Articole In Time

(2011)

În timp

Despre producție

ÎN TIMP s-a turnat în și în jurul Los Angeles-ului, în California.

Cine moare în tinerețe și în putere, moare cel mai bine. - Alexander Pope, Iliada de Homer

Timpul înseamnă bani. - Benjamin Franklin

Că iei o revistă sau un ziar, că pornești televizorul, că navighezi pe internet... sau te duci la un film, e acolo, mass-media permisivă, deschisă sau subtilă - suntem obsedați de tinerețe.

Miliarde de dolari și ore sunt irosite anual de industriile de sănătate și frumusețe, în încercarea de a găsi moduri de a opri procesul de îmbătrânire al corpului, de a hrăni consumatorii dispuși să cheltuiască o sumă cumulativă care ar putea eradica datoria unei țări mici în schimbul propriei fântâni a tinereții. Știința e tot mai aproape de a găsi o soluție pentru a combate procesul complex, dar în același timp, un bărbat e posibil să fi găsit un mod de a menține ființele umane tinere pentru totdeauna... pe hârtie, cel puțin: realizatorul de film futurist Andrew Niccol.

Talentul lui Niccol de a pune cap la cap secvențe ample de acțiune și idei importante în moduri neașteptate, în lumi fantastice, dar totuși identificabile, e vădit în filmul ÎN TIMP. "ÎN TIMP e un thriller de acțiune", subliniază Niccol. "Cred că lumea îl poate savura la nivelul ăsta. O să le placă cascadoriile, acțiunea, urmăririle cu mașini și să o vadă pe Amanda Seyfried mânuind o armă, lucru pe care-l face în mod genial! Dar cred că publicul va aprecia câteva idei și teme pe care le-am explorat, pentru că ÎN TIMP spune ceva despre dorința noastră de a rămâne tineri pentru totdeauna. În timp ce nu putem opri gena de îmbătrânire, cum putem face în film, recurgem la lucruri extreme ca să rămânem tineri."

Niccol, din Noua Zeelandă, și-a șlefuit aptitudinile de realizator de film la Londra, regizând reclame înainte să vină la Hollywood în forță ca scenarist și regizor al filmului Gattaca. În anul următor, a scris The Truman Show, care i-a adus o nominalizare la Oscar pentru Cel mai bun scenariu scris direct pentru marele ecran.

Will Salas e eroul poveștii. Locuiește în cea mai săracă regiune sau zonă temporală, numită Dayton. Rareori are mai mult de 24 de ore pe ceasul corpului și trebuie să muncească în fiecare zi la fabrică ca să-și permită încă o zi de viață. Pentru mama lui, Rachel, e aceeași poveste, la fel cum e pentru toți cei din Dayton. Departe de a fi pustiu, Dayton e plin de viață, culoare, sunet, viteză, muzică, urgențe... și crime. Bande numite Minutari caută mereu metode de a fura timp și de a pune capăt unei vieți în schimbul câtorva ore și nu înseamnă nimic pentru ele. (a fura timp ține doar de forță; agresorul deține la propriu avantajul, punându-și ceasul deasupra ceasului victimei, cuplându-le forțat).

Când Will îl protejează pe bogatul traficant Henry de intenția unei echipe de Minutari de a-l lăsa fără timp, Henry îi dă cadou un secol de timp. Dar cum timpul înseamnă bani, și bani urmăriți cu înverșunare, mutarea unei asemenea sume uriașe după granițele orașului Dayton alertează autoritățile, Cronometrorii. În plus, Will e acuzat pe nedrept de crimă, care-l stârnește pe un Cronometror veteran pe nume Leon să înceapă o urmărite asiduă a lui Will.

Fără un plan prioritar (în afară de a evita să fie capturat de Cronometrori) Will se hotărăște să-și petreacă timpul în cea mai bogată zonă, New Greenwich. Spre deosebire de Dayton, nimic nu se mișcă repede aici; timpul e un lux pe care toți rezidenții și-l pot permite, cum majoritatea au sute sau chiar mii de ani de trăit. Dar imortalitatea relativă are un preț și toți se tem de furt sau răniri - "cei săraci mor și cei bogați nu trăiesc", observă Will. Devine curând limpede pentru Will că mulți trebuie să moară ca doar câțiva să trăiască, și balanța dintre bogați și săraci să se mențină. Poate se poate folosi de timpul ăsta ca să facă bine?

Dar New Greenwich are ceva ce-l atrage pe Will - Sylvia Weis, fiica super-bogatului Philippe Weis. Când Cronometrorii încearcă să-l prindă pe Will, o ia pe Sylvia ostatică și ceea ce începe ca o fugă de lege devine un joc cu miză mare pentru a schimba regulile acestei lumi noi, nu prea curajoase, cu doi amanți fugari în centru.

Producătorul Eric Newman observă viteza cu care Niccol introduce lumea asta în scenariu. "Cea mai mare provocare din film e cum să facem lumea asta credibilă?" Newman explică: "Andrew a făcut-o în primele trei pagini ale scenariului. Will Salas se trezește, intră într-o încăpere unde se află o femeie de 25 de ani și-i spune: "Bună, mamă." Și are un contoar pe mână, în care timpul se scurge. Și mama lui îi dă 30 de minute pentru a lua masa de prânz. Înțelegi imediat că Will are 22 de ore de trăit (dacă nu poate obține mai mult timp). Și aia e mama lui, deși par de aceeași vârstă. Și ea doar ce i-a dat timp să-și ia o masă de prânz decentă. Asta e genial în economie, și e dificil de realizat într-un scenariu.

ÎN TIMP a fost filmat în întregime în și în jurul Los Angelesului. "Am simțit că e foarte interesant să filmăm în capitala tinereții veșnice", spune Niccol. "Mi se părea potrivit într-un fel. Lumea din ÎN TIMP pare foarte familiară pentru că atunci când am conceput imaginea filmului, am convenit că inventarea ceasului corpului a fost în fond moartea oricăror alte invenții: cei săraci nu au timp să creeze nimic nou, iar cei bogați nu au niciun stimulent. De ce să faci ceva azi, când poți s-o faci peste o sută de ani?

În timp ce ÎN TIMP conține elemente familiare de gen, e mai mult o realitate alternativă sau o lume paralelă, în care fiecare articol de îmbrăcăminte, fiecare decor de platou, existența fiecărei persoane e informată de ceas. "Totul, inclusiv scenografia și cinematografia, are legătură cu timpul", continuă Niccol. "Am decis să nu existe graffitti în ghetou, pentru că nimeni nu are timp să mâzgălească pereți. În Dayton, unde toată lumea fuge, camera se mișca constant, și când ajungeam în zona bogaților din New Greenwich, încetineam camera. Vroiam să dăm sentimentul că timpul a încetinit cumva pentru oamenii bogați. În mod similar, muzica are un tempo mai rapid în zona săracă și încetinește în scenele din zona bogată."

Culorile din Dayton ies în evidență, în timp ce paleta din New Greenwich e amuțită, în ideea că niște culori vii n-ar fi binevenite după ce sunt văzute secole de-a rândul. Încheietura mâinii e portofelul și contul bancar; într-o societate încărcată de crime (cum e Dayton), e ușor accesibilă. Și cu numai câteva ore de trăit, hainele trebuie să fie ușor de îmbrăcat, cu fermoare și dintr-o bucată. În New Greenwich, timpul înseamnă putere, așa că încheietura mâinii e protejată, iar îmbrăcămintea și accesoriile reflectă mentalitatea de "a omorî timpul". Coafurile și machiajul sunt excesive.

Descriind cum e să filmezi scene de acțiune, Justin Timberlake glumește: "Fug, se taie, cineva strigă Motor, și mai fug puțin. Nu, de fapt, a fost foarte distractiv. Aș descrie filmul ăsta mai mult ca pe un thriller decât pe un film de acțiune și cred că asta e datorită lui Roger Deakins, care e un operator de imagine legendar. Felul în care a captat povestea a fost atât de simplu, și, totuși, atât de palpitant. Dar nu sunt secvențe tremurate și mișcări fugare, rapide. E o imagine compusă frumos și cred că asta face toată diferența; pare mult mai reală."

Pentru străzile din Dayton, realizatorii au selectat o arie de câteva străzi dintr-o zonă industrială din L.A., unde au putut aranja clădirile existente, nefolosite pentru a construi metropola activă. Alte locații daytoniene au inclus: un amanet de lângă aeroportul din LA; un apartament în micul oraș Maywood; un restaurant central din Mexic; o uzină din Pasadena; podul de pe strada 7, cu faleza de lângă râu, orașul strict industrial Vernon și terenul din Griffith Park.

New Greenwich e un amalgam de locații din Beverly Hills, Century City și Malibu, toate creând luxul și bogăția celei mai bogate zone, pe care realizatorii au descris-o ca pe un "paradis pustiu". Alte locații pentru acest sector fictiv au inclus: interiorul unui cinematograf din centru și exteriorul zgârie-norilor din Century City, combinate pentru a crea un cazinou unde Will simte pentru prima dată gustul vieții din New Greenwich; sediul auster al unei agenții de talente din LA; străzile centrelor de afaceri din Century City; și interiorul unei clădiri bancare din centru. Pentru palatul rezidențial al lui Philippe Weis, s-a folosit magia filmului pentru a combina două dintre cele mai mari case particulare din Beverly Hills, inclusiv proprietatea Fleur de Lys, care se laudă a fi una dintre cele mai scumpe proprietăți din SUA.

Rezumând, producătorul Eric Newman revine la noțiunea care l-a atras prima oară la acest proiect - cum ÎN TIMP funcționează la două nivele. "Poți aprecia filmul pentru poveste, personaje și acțiune sau poți să faci un pas înapoi și să te gândești la lumea în care trăim. Dar poți, dacă vrei, să te debarasezi de orice mentalitate și să te bucuri de film."
Andrew Niccol îi susține părerea: "Speranța mea a ca publicul să se bucure de ÎN TIMP la mai multe nivele. Unii o să-l vadă pentru secvențele ample de acțiune, sau pentru povestea de dragoste dintre Will și Sylvia. E o călătorie palpitantă, dar există și idei. Fiecare secundă chiar contează - în lumea din ÎN TIMP și în a noastră."

Distribuția Despre distribuție și echipa de producție
jinglebells