În 1996 se lansa The Long Kiss Goodnight, thriller în care Geena Davis trece de la postura de casnică și mamă model la cea de asasin. E una dintre primele posturi ale feimnității furioase, în care protagonista nu e redusă la statutul de obiect al dorinței (La femme Nikita intră în altă categorie, cu hainele mulate, e o femeie-obiect).
În 2015, Jennifer Lawrence spunea: „Caut modul 'gingaș' de a-mi spune părerea și de a rămâne adorabilă. Fir-ar!”. Așa punea problema figura feminină numărul 1 a Hollywoodului, Jennifer Lawrence, exprimându-și părerea despre politica de discriminare sexuală la Hollywood. Prin vorbele ei exprimă și punctul de vedere al personajele ei feminine, Joy sau Katniss. Personajele ei sunt doar două din mai multe figuri feminine care debordează de furie. Femeia furioasă, văzută adesea drept cea mai neatrăgătoare postură a feminității, nu a fost doar tolerată, ci chiar și promovată pe marile ecrane în anul 2015, atrage atenția publicația vanityfair.com.
Întrebată la Cannes cum și-a gestionat furia care îi animează personajul din Mad Max:Fury Road, Charlize Theron a replicat cu o figură dură - „Hm...supriză! Așa pot fi femeile. Nu sunt eu singura!”... Și, cu siguranță, publicul era însetat de o figură feminină - numită, și nu întâmplător, Furiosa - care să întruchipeze o schimbare culturală. Regizorul și scenaristul George Miller a creat, pur și simplu, un personaj feminin la fel de revoltat și de dur precum erau, timp de decenii, protagoniștii masculini ai cinematografului.
Aceeași agresivitate tipică bărbaților care a împins-o pe Katniss în fruntea rebelilor care vor ataca în Capitoliu, sau care o pune pe Michelle Rodriguez la egalitate cu bărbații în Furious 7. Și, totuși, nu doar de eroine de acțiune vorbim în cinematograful acestui an.
În Inside Out, o animație tipică Pixar, o fetiță pe nume Riley înțelege că nu poate și nu trebuie să fie veselă mereu. Sigur că și Tristețea (personificată) are de spus un cuvânt aici, însă Furia este cea care are de spus un cuvânt esențial în maturizarea eroinei. Filmul spune multe, dar în primul rând că o adolescentă nu trebuie să caute să fie numai lapte și miere.
Din păcate asta spune, în altă ordine de idei, noua Cenușăreasă de la Disney, care susține că trebuie să „rabzi și să ai curaj”. O fi adevărat atunci când un prinț vine să te salveze, dar dacă nu e așa puțină Furie e binevenită, comentează publicația mai sus menționată. Poate că cel mai clar exemplu este cel de la Sin-Dee Rella (Kitana Kiki Rodriguez) din Tangerine. Sin-Dee este o prostituată transsexuală, care iese din închisoare pentru a afla că a fost înșelată, tot restul filmului ilustrându-i răzbunarea. Și filmarea pe iPhone joacă aici un rol esențial.
Mai există și furia savuroasă a personajului lui Jennifer Jason Leigh din The Hateful Eight: cu dinți rupți și sânge pe față, ea nu cere simpatie, însă puterea ei crește din ce în ce, mai ales atunci când eroul, John Ruth (Kurt Russell), încearcă să o provoace. Timp de trei ore în care este insultată, Daisy răspunde cu o duritate demnă de toată gloria.
Ca număr de spectatori, o altă furioasă, Rey din Star Wars: The Force Awakens (Daisy Ridley) depășește pe toate celelalte eroine de mai sus. Și Luke Skywalker, înaintea ei, se lupta cu latura întunecată a Forței, însă - dacă propriile lui conflicte interioare îl făceau mai degrabă timid - Rey, mai ales atunci când e față în față cu Kylo Ren - este un munte de furie. Trăgând cu arma, înfigând sabia laser în zăpadă, sau respingând manipulările lui Ren, furia lui Rey este palpabilă. Respingerea tentativelor de manipulare din partea lui Ren este un model de respingere a dominării sexuale.
Filmele TV, ca de obicei, au deschis drumul în această tendință de luptă a femeilor cu sistemul, și trebuie menționată Jessica Jones, supereroina cea mai revoltată, și pe Joan Harris, cea care în anii 60 își etala furia în Mad Men.
(colaj foto Vanity Fair)
Care este eroina „furioasă” pe care o preferați?
Părerea ta
Spune-ţi părerea