Articole Kate & Leopold

(2001)

Kate și Leopold

Despre distributie

Inca de la început, Mangold si Konrad au cãzut de acord asupra faptului ca unul dintre cele mei importante elemente ale acestui film va fi crearea unei autentice imagini a unui bãrbat de secol 19, dar si a unei femei de cariera, din secolul 21 – in cele din urma, si-au dat seama ca distributia va avea un rol crucial in rezolvarea acestei probleme. „N-am vrut sa facem apel la actori de comedie. Sunt obosit de formula tipica a comediilor din zilele noastre”, spune Mangold, iar Konrad adaugã: „aveam nevoie de actori talentati, care sa poatã interpreta roluri atât dramatice cat si comice, si aceasta a fost tinta cautarilor noastre”.

Pentru a gãsi actrita perfecta care sa o joace pe Kate McKay, producãtorii filmului „Kate & Leopold” au cãutat pe cineva care sa se poatã transforma cu rapiditate dintr-o realista pana in mãduva oaselor intr-o romantica incurabila. Si-au dat seama ca Meg Ryan era cea care putea sa facã acest lucru, actrita dovedind de-a lungul întregii sale cariere capacitatea de a trece la comedie la drama cu foarte multa usurinta.

„Meg este o actrita extraordinar de talentata, dar are si un fantastic simt comic”, observa Mangold. „Are ritmul, atât verbal cat si fizic, al unei actrite de comedie, si stie cum sa punã in valoare aceste calitati in fata camerelor de filmat – reuseste nu numai sa castige aplauze pentru personajul ei comic, ci si pentru partenerul ei mai serios”.

„De fapt, in mai multe feluri s-a trecut peste continutul sexual al acestui film. Spre deosebire de majoritatea filmelor de gen, bãrbatul, Leopold, este romanticul, iar femeia, Kate, este cinica. Meg interpreteazã rolul unei femei care face cariera intr-o mare corporatie si care, cel putin in aparenta, a renuntat la idealuri precum visele sau dragostea. Cred ca acest aspect al caracterului lui Kate este ceva nou pentru Meg. Personajul ei isi petrece întreaga viata analizând povestile cu zâne si reducându-le la absurd, dar cu toate acestea circumstantele existentei sale o forteaza sa se confrunte cu propriul ei basm”, continua el.

Ryan a fost fascinata de complexitatea lui Kate. „Cel mai mult îmi plac la Kate aceste doua aspecte ale personalitatii ei complet diferite. Atunci când e acasa, e singuratica si are inima frânta, dar in fata lumii întregi ea trece drept o dinamica femeie de afaceri, pentru care viata nu mai are nici un secret”, observa ea. „Mã fascineazã acest contrast. Si intr-un asemenea context, nu e de mirare ca Leopold apare ca fiind total iesit din comun. Este atât de manierat si de rafinat, încât ea este convinsa ca este inca un vis devenit realitate, dar care se va evapora si o va lãsa si mai singura. Bineinteles, are un soc atunci când isi da seama ca el este cel pe care îl astepta de atâta vreme”.

Mangold a fost încântat de felul in care Ryan a reusit sa infatiseze povestea unei directoare aflate in plina ascensiune, dar care ascunde multe sub sobrietatea sacoului elegant. „Kate, asa cum o infatiseaza Meg, este o persoana care isi doreste din tot sufletul o relatie serioasa, reala, dar care in acelasi timp trebuie sa joace un rol binecunoscut de noi toti, pentru a putea sa înainteze din punct de vedere social”, observa el. „Meg reuseste cu adevãrat sa ne-o prezinte pe Kate asa cum este ea in realitate.”

Cathy Konrad adaugã: „Meg este suficient de talentata pentru a reda acel du-te-vino care este caracteristic comediei fizice, dar in acelasi timp interpretarea sa este condimentata de o inteligenta de exceptie. Suntem obisnuti sa o vedem in roluri de femeie care nu prea iese din comun, dar acum este mai sofisticata, mai versata, mai cinica, asta pana când acest bãrbat-surpriza isi face aparitia in viata ei, pe care o schimba in mod irevocabil.”

Ryan a fost extrem de încântata la ideea ca va lucra alãturi de Mangold. Ea comenteazã: „Am avut încredere in Jim inca de la început. Este regizorul pe care orice actor si-l doreste, este un tip extrem de inteligent. Multumita lui, toti iau parte la procesul de creatie, simt ca au un cuvânt de spus. A fãcut tot ceea ce orice alt mare regizor ar face la rândul sau – a venit cu niste idei grozave si a stiut sa le prezinte simplu si pe intelesul tuturor.”

In cele din urma, Meg Ryan o vede pe Kate ca pe cineva care a avut curajul sa renunte la sprijinul pe care i-l dãdea realitatea tangibila si sa plece in cãutarea unui vis. „A hotãrât sa meargã pana la capãt pentru a gãsi dragostea, sa renunte la ratiune si sa asculte de vocea inimii. De fapt, ea face un salt enorm in necunoscut”, observa Ryan. „Ar fi putut fi o chintesenta a femeii moderne, dar cred ca isi da seama ca dragostea adevãrata nu tine seama de timp”.

Pentru a o face pe Kate sa realizeze aceste lucruri, cineastii au stiut ca vor avea nevoie de un Leopold la fel de credibil – si nu a fost o sarcina usoara, dat fiind felul in care Leoplod, adevãrat gentleman din secolul 19, vorbeste folosind afirmatii vaste, poetice. Ce actor ar putea juca un asemenea rol, si in acelasi timp sa pãstreze un contact cu publicul? Din fericire, producãtorii si-au gãsit omul in persoana unui relativ necunoscut, Hugh Jackman, cel mai nou actor adus de pe platourile de filmare ale serialului de televiziune „Down Under”, care a dat dovada de o prezenta cu adevãrat regala si de o sinceritate venita din inima.

Mangold explica: „Hugh este un actor de exceptie, cu adevãrat unic in zilele noastre. Sunt momente in care este copia perfecta a lui Errol Flynn sau Cary Grant”. Konrad adaugã: „Am vrut ceva nou, am vrut ca publicul sa descopere acest actor, alãturi de Meg, ne-am dorit sa gãsim pe cineva care sa deschidã calea cãtre o alta lume. Hugh poate face acest lucru deoarece nu exista inca o pãrere preconceputa in ceea ce-l priveste. Apare ca fiind un tip extrem de autentic, cu adevãrat dezirabil, iar chimia dintre el si Meg este evidenta.”

In acesta poveste, pe Hugh Jackman l-a atras amestecul dintre umorul pe intelesul tuturor si sentimentele romantice. „Mi s-a pãrut ca are niste momente cu adevãrat incantatoare, dulci si amuzante, spre deosebire de majoritatea filmelor pe care le vezi in zilele noastre”, spune el. „Pentru mine, este un memento al ideii ca in dragoste cel mai important lucru este sa îl tratezi pe celalalt cu afectiune si respect. Întrebarea pe care o ridica „Kate & Leopold”, in ciuda demersului sau umoristic, este urmãtoarea: oare dragostea mai poate exista in lumea noastrã, atât de frivola si de lipsita de constrângeri? E clar ca nu mai avem nimic in comun cu perioada lui Leopold, si el este chiar impresionat de acest aspect, dar poate ca am pierdut si ceva din fiorul si emotia dragostei, care pe-atunci era o forma de adoratie”.

Mangold si-a dorit ca Jackman sa evidentieze entuziasmul personajului sau fata de viitor, o curiozitate intensa care va face calatoria sa in secolul 21 cu adevãrat plauzibila. „Leopold trãia intr-o perioada premergãtoare unor schimbãri majore, si isi dorea cu nerãbdare sa facã si el parte din aceste transformãri”, explica el. „Este un inventator care se simte prizonier al prezentului, astfel incat atunci când ajunge in viitor, iti dai seama ca isi traieste visul cel mai important. Abilitatea lui Hugh de a combina uimirea lui Leopold, dar si dorinta sa de a intelege prezentul îl fac un personaj unic, care nu pierde timpul simtindu-se ca un peste pe uscat, ci încearcã sa interactioneze cu tot ceea ce îl înconjoarã.”

Jackman a studiat obiceiurile si stilul perioadei victoriene pentru a-si da mai bine seama cum va face un bãrbat de talia lui Leopold, duce de Albany, pentru a se comporta in societate, si mai ales in fata unei doamne pentru care nutreste sentimente dintre cele mai puternice. Jackman a luat lectii de eticheta, a studiat dansurile de societate si s-a apucat chiar si de echitatie pentru a întruchipa cu adevãrat un domn bine-crescut din secolul 19. Mai mult, a încercat sa vorbeascã cu mâinile sub el, deoarece gesturile care insotesc vorbirea erau considerate o culme a impolitetii in timpul unei conversatii victoriene.

Pe parcursul filmãrilor, a invatat câteva lectii importante. „In vremea lui Leopold, cele mai importante lucruri erau arta conversatiei, o educatie excelenta, abilitatea cu care calareai, talentul de a face muzica si, mai presus de toate, stiinta de a te bucura de cele mai rafinate aspecte ale vietii”, explica el. „Privind viata prin ochii lui Leopold, si tratând totul asa cum ar fi fãcut-o el, fara graba, s-a dovedit a fi o experienta revelatoare. Mai presus de toate, cred ca am împrumutat de la el un sentiment al demnitatii, al talentului de a te implica in viata din toata inima, ceea ce astãzi se accepta mai greu, deoarece risca sa treacã drept falsitate. Dar pentru Leopold, este doar o parte din arta vietii”.

El continua: „Bineinteles, atunci când era vorba despre femei, barbatii din acea vreme trebuiau sa fie protectivi, si de o politete rigida. Dar Leopold descoperã in lumea libera a secolului 21 inteligenta, senzualitatea si puterea unei femei, si toate acestea îl fac sa se indragosteasca pentru prima oara. In Kate, el descoperã nu numai o femeie, ci si un adevãrat miracol – prima femeie pe care a întâlnit-o care este suficient de libera pentru a fi ea insasi.”

Pentru Meg Ryan, Jackman a avut un impact decisiv asupra felului in care a interpretat-o pe Kate. „Hugh este un adevãrat gentleman”, comenteazã ea. „Aduce la viata in totalitate farmecul si gratia personajului. In Hugh, vedem cum se întrupeazã toate premizele unei povesti de iubire la care Kate a renuntat de mult”.

Filmul „Kate & Leopold” abunda de personaje care pur si simplu nu-si port controla visele romantice, asta ca sa nu mai vorbim de întregile lor vieti. Printre ele se numãra amuzantul frate al lui Kate, Charlie, interpretat de Breckin Meyer, un actor somer si singuratic care afla de la Leopold cate ceva despre femei. In cele din urma, Charlie va sfarsi prin a traduce regulile cavaleresti ale lui Leopold in expresii pe intelesul celor din secolul 21.

„Charlie este un rol grozav”, recunoaste Meyer. „Este amuzant, este un tip energic, si cu toate acestea este foarte realist. Si atunci când începe sa priveascã lumea din punctul de vedere al lui Leopold, totul se schimba pentru el.”

De fapt, Meyer a vãzut o provocare in redarea reactiei unui bãrbat contemporan, confruntat cu viziunea victoriana a lui Leopold. „La început, Charlie îl vede pe Leopold ca fiind doar un tip arãtos, care îl va ajuta sa agate femei”, recunoaste Meyer. „Dar Leopold ii arata cum sa renunte la fatada, cum sa ia viata ca atare. Îl invata pe Charlie sa aibã încredere in sine, sa nu mai încerce sa para ceea ce nu este. Charlie împrumuta de la Leopold felul sau de a privi viata si îl pune in practica in lumea de azi”.

Cel care arunca un pod intre lumea lui Kate si cea a lui Leopold este fostul prieten al lui Kate, Stuart, un om de stiinta amator, interpretat de Liev Schreiber. Chiar daca Stuart este mai degrabã preocupat de relativitate si de falii temporale, Schreiber crede ca adevãrata poveste este data de transformãrile emotionale prin care trec personajele. „Este un film care vorbeste despre cãutarea unui loc in timp si spatiu”, comenteazã el. „Atât Kate, cat si Leopold încearcã sa-si gãseascã locul, si se gãsesc unul pe celalt, iar in cele din urma Stuart isi va afla si el un coltisor”.

Cat despre Schreiber, el se simte atras in mod egal de cele doua intervale de timp pe care le traverseazã Stuart. „Stiti ca sunt un fan al inventiilor amuzante, deci iubesc secolul 21”, admite el, „dar in acelasi timp cred ca tânjesc dupã epoca aceea, când timpul era mult mai valoros, când exista mult mai multa formalitate, mai multa ordine si mai mult romantism. Cred ca toti ne întrebam care ar fost viata noastrã daca am fi trãit intr-o alta perioada”.

Un alt personaj care se simte atras de romantismul desuet, in ciuda rigorilor realitatii moderne, este Darci, asistenta lui Kate, interpretata de Natasha Lyonne. Ea a fost incanatat de contrastul dintre cea pe care o interpreteazã ea si Kate: „Mi s-a pãrut amuzant ca pe de o parte avem personajul lui Meg, sefa mea, care este atât de cinica si cu toate acestea este predestinata sa se implice intr-o poveste de dragoste romantioasa, si pe de alta parte avem personajul meu, o romantica incurabila, captiva in lumea oamenilor de afaceri, care încearcã sa-i deschidã ochii lui Kate.” Lyonne a descoperit ca propriile sale instincte romantice s-au trezit in urma întâlnirii cu Jackman, care îl interpreteazã pe Leopold. „Este atât de educat si de dulce, incat trebuie sa recunosc ca am fost de la început cam neîncrezãtoare”, spune ea. „Dar m-a cucerit imediat. De fapt nu sunt obsedata de romantism, dar toate aceste chestii cavaleresti te coplesesc la un moment dat”.

Un personaj care refuza sa cada prada farmecelor lui Leopold este J.J., seful lui Kate, care o vede pe aceasta ca fiind o femeie rece si calculata. Bradley Whitford, care paraseste popularul serial „The West Wing” pentru a debuta pe marele ecran, crede ca J.J. are niste motive ascunse atunci când vine vorba despre Kate. „Cred ca in ciuda arogantei sale, a fatadei de ticãlos falimentar din punct de vedere moral, el chiar simte ceva pentru Kate”, spune Whitford. „Asta nu face decât sa complice lucrurile pentru el”.

Chiar daca la început J.J. nu-l ia pe Leopold in serios, Bradley Whitford vede personajul ca pe o chintesenta a dorintelor femeilor si barbatilor moderni. „Am început sa ne complãcem intr-un stil de viata care permite vulgaritatea, badarania, si comportamentul lipsit de respect fata de ceilalti – iar Leopold atrage atentia asupra acestor lucruri”, observa el. „Bineinteles, mai multe lucruri din perioada moderna sunt incomparabil mai bune fata de acele timpuri îndepãrtate, dar este foarte interesanta acesta sansa de a te întoarce in timp si de a împrumuta ceva folositor din acea epoca”.

Despre productie Lumea vazuta de Kate & Leopold
jinglebells