Articole Jupiter Ascending

(2015)

Ascensiunea lui Jupiter

Note de producție

Dincolo de Pământ, dincolo de Soarele nostru, una dintre cele mai puternice dinastii din Univers domnește de milenii. Acum, după moartea matriarhului, cei trei moștenitori – Balem, Kalique și Titus – se luptă pentru a prelua puterea în Casa Abrasax.

Dar a mai apărut un moștenitor care s-ar putea să aibă mai multe drepturi la putere decât ei. O tânără născută pe Pământ, care, fără să știe, poartă o moștenire genetică care îi dă dreptul la un viitor dincolo de orice imaginație a ei și la puterea de a schimba soarta planetei ei.

Urmărită și înconjurată de dușmani, Jupiter Jones este forțată să renunțe la existența ei comună și, cu ajutorul unui fost militar, vânător de recompense, care devine singurul ei aliat, își înfruntă adevăratul destin.

Realizatorii Lana și Andy Wachowski își invită din nou publicul pe un teritoriu necunoscut, în lumi fantastice, în Ascensiunea lui Jupiter. Primul SF original de după Trilogia Matrix, Ascensiunea lui Jupiter dezvăluie universul în care Pământul este doar o mică parte dintr-o mașinărie imensă de comerț galactic – un premiu care urmează a fi luat și lăsat fără cea mai de preț resursă a sa: umanitatea.

„Nici nu-mi mai amintesc când inteligența extraterestră sau potențialul vastității spațiului nu ne-a ajutat”, spune Lana Wachowski. „Cui nu i-a plăcut Cosmos al lui Carl Sagan ? Și 2001: Odiseea spațială a avut așa un impact asupra noastră. Dar pentru noi, ca povestitori, ceea ce ne incită la acest potențial este răspunsul la întrebarea: Dacă mai este cineva acolo și dacă acel cineva știe de noi, de ce nu vrea ca și noi să știm de civilizația lor ?”

Scris, regizat și produs de frații Wachowski, Ascensiunea lui Jupiter este, ca și concept, un film SF, dar el are și elemente din alte genuri dragi lor. Thriller și film epic de acțiune, el este, în esența sa, o poveste de dragoste între doi oameni care nu s-ar fi întâlnit niciodată, dacă nu ar fi fost un eveniment extraordinar, care apare odată la mai multe secole, dacă apare: o Recurență, un om care s-a născut cu un model genetic care este copia exactă a unul alt model care există deja.

Jupiter Jones este Recurența. Profilul ei genetic a fost identificat ca fiind identic cu acela al unei femei care, înainte de moartea ei misterioasă, controla una dintre cele mai importante familii din Univers. Asta face din Jupiter, în ciuda provenienței ei modeste, beneficiara unei averi inimaginabile și personajul central într-o luptă monumentală, cu Pământul aflat la mijloc.
Pentru ceilalți moștenitori ai familiei, ea devine o țintă.

Începând în Chicago-ul zilelor noastre și traversând cosmosul, Ascensiunea lui Jupiter oferă o panoramă care-ți taie răsuflarea, uneori maiestuoasă, alteori amenințătoare, în timp ce o tânără scoasă din viața ei extrem de banală se adaptează la identitatea sa regală și la riscurile și responsabilitățile ce decurg din aceasta, nu doar pentru ea, dar și pentru cei dragi ei și tuturor ființelor umane de pe planetă. În acest proces, ea s-ar putea să nu își descopere doar forța interioară și adevăratul scop în viață, dar s-ar putea să-și găsească și iubirea vieții ei.

„E așa de inteligent, de uimitor, de distractiv”, spune Mila Kunis, care joacă rolul personajului care dă titlul filmului, Jupiter Jones, moștenitoarea neștiutoare a unei familii care, la propriu, conduce lumea. „Este multă acțiune, o poveste de dragoste frumoasă și, deși acțiunea se desfășoară în cele mai fantastice locuri, totul pare foarte tangibil, foarte real. De asemenea, există foarte mult umor și asta îmi place”.

„Lana și Andy Wachowski creează totul de la nivel molecular, până la expansiunea universului”, spune Channing Tatum, cel care joacă, alături de Kunis, rolul lui Caine Wise, un căutător profesionist care este trimis pe Pământ de către unul dintre cei trei copii Abrasax, pentru a o prinde pe Jupiter Jones, după ce marca sa genetică și dreptul de moștenitoare sunt verificate.

Caine nu știe motivul din spatele misiunii sale, care devine imediat mai complicată din cauza unei bande de vânători de recompense hotărâți să o prindă pe Jupiter cu orice preț.„El încearcă să-și dea seama de ce se întâmplă toate acestea și trebuie să decidă dacă să o protejeze sau să renunțe la ea”, spune Tatum.

Aproape complet umană cu excepția unei urme de ADN de lup care-i accentuează capacitățile și îi limitează șansele la o viață normală, Caine devine protectorul lui Jupiter după ce înțelege cine este ea de fapt și care sunt riscurile dacă oamenii care o caută reușesc să o neutralizeze.

Fie că poartă publicul într-o luptă aeriană pe cerul Chicago-ului între vânătorii de recompense rivali sau îi lansează în zone îndepărtate ale spațiului, aceștia sunt realizatorii de film care nu se abțin de la nimic. Producătorul Grant Hill, partenerului lor de producție de la Matrix Reîncărcat încoace știa foarte bine: „Ceea ce-i incită este provocarea și scara imensă a unui film de acest gen, aspectul, designul. Spectacolul este minunat și aceasta a fost și intenția: un film SF mare, de amploare”.

„Frații Wachowski sunt cunoscuți pentru inovație și imaginație”, spune Hill mai departe, „dar nu e spectacol de dragul spectacolului. El este pus mereu în slujba poveștii și, în acest caz, se trece prin mai multe lumi, fiecare trebuind să fie creată cu propriile forme de viață și tehnologii, cu mijloace de transport și metode pe a se angaja în lupte monumentale”.

Scopul realizatorilor când au creat o scenă așa de vastă este acela de a încadra revelația unei Jupiter, zguduită și căreia nu-i vine să creadă, că umanitatea nu s-a născut pe Pământ și că planeta ei este parte a unei întreprinderi, a unei ordini sociale vechi de peste un miliard de ani. Este un bun, la fel ca multe altele, deținut la ora actuală de Balem Abrasax, interpretat de Eddie Redmayne.

Cu toate că s-au născut din același ADN, cu eoni în urmă, familia Abrasax reprezintă o cultură atât de avansată din punct de vedere evoluționist, încât ei privesc acum populația de pe Terra ca pe niște animale de sacrificat, ca pe un fel de recoltă pe care o cultivă pentru binele propriu. Și o recoltează.

Oricât de șocant ar fi acest lucru pentru Jupiter, nu e mai șocant decât faptul că ea poate, cumva, să controleze toate acestea. Dar pentru a realiza tot ceea ce îi cere viitorul, Jupiter trebuie să scape de dubii și de limitările pe care și le-a acceptat mereu. Ea trebuie să găsească curajul și capacitatea de concentrare de a merge înainte și de a-și cere dreptul dobândit prin naștere în ciuda tuturor lucrurilor care-i stau în cale, curajul de a fi persoana care îi este scris să fie.

„Poveștile sunt la fel de bune precum sunt personajele lor negative”, spune Lana. „În acest caz, ne-am gândit la ideea unei familii de răi care sunt doar o reflectare distorsionată a familiei lui Jupiter. Noi suntem cu toții vinovați, la fel ca familiile Abrasax și Bolotnikov, de faptul că ne folosim și ne furăm unii pe alții. Cu toții ne-am pus pe noi înaintea altora și am prețuit mai mult decât ar fi trebuit poziția socială și averea. În ciuda spațiului extraterestru, era important ca personajele să rămână umane, să reflecte ce-i mai bun și ce-i mai rău în noi”.

„Jupiter nu are superputeri”, spune Kunis. „Ea nu știe să tragă cu arma. Ea este doar o fată oarecare care se trezește aruncată în acest mediu și trebuie să-i facă față”.

„La fel ca mulți dintre noi”, adaugă Kunis, ”Jupiter este unul dintre acei oameni care nu știu dacă au o valoare mai mare sau dacă pot realiza mai multe sau măcar dacă viața înseamnă mai mult decât știe ea. Ea a mers oarecum inconștient până în punctul în care vine cineva sau ceva să o trezească la realitate. Cred că sunt mulți oameni care au avut un asemenea moment în viața lor. Eu am avut. Uneori, nu știi pe ce drum să o apuci sau măcar pe ce drum ești, dacă nu se întâmplă ceva care să te facă să-ți dai seama că viața înseamnă mai mult”.

Lana spune: „Am vrut să spunem o poveste a unei călătorii nebunești, imposibile care o poartă mai departe decât poate merge un om, numai pentru a reveni la senzația de „acasă” și la conștiința a ceea ce este important pentru ea”.

După un deceniu în care am fost preocupați de Trilogia Matrix”, continuă ea, „am citit „Odiseea” de Ziua Recunoștinței, acasă la părinții mei. Apoi ne-am uitat la „Vrăjitorul din Oz” și am fost uimită de similaritățile dintre cele două povești, mai ales în ceea ce privește ideea de „acasă”. Acasă este centrul gravitațional și unul dintre modurile în care ne înțelegem pe noi înșine. A veni acasă ne face să ne gândim la ceea ce s-a schimbat și la ceea ce a rămas la fel la noi.

Acela a fost momentul în care mi s-a aprins beculețul și am început să ne gândim, eu și Andy, la Jupiter Jones ca la o femeie care este nefericită, care se simte ca într-o capcană în propria viață și care merge în spațiu și află lucruri despre ea însăși – la fel ca mulți oameni care nu sunt fericiți în viețile pe care le duc și pleacă în călătorii în căutarea a ceea ce vor sau ceea ce le trebuie, pentru a reveni apoi cu o nouă perspectivă și cu capacitatea de a aprecia locul din care provin”.

Dar Jupiter nu face această călătorie singură. Ea îl are pe Caine. Nu le trebuie mult ca să-și dea seama că, oricât de puternici ar fi ca indivizi, le e mai bine dacă lucrează împreună, căci nu se confruntă chiar cu un mizilic. Odată ce înțeleg pe deplin intențiile celor din familia Abrasax, cei doi știu că nu numai sorta Pământului, dar și cea a altor planete este în joc.

Cu cât Jupiter și Caine sunt atrași în cercurile puterii și cu cât află mai multe despre natura existenței lor și ororile apropiatei recolte, Ascensiunea lui Jupiter ridică unele întrebări care ne-au preocupat mereu. Și, așa cum sugerează Andy Wachowski: „Se face trimitere la ideea a ceea ce suntem noi și la locul pe care-l avem în Univers, dacă suntem singuri sau dacă mai există viață pe alte planete”.
Dacă tot ceea ce ai crezut despre Pământ ar fi eronat ? Dacă ar mai fi cineva în univers și oare ce rol jucăm noi în marea mașinărie cosmică ?

Tatum spune: „Lana și Andy au creat o lume care ne deschide mintea în fața posibilității ca noi să fim un foarte mic fir de nisip pe o plajă enormă”.


JUPITER, CAINE ȘI STINGER
LEGĂTURI NOI ȘI ALIANȚE VECHI
Jupiter: „Am făcut destule greșeli ca să știu că asta pare a fi încă una”.
Caine: „Cum poate Maiestatea Ta să fie sigură, așa cum ai spus, că busola este stricată ?”

Amintindu-și momentul în care Caine și Jupiter se cunosc, Kunis spune: „Jupiter este într-o situație foarte precară și, atunci când apare Caine, din senin, și o ia în brațe, există o foarte mare atracție între ei, dincolo de tot ceea ce se întâmplă. Este ceva natural și instantaneu”.

„Am avut mare noroc cu distribuția”, spune Hill. „Mila și Channing au fost primele opțiuni pentru rolurile lui Jupiter și Caine și, cum ei au intrat foarte repede în roluri, ne-am lansat imediat. Amândoi sunt caractere puternice și chimia lor este una remarcabilă”.

Încrederea și conexiunea care se dezvoltă între Caine și Jupiter și care se adâncesc pe parcursul acțiunii pot fi descrise doar ca o poveste de dragoste simplă, pe o scară largă. Ei sunt doi indivizi care nu s-au așteptat niciodată să găsească iubirea și, în mod cert, nu în semenea condiții extreme. Tatum spune: „Caine probabil că s-a resemnat de mult că nu va găsi dragostea sau că măcar o merită, chiar dacă este tot ceea ce-și dorește. Iar Jupiter simte că a luat toate deciziile proaste când vine vorba de bărbați, așa că poate că nu merită să mai încerce”.

La fel ca în cazul multor eroine adevărate, curajul lui Jupiter este născut dintr-o condiție modestă și dură. Tatăl ei, astrofizician, a fost ucis în Sankt Petersburg, într-o crimă stupidă, înainte ca ea să se nască, iar Jupiter a venit pe lume în adâncuri, între națiuni, pentru că mama și sora ei au fugit în America pentru a avea o viață mai bună. Dar viața aceea e departe de a fi un basm. Curățenia în case ziua și aglomerația din casa familiei sale seara, realitatea lui Jupiter este istovitoare și extrem de monotonă.

„Jupiter lucrează cu mama ei și cu mătușa ei și nu are o viață”, spune Kunis. „Nu există bucurie, nu există distracție, este totul doar o luptă. Aproape că a renunțat la visurile ei și își spune că asta e viața ei și că nu va fi niciodată mai bună”.

Dar dincolo de cinismul ei, Jupiter are o inimă bună și, la fel ca și tatăl ei, o curiozitate legată de Univers și de locul ei în el. Ea își dorește în secret, fără a se aștepta cu adevărat să i se întâmple, să poată vedea lumea așa cum a văzut-o el, ca pe un loc frumos, al minunilor și posibilităților.

Din păcate, nu are noroc în dragoste și povestea vieții romantice a lui Jupiter este marcată de suferință și dezamăgire. Atât de mult, încât busola ei s-a defectat și o face să ia o decizie proastă după alta. Dar oare busola ei e defectă sau o duce către Caine ? În Caine, ea găsește pe cineva în care trebuie să aibă încredere, iar el este obligat să aibă, la rândul său, încredere în ea, o situație care nu este la îndemâna niciunuia dintre ei. Când se îndrăgostește de el, asta e cea mai mare dovadă de încredere.

Experiența este similară și pentru el. În societatea lui Caine, genele umane sunt prelucrate și adesea combinate cu gene din regnul animal pentru trăsăturile și abilitățile acestora: simțuri mai ascuțite, vedere sau auz, miros sau agilitate, puterea... Caine, cu infuzia pe care o are de ADN de lup, a fost crescut pentru a fi un Legionar sau un „skyjacker”, un soldat neînfricat, cu o capacitate deosebită de a vâna, a urmări și a se lupta.

Din păcate, persoana care l-a creat pe Caine a calculat greșit și a adăugat acestor trăsături și o doză de imprevizibilitate și de pornire rebelă. Acestea s-au manifestat în cele din urmă printr-o ură intensă și o lipsă de încredere față de oricine are sânge regal, încât Caine trebuie să facă eforturi să nu le sară direct la beregată. În consecință, el a învățat să se controleze.

Lana spune: „Când am început să discutăm despre Jupiter, ne-am gândit foarte mult la Dorothy din Oz. Îmi plăcea că ea îl avea pe Toto care o apăra. Jupiter avea nevoie de un protector. De asemenea, am citit o carte despre lupi și acolo se explica faptul că lupii vânează în haită și că lupii care sunt excluși din haită mor aproape întotdeauna.

Pentru a supraviețui, ei trebuie să devină super-vânători”.
„Cât despre Caine”, mai adaugă ea, „el vânează ceea ce nu a avut niciodată, o haită a sa, acea senzație de apartenență pe care o ai când iubești și ești iubit. Pentru Jupiter, dragostea lui Caine este cheia depășirii neîncrederii sale față de lume și față de sine, ceea ce îi dă curaj să se ridice și să lupte pentru ceea ce contează”.
În cele din urmă, ea spune: „Ei împlinesc ceva unul pentru celălalt”.

Când Caine este trimis de Titus Abrasax să o găsească și să o aducă pe Jupiter, înainte ca ea să fie luată de unul dintre frații lui uneltitori, fostul Legionar nu știe cine este ea și nici de ce merită asemenea atenție. Mai târziu, când află adevărul, el este uimit. Jupiter este regalitate, dar nu trezește în el aversiunea pe care o are față de această clasă socială. Ea scoate la iveală latura protectoare a naturii sale de lup, instinctul de loialitate și de apartenență.

„Caine are o problemă cu capetele încoronate și toată viața i s-a spus că asta este ceva genetic la el”, spune Tatum. „Dar Jupiter este o anomalie. El este atras de ea și speriat de ea pentru că nu înțelege de ce simte ceea ce simte. Cred că, de fapt, Caine simte bunătatea ei și este o calitate pe care nu a prea întâlnit-o, așa că Jupiter este o enigmă pentru el”.
Înainte, singurul cu care Caine a avut o asemenea legătură a fost prietenul și colegul lui, Comandantul Legiunii, Stinnger Apini. Dar lucrurile nu au mers bine.

Sean Bean, cel care joacă rolul fostului ofițer, spune „Stinger și Caine au o lungă și bogată istorie. Amândoi sunt viteji, puternici, au luptat împreună și au dezvoltat un respect mutual. Stinger a fost mentor și figura paternă din viața lui Caine și l-a văzut ca pe un fiu, ca pe un tânăr care-i amintea de ceea ce a fost el cândva – nu numai din punct de vedere al forței, dar și al încăpățânării – și cel mai bun soldat cu care s-a luptat vreodată. Au avut o relație bună”.

Relația lor a fost pusă la încercare atunci când Caine a atacat un membru al familie regale, iar Stinger i-a luat apărarea. În consecință, cei doi au fost trimiși la Curtea Marțială. Caine a fost închis, în timp ce loialitatea lui Stinger l-a trimis într-o altfel de închisoare. Trimis la poliția intergalactică, el trăiește în exil pe Pământ, la un avanpost îndepărtat, la o fermă din Midwest, înconjurată de câmpuri de porumb și de stupi.

Cerebral și metodic, Stinger are gene umane amestecate cu acelea ale unei specii foarte evoluate de albine, ceea ce-i permite lui Stinger, printre altele, să aibă simțul ascuțit al insectelor legat de schimbările atmosferice.

„Este o viață pe care a fost obligat s-o ducă, dar pare a scoate tot ce e mai bun din ea”, spune Bean. „El nu se așteaptă ca lucrurile să se schimbe până ce nu apare Caine care creează tot felul de probleme, dar și multe posibilități interesante”.

Orice reîntâlnire dintre cei doi ar trebui să fie volatilă, din cauza amintirilor neplăcute care revin inevitabil, dar este cu atât mai mult acum, când Caine vine să-i ceară ajutorul lui Stinger. El nu poate să prevadă modul în care va reacționa vechiul său camarad la cererea sa, care îi sunt loialitățile acum, dar trebuie să riște pentru că el și Jupiter nu au unde altundeva să se ducă. Aegis, care au aflat de existența lui Jupiter, au trimis o navă și un convoi oficial care s-o însoțească, dar Balem Abrasax a cerut ca acel convoi să fie oprit și a trimis, în același timp, o trupă de asasini care sigur vor ajunge la ea primii.
Așa cum prevede Stinger, nu au cum să plece de pe planetă fără a se lupta.

BALEM, KALIQUE ȘI TITUS:
MOȘTENITORII CASEI ABRASAX
Titus: „Minciunile sunt o necesitate. Ele sunt sursa sensului în viață. A credinței și a speranței. Sincer, minciunile sunt, uneori, singurul motiv pentru care mă dau jos din pat”.

Deși umani, Abrasax au o cultură mult mai veche decât scurta ședere pe Pământ a oamenilor și se consideră atât de superiori, încât ei mai conștientizează doar un vag ecou al descendenței lor comune.

Lana Wachowski prezintă dinastia spunând: „Fiecare persoană din lume experimentează și se luptă cu ideea de statut social. Perspectiva piramidei este ceva foarte uman, iar viețile unora contează mai mult decât ale altora. Multe lucruri cumplite au fost justificate de acest mod de a gândi”.

Atunci când Seraphi Abrasax a murit, după o domnie de aproape 100.000 de ani ca suveran fără vârstă al familiei, posesiile sale planetare și concernurile industriale, inclusiv Pământul, trec în posesia progeniturilor ei înstrăinate și competitive: Balem, cel mai mare, Kalique, sora lui și Titus, fratele lor mai mic. Dar orice ar fi alimentat în trecut rivalitatea fraților este nimic în comparație cu descoperirea lui Jupiter Jones – o femeie a cărui genom o face urmașa lui Seraphi însăși, deasupra tuturor celorlalți.

Ei știu ce înseamnă existența lui Jupiter pentru ei și pentru viitorul lor și fiecare are strategia lui de a scăpa de ea.

Eddie Redmayne joacă rolul lui Baren, cel lipsit de scrupule, actualul lider al Abrasax Industries, care abia a început să savureze expansiunea de avere și de putere pe care moartea mamei lui i le-a oferit, când află vestea rea. Având cel mai mult de pierdut, reacția lui este imediată. Vrea ca Jupiter să moară.

„El e un tip afectat, foarte rău, care pare complet instabil la începutul filmului și lucrurile se înrăutățesc”, spune Redmayne care-l întruchipează pe Balem ca fiind un personaj atât de instabil, încât vorbește mereu într-un fel de șoaptă controlată, asta până ce izbucnește în răcnete.

Vorbind despre felul în care Ascensiunea lui Jupiter pune cap la cap așa de multe elemente ale povestirii, el spune: „Este o combinație dintre ceva complet contemporan și modern, SF și original, dar care are ecouri din Shakespeare și din dramele grecești în relația dintre frați și mamă, în complexitatea familiei. Nu auzim prea mult din povestea lui Balem, dar este clar că s-au întâmplat multe care să-l aducă la extremele și izolarea pe care le reprezintă viața sa și asta în face să fie ceea ce este”.

În plus, actorul remarcă: „Balem are o obsesie față de profit și ideea de a avea un profit financiar este singurul mod de a avansa în viață. Este interesant să-l vedem acest punct de vedere rece, mercenar vizavi de cel al lui Jupiter care e de iubire și de a învăța să iubești”.

În opoziție cu Balem, Kalique preferă să o sfătuiască și să se împrietenească cu noul membru al familiei. Sau poate că nu vrea să își arate mâna așa de curând. Tuppence Middleton, cea care joacă rolul moștenitoarei Abrasax spune: „Kalique este foarte intrigată de Jupiter, care seamănă foarte mult cu mama ei. Cred că vrea să afle cât mai mult despre o amenințare la adresa puterii lor, pentru a ști cum să joace jocul corect”.

Îi îndepărtează pe vânătorii de recompense ai lui Balem cu o ofertă mai bună și o primește pe Jupiter în mediul liniștit al planetei ei. Acolo, veșnic tânăra Kalique – care are, de fapt 14.000 de ani – îi oferă multe dintre piesele lipsă din puzzle-ul lui Jupiter, care încă se străduiește să înțeleagă dimensiunile circumstanțelor în care se află.

„E important faptul că ele provin din lumi diferite”, spune Middleton. „Este un mare contrast între ele. Kalique este înțeleaptă, mai mare, mai cunoscătoare și foarte calmă, în comparație cu energia și forța lui Jupiter. Aproape că apare un sentiment de frăție între ele”.
Dar Titus, care e interpretat de Douglas Booth e cel care are cea mai inventivă abordare. Deși dă impresia că este un playboy fermecător și alintat, cu o relație foarte permisivă cu adevărul, devotamentul lui Titus pentru propriul confort trădează o ambiție și o minte la fel de rece ca și cea a lui Balem.

„E interesant să vezi sau să ghicești motivele cuiva”, spune Booth. „Personajul meu nu vrea ca fratele sau sora sa să ia Pământul, care, printre alte posesiuni planetare, e ca o bijuterie a coroanei și are o mare valoare pe piață. Balem are titlul, dar, dacă Jupiter este cine cred ei că ar fi, titlul îi aparține ei. Asta îi afectează poziția lui Balem pe piață, iar acest lucru e bune pentru Titus.

Nici direct ca Balem, nici subtil precum Kalique, Titus pune la cale propria conspirație pentru a o elimina pe noua pretendentă la moștenirea sa, fentându-și, în același timp, și frații pentru a primi o partea mai mare din averea familiei. Pentru el, soluția este s-o păstreze pe Jupiter în viață, cel puțin deocamdată.

Printre actorii în roluri secundare, James D’Arcy este o figură care inspiră, în rolul tatălui lui Jupiter, Maximillian Jones. Un astrofizician idealist care a murit înainte ca ea să se nască, el i-a lăsat fiicei sale un nume deosebit și potențialul pentru a vedea frumusețea cosmosului.

Doona Bar care a jucat în Atlasul norilor revine aici ca Razo, un hibrid și un vânător de recompense. Razo pilotează o sanie antigravitatională, numită Glonțul – pe care frații Wachowski o descriu ca o combinație între o motocicletă și o torpilă – într-o luptă în care ea și oamenii ei încearcă s-o ia pe Jupiter de la Caine, care o apără.

Actorul, scenaristul și regizorul Terry Gilliam joacă un rol plin de umor, pe acela al Ministrului Sigiliului, un funcționar public cu probleme într-un labirint de birouri care cuprind Ministerul Administrației Regatului, locul de unde Jupiter trebuie să-și ia actele de moștenitoare regală. Fanii filmului vor recunoaște omagiul adus capodoperei lui Gilliam, „Brazil”. „Interpretarea rolului unui frustrat bătrân e destul de simplă”, spune Gilliam. „Nu trebuie decât să te apleci înainte, să te cocoșezi și să vorbești cu o voce ciudată.

Este prima dată după mult timp când am apărut în fața camerei, dar frații Wachowski m-au întrebat dacă vreau să fiu un funcționar străvechi într-o lume ca aceea din Brazil și cum aș fi putut să-i refuz ? Sunt un fan al lor. Sunt isteți și fac lucruri minunate”.

Familia terestră a lui Jupiter e compusă din mama ei, Aleksa, Maria Doyle Kennedy, Frog Stone, care e mătușa Nino, Jeremy Swift care e unchiul Vassily și Kick Gurry care e vărul ei Vladie, un tip care are mai multe idei mărețe decât energia de a le duce la bun sfârșit.

Printre cei care întruchipează entități hibride sau robotice cu care se întâlnesc Jupiter și Caine în drumul lor prin galaxie mai sunt: Gugu Mbatha-Raw, consilierul lui Titus, Famulus, Tim Pigott-Smith, ochiul de bufniță al lui Kalique, Malidictes și Edward Hogg, Consilierul legal al lui Balem, Chicanery Night. David Ajala este Ibis, partenerul lui Razo, Nikki Amuka-Bird este Diomila Rsing, căpitanul unei mave Aegis de escortă care se pune pe sine și echipajul ei în pericol pentru a-l ajuta pe Caine și Ariyon Bakare care joacă rolul cumplitului Saueisapian Greeghan, un goliat cu aripi din garda regală a lui Balem care este dornic și capabil să-l facă bucăți pe Caine.
„Întreaga distribuție este minunată”, spune Hill. „Filmul este populat de actori talentați care dau viață unor personaje fascinante și complexe”.

CREAREA LUMILOR
Stinger: „Ție ți s-a spus că locul de naștere al rasei umane
este Pământul, dar nu e așa”.

„Designul și estetica au fost mereu elementele esențiale care ne ajută să luăm o decizie vizavi de un proiect și acest lucru a fost în mod deosebit valabil pentru Ascensiunea lui Jupiter, spune Lana Wachowski.

„Am vrut să captăm toată frumusețea incredibilă și detaliile care există în lumea noastră și se reflectă pe ecran”, accentuează ea. „Am decis, de asemenea, să facem ceea ce multe filme SF se tem să facă, anume să punem față în față diferite tipuri de estetică, cum este, de pildă, cea curat futuristă a muzeului Guggenheim din Bilbao, Spania, cu barocul gotic al British Museum. De asemenea, în căutarea atmosferei unei lumi reale, ceea ce este greu de obținut în platou sau prin efecte speciale, am filmat foarte mult în diferite locații, mai mult decât s-ar crede pentru un film a cărui acțiune se desfășoară în spațiu.

Povestea începe în Chicago contemporan, dar părăsește în curând terenul familiar și trece în necunoscut. Ascensiunea lui Jupiter poartă publicul la o rafinărie Abrasax, care este casa austeră a lui Balem de pe planeta Jupiter. Iar Alcazar-ul lui Kalique, un palat seren este pe planeta fictivă Cerise, în afara sistemului solar. Totul se sfârșește în locuința luxoasă a lui Titus, de pe nava masivă de croazieră Cleopeides Nebulae. Și mai este și congestionata planetă Orous, acolo unde se spune că s-ar fi născut omenirea cu milenii în urmă și care acum este un fel de Biroul al populației.

Fiecare dintre aceste medii, creat în întregime de frații Wachowski, a trebuit adus la viață pe ecran cu ajutorul elementelor de structură și de stil, dar să aibă destule elemente care să sugereze o istorie interconectată.
Aparent futuriste, ele toate există în prezent, dar sunt calibrate pentru confortul și tehnologia unei societăți într-o fază avansată de dezvoltare.

„Designul pentru film a fost o sarcină uriașă, începând de la schițele și materialele care tapetau pereții biroului fraților Wachowski, își amintește Grant Hill. „Unul dintre primele lucruri pe care le-am făcut, a fost să adunăm o echipă mare. A fost esențial ca tehnologia să fie cea potrivită. Dacă aveam să creăm lumi și să inventăm totul, trebuia să existe o logică. Trebuie să te gândești cum construiau acei oameni, cum trăiau, cum se mișcau și ce purtau. Fiecare lume trebuie să aibă istoria ei, mitologia și propriii locuitori, care s-au dezvoltat separat de vecinii lor și de populația umană de pe Pământ, iar aspectul trebuie să reflecte asta”.

„Ascensiunea lui Jupiter” a apelat la mulți artizani cu care realizatorii mai lucraseră la poiecte anterioare, între care și production designerul Hugh Bateup, directorul de imagine John Toll, editorul Alexander Berner, creatorul de costume Kym Barrett, stilistul de make-up și coafură Jeremy Woodhead și pentru efectele vizuale, pe Dan Glass, precum și pe vestitul designer de efecte speciale John Gaeta, a cărui muncă la Matrix i-a adus un Oscar. El a fost consultant la Ascensiunea lui Jupiter. „În plus”, spune Grant, „am apelat la artiști pentru concept, pentru pictură, pentru decoruri, ingineri, desenatori, artiști garderobieri din lumea întreagă”.

Frații Wachowski au avut o abordare ieșită din comun, lucrând cu compozitorul Michael Giacchino înainte de producție și permițând astfel muzicii filmului – uneori frenetică, alte ori maiestuoasă sau, în unele situații delicată ca o șoaptă – să servească drept sursă suplimentară de inspirație pentru distribuție și pentru echipă.

Recunoscând avantajele de a lucra cu colegii din echipa de creație, Glass spune: „Nu mai e faza aceea inițială, în care încerci să afli cum gândesc alții. Acestea fiind spuse, din unele puncte de vedere, ceea ce fac frații Wachowski este radical diferit și acesta este unul dintre lucrurile care îmi plac în colaborarea cu ei. Sunt plini de surprize, chiar și pentru cei care-i cunosc bine și există loc pentru emoții și idei noi la fiecare proiect”.

„SF-ul este o provocare”, spune Bateup. „Există o bogăție de potențial de design la acest gen, mai ales facă este vorba de frații Wachowski. Ei înșiși fiind fani, au conștiința și respectul necesare față de munca celor care au fost înaintea lor și vor să facă ceva ce oamenii nu au mai văzut”.

Având așa de multe de făcut la o dimensiune colosală, colaborarea a început de timpuriu, Bateup și Glass fiind implicați în proces în faza de concepție. „A găsi cea mai bună cale de a obține rezultatul final a necesitat timp”, spune Glass, a cărui echipa a creat aproape 2.500 de efecte vizuale. „Erau situații evidente, unde era nevoie de un mediu larg, care nu putea fi construit, dar regizorii au încercat să aducă părți din fiecare lume în realitatea fizică”.

Multe scene au fost filmate în sau în preajma Chicago – mai ales viața de familie a lui Jupiter, modul în care scapă din mâinile asasinilor, deasupra cartierului de afaceri, precum și ferma îndepărtată a lui Stinger, care era în Minooka. Regizorii au folosit mai apoi foarte mult platourile și chroma puse la dispoziție de studiourile Warner Bros din Leavesden, Marea Britanie.

Atenți la felul în care lucrurile ar fi putut evolua credibil, având în vedere parametrii poveștii și civilizația veche de milioane de ani, ei au avut o abordare multifațetată, apelând la confluențe de ere și de stiluri. Glass spune: „Lana și Andy au îmbrățișat ideea că aceste lumi de dincolo de planeta noastră conțin elemente arhitecturale familiare publicului, iar sugestia era că s-ar putea ca ei să fi inspirat arta și arhitectura de pe Pământ în anumite momente din istorie”.

„Am tot revenit la această idee pe parcursul procesului de design”, adaugă Bateup, oferindu-ne ca exemplu capela de pe vasul lui Titus. Pentru crearea ei, el a combinat trăsăturile gotice ale Catedralei Ely din Cambridgeshire, Anglia, unde s-au filmat interioarele, cu structuri mai moderne, din oțel și sticlă și cu scheme de lumini puse de Peter Walpole și perfecționate de departamentul de recuzită și decoruri.

Imaginile religioase din diferite credințe creează estetica de ansamblu din casa lui Titus. „Mare parte din stâlpii uriași din zona de andocare sunt inspirați de structurile din bisericile englezești”, spune Bateup. „Am vrut ca zona de locuit să arate și să creeze senzația de iaht luxos de pe la mijlocul secolului al XIX-lea, cu finisaje de lemn și margini aurite care să accentueze gusturile lui. Am scos în evidență latura SF prin ferestre mari, panoramice, care priveau spre spațiu și cu câinii aurii sculptați la intrare, o combinație de artă egipteană și tehnologie modernă”.

„Luând câte ceva de la arhitectura gotică și de la curentul Art Deco, nava seamănă cu un pește uriaș cu pânze ca niște aripioare mari care călătorește prin profunzimile spațiului”, mai adaugă Glass. „Detaliile familiare sunt folosite în moduri neobișnuite tocmai pentru a crea un impact vizual”.

Prima oprire a lui Jupiter în spațiu este casa lui Kalique, un loc cu lumină difuză, tavane înalte și un aer de pace și liniște. „Cascadele maiestuoase și dimensiunile interioarelor au avut menirea de a da personajului o oarecare măreție”, spune Bateup, cel care a adaptat holurile și zonele de expunere de la Muzeul de istorie naturală din Londra pentru a crea acest palat la care s-au adăugat digital domuri și turnuri.

Unul dintre locurile cele mai elaborate este lumea lui Balem – un spațiu cavernos care include laboratorul și rafinăria sa și care amintește de o oțelărie și de un super accelerator de particule în același timp. „Cel mai dificil aspect legat de aceste platouri a fost să stabilim cât de mult se putea construi în interiorul unui platou și cât de mult trebuia să fie creat digital prin efecte vizuale pentru a obține ideea de grandoare pe care o doreau regizorii”, spune Bateup, care a construit platouri uriașe la Meavesden pe care cei de la efecte vizuale le-au înconjurat apoi cu ecrane de chroma din tavan până în podea. „Am adus propria noastră contribuție la stilurile gotic și industrial și am adăugat mașinării somptuoase și elegante”.

Lumea lui Balem se află în zona gazoasă a planetei Jupiter, într-o structură uriașă și complicată”, mai spune Glass. „Complexitatea acestui platou a făcut din el cel mai dificil manevrat vreodată de cei cu care am lucrat pentru efectele vizuale, Double Negative”.

Actorii au fost permanent uimiți de fiecare nou spațiu. Kunis spune: „Unele dintre decoruri au fost create în faza de post-producție, dar decorurile pe care le-am avut erau uimitoare, frumoase și foarte bine adaptate calităților personale ale fiecărui personaj. Lumea lui Balem arată ca o temniță, care i se potrivește perfect, iar Kalique are lumânări peste tot, creând un fel de atmosferă marocană, în timp ce Titus are o locuință grandioasă și senzuală, cu mult mahon”.

Între timp, planeta fictivă Orous, care se presupune că s-ar afla în Sistemul Cunabulum, a prins formă ca loc de naștere al rasei umane. Extrem de suprapopulată și cu orașe care se ridică mult deasupra suprafeței, planeta este sediu pentru Ministerul Commonwealth și pentru poliția Aegis. Pentru a compensa pentru lipsa de construcții terestre, Bateup spune: „Ei și-au mutat producția agricolă pe instalații orbitale. În aceste mase orbitale, sunt multe alte orașe, fiecare cu un ecosistem independent. Familii foarte bogate, precum Abrasax, locuiesc în aceste inele exterioare”.

Zboruri, lupte și încălțări antigravitaționale

Una dintre cele mai spectaculoase secvențe ale filmului este la începutul filmului, imediat după ce se confirmă că Jupiter este moștenitoare regală și țintă a fraților Abrasax. Ea trebuie să se bazeze pe Caine, pe care abia l-a cunoscut, pentru a scăpa de moarte sau de a fi prinsă într-o urmărire care te ține cu sufletul la bură și într-o luptă numită Urmărirea Umbrelor.

O combinație perfectă de cascadorii și efecte speciale, filmări ale locației și cadre create pe croma îi proiectează pe cei doi prin pasaje înguste, printre zgârie-nori și pe sub poduri, apoi la înălțime, pe cerul Chicago-ului, într-o secvență de răsuciri, căderi și strategie de luptă abordată de Caine.

Grant Hill spune: „Frații Wachowski voiau de mult să facă un film în orașul lor natal și, din multe puncte de vedere, Ascensiunea lui Jupiter este un tribut adus orașului”.

„Chicago este, după părerea noastră subiectivă, unul dintre cele mai frumoase orașe din lume”, spune Lana. „Vara, este un moment, înainte de răsărit, când soarele se ridică de dincolo de lac și orașul încă mai sclipește și se creează o sclipire care este extrem de rară. Cerul pare violet, indigo și auriu. Noi credem că este una dintre cele mai frumoase și mai romantice imagini din oraș. L-am dus pe directorul nostru de imagine, John Toll, pe Willis Tower pentru a vedea acest moment de magie. El durează cam cinci minute. El a vrut să știe ce scenă vrem să filmăm pe acest fundal, un moment romantic și când am spus că vrem urmărirea, reacția lui a fost: „Nu, pe bune ?”

Lana explică: „Scenele de urmărire sunt filmate, de obicei în lumina zilei sau noaptea, pentru că sunt complicate și ai nevoie de tot timpul pentru a obține ceea ce îți trebuie, în timp ce o scenă romantică este mai simplă și de aceea se filmează la apus. Am vrut să combinăm cele două filmând cea mai frumoasă urmărire cu putință, pentru că noi am considerat că acesta este momentul în care Jupiter și Caine încep să simtă o legătură. Ea se îndrăgostește de el. Și, ceea ce e mai important, nu am vrut multe efecte și chroma pentru această scenă, pentru că am vrut să pară reală”.

„Există o realitate a trupului uman pe care nu o putem surprinde așa de bine la filmarea cu efecte speciale”, spune Andy. „Această urmărire este mai interesantă, pentru că avem doi oameni care atârnă de un elicopter. Se simte greutatea în felul în care reacționează trupurile lor, se desprind și se prind iar și în detaliile fizice, cum ar fi gheata lui Caine care se mișcă într-un mod anume. Efectele sunt o treabă minunată și sunt oameni care pot scoate asta prin efecte, dar i-ar trebui un an unui artist pentru a prelucra așa ceva”.

Logistica urmăririi a început pe un platou de la Leavesden, unde s-au construit decoruri complete și s-a stabilit o coregrafie a cascadoriilor într-un mediu sigur, înainte de a merge în stradă... Și pe cer. Testele făcute au arătat că actorii puteau fi prinși de elicopter, în timp ce erau filmați dintr-un alt elicopter. După acest succes, regizorii au cerut aprobarea de a filma deasupra centrului orașului Chicago.

Executarea filmărilor în aer a necesitat opt luni de planuri, inclusiv asistență din partea mai multor agenții. „A fost un efort comun”, continuă producătorul. „A trebuit să alegem porțiunile din centru în care să filmăm dimineața devreme și la căderea nopții, iar acele zone au trebuit evacuate complet, pentru ca elicopterele care zburau la o altitudine mică, de care erau agățare dublurile lui Channing și a Milei să se poată mișca printre clădiri în timp ce un al doilea elicopter filma sute de cadre care aveau să formeze scena din centrul Chicago”.

„Patru echipe de filmare de la sol și de pe acoperișurile clădirilor au adăugat la cadrele trase de camera montată pe elicopter”, mai spune John Toll.

Timpul era foarte scurt. Toll povestește: „Cu un an înainte de filmarea acestei scene, am făcut teste în diferite părți ale orașului, la diferite ore din zi și am decis că lumina unică a orelor de dinainte de răsărit avea să creeze starea perfectă: frumos, misterios și amenințător în același timp. În acea perioadă a anului, asta însemna să filmăm de la 5:15 la 5:45”.

„Secvența finală este un mixaj complex de efecte vizuale și de filmare pe viu, include cascadorii cu actorii și cu dublurile lor în Chicago, dar și în studiouri, pe chroma”, concluzionează Toll. „Elementele de extratereștri și nave spațiale au fost create pe calculator pe cadrele filmate”.
Pentru asta, Glass și echipa sa au lucrat cu Toll pentru a crea noi moduri de securizare a camerei pentru filmări la 180 de grade, în aer.

O mare parte din ceea ce face ca acțiunea din Ascensiunea lui Jupiter să fie atât de interesantă este felul în care eroul principal, Caine, se mișcă. El nu zboară în adevăratul sens al cuvântului și nici nu merge cu vreun fel de mijloc de transport. Caine poate să se repeadă, să se arunce ca un animal de pradă, schimbând direcția și viteza într-o clipă.

Secretul stă în încălțările sale. „Nu sunt încălțări-rachete sau încălțări zburătoare”, spune Tatum. „Ele redirecționează forța gravitațională, așa încât el poate să facă surf pe curenții de aer”. În realitate, erau patine, ale căror roți au fost șterse în post-producție, pe care actorul le-a purtat pe un sistem de rampe, platforme și cabluri pentru a simula senzația de navigație prin aer.

Cu ajutorul a șase oameni care trăgeau de cablurile din spatele unui ecran de croma și coordonați de cascadorul-șef R.A. Rondell, renumit pentru Matrix, Tatum a patinat pe o pistă cu trei fațete, lungă de patru metri și lată de doi, cu 8 km pe oră, în timp ce o ținea în brațe pe Mila Kunis, creând senzația că zboară de deasupra Chicago și prin lumile extraterestre.

Pentru a-l antrena pe Tatum și echipa de cascadori, realizatorii au apelat la cei mai buni în domeniu, între care și patinatorii Cory Miller din California și Taig Kharis, din Franța. Kharis, cunoscut pentru faptul că s-a aruncat de pe Turnul Eiffel pe o rampă în 2010 pentru a doborî recordul mondial la cea mai înaltă săritură, a fost cel care a executat săritura lui Caine de la balconul de la etajul 2 al Muzeului de istorie naturală, care era cadrul pentru palatul lui Kalique și cel care a zburat prin Catedrala Ely, care apare drept capelă pe nava lui Titus.

Tatum, care nu avea niciun pic de experiență în domeniul sportiv, spune: „Trebuie să știi să patinezi destul de bine ca să te poți opri la timp pentru a mai da un pumn în timp ce-ți întorci chipul către următorul și, uneori, patinele nu se mișcă în direcția potrivită sau mergi prea departe. Dacă merg mai departe pe picioarele mele, mă descurc, dar este mai greu să faci asta pe patine. La început, a mers greu, dar apoi, într-o bună zi, nu le-am mai dat jos și acela a fost punctul de răscruce. Dacă nu eram pe fire, îmi puneam patinele și nu le mai dădeam jos. Este ca și cum ai învăța o limbă străină”.

„Unul dintre motivele pentru care am acceptat a fost pentru că am vrut să fac și unele lucruri fizice care mi-au plăcut mereu în filme, iar asta îmi oferea șansa să o fac”, mai spune Tatum. „Îmi place să învăț lucruri noi și să trag de mine și știam că dacă lucrez cu cei mai buni din domeniul cascadoriei, aveam să fac față”.

Pe măsură ce Caine o tot purta în brațe pe Jupiter în cele mai multe dintre scenele de acțiune, Tatum a început să facă el însuși cascadoriile cu Mila Kunis practic legată de spatele lui.

Perechea a petrecut destul de mult timp legată de cabluri, ceea ce o face pe Kunis să-și amintească: „Nu știu dacă poți fi vreodată pregătit cu adevărat să atârni de un cablu, dar eu m-am străduit, pentru că era interesant. La un moment dat, eram prinși de șapte cabluri fiecare și, dacă mă duceam prea departe într-o direcție, mă balansam înapoi și ne ciocneam unul de celălalt, așa că era nevoie de coordonare”.

Într-un fel, era chiar ireal. „După câteva ore, ajungi să te obișnuiești și-l întrebi pe celălalt ce a mâncat la cină în seara precedentă și poți să porți o conversație normală, iar apoi te uiți în jos și îți amintești că ești la metri buni deasupra solului”.

Kunis și Tatum s-au antrenat amândoi în Marea Britanie cu coordonatorul de cascadorii Ben Cooke pentru mai multe dintre confruntări, mai ales întâlnirea incendiară a lui Jupiter cu Balem, la rafinăria acestuia și pentru lupta pe viață și pe moarte a lui Caine cu cerberul lui Balem, Greeghan. „Evident Caine este un militar foarte bine antrenat, așa că are un anumit stil, pe care i l-am imprimat lui Channing. Are fluență și eleganță”, spune Cooke. „Pe de altă parte, Jupiter este o fată obișnuită. Ea nu are mișcări de ninja. Stilul ei de luptă este dat de felul ei de-a fi și ea folosește mediul foarte mult, așa că este ceva bazat pe realitate”.

Greeghan este una dintre creaturile speciale din film, un monstru veritabil, înalt de peste 2 m și cu o deschidere a aripilor de 6 m. El are o coadă care lovește ca un bici. Descrierea lui Dan Glass este „o șopârlă cu aripi, aproape un dragon” și aceasta este potrivită pentru că actorul care a întruchipat monstrul, Ariyon Bakare, a studiat mișcările șopârlelor, cum ar fi dragonul Komodo pentru a se pregăti pentru mișcările sale, dorind să combine inteligența umană cu agilitatea și imprevizibilitatea unei reptile.

„Noi nu am făcut creaturi în sine, pentru frații Wachowski până acum, așa că asta este o zonă nouă pentru ei”, spune Glass. „Este o secvență cu o luptă mare între Greeghan și Caine care trebuie să fie minunat de privit. sunt multe alte creaturi, de la Keepers, care seamănă cu clasicul ET, la o sumedenie de hibrizi și de personaje non-umane care populează aceste lumi”.

Călătorie cu stil

Lana ne-a întrebat de ce sunt navele spațiale așa de urâte. „arată ca niște containere de la o rafinărie de petrol. Cu toate acestea, dacă examinezi istoria transporturilor în amănunt, de la trăsuri, la mașini, de la bărci la avioane, oamenii, mai ales oamenii bogați, au călătorit întotdeauna cu stil. Asta a fost prima parte a discuției noastre cu Hugh, Dan și John Gaeta”.

Acest simț al opulenței a creat protocolul pentru vehiculele remarcabile din film. În afară de nava lui Titus care este mai mult un palat plutitor, frații Wachowski au avut viziunea unei flote de nave spațiale agile, foarte funcționale și elegante. Fiecare are frumusețea sa ce derivă dintr-un design organic, inspirat de surse naturale – unele seamănă cu insecte sau păsări de pradă – cu dispozitive care pot fi manipulate ca pânzele, aripile sau lamele.

Realizatorii filmului nu numai că s-au sfătuit cu Gaeta, Bateup, Glass și cu echipele acestora legat de cum ar trebui să arate și să funcționeze aceste vehicule, dar au apelat și la artiști din lumea întreagă, la un moment dat adunând imagini trimise de 20 de artiști din șapte țări. „A fost o cale fantastică de a vedea ideile oamenilor care provin din medii diferite”, spune Bateup. „Am prelucrat primele idei și am ajuns să avem nave așa cum pot fi văzute în film, care folosesc propulsia și care au diferite părți care se pot detașa și reatașa cu ajutorul gravitației induse de navă”.

Ideea, inspirată de comportamentul multi-direcțional al fluidelor fermionice în laboratorul de fizică, „a permis ca o parte dintre navele mai mici să poată schimba rapid direcția, într-un mod foarte interesant”, elaborează Glass. Tehnica aceasta a fost mai târziu adoptată și pentru navele mai mari, pornind de la ideea de energie fermionică, un mod de a controla gravitația locală.

Între aceste nave, sunt Planet Jumper-ul lui Titus, o ambarcațiune de dimensiuni medii și cruiserul lui Balem Abrasax, un model mai brutal și mai agresiv. În plus, Balem controlează nava de luptă Abrasax, din aceeași familie de nave ca și cruiserul, dar creat pentru luptă și un alt Planet Jumper, care este o versiune mai rapidă a celui pe caree-l are Titus, cam ca o barcă de viteză.

Forțele de poliție staționate pe Orous se bazează pe nava de luptă Aegis și pe o mașină individuală de luptă numită The Zero. Mijlocul de transport ales de vânătorii de recompense și de independenți, cum este Razo, este fie un Planet Jumper sau Bullet, o capsulă, un vehicul pentru un singur pasager creat pentru transportul personal, foarte util în lupte și urmăriri în viteză.

Costume, make-up și baia de cristale

Creatoarea de costume Kym Barrett a cărei istorie a colaborării cu frații Wachowski a început odată cu Matrix a început să creeze costumele cu 18 luni înainte de a începe filmările. În colaborare cu stilistul pentru machiaj și coafură Jeremy Woodhead, ea a creat imaginea a sute de creaturi din lumile din Ascensiunea lui Jupiter. „Atunci când ai personaje care variază de la roboți la capete încoronate, de la soldați la hibrizi, imaginația ta se extinde. Inventezi lucruri pe care nu credeai că vei putea să le imaginezi”, spune ea.

Barrett și Woodhead au fost foarte inventivi când au creat hibrizii. „Singurii oameni din film sunt Jupiter și ceilalți de pe Terra, precum și moștenitorii Abrasax, cei mai mulți dintre ceilalți care au chip uman fiind o combinație cu o altă specie, umanoizi sintetici sau roboți”, spune Woodhead. „Nu am vrut ca hibrizii noștri să fie prea exagerați, așa că am optat pentru o gamă de combinații genetice care sunt mai subtile – niște solzi, pene, sugestia de piele alterată”. Identificare lui Stinger cu albinele, de pildă, este fizibilă numai fizic, prin forma hexagonală a pupilelor și în dungile din păr, în timp ce Malidictes care are gene de bufniță nu arată acest lucru decât prin forma nasului.

Principalul personaj din acest punct de vedere este Caine, care are caracteristici de lup ce apar numai în ușoara deformare a urechilor și în textura mai aspră a părului. Costumul lui trebuia, după cum spune Barrett „să îndeplinească cerințele pentru cascadorii și să-i arate trupul, fără să îi scoată prea mult în evidență pielea, pentru că el trebuie să fie un mister”.

Aspectul lui Jupiter se schimbă cel mai spectaculos, de la cel pământean, cu haine simple, casual, la hainele potrivite pentru regalitate. „Jupiter provine dintr-o familie simple, de oameni ai muncii, din Chicago, așa că stilul ei este accesibil și similar cu ceea ce ar purta multe tinere”, spune Barrett. „Ceea ce este mai interesant și pentru public, și pentru mine ca designer, este să urmărim călătoria ei de Cenușăreasă, de la frecatul podelelor, la statutul de prințesă, fără ca ea să se piardă pe sine în acest proces”.

Punctul de apogeu al tranziției este minunata rochie alb-rubinie pe care Jupiter o poartă pe nava lui Titus. „Trebuia să fie o declarație regală, un eveniment, mai mult decât o rochie, care avea sute de flori create manual și decorate cu cristale Swarovski cusute pe material, cu o coroană de flori rubinii și cristale strălucitoare. Am folosit o bază ușoară, imprimată 3D și un fir foarte fin pentru a prinde materialul și florile din folie argintie”.

Barrett și echipa ei au folosit o imprimantă 3D pentru unele dintre bijuterii, făcnd creațiile din nylon care să poată fi ușor de aurit.

Designerul a încorporat special cristale Swarovski de diferite forme și culori în garderoba Abrasax. O rochie cu tematică acvatică pentru Kalique a însemnat o altă baie de lumină reflectată care se asemăna cu mici picături de ploaie ce străluceau în lumină părând că nu sunt atașate, ci că au ieșit cumva din material. „Câteva sute de mici cristale Swarovski erau împrăștiate pe rochie și se adunau într-un colier și se regăseau și în cercei”. Decorațiunile bogate sunt evidente și la Titus, în timp ce Balem are un aspect minimalist, pe care Barrett îl descrie ca „metalic, topit”.

„Am creat o fuziune de culturi și de stiluri din istoria omenirii care sunt care sunt accentuate pe planetele respective și hainele lor trebuia să reflecte asta, precum și bogăția extremă. Am căutat un fel de simț decorativ Gustav Klimt. Cea mai mare provocare a fost să cream un aspect dintr-o altă lume, păstrând ceva la care oamenii să se poată raporta”, ne explică Barrett.

Această gândire nu reflectă numai designul de ansamblu al filmului, ci este ecoul uneia dintre principalele teme. Grant spunea că aceste lumi par futuriste pentru Jupiter și pentru public, dar ceea ce te sperie la ele este că ele pot exista și că cei care le populează au ADN similar cu al nostru.
Poate că totul se limitează la faptul că Jupiter încearcă să-și păstreze echilibrul în toată această schimbare de avere și de identitate: o menajeră care are descendență regală, o inimă cinică trezită de iubirea vieții ei, o femeie cu o fereastră mică ce privește spre lume care devine moștenitoarea Universului.

Lana Wachowski spune că povestea începe și se termină cu un telescop care este ca o metaforă a perspectivei asupra vieții. Jupiter se naște în întuneric, neajutorată, fără o casă și fără un tată. Ea își urăște viața plină de greutăți. Dar vrea să poată să vadă lumea prin ochii tatălui ei și să înțeleagă ce e așa de special la stele. Vrea să se uite prin telescop și să vadă imaginea de ansamblu, pentru că, dacă vezi imaginea în totalitate, vezi lucrurile mai clar și există un univers de oportunități pe care ți le poate oferi viitorul.

Ea concluzionează că există ceva frumos în ideea darului pe care Vrăjitorul din Oz i-l face lui Dorothy și celor trei însoțitori ai săi. Sunt simboluri a ceva ce există deja în ei. Darul telescopului de la final este la fel. Capacitatea tatălui ei de a vedea minunăția de dincolo de perspectiva personală, dincolo de viețile noastre, era ceva ce Jupiter avusese de la bun început în ea.

Sinopsis Despre film
jinglebells