Articole Night Watch

(2004)

Veghea de noapte

Originile filmului

Romanul RONDUL DE NOAPTE de Sergei Lukyanenko si partile urmatoare Day Watch si Dusk Watch au reprezentat un eveniment in literatura rusa. Tema luptelor supranaturale care au loc pe strazile agitate, obisnuite ale Moscovei din zilele noastre are un impact impresionant in randul publicului tanar – cititorii rusi tineri, fanii fantasticului si utilizatorii intenetului – care le-au transformat peste noapte in exemplare clasice, moderne, cu vanzari de 500.000 de exemplare.

De la lansarea in Rusia a filmului Rondul de Noapte (Nochnoy Dozor) trilogia a mai vandut inca 2,5 milioane de exemplare.
Autorul prolific, de formatie psihiatru, Sergei Lukyanenko si-a dorit intotdeauna sa scrie o carte despre magia antica descatusata in timpurile noastre. „Am fost nerabdator sa scriu povestiri fantastice de mult, dar nu m-au interesat nici gnomii nici elfii”, explica Lukyanenko, care este autorul altor carti dintre care trilogia Line of Reveries si Knigts of the Forty Islands. „Apoi mi-a venit o idee interesanta: Noaptea fiind campul de batalie intre magicienii care traiesc si se ascund printre noi, cei obisnuiti, si care se pot lupta doar atunci cand nu afecteaza oamenii in nici un fel. Acesta a fost punctul de plecare care a inspirat ideea Patrulei de Noapte, o unitate speciala creata pentru a controla magicienii. Apoi a aparut opusul Patrulei de Noapte, Patrula de Zi si lupta eterna dintre cele doua.”

La scurt timp, fiintele supranaturale care conduc RONDUL DE NOAPTE si Patrula de Zi – creaturi cu puteri supranaturale devastatoare care se lupta la cativa pasi de realitatea urbana obisnuita a apartamentelor decrepite si a metrourilor furnicar – au captivat cititorii din intreaga tara. Producatorul principal Konstantin Ernst, Director General al Channel One Rusia, cel mai mare post de televiziune si cu cel mai mare succes din Rusia, s-a numarat printre acesti cititori. Ernst nu era un fan declarat al fantasticului, insa cand a inceput cartea RONDUL DE NOAPTE nu a mai putut sa o lase din mana.

Motivat de un entuziasm pasional fata de posibilitatile cinematografice ale povestirii, a inceput imediat sa lucreze impreuna cu colegul sau, producatorul Anatoly Maximov. Noua luni mai tarziu au inceput filmarile, scenariul fiind adaptat chiar de Lukyanenko in colaborare cu Timur Bekmambetov. Pentru povestirea lui Lukyanenko despre vrajitoare, magicieni si vampiri aflati in libertate pe strazile orasului, producatorii au stiut ca au nevoie de un inovator vizual adevarat. Au inceput sa caute pe cineva cu un simt diferit si original al subiectului si stilului – si pe cineva care sa poata combina filmarea cu efecte speciale moderne de succes si o intelegere proprie a spiritului rusesc.

Au gasit persoana potrivita, Timur Bekmambetov, nascut in Kazahstan, o personalitate creatoare de succes in domeniul reclamelor si videoclipurilor muzicale, realizator principal a mai mult de 600 de spoturi publicitare pentru marci cum ar fi Coca Cola, Pepsi, Apple, Microsoft, Ford si Procter & Gamble. Bekmambetov a debutat ca regizor de film in 1994 cu THE PESHAVAR WALTZ, un film artistic despre razboiul din Afganistan, si cel de-al doilea film al sau, GLADIATRIX (2000) (cunoscut si ca THE ARENA), filmat in limba engleza, coproducator fiind legendarul Roger Corman.

Bekmambetov a insuflat proiectului admiratia sa profunda pentru maestrii filmelor de actiune moderne de la Hollywood, in principal influenta unor realizatori de film cum ar fi James Cameron, Ridley Scott, Roger Corman, fratii Wachowski si Quentin Tarantino. Cu toate acestea, a fost sceptic la inceput fata de crearea unui film fantastic horror la care publicul rus sa raspunda.
„Spre deosebire de America, nu au existat filme fantastice filmate in Rusia inainte de acesta”, spune regizorul.

„Dar citind cartea, mi-am dat seama ca Sergei a reusit sa includa magia si miracolele, transcedentalul si supranaturalul in modul nostru de viata. Am constatat ca ideea este intr-adevar speciala, deoarece fantasticul se intalneste cu realitatea, ba mai mult – cu realitatea rusa – si este primul film rusesc care are aceasta tema unica. Actiunea se desfasoara in lumea reala, in viata ruseasca reala, dar este fantastica in acelasi timp. Asa ca ideea mea era de a se simti cat mai real pe ecran si totodata sa gasesc un context pentru mistic si fantastic in Moscova contemporana. A fost o provocare incredibila.”

Combinatia a fost interesanta si am descoperit ca mi-a dat un sentiment foarte personal deoarece pe jumatate sunt realizatorul de filme care iubeste vampirii, pe Roger Corman si MATRIX. Intre timp, cealalta jumatate a mentalitatii mele este realitatea ruseasca, cu o multime de probleme, cu masini foarte proaste, cu case foarte murdare, cu magnati ai petrolului foarte bogati si cu oameni foarte saraci. Povestirea a unit aceste doua parti ale mele: realitatea rusa si filmele americane.”

Bekmambetov a lucrat indeaproape cu Lukyanenko pentru a adapta romanul pentru versiunea cinematografica, iar Lukyanenko s-a aratat mai mult decat dispus de a se juca cu creatia sa, adaugand chiar elemente noi pentru a intensifica experienta spectatorului. „Am adaugat o intriga secundara, Anton (Konstantin Khabensky) si fiul sau pierdut cu mult timp in urma, Yegor (Dima Martynov) pentru a face actiunea mai dramatica, mai emotionala, mai ruseasca”, explica Bekmambetov. „Pe langa actiune, exista aceasta poveste a tatalui care si-a pierdut fiul si se simte extraordinar de vinovat si incearca tot restul vietii sa rezolve aceasta problema care ii distruge constiinta – este o poveste tipic ruseasca.”

Cheia viziunii creative a lui Bekmambetov a fost realismul omniprezent si intens al efectelor speciale universale si inventive. Intr-adevar, regizorul spune ca a dorit ca vampirii, vrajitoarele si magicienii teribili sa para amenintatori din prima clipa … si in acelasi timp la fel de reali ca vecinul nostru de apartament.”, publicul ar crede suficient astfel incat sa accepte fantasticul. In ceea ce ma priveste, si eu a trebuit sa cred intr-o lume in care vampirii exista, chiar daca sunt convins ca nu este asa.”
Despre distributia Creaturilor Intunericului si ale Luminii
jinglebells