Articole The Phantom of the Opera

(2004)

Fantoma de la Opera

Distributia si personajele

Pentru regizorul Joel Schumacher, ca si pentru producatorul si compozitorul Andrew Lloyd Webber, distributia pentru versiunea de film a Fantomei de la Opera s-a dovedit a fi o provocare extraordinara.

Schumacher vedea filmul ca pe o poveste tanara de iubire, cu alura sexy, ca urmare a inceput sa caute actori noi pentru rolurile principale. Acest aspect este cu precadere vital in cazul Christinei, o adolescenta naiva, ramasa orfana, care crede ca vocea Fantomei, care o cheama din ungherele Operei, este "Ingerul muzicii" pe care tatal ei i-a promis ca i-l va trimite.
“Frumusetea personajului se datoreaza si inocentei sale, atasamentului fata de tatal sau si convingerii ca Fantoma chiar ar putea fi o reprezentare a lui, de dincolo de mormant,” remarca Schumacher. “Trebuia sa gasim o tanara care putea emana acest aer de tinerete si inocenta autentica. In acelasi timp, trebuia sa gasim doi actori cu o charisma incredibila, care sa joace rolurile celor doi barbati intre care sovaie Christine.”

“Un etalon specific pentru valoarea lui Joel este faptul ca el gaseste tineri actori talentati, gata sa reuseasca in meserie,” spune Lloyd Webber, care i-a incredintat lui Schumacher aspectele actoricesti ale procesului de gasire a distributiei, in timp ce el se lupta sa atinga “echilibrul vocal” perfect intre candidatii care demonstrau ca detin calitatile vocale cerute pentru a interpreta un libret cu melodii atat de sofisticate. “Era absolut necesar sa avem oameni care sa poata canta cu adevarat,” subliniaza el, “pentru ca melodiile impulsioneaza intregul film.”

In Fantoma de la Opera, povestea se deruleaza in Parisul anilor 1870. Personajul titular este un geniu muzical desfigurat, care ii terorizeaza pe obisnuitii de la Opera Populaire, cea mai mare Opera din oras. Fantoma se indragosteste nebuneste de Christine si isi concentreaza toate eforturile pentru a crea o noua stea a Operei, exercitand un control straniu asupra tinerei soprane in timp ce o ajuta sa isi foloseasca talentul extraordinar.

Rolul eponimei Fantome cerea un actor cu un joc foarte intes, cu multa charisma. “Ne trebuia cineva care sa aiba o oarecare sensibilitate in stil rock and roll,” spune Lloyd Webber. “Trebuia sa fie putin dur, putin periculos, nu un cantaret oarecare. Christine se simte atrasa de Fantoma pentru ca are si o latura periculoasa, deci ne trebuia un actor care sa poata oferi acest nivel de calitate vocala.”
Echipa a gasit toate aceste calitati in Gerard Butler, binecunoscut publicului american pentru rolul sau in tandem cu Angelina Jolie in blockbuster-ul din 2003 Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life. “Gerry Butler are o voce extraordinara de tenor rock,” spune laudativ Lloyd Webber.

“L-am vazut pe Gerry Butler in Dracula 2000. Avea o prezenta scenica atat de incredibila, incat mi-am dorit sa il cunosc,” isi aminteste Schumacher. “Este un actor minunat si am stiut ca va juca uluitor rolul Fantomei.”
Butler nu cunostea spectacolul la data cand Schumacher l-a abordat initial, ca urmare a ascultat inregistrarea atunci cand a citit scenariul pentru prima data. “M-a lasat fara replica. La finalul scenariului, deja incepusera sa-mi curga lacrimile,” spune actorul, care de atunci a vazut musical-ul si la Londra, si pe Broadway. “M-am identificat perfect cu personajul Fantomei, cu pasiunea, dorintele lui artistice, durerea si izolarea in care traia.
“Cred ca din acest motiv Fantoma este atat de plina de forta, pentru ca oamenii se pot identifica usor cu durerea sa,” spune Butler. “Cu cat imbatranesti, cu atat aduni mai mult 'balast' in viata - lucruri la care nu vrei sa renunti, lucruri pe care te temi ca, daca le-ai dezvalui intregii lumi, ai fi considerat urat si respingator.”

In cadrul pregatirilor pentru proba sa cu Lloyd Webber, Butler a luat lectii de canto si a repetat partitura cu regizorul muzical al Fantomei, Simon Lee. Butler isi aminteste un moment al adevarului: “Brusc, m-am trezit stand in fata lui Andrew Lloyd Webber, in casa acestuia. Simon canta la pian, mi-a adus aminte sa inspir adanc si m-am gandit: Acum o sa cant 'Muzica noptii', una dintre cele mai celebre melodii ale tuturor timpurilor, chiar in fata celui care a compus-o. Au inceput sa-mi tremure picioarele.”

Butler a continuat pe toata durata productiei sa ia lectii de canto, dar si lectii de miscare scenica. “Trebuia sa gasesc o voce si un stil anume de a ma misca, pentru a putea contura personajul Fantomei,” explica el. “Pentru ca faceam un film, nu o piesa de teatru, multe aspecte ale personajului trebuiau sa fie mai ancorate in realitate, mai putin melodramatice, mai reale, mai umane.”

Masca Fantomei, o imagine-simbol din spectacolul de teatru si un element esential al personajului si al povestii, ascunde o boala care i-a deformat chipul in mod grotesc, motiv pentru care familia sa l-a abandonat cand era copil, iar societatea l-a respins si l-a obligat sa joace rolul unui monstru ciudat. Butler s-a documentat minutios cu privire la diverse diformitati fizice, pentru a-si intelege mai bine personajul, insa machiajul efectiv al Fantomei - un proces care se finaliza in patru ore si jumatate – i-a oferit o bogata experienta practica, din care a avut multe de invatat. “Am fost uimit si intristat de privirile care mi se aruncau cand ma plimbam prin studio. Imi venea sa le spun tuturor: Care e problema voastra ? La ce va uitati ? Acest aspect ilumineaza uratenia si frumusetea care exista in fiecare dintre noi. De fapt, pentru mine, aceasta este semnificatia povestii.”

Rolul tinerei si talentatei coriste Christine Daae s-a dovedit a fi o alta provocare pentru echipa, deoarece personajul cerea o actrita care sa emane o inocenta autentica, dar sa aiba si o maiestrie vocala deosebita. In timp ce Schumacher se pregatea sa dea probe cu cateva potentiale 'Christine', a cunoscut-o pe Emmy Rossum, o actrita in varsta de 16 ani la momentul respectiv, care jucase memorabil rolul fiicei lui Sean Penn, care este ucisa in drama premiata cu Oscar Mystic River. Tot ea a jucat rolul lui Audrey Hepburn in perioada de tinerete, in filmul de televiziune produs de ABC in 2000, The Audrey Hepburn Story.

“Intalnirea cu Emmy a fost electrizanta,” se entuziasmeaza Schumacher. “Emmy este o actrita excelenta. In plus, a luat lectii la Opera Metropolitan inca de cand avea sapte ani. A aparut in ultima clipa si era sa nici nu dea proba, pentru ca trebuia sa participe la o intrunire de familie, in Las Vegas. Am fost nevoit s-o conving sa renunte !”

“Ne-am cunoscut intr-o joi, iar Joel mi-a zis: ‘Poti sa vii la New York sambata, sa dai o proba pentru un film ?’” isi aminteste Rossum, care tocmai terminase filmarile pentru The Day After Tomorrow. “Apoi, cam dupa o saptamana, am fost sa cant pentru Andrew la el acasa. A fost cumplit ! Tocmai imi faceam incalzirea cu cel care ma acompania la pian, cand in incapere a intrat Andrew, s-a asezat fara sa se prezinte si a zis: 'Incepem ?'”
Dupa cum a demonstrat si la proba, “Emmy are o voce fantastica,” asa cum recunoaste si Lloyd Webber.

Pregatirile pentru rol au inclus pentru Rossum lectii de dans, un tur al celebrei Garnier Opera din Paris, din care s-a inspirat vag Opera Populaire din roman, precum si un numar de vizite la Musée D’Orsay, unde a studiat picturile si sculpturile cu balerine ale lui Degas, dintre care multe erau inspirate de dansatoarele de la Garnier Opera. “Cea mai mare provocare pentru mine a fost sa gasesc un echilibru intre vocea mea si jocul actoricesc,” spune Rossum. “Era important ca jocul meu sa fie la acelasi nivel ca intr-un film normal, asa ca trebuia sa gasesc un loc in care vocea mea si performanta actoriceasca sa se combine intr-un mod cat mai firesc.”
Rossum o vede pe Christine ca pe un suflet singuratic, care cauta iubirea si protectia pe care i le oferise tatal ei, inainte de moartea lui prematura. “Christine este atat de disperata sa primeasca un semn al iubirii tatalui ei, incat, atunci cand aude pentru prima data vocea Fantomei, isi doreste cu disperare sa creada ca el este ‘Ingerul Muzicii’ pe care tatal ei i-a promis ca i-l va trimite. Ea descopera ca ea si Fantoma sunt spirite inrudite, caci si el este singuratic si trist. Relatia lor incepe sub semnul afectiunii si admiratiei, pentru ca cei doi se inspira reciproc, din punct de vedere artistic. Dar, pe masura ce Christine se maturizeaza si devine o tanara femeie tot mai increzatoare in fortele sale, Fantoma incepe sa o vada cu alti ochi.”

Intr-adevar, Fantoma se indragosteste obsesiv de Christine, iar ea se indragosteste de Vicontele Raoul de Chagny, un tanar bogat, spectator fidel al spectacolelor de la Opera Populaire, care se dovedeste a fi chiar iubitul ei din copilarie. “Fantoma nu isi doreste decat sa fie alaturi de cineva, o fiinta cu care sa stea de vorba si care sa il inteleaga,” spune Butler. “El s-a obisnuit sa fie respins, insa exista o singura persoana din partea careia nu accepta respingerea, si anume Christine, pentru ca ea a devenit unicul punct asupra caruia se concentreaza viata lui. Privind-o cum se simte tot mai atrasa de Raoul, Fantoma ajunge sa fie orbit de furie si de dorinta. El crede ca, daca va scrie o opera pentru Christine, ea il va iubi. Sau, daca va reusi sa o aduca in 'barlogul' lui, ea va ajunge, in cele din urma, sa il inteleaga.”
“Cred ca relatia Christinei cu Raoul reprezinta trezirea ei la viata ca adolescenta, insa atractia pe care o simte fata de Fantoma contureaza o relatie foarte profunda, cu o mare incarcatura sufleteasca si sexuala,” sugereaza Schumacher. “Probabil ca, daca el nu ar fi fost desfigurat si nu ar fi devenit un personaj violent si dement, cei doi ar fi putut fi impreuna la un moment dat. Un element absolut minunat in interpretarea lui Emmy este ca, de fiecare data, reactioneaza la diformitatile Fantomei cu multa compasiune.”

In rolul lui Raoul, regizorul l-a distribuit pe Patrick Wilson, vedeta spectacolelor de pe Broadway Oklahoma! si The Full Monty, nominalizat la un premiu Emmy pentru rolul sau din miniseria HBO Angels in America. “Il mai vazusem pe Patrick pe scena si stiam cat de frumos canta,” spune Schumacher. “Este un actor foarte talentat si are o voce de inger.”
Lloyd Webber cunostea pedigree-ul de Broadway al lui Wilson cand tanarul actor a venit la Londra, ca sa dea o proba cu el. “Patrick este un tenor liric minunat, un talent innascut. In fond, a jucat rolul lui Curly in Oklahoma!”

Wilson interpreteaza rolul lui Raoul intr-o versiune mai dinamica a personajului pe care publicul l-a vazut in spectacolul de teatru. “Pe scena, Raoul are un rol minor in acest triunghi al iubirii, insa in film l-am facut mai agresiv, mai indraznet un adevarat erou romantic,” remarca regizorul. “El devine astfel si mai atragator in ochii Christinei, deci devine o amenintare cu atat mai mare pentru Fantoma.”

“Rolul a fost chiar mai dinamic si mai solicitant decat ma asteptam,” spune Wilson, care a rezistat eroic la machiaj timp de cinci ore, ca sa arate ca un batran de 70 de ani pentru secventele care se deruleaza in 1919. “Am calarit fara sa in film, o experienta absolut unica, dar asa mi-am dorit sa fie: nu am vrut sa trisez cu nimic. Am vrut sa transmit toata pofta de viata pe care o aveau oamenii in acea epoca. Pe atunci, viata se derula intr-un mod mult mai dramatic. Mureai mult mai tanar, asa ca, atunci cand gaseai iubirea, porneai pe urmele ei.”

Excelenta actrita Miranda Richardson, nominalizata la Oscar pentru rolurile sale din Tom & Viv si Damage, joaca rolul Madamei Giry, profesoara de balet care stie mai multe decat vrea sa spuna despre evenimentele misterioase care au loc in Opera Populaire – si despre Fantoma. “Miranda a devenit una dintre actritele mele preferate de cand am vazut-o in Dance With a Stranger,” spune Schumacher. “Nu am cuvinte sa descriu stralucirea pe care a adus-o rolului Madamei Giry.”

Extinzand rolul Madamei Giry in scenariu, Schumacher si Lloyd Webber ofera o perspectiva mai ampla asupra povestii tulburi a Fantomei. “Madame Giry este elementul esential care explica, in primul rand, de ce se afla Fantoma in cladirea Operei,” spune Richardson, care a fost prima data aclamata de critica internationala pentru rolul sau memorabil din thriller-ul The Crying Game (1992). “Viata Fantomei se deruleaza foarte teatral si exista in asta un element pe care Madame Giry il adora. Opera Populaire este lumea ei, familia ei, viata ei.

“In spectacolul de scena, Madame Giry este foarte rigida, foarte dura si foarte aspra cu balerinele. In plus, arata ca un semn de exclamare,” continua Richardson. “Este insa o fire romantica, plina de pasiune. Am stabilit cu Joel sa prezentam in film aceste aspecte intr-un mod mai amanuntit.”

“Am vrut sa spun publicului mai multe despre relatia Madamei Giry cu Fantoma, pentru ca aceasta a ramas intotdeauna inconjurata de o aura de mister,” spune regizorul. “Cand m-am intalnit cu Miranda sa discutam despre rol, a fost prima data in viata mea cand m-am intalnit cu o actrita si am avut sentimentul ca eu eram cel care dadea o proba cu ea. Avea o lista cu aproximativ 100 de intrebari pe care mi le-a adresat si asta mi-a placut la nebunie.”
“M-a atras ideea de a lucra cu Joel, mai ales la un proiect atat de generos ca Fantoma de la Opera,” spune actrita. “Imi place sa lucrez pe un platou de filmare si, din cand in cand, sa ma simt absolut uluita de dimensiunile a tot ce se intampla in jurul meu.”

Cum nu avea nici un fel de pregatire in domeniul dansului clasic, Richardson a luat lectii de balet impreuna cu alti membri ai echipei. “Am considerat ca este important sa stiu care sunt rigorile acestei lumi,” spune ea. “Chiar daca Madame Giry nu mai danseaza solo, ea conduce o companie de dans, are foarte multe cunostinte in domeniu si un respect enorm pentru disciplina.”

Singurul membru al ansamblului Operei al carui trup 'mai mare decat viata insasi' ameninta sa eclipseze prezenta sumbra a Fantomei este temperamentala diva La Carlotta. Minnie Driver, talentata actrita cunoscuta pentru rolurile sale din drama premiata cu Oscar Good Will Hunting sau comedia NBC premiata cu un Emmy Will & Grace, joaca rolul acestei capricioase soprane italiene.
“Carlotta este o versiune a anului 1870 in care David Beckham, Kylie Minogue si Madonna ar alcatui impreuna un singur personaj,” spune Driver. “Este o prezenta uriasa, care considera ca toti cei din jurul ei sunt niste simpli sateliti ai persoanei sale.”

Desi este ea insasi o cantareata talentata, Driver nu a cantat in film. Partitura ei a fost interpretata de o cantareata profesionista de Opera, Margaret Preece, care a interpretat acest rol pe scena. Totusi, Driver a creat dialoguri suplimentare in italiana, pentru a improviza avalansele verbale injurioase ale Carlottei. “Mi-am canalizat energiile launtrice de diva !” spune ea, razand. “Cand am discutat despre acest personaj, Joel a zis ‘Nimeni nu a dat vreodata bani ca sa vada ceva mai prejos de 'foarte bun'’. M-a pus pe ganduri si apoi m-a lasat sa actionez !”

“Stiam ca Minnie va fi minunata, dar a reusit sa ma surprinda pana si pe mine, ba cred ca si pe ea insasi, cu performanta sa fantastica,” spune Schumacher. “Unele dintre cele mai bune momente ale ei sunt improvizate, pentru ca are un extraordinar simt al umorului. Minnie a fost alegerea perfecta pentru acest rol – este nostima, impunatoare si le-a 'superdivat' pe toate celelalte dive.”

Noii directori intreprinzatori de la Opera Populaire, Gilles Andre si Richard Firmin, sosesc la opera in timpul repetitiei generale pentru productia companiei, Hannibal, si o descopera pe Carlotta amenintand sa plece inainte de marea premiera. Si asta nu este tot ! O scrisoare misterioasa a Fantomei ameninta ca, daca noua directiune nu ii indeplineste diverse cerinte, refuzul va avea consecinte grave.

Doi actori de tinuta, Simon Callow (Shakespeare in Love) si Ciaran Hinds (Road to Perdition) joaca rolurile celor doi: Andre, un personaj parca desprins din teatrul buf, si Firmin, o minte axata pe afaceri. “Andre este interesat de partea culturala si artistica a teatrului, in timp ce Firmin este mult mai preocupat sa umple sala,” spune Hinds, care a jucat alaturi de Cate Blanchett in thriller-ul din 2003 al lui Schumacher, Veronica Guerin. “Joel mi-a spus sa ma gandesc la Firmin ca la un vanzator de masini de mana a doua, imbatranit, o prezenta usor ostentativa, de o eleganta putin exagerata.”

“Andre si Firmin sunt lipiti ca doi gemeni siamezi,” adauga Callow. “Au facut avere in afacerile cu fier vechi si acum sunt incantati sa intre in lumea teatrului, insa, la fel ca atatia altii inaintea lor, ajung sa regrete acest pas.”

Distributia Fantomei de la Opera este completata de James Fleet (Sense and Sensibility), in rolul directorului de teatru pensionat, Lefevre; Victor McGuire (Lock, Stock and Two Smoking Barrels) in rolul marelui bariton Piangi; si Jennifer Ellison (Brookside) in rolul tinerei prietene a Christinei, Meg Giry.
Muzica noptii O colaborare de 15 ani
jinglebells