Black Mass, o cronică a crimei organizate

de Gloria Sauciuc în 7 Oct 2015
Fiorii sunt aduși în film de personajul jucat de Johnny Depp

Black Mass este o cronică a crimei organizate în Boston. Spectatorul e un simplu martor al desfășurării cronologice a evenimentelor ce au dus la transformarea lui James  „Whitey” Bulger într-unul dintre „cei mai periculoși, mai viciați  și mai calculați infractori care au trăit vreodată în Boston” (cum a fost calificat la ultimul său proces, în 2013). Deși cap de afiș, Bulger (Johnny Depp) rămâne închis ermetic pentru spectator, până la finalul filmului: producția nu prezintă perspectiva lui asupra întâmplărilor, ci o perspectivă exterioară și neutră, ca să nu spunem impersonală. Mai mult, nu vorbim despre  nicio evoluție, niciun dram de umanitate sau de  tragedie pentru Bulger: este, până la final, un demon cu o privire de fier și atât.

Cel mai frustrant pentru spectator e faptul că nu va pătrunde în mintea gangsterului nicio secundă. Frustrant și înfiorător. Cel mai mare dintre capii lumii interlope a  Bostonului anilor 1970-1980, James  „Whitey” Bulger, este - până la finalul filmului - impenetrabil.

Johnny Depp reușește (în sfârșit!) să scape de manierismele și ticurile interpretative proprii Piratului Jack Sparrow (în Turistul nu a putut să iasă din pielea piratului) și să contureze  portretul unui monstru, un amestec lugubru de  agresivitate, inteligență și viclenie, în lipsa  oricăror scrupule. E interesant de aflat ce părere ar putea avea personajul real (care a refuzat, totuși, să vadă filmul)- scăpat  ca printr-o minune de scaunul electric, dar închis pe  viață - despre rolul lui Depp, însă cu siguranță nu  are motive să se simtă dezamăgit.

Altfel stau lucrurile cu John Connolly (jucat lăudabil de către Joel  Edgerton), agentul care a închis ochii FBI-ului  asupra crimelor lui Bulger. Portretul care i se face în film surprinde alunecarea insidioasă, tăcută și fatală a lui Connolly, de la statutul agentului capabil și  dedicat, care și-a propus să fie în prima linie,  anume lupta contra Mafiei italiene din Statele  Unite, la omul care a intrat într-o asociere criminală (în  condiții care nu sunt elucidate pe deplin nici  astăzi). Joel  Edgerton face subtilă și aproape imperceptibilă tranziția de la un pol la altul, astfel încât, până la finalul filmului, îți pare rău pentru soarta acestui personaj. De la agentul care face un târg din motive bune, la agentul corupt,  guraliv, arogant, mincinos și laș, la fel de crud ca și  protejatul său, dar lipsit de caracterul de fier și  de forța acestuia. În realitate, ca și în film, John Connolly e cel care a plătit cel mai scump afilierea cu Bulger, dintre toți agenții implicați. Și inclusiv acum, la ora actuală, Connolly are și susținători, pe lângă  detractori.

Benedict Cumberbatch apare într-un  rol secundar, însă bine jucat, al fratelui-om politic  al lui Bulger, cel care are fericita inspirație de a  se delimita de activitățile fratelui său.  Alături de Cumberbatch, apar Kevin Bacon - în  rolul adversarului în carieră al lui Connolly,  Julianne Nicholson, și Dakota Johnson, în rolul slab susținut al soției lui Bulger.

Chiar dacă fiorii sunt aduși în film doar de personajul  Bulger (Johnny Depp), Black Mass merită o vizită la cinema.

Black Mass, Johnny Depp, Joel Edgerton, The Tourist

Michelle Yeoh, rol major în mini-seria Blade Runner 2099

Mini-seria va fi continuarea directă a lungmetrajului Blade Runner 2049, lansat în 2017 ca un sequel al originalului din 1982

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

lucian_marian15 pe 2 noiembrie 2015 06:52
Cum sa faci bani usor! Cu ceva inteligenta, poti invata simplu cum sa faci bani usor. Noi suntem o echipa in plina ascensiune si inca mai avem nevoie de persoane serioase cu care sa colaboram. Cu noi poti invata pas cu pas cum sa faci bani usor. Iti trebuie doar seriozitate, calculator si conexiune la internet! Cere urgent detalii mai multe la adresa de email: officemuncaladomiciliu@gmail.com