Articole The Phantom of the Opera

(2004)

Fantoma de la Opera

O colaborare de 15 ani

Andrew Lloyd Webber, regizorul Joel Schumacher si Warner Bros. Pictures prezinta Fantoma de la Opera, adaptarea pentru film a celebrului musical al lui Andrew Lloyd Webber.

Inspirat dupa romanul lui Gaston Leroux Fantoma de la Opera, musical-ul lui Lloyd Webber este productia cu cele mai mari incasari din lume, acumuland deja la nivel mondial un succes de box office in valoare de peste 3,2 miliarde dolari.
De la debutul sau in West End, Londra, la Her Majesty’s Theatre, pe data de 9 octombrie 1986, acest musical de mare succes si mare rezistenta a ajuns sa fie jucat in fata unui public estimat la aproximativ 80 milioane persoane. Peste 65 000 spectacole cu Fantoma de la Opera au fost jucate pentru iubitorii de teatru din 18 tari din intreaga lume. In august 2003, spectacolul a marcat reprezentatia cu numarul 7000. Productiile Fantoma de la Opera au castigat peste 50 premii importante, intre care trei premii Olivier, sapte Tony, sapte Drama Desk si trei Outer Critic’s Circle.

Prima productie de pe Broadway cu Fantoma de la Opera a avut premiera la Teatrul Majestic din New York in ianuarie 1988, iar de atunci a ajuns pe locul doi in topul celor mai longevive spectacole de musical din istoria Broadway-ului (dupa spectacolul Cats al lui Lloyd Webber), jucand in fata unui public de peste 10,3 milioane persoane. Productiile actuale de pe Broadway si din Londra, precum si turneul in Statele Unite, continua sa stabileasca noi recorduri, vrajind publicul si castigand aprecieri unanime din partea criticii.
Lansata in 1987, inregistrarea originala a acestui musical, cu Michael Crawford in rolul Fantomei si Sarah Brightman in rolul lui Christine, este albumul de distributie cu cea mai mare cifra de vanzari inregistrata vreodata, caci s-au vandut peste 40 milioane de exemplare. A fost primul album de distributie din istoria musical-ului britanic care a intrat in topuri direct pe primul loc, iar de atunci a castigat Discul de Aur si Discul de Platina atat in Marea Britanie, cat si in Statele Unite.

O dovada a popularitatii uriase de care se bucura Fantoma de la Opera este un plan aflat in curs de realizare la ora actuala, care pregateste montarea teatrala permanenta a musical-ului la hotelul-cazino Venetian din Las Vegas, Nevada. In primavara lui 2006, o versiune de 90 minute a spectacolului va avea premiera intr-un teatru nou, realizat dupa standarde de ultima ora. Aceasta constructie in valoare de 25 milioane USD, este special realizata pentru aceasta productie muzicala. Fantoma de la Venetian se va lauda cu o serie intreaga de efecte speciale uluitoare, inclusiv un lac 'montat' pe scena si o replica fidela a candelabrului de la Opera din Paris, care va exploda.
Asteptat cu nerabdare de fanii Fantomei, filmul somptuos al regizorului Joel Schumacher poarta publicul spectator dincolo de limitele scenei, avantandu-se intr-o lume vibranta, plina de romantism, muzica inaltatoare, suspense si drama, care prezinta unei noi generatii de cinefili aceasta fascinanta poveste plina de forta.

Publicat in 1911, romanul lui Leroux a inspirat diverse filme si productii de televiziune, numeroase versiuni ale acestui basm minunat, povestea unui geniu muzical desfigurat care bantuie prin catacombele Operei pariziene si este vrajit de Christine, tanara si fermecatoarea sa muza. “Versiunea lui Andrew prezinta Fantoma ca pe un iubit tragic, un suflet romantic sensibil, nu doar o faptura a groazei, care sa inspire teama,” remarca Schumacher. “El a transformat relatia Fantomei cu Christine intr-o poveste de dragoste mai bine conturata decat era in povestea originala.”

“Fantoma de la Opera este o piesa foarte personala din cariera mea,” spune Lloyd Webber, legendarul producator-compozitor al unor musical-uri celebre precum Jesus Christ Superstar, Evita, Cats, Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat, Starlight Express, Aspects of Love si Sunset Boulevard. Prodigioasa sa cariera i-a adus sapte premii Tony, trei Grammy, un Glob de Aur si un Oscar (pentru Evita).

Dupa ce a montat Fantoma de la Opera pe Broadway in 1988, Lloyd Webber l-a abordat pe Schumacher pentru realizarea unui film de lung metraj dupa acest musical, fiind impresionat de thriller-ul cu vampiri al regizorului, The Lost Boys, devenit blockbuster. “M-am gandit ca Joel are un incredibil simt vizual, iar modul in care a utilizat muzica in film a fost absolut exceptional,” spune Lloyd Webber. “Una dintre marile bucurii pe care mi le-a adus colaborarea cu Joel este faptul ca are o ureche muzicala minunata. El intelege cu adevarat modul in care muzica impulsioneaza povestea.”

In urma divortului sau de vedeta din Fantoma de la Opera, Sarah Brightman, talentata actrita-cantareata care a jucat initial rolul Christinei si a fost muza lui Lloyd Webber in perioada cand a creat musical-ul, compozitorul a decis sa amane productia filmului. In diverse momente din anii care au urmat, Lloyd Webber i-a cerut lui Schumacher sa colaboreze cu el la adaptarea filmului, insa regizorul nu era disponibil pentru ca lucra la diverse ale filme de succes - Batman Forever, A Time To Kill, The Client, Falling Down si Phone Booth.

Soarta si un moment bine ales s-au combinat in decembrie 2002, cand acesti vechi prieteni s-au intalnit sa ia cina impreuna la Londra, iar Lloyd Webber i-a propus din nou lui Joel Schumacher sa isi uneasca fortele pentru a lansa aceasta productie multasteptata. “Eu tocmai facusem o serie de filme experimentale, curajoase, cumva altfel fata de blockbuster-ele cu care fusese asociat numele meu in trecut,” spune Schumacher despre filmele sale 8mm, Flawless, Tigerland, Veronica Guerin si Phone Booth, pe care l-a filmat in numai 12 zile. “Fantoma de la Opera mi s-a parut cel mai indepartat punct in care puteam ajunge fata de cele 12 zile petrecute intr-o cabina telefonica… Am lucrat in genuri diferite, dar nu mai lucrasem niciodata la un musical. Mi s-a parut o provocare imensa si asemenea chestii imi plac.”

Schumacher spune ca personajele Fantomei de la Opera l-au atras initial la acest proiect "extraordinar de cinematic" in 1988, iar acum o data in plus. “Unul dintre motivele pentru care aceasta poveste de dragoste tragica face parte din cultura noastra, de cand si-a scris Gaston Leroux romanul, este faptul ca ne identificam cu Fantoma,” sustine el. “Fantoma este o reprezentare fizica a oricarei fiinte umane care simte ca nu poate fi iubita. Este un personaj care iti frange inima. Seamana cu cocosatul de la Notre Dame si cu Bestia din Frumoasa si bestia.”

Regizorul s-a simtit atras de acest proiect si pentru ca “exista milioane de oameni care nu isi pot permite sa vada Fantoma de la Opera intr-un teatru autentic, iar multi oameni nu locuiesc in zone unde sa poata merge la un teatru unde s-ar juca un musical. Ganditi-va la filme precum Sunetul muzicii, Poveste din Cartierul de Vest si Chicago. Cati oameni au vazut Sunetul muzicii pe o scena adevarata ? Si cate milioane de oameni au vazut filmul ? Exista oameni care iubesc muzica lui Andrew si oameni care si-au dorit dintotdeauna sa vada Fantoma de la Opera pe scena, iar acum vor avea ocazia sa vada o versiune a acestui spectacol.”

Adaptand scenariul dupa musical, Schumacher si Lloyd Webber au detaliat ceva mai mult povestile secundare ale catorva personaje importante si au incorporat lumea din culisele Operei in povestea principala. “In musical-ul jucat pe scena facem aluzii la copilaria Fantomei, insa nu ne intoarcem vizual in timp pentru a explora aceasta perioada, asa cum facem in film,” explica Lloyd Webber. “Este o schimbare foarte importanta pentru noi, deoarece ne face sa intelegem mai bine situatia grea a Fantomei.”

“Spectacolul de pe scena se concentreaza asupra a trei personaje: Fantoma, Christina si Raoul,” arata Schumacher. “Noi dorim sa oferim publicului o imagine mai amanuntita asupra modului in care fiecare dintre aceste personaje au aparut la Opera, dar vrem sa evidentiem si sa incorporam in film si activitatea din culise – recuziterii, tencuitorii, peruchierii, scenografii, dansatorii si cantaretii.”

Schumacher atribuie colaborarea cu Lloyd Webber unui sentiment reciproc de incredere si respect, creat pe parcursul celor 15 ani de prietenie care ii leaga. “Avem un excelent 'mariaj creator', pentru ca eu ma ocup de film, iar el se ocupa de muzica,” explica Schumacher. “La fel ca multe alte persoane foarte inteligente, Andrew nu pretinde ca ar sti lucrurile pe care nu le stie. Este un expert in muzica, astfel incat si-a concentrat talentul genial asupra aspectelor muzicale ale filmului, iar mie mi-a acordat o libertate enorma si sprijinul sau direct pentru a crea tot ceea ce consideram necesar pentru acest material.”

Pentru Lloyd Webber, mult-asteptata adaptare a acestui fenomen teatral cu puternice implicatii personale a generat rezultate cu adevarat satisfacatoare. “Film are o imagine si un sound absolut fabuloase. Cred ca este un document extraordinar asupra unui spectacol de teatru,” se entuziasmeaza el. “Nu deviaza mult de la materialul de pe scena, insa filmul ii asigura un centru emotional mai profund. Nu se bazeaza pe spectacolul de teatru, nici vizual, nici ca directie, insa are exact esenta sa. Asta e tot ce mi-am dorit.”
Distributia si personajele
jinglebells