tragică a dependenţei omului de petrol: cândva semnul triumfului industrial şi comercial, petrolul a rămas sângele (în continuă scădere) al confortului contemporan, forţa invizibilă din spatele multor războaie, dar şi cauza unui dezastru ecologic care ameninţă la orizont, care ameninţă distrugerea întregii planete. Şi totul stă înscris într-un singur personaj, Daniel Plainview (Daniel Day-Lewis)”, își justifică Peter Bradshaw, de la publicația The Guardian, alegerea.
„There Will be Blood ca film poate să fi influenţat The Social Network, în regia lui David Fincher, în care Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg) este condus de revanşă şi de furie atunci când creează reţeaua Facebook, care ne conduce vieţile.
Şi, mai mult, pentru americani există un Plainview contemporan, care conduce SUA din 2016 la Casa Albă: Trump, un miliardar excentric şi fost copil răzgâiat ale cărui declaraţii lipsite de judecată sunt ecouri ale comportamentului deplasat ale eroului din There Will be Blood.
Spectacolul creat de Anderson şi de Day-Lewis: un portret al violenţei masculine, al fricii, un Tutankhamon al suferinţei, dar îmbrăcat în propriul său sarcofag de bogăţie şi de prestigiu”, concluzionează celebrul critic de film Peter Bradshaw.
Daniel Day-Lewis mai are un film în topul celor 100, este vorba despre Lincoln, aflat pe locul 19.
Părerea ta
Spune-ţi părereaBrat 2
Ondskan
La Caja 507
Nueve reinas
800 balas
Xingfu shiguang
Lilja 4-ever
Rózyczka
El laberinto del fauno
Qian li zou dan qi
Voyna
Izgnanie
9 rota
Vozvrashcheniye
Klopka
La Tigre e la neve
Mne ne bolno
Zhmurki
Zvezda
Gruz 200
The Reader
Pora umierac
Jestem
Sztuczki
Ischeznuvshaya imperiya
Admiral
Los Cronocrímenes
Arrancame la vida
En la ciudad sin límites
Blagoslovite zhenshchinu
Progulka
Mars
Papa
Mar rojo
Morfiy
Stilyagi
Kongen av Bastøy
En ganske snill mann
The Book Thief
Brestskaya krepost
Kray
Gang de qin
Shan zha shu zhi lian
Jodaeiye Nader az Simin
După dealuri
Kamikaze
La jaula de oro
Lauf, Junge, lauf
El cuerpo
Der Verdingbub
Pyat nevest
Jutro bedzie lepiej
Sibir, Monamur
Wadjda
Ja tozhe hochu
La grande bellezza
Prófugos
Miekkailija
Kertu
Kvinden i buret
7 cajas
Dirizhyor
Forbrydelsen
Ballada o bombere
Desierto
Durak
Fasandræberne
El desconocido
En man som heter Ove
Bitva za Sevastopol
Flaskepost fra P
Batalon
Ya ne vernus
A zori zdes tikhie...
La isla mínima
Messi
Es esmu seit
Ray
Monakh i bes
Kholodnyy front
100 metros
Slava
Jestem morderca
Prityazhenie
Kona fer í stríð
Võta või jäta
Daybreak
Mirage
Jaulas
El Hijo