Criza Oscarurilor: riscuri şi efecte

de Ştefan Dobroiu în 26 Ian 2016
Despre cât de inspirate sunt deciziile de PR ale Academiei

Nu am văzut încă Trauma/Concussion şi nici alte filme realizate de echipe etnice de la Hollywood, ca să avem o idee despre cât de îndreptăţile sunt criticile şi anunţurile de boicot ale următoarei gale Oscar, dar modul cum intenţionează Academia Americană de Film să rezolve această criză de imagine este cel puţin surprinzător. Iată mai jos câteva motive pentru care Oscarurile şi-ar putea pierde din relevanţă pe parcursul următorilor ani, ca rezultat al politically correctness-ului american şi, mai ales, al discriminării pozitive.

La o problemă de imagine, Academia a găsit o soluţie de PR: dublarea numărului de membri noncaucazieni şi a membrilor de sex feminin până în 2020, pentru a asigura "diversitatea" nominalizărilor şi a premiilor la următoarele ediţii. Este o non-soluţie: în primul rând, Academia va invita noi membri nu neapărat pentru realizările lor cinematografice, ci doar pentru că sunt de culoare sau hispanici sau asiatici sau pentru că sunt femei. Iar aceşti noi membri vor promova filme cu echipe etnice sau filme realizate de femei nu neapărat pentru că sunt mai bune decât celelalte filme, ci pentru culoarea pielii sau pentru sexul echipelor lor. În aceste condiţii, un film precum Straight Outta Compton, nominalizat anul acesta pentru scenariu original, în 2020 ar putea avea nominalizări la Cel mai bun film, Cel mai bun regizor şi poate şi la alte categorii...

Fără o sincronizare a industriei de la Hollywood, care să producă filme relevante cu şi despre minorităţi sau femei, decizia AMPAS este apă de ploaie, aducând după sine soluţia de imagine a unor Oscaruri "multicolore", dar gata să provoace discuţii (şi aşa prezente) despre relevanţa acestor premii. "Academia va prelua conducerea şi nu va aştepta industria să o prindă din urmă", a declarat Cheryl Boone Isaacs, preşedinta comitetului director al Academiei.

O altă decizie a Academiei priveşte îndepărtarea membrilor "irelevanţi" de la vot. Un comunicat anunţă că din 2016, "statutul de votant al noilor membri va dura zece ani şi va fi reînnoit numai dacă acel membru a fost activ în cinema de-a lungul acelui deceniu".

Aceeaşi procedură se aplică şi pentru membrii deja existenţi ai Academiei, iar cei de la Deadline au dezvăluit marea hibă din spatele acestei schimbări de procedură: "Dintr-un punct de vedere PR-istic, îndepărtarea de la vot a membrilor inactivi pare o mişcare buna. Dar iată problema: de multe ori membrii mai în vârstă sunt şi cei mai conştiincioşi în ceea ce priveşte vizionarea filmelor nominalizate (cei mai tineri sunt prea ocupaţi să facă filme). Mai mult, cei care au devenit membrii Academiei în anii '60 sau '70 sunt în mare parte liberali, chiar activişti. Astfel, Academia i-ar putea tăia de pe listă chiar pe membrii cei mai deschişi în faţa schimbării şi a diversităţii".

Cei de la Deadline mai comentează că, în cel mai interesant an din istoria recentă a Oscarurilor, când nu mai puţin de cinci filme (The Big Short, Spotlight, The Revenant, Mad Max: Fury Road şi Bridge of Spies) au şanse reale să câştige premiul cel mare, competiţia acerbă este umbrită de acuzaţiile privind rasismul Academiei şi de ameninţările cu boicotul galei. Conform analiştilor Deadline, efectele negative ale deciziilor Academiei ar putea fi mai numeroase decât cele pozitive, iar faptul că discuţiile se poartă înainte de gala Oscar deturnează atenţia de la filme la strategii nesigure pe termen lung.

Ce părere ai despre scandalul Oscarurilor şi schimbările de strategie ale Academiei?

Exploreaza subiecte similare:

oscar 2016, The Revenant, The Big Short, Mad Max: Fury Road, Spotlight, Bridge of Spies, Straight Outta Compton

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Angie17252 pe 26 ianuarie 2016 12:56
The Big Short mi s-a parut o porcarie...Aproape ca m-a adormit...Nici sotul meu nu a inteles nimic...Revenant a fost spectaculos dar doar atat. In schimb , m-au placut mult Spotlight si Bridge of Spies, ba chiar si Brooklin. Acum, eu nu sunt critic cinema...dar avand in vedere ca sunt foarte sincera...cred ca si gusturile celorlalti spectatori sunt oarecum asemanatoare...Urmeaza sa mai vad zilele astea si alte filme propuse pentru premiere....deci s-ar putea sa mai am comentarii!
bogyvaly pe 27 ianuarie 2016 12:23
"....Nici sotul meu nu a inteles nimic" auch! Chiar nu m-as lauda cu asta! The Big Short este un film genial care explica oameniilor ce s-a intamplat si in ce a constat criza financiara din 2007. Dar , ca sa il citez pe Stefan Dobroiu, nu este un film pentru oricine dar categoric dupa ce il vezi vei fi mai destept.
AlexandruDragosStegaru pe 26 ianuarie 2016 16:06
Mad Max să ia Oscarul? A fost un film bun, plin de acțiune, exploziv chiar, dar nu știu dacă este de Oscar.
andystarx pe 27 ianuarie 2016 14:38
mad max nu este film de oscar,mie unul nu mi-a placut ,si nu sunt singurul ! SUpraevaluat !

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells