Regizorul filmului Redutabil: „povestea lor de dragoste m-a atras mai întâi de toate”

de Gloria Sauciuc în 18 Dec 2017
Un film magnetic cu Louis Garrel și Stacy Martin, în regia lui Michel Hazanavicius, câștigător al Premiului Oscar pentru The Artist

Redutabil/Le redoutable (2017), în regia lui Michel Hazanavicius, rulează în premieră pe marile noastre ecrane de vineri, 15 decembrie. Subiectul filmului este plasat în Paris, anul 1967. Jean-Luc Godard, cel mai renumit regizor al generației sale, filmează „La Chinoise” cu femeia pe care o iubește, Anne Wiazemsky. Fericiţi, îndrăgostiţi, magnetici, se căsătoresc. Dar primirea filmului declanşează în Jean-Luc o profundă auto-analiză. Evenimentele din mai 1968 din Franța vor amplifica acest proces, iar criza care-l zguduie pe Jean-Luc îl va schimba profund, de la regizorul star la artistul outsider, un neînţeles, omul ideilor radicale.

Declaraţia regizorului Michel Hazanavicius:

Dar unul dintre lucrurile care m-au interesat și m-au ajutat să cred că acest film era posibil a fost că Godard, în timp ce era un mare artist cu o reputație dificilă – vorbesc despre filmele lui, dar și despre el, ca personaj – pot fi percepute cu ușurință ca o pictogramă a culturii pop. Este una dintre figurile cheie ale anilor '60, la fel ca Andy Warhol, Muhammad Ali, Elvis sau John Lennon. El aparține imaginației populare; prin el putem aborda subiecte și teme comune tuturor. Iubire, creație, politică, mândrie, gelozie etc. Nu a fost niciodată amabil, nu a încercat niciodată să fie „drăguț”. Asta îl face un caracter complex și uman, care permite o mare libertate narativă. Nu sunt condamnat să-l elogiez, căci nu acesta este răspunsul pe care el însuși încearcă să-l dea. Dar în mare parte, și avem tendința să uităm acest lucru, filmele lui – și chiar el însuși – putea fi extrem de amuzante în acea vreme. Știa cum să înflorească și era foarte spiritual.

În plus, și acest lucru este esențial, povestea lor de dragoste m-a atras mai întâi de toate. Nu este doar o poveste despre sex sau dorință. Distrugerea cuplului Godard/Wiazemsky rezultă dintr-o căutare profund sinceră a unui om – profund înrădăcinat în epoca sa – a adevărului politic și artistic, combinat cu un fel de patologie masochistă și autodistructivă. În căutarea idealurilor și a iubirii revoluției, omul acesta va distruge tot ce-l înconjoară: idolii, trecutul, munca, prietenii săi, dar și relația lui, chiar și numele lui, și va sfârşi prin a se autodistruge. Și Anne va fi martorul spiralei lui descendente, îl va iubi cât poate de mult, dar nu va putea să-l urmeze și va fi neputincioasă în faţa propriei lui porniri autodistructive.

În profunzime, nu poate fi blamat. Nici ea nu poate. Dar ei se îndepărtează unul de celălalt, pot doar să se despartă. Am considera aceasta ceva foarte frumos. La aceasta se poate adăuga o reprezentare originală a lui mai ʻ68. Evenimentele din mai ʻ68 nu au fost descrise prea des în cinematografia franceză. Am vrut să le dau un suflu de aer proaspăt, o nuanţă de culoare, spirit, bucurie. A fost important pentru că, pentru mine, aceste imagini arată respect, de cel mai înal grad, faţă de spiritul din mai ʻ68. Dacă filmul este pe alocuri irelevant, chiar dacă îşi bat joc puţin de Godard, nu am vrut să tratez evenimentele din mai ʻ68 în mod eronat. Am văzut riscul acuzațiilor de anacronism sau pericolul ironiei pros înţelese față de o epocă întreagă.

Pentru a respecta acea energie, să regizez mulțimile, acest tineret, aceste fețe, sloganurile, mi s-a părut a fi cel mai mare semn de respect pe care îl puteam arăta. Este, de asemenea, o oportunitate să plasa un punct literal, fix în jurul căruia personajul lui Godard se poate învârti, lăsând loc pentru comedie.

Legat de faptul că Michel Hazanavicius nu îl arătă pei Godard lucrând pe platoul de filmare, regizorul precizează„În primul rând pentru că nu este un film despre Godard, este o poveste de dragoste. Scopul nu era să fac o teză despre Godard, nici un biopic. Și mai e și altceva. Un regizor nu este un săritor cu prăjina. Nu există un moment în care totul se cristalizează dintr-o dată și culminează într-o faptă uimitoare. Nu există performanță. Este o muncă îndelungă, dificilă... Și dacă l-aș fi filmat pe Godard la locul de muncă, ar fi trebuit să-l înconjuram cu actori asemănători cu originalii: Jean-Pierre Léaud, Raoul Coutard, Jeanne Moreau, François Truffaut... N-am vrut asta.

Exploreaza subiecte similare:

Le redoutable

Alte știri din cinema

Michelle Yeoh, rol major în mini-seria Blade Runner 2099

Mini-seria va fi continuarea directă a lungmetrajului Blade Runner 2049, lansat în 2017 ca un sequel al originalului din 1982

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells