Articole Chronicle

(2012)

Cronici

Despre producție

Viziunea lui Trank pentru CHRONICLE a fost documentată meticulos înainte ca producția să înceapă. Trank a creat pre-vizualizări pentru fiecare efect vizual și unghi de filmare, și a scris o „Declarație a regizorului” foarte detaliată, în care își prezintă planurile, temele și metodologia. Date fiind provocările generate de combinația dintre acțiune, cascadorii, efecte vizuale și efecte speciale, pre-vizualizările au fost un ghid valoros pentru directorii de departament ai lui Trank.

Misiunea lui Trank a fost ca totul să rămână cât se poate de real. „Acest film se diferențiază prin faptul că este o poveste personală; îi cunoaștem foarte bine pe puști.” declară Robert Habros, unul dintre coordonatorii efectelor vizuale ale filmului. „Vrem ca publicul să trăiască experiența lui Andrew și nu doar să se gândească cum zboară puștii. Efectele vizuale trebuiau să se dizolve în poveste, în personaje și emoții.”

Secvențele de zbor din film au fost foarte grele, și au fost realizate nu numai prin magia efectelor vizuale, ci și prin instalațiile inovatoare create de Simon Hansen, un renumit coordonator de efecte vizuale care în trecut a lucrat foarte mult cu regizorul Neill Blomkamp. Hansen a inventat tehnici și instalații care au creat, declară Trank, „zborul, așa cum nu ați mai văzut în alte filme. Este cel mai realist zbor pe care l-am văzut.”

Hansen a creat o instalație circulară ce simulează libertatea de coborâre în aer și a utilizat multe lumini interactive și a elaborat mișcări de zbor, precum căderi în spirală și tumbe. Producătorii au dorit ca personajele să pară că se distrează zburând.

Actorii s-au antrenat intens pentru a folosi instalația. „ Chiar de la început, Josh a dorit să facă cât mai multe în cameră, live, iar actorii să-și facă propriile cascadorii,” declară producătorul executiv James Dodson. „A trebuit să combinăm aceste efecte de acțiune, care au loc cu adevărat, cu îmbunătățiri suplimentare, pe care Simon le-a creat digital. Cred că anumite cadre pe care le vedem în acest film nu au mai fost văzute, datorită acestei integrări invizibile.”

Pregătirea meticuloasă, instalațiile de zbor inovatoare și filmările elaborate au fost esențiale pentru cel de-al treilea act al filmului – o bătaie cu superputeri deasupra orașului Seattle (și deasupra Space Needle). Secvența nu prezintă numai zborul, ci și mașini care țâșnesc prin aer, un autobuz care se zdrobește de o clădire, și un oraș sub asediu. Camera omniprezentă a lui Andrew, acum distrusă, a fost înlocuită de o abundență de dispozitive de înregistrare care filmează bătălia, inclusiv camere de telefon, camere de supraveghere, camere de supraveghere a bancomatelor și camere de pe bordul mașinilor de poliție.

Este un punct culminant foarte intens, care duce la o încheiere emoționantă. Dar cum rămâne cu începutul – de unde au venit aceste puteri? Trank și Landis au făcut un mister din acest aspect, însă scenograful Stephen Altman a creat cu plăcere locația unde s-a întâmplat totul – o gaură stâncoasă în pământ, în care se află o cameră cu o structură masivă de cristale care emite nori subțiri de lumină.

Altman mărturisește că crearea acestei „chestii” necunoscute a fost capodopera sa. „Nu seamănă cu nimic altceva ce am mai creat, și sper că nimeni nu a mai văzut așa ceva. Viziunea lui Josh [Trank] asupra acestui lucru era nepământeană. Nu știm dacă este animal, vegetal sau mineral. Poate că este o combinație între toate acestea. Pentru a crea structura, am studiat geologie, biologie și substanțele organice și anorganice.”

Acest platou și ceea ce se întâmplă ulterior va ridica nenumărate semne de întrebare pentru public – iar producătorii filmului chiar asta și-au dorit. Iată ce declară Max Landis: „Eu și Josh am știut întotdeauna ce s-a întâmplat în acea peșteră. Dar în film nu se explică niciodată.”

Pe lângă extraordinarele efecte speciale, instalații și cascadorii, filmul CHRONICLE conține efecte speciale impresionante, inclusiv folosirea gazului comprimat pentru a da peste cap două autovehicule de 500 kg la 9 metri în aer, și aterizarea și distrugerea lor. O altă scenă despre care mulți ar crede că este generată de computer, dar, în realitate, a fost filmată, îl prezintă pe Andrew ridicându-și ușor brațul și zdrobind o mașină prin telekinezie; mașina face implozie și se prăbușește în interiorul său. Mașina a făcut implozie la comandă, cu ajutorul forței de absorbție a unor pompe hidraulice de 10.000 de kg care au fost folosite pe metal și care au creat un sunet metalic de răsucire de neuitat.

Zdrobirea mașinilor doar cu gândul. Zborul. Dobândirea unei puteri care poate zdrobi un oraș. Cine nu și-ar dori acest tip de puteri? Cine nu și-ar dori să facă imposibilul? Ce ai face, întreabă CHRONICLE, dacă ai fi Andrew, Matt sau Steve?

Tu ce poți face?

Despre film
jinglebells