Miracol, cel mai nou lungmetraj regizat de Bogdan George Apetri (Periferic), a fost elogiat în presa străină, după premiera în cadrul secțiunii competiționale Orizzonti, dedicate filmelor ce reprezintă cele mai noi și expresive tendințe din cinematografia internațională.
Warren Cantrell, de la publicația The Playlist, vorbește despre „O călătorie a descoperirii înrădăcinată în întrebări despre credință, soartă, moarte; Miracle oferă revelație după revelație ca picăturile care curg din robinet, construind încet-încet concluzia întregului film. Aparent simplă, dar complicată și precisă în realizare, producţia este o minune pe măsura titlului”.
Criticul publicaţiei Variety concluzionează că Miracol este: „unul dintre cele mai bune filme pe care le-am văzut la Festivalul de la Veneția”.
Variety mai scrie că filmul propune „o poveste misterioasă, despre inocența pierdută, despre răul pe care oamenii obișnuiti pot să îl facă”. Apoi, Variety notează că „Miracol, pe măsură ce își întărește caracterul sumbru, creează un suspans lent ce nu dispare. Bogdan George Apetri își ține publicul în suspans și atunci, în ultima scenă, îl topește cu o singura lacrimă îndrăzneață”.
Miracol este „o dramă polițistă care ar putea reînnoi cinematograful românesc.”, mai scrie Variety. „Miracol este pus în scenă cu o măiestrie de neegalat care te poartă înainte ca un roman al Patriciei Highsmith...”
Screendaily notează că „Miracol este o poveste despre Dumnezeu și despre monștri, însă unii umani. Cel de-al doilea film dintr-o trilogie, filmul lui Bogdan George Apetri este o poveste moralizatoare dură care face departajare între aleatoriu și anchetă. Soarta unei tinere călugărițe este pretextul explorării valorii credinței într-o lumea care s-a pierdut în necredință. După Neidentificat de anul trecut, filmat și pus în scenă cam în aceeași perioadă, Miracol este o poveste autoreferențială plasată în același orășel din România. Prima parte este despre Cristina (Bugarin), o călugăriță de 19 ani care pleacă, în secret, de la mănăstire în oraș. Sensibilă dar hotărâtă, este o tânără cu o misiune care pare venită dintr-un film de Hitchcok. Mai inocentă decât o Marion Crane dar tot îndreptându-se către o soartă nemeritată. Cristina împarte taxiul cu un medic care se îndreaptă către același spital. Discuția medicului cu șoferul pare să fie un atac asupra credinței: „Poate rugăciunea să vindece cancerul?”, „Poate fi făcut vaccin cu apă sfințită?”. De-a lungul întregului film, nostalgia e o temă recurentă, subliniată de radioul care dă muzica lui Gică Petrescu, „Elvis al României”.
Regizorul Bogdan George Apetri declară despre Miracol, într-un interviu cu Matt Micucci de la FRED/Film Radio Entertainment & Dialogue), că „un film trebuie să pornească clar și profund de la personaje”. Regizorul explică - „Mi-a venit ideea așteptând în aeroport”. Apetri mai spune - „Camera de filmat, în acest film, are uneori o viață proprie, e o călătorie spirituală...”
Festivalul Internațional de Film de la Veneția, aflat la cea de-a 78-a ediție, este cel mai vechi festival de film și unul dintre cele mai prestigioase festivaluri din lume. Este prima participare a unui lungmetraj românesc într-o secțiune competițională la acest festival în ultimii 12 ani, se vede într-un comunicat remis Cinemagia. Festivalul Internațional de Film de la Veneția va avea loc până pe 11 septembrie.
Părerea ta
Spune-ţi părerea