Prima cronică The Book of Eli

de Gloria Sauciuc în 27 Ian 2010
Prima cronică The Book of Eli

Fraţii regizori Allen şi Albert Hughes se folosesc de un SF ca să spună o poveste cu puternice implicaţii religioase, dar convenţia pe care ne cer s-o acceptăm şi schimbarea registrelor filmului sunt de-a dreptul greu de înghiţit.

Am reflectat după fiecare film post-apocaliptic, cu universuri distopice sau cu dezastre, la cât de rău putem ajunge - din neglijenţă faţă de planetă sau din cauza unor experimente scăpate de sub control, ori în urma unui război nuclear; dar de data aceasta suntem scuturaţi de guler cu Biblia în mână. Nu un pumnal al timpului care să salveze lumea, nici un vaccin pentru stoparea pandemiei de zombi, ci...  Biblia. Un obiect înrădăcinat într-un context atât de real, de palpabil, încât transmutarea într-un univers SF devine cel puţin disconfortantă, dacă nu - pe alocuri - ilară.

Cartea lui Eli/The Book of Eli începe ca un western post-apocaliptic în care personajul singuratic al lui Denzel Washington deţine secretul salvării omenirii, într-o lume devastată de radiaţiile solare; bandiţi din acest viitor apocaliptic luptă pe viaţă şi pe moarte, într-o atmosferă dezolantă, pentru apă şi hrană. Mare parte dintre supravieţuitorii dezastrului au ajuns să consume inclusiv carne de om. Eli (Denzel Washington) e singur într-o călătorie spre Vest. În drumul său, diverse bande încearcă să-l prade, prin urmare să-l deposedeze de rucsacul în care Eli transportă cartea ce va salva omenirea (şi pe care, prin urmare, trebuie să o păzească cu sfinţenie). Dar Eli reuşeşte să-i anihileze pe atacatori - mânuieşte exemplar maceta, arcul, pistoale, puşti, nu ratează niciodată ţinta şi nu cade nici când gloanţele îl străpung precum o ploaie cu grindină... V-a captat interesul? Până aici şi nouă. Prin urmare, Eli este un supererou...
Greşit! Se pare că numai cu această carte asupra sa Eli este invincibil (veţi vedea voi ce i se întâmplă în absenţa Bibliei). Dar, de lucrul acesta nu este conştient nici măcar villainul filmului - Carnegie (Gary Oldman, foarte bun), care caută cartea din cu totul alte motive. Culmea, pentru puterea cuvintelor cuprinse între copertele cărţii! Prin urmare, din registru pur S.F. se trece la misticism... Mai mult, Eli "a auzit o voce" care l-a călăuzit spre carte şi care îi arată drumul spre Vest...

Rămânând un pic în acest registru, nu ne place că - pe de o parte - Eli spune că trăieşte după perceptele biblice, pe de alta omoară când ar putea să cruţe, ori nu salvează când ar fi în stare să o facă. Eli crede că Biblia va sta la baza unei societăţi noi, juste şi echitabile, dând o şansă unui nou început, care să evite erorile trecutului. Foarte frumos! Şi noi credem că are dreptate, dar e prea serioasă toată treaba asta ca să meargă spusă de un supererou - atenţie! Nu unul pe care conceptele creştine l-a creat, ci unul zămislit după legile science-fiction-ului...

Revenind la părţile bune ale filmului, trebuie să menţionăm scenele de luptă. Sunt foarte fluide, frumos filmate - un contrejour proiectează pe cei cinci-şase atacatori ai lui Eli într-un joc de siluete negre pe fondul şi aşa cenuşiu, impresia fiind de desen animat. Ideea poate că a fost dată de scenaristul Gary Whitta, autor de cărţi cu benzi desenate, scenarist al serialului Image Comics, “Death, Jr.”. În mod cert ideea a fost susţinută de operatorul şi directorul de imagine Don Burgess, care a lucrat relativ recent la comedia fantastică Enchanted, ce a combinat acţiunea live cu animaţia.  Scenele de luptă sunt, cum spuneam, spectaculoase, fiind implicat un arsenal de arme, vehicule, stiluri de luptă. Veteranul coordonator de cascadorii Jeff Imada (The Bourne Ultimatum, Fight Club) a orchestrat secvenţe explozive de confruntare. Pe lângă scenele de luptă, scenografia şi imaginea sunt alte atuuri ale filmului. Peisajul deşertic este cu totul impresionant, iar unele cadre dau senzaţia că pământul se uneşte cu cerul.

Un atu este însuşi Denzel Washington, pe care l-am preferat mereu în locul unui Will Smith, obişnuit să tot salveze lumea în producţii de gen. În film mai apar Jennifer Beals şi Mila Kunis, care mai îndulcesc peisajul arid al filmului.

Prin urmare, dacă nu v-aţi săturat de producţii post-apocaliptice, şi puteţi înghiţi pastila efervescent-religioasă, mergeţi să vedeţi filmul. Măcar actorii Denzel Washington şi Gary Oldman n-o să vă trădeze nicio clipă.

Eustake pe 27 ianuarie 2010 18:21
O sa merg sa il vad. Desi sunt un om credincios si nu imi place hollywood-izarea Apocalipsei, am chef de o noua productie cu Denzel, unul din actorii mei favoriti „all-time”
Toma Radu pe 27 ianuarie 2010 20:13
Mai slab film nu am mai vazut cu Denzel Washington , penibil.....imi pare rau ca a acceptat rolul asta . Incredibil de slab scenariu si actiunea
scrawl pe 27 ianuarie 2010 20:39
denzel e un actor bun....da' nu i se potrivesc rolurile astea in care trebuie sa se lupte :) adica...merge daca lupta se rezuma la arme de foc...da' la lupta corp la corp chiar nu se potriveste...pur si simplu nu e atletic si nu are miscari naturale sau care sa inspire forta intr-o lovitura...btw: nu vad ce rost au unele filme in care vad pe cate unu(mai ales cand nu e un actor mai bine facut) care face 2-3 miscari in fata altuia si ala lesina de parca l-a lovit cu o teava metalica(asta bineinteles daca nu are un rol mai important in film) :))
LuluX pe 27 ianuarie 2010 20:51
ete criticii...
ar trebui sa comentatii acest film in momentu ce l-ati vizionat!
eu deja astept sa vad ce va fi de el..eu unu m-am cam saturat de aceleasi scenarii apocaliptice..gen zombie, cutremure, inundati..

hanuka29 pe 27 ianuarie 2010 22:01
mie mi sa parut destul de bun filmul chiar mia placut:X
daniel23 pe 27 ianuarie 2010 22:09
super film!
Laur23 pe 28 ianuarie 2010 00:23
Ce de pareri negativiste si nici nu a aparut filmu in romania!Interesanta lehamitea din cronica de parca filmu e o porcarie si pe deasupra mai are si Biblia in el.Probabil daca filmu era despre doi fraieri(de sex opus :)) pe un vas care se scufunda era deja o capodopera in viziunea cronicarei de film Gloria Sauciuc.Nu mai incercati sa formati opini,deoarece gusturile difera de la om la om!
MelkorTP pe 28 ianuarie 2010 09:59
...asta`i film pentru credincionsi...oameni care continua sa se minta.(l`am vazut)...daca lua foc cartea si murea personajul principal fara sa salveze biblia era fain filmul...but evil was allowed to endure.
Gloria pe 28 ianuarie 2010 10:48
Laur23, filmul nu e chiar asa de bun, si mi s-a parut cinica folosirea Bibliei intr-o poveste s.f. Biblia este si pentru mine cartea in care am descoperit cele mai frumoase pilde, pe care - citind-o - am avut mereu aceeasi si aceeasi emotie. Preferatul meu este un pasaj pe care il port mereu in suflet, de la Corinteni (despre dragoste: Corinteni, I-13)
MelkorTP pe 28 ianuarie 2010 11:01
OMG woman...you make me laugh =)))
Gloria pe 28 ianuarie 2010 11:39
Na, ce sa fac, imi mai deschid si eu larg sufletul in public :D
H A T E R pe 28 ianuarie 2010 11:54
GLORIA.. nu zic ca nu apreciez decizia ta de a fi pocaita si orbita de iubirea pentru propriul Dumnezeu si unele personaje fictive.
un basm frumos intradevar, care iti indulceste viata prin credinta in ceva

ca liber cugetator si neincrezator in mitul biblic mi se pare cam deplasat sa ti tu predici pe cinemagia :))

oricum ma cam plictisisem de dezaster movies cu virus, zombie, cutremure, inghetz
Ash vrea sa vad un film facut de romani dupa o carte de Pavel Corut..

trinitygold pe 28 ianuarie 2010 14:59
Eu am vazut filmul, dar s-a intamplat sa vad filmul "THE ROAD" care m-a impresionat, fiind tot un film post-apocaliptic ca si acesta si a doua zi THE BOOK OF ELI care, la prima vedere mi s-a parut un copy-paste dupa THE ROAD in ceea ce priveste peisajul si ideea inexistentei resurselor dupa un eveniment major ce a schimbat lumea, precum si ideea hranirii oamenilor cu carne de om, ceea ce in THE ROAD este aratata si in imagini impreuna cu actele de ucidere a oamenilor. Dar sa nu mai vb despre THE ROAD. In concluzie, Cartea lui ELI mi s-a parut un film interesant, merita vazut, dar ideea cu BIBLIA care va salva omenirea si pentru care ELI omoara oameni etc, mi s-a parut trasa de par. Dar asta puteti decide voi.
Costin pe 28 ianuarie 2010 17:22
Indiferent daca esti sau nu credincios in mesajul Bibliei sau in existenta religiei, ar trebui sa va bucurati enorm ca exista aceste 2 elemente dintr-un simplu fapt. In general populatia predominanta este formata din oameni simpli, care din diferite situatii, decizii sau intamplari care nu au tinut neaparat de ei, i-au impiedicat sa isi depaseasca conditia si capacitatea de intelegere asupra vietii si a cursului ei. Atunci cand se confrunta cu anumite incapacitati sau elemente pentru ei revoltatoare, pentru a-i tine in frau si a impiedica astfel sa apara haosul, a fost necesara aparitia religiei, a fricii de necunoscut de o putere invizibila, net superioara care judeca totul. Ca sunt plasmuiri ale unor oameni nascuti inteligenti, cu dorinta de a-i domina pe cei slabi de inger sau ca este cel putin pe jumatate adevarat ce se spune, noi suntem prea mici sa dam un raspuns cert, categoric. Este posibil sa aflam raspunsul la anumite intrebari controversate in timpul vietii (printr-o intamplare gen gradul 4) sau dupa moarte. Noi nu putem decat sa alegem din aceste 2 tipuri de abordare a vietii: ori sa ne lasam toata viata condusi de instinct si vom trai mereu la risc sau traim potrivit contiintei formate de societate, o societate impusa de efectele dezastruoase produse pe parcursul istoriei de actiunile bazate pe instincte. Adevarul e undeva pe la mijloc.
Alucard pe 29 ianuarie 2010 09:12
@Costin...ai baut ceva ?daca tu esti credincios si esti bucuros ca exista biblia, tine pentru tine si nu incerca sa zici ca`i un lucru bun...studiaza istoria, puneti intrebari logice si revinoti la realitate.
oana pe 29 ianuarie 2010 11:15
nu am inteles de ce mi s-a sters mesajul? de ce mai faceti rubrica cu "parerea ta" daca oricum lasati sa se scrie numai ce vreti voi? sunteti penibili!!!
Kalrak pe 29 ianuarie 2010 12:25
Clar o sa il vad, dar nu inteleg Eustake ce legatura are credinta cu filmele sincer nu vad nici una !!?!?!??!!
Micul cinefil pe 29 ianuarie 2010 14:23
Off topic: The Road un film foarte bun
Ionuuutz pe 29 ianuarie 2010 22:53
Duduie, te rog eu, cand mai scrii cronici, fi obiectiva;) Oricum, in ansamblu filmul este bun, iar finalul, ii da o si mai mare valoare:D Asa ca Vizionare placuta tuturor ce au de gand sa il vada. Si o recomandare calduroasa celor care inca nu sunt convinsi!
Buruiana Palamida pe 30 ianuarie 2010 09:08
De vazut, l-am vazut.
Unu: Jocul actorilor - bun.
Doi: Scenariul - bun.
Trei: Care e misterul Bibliei scrisa in braille ? Aici cred ca pot fi o multime de pareri - idei - .
Patru: Pai am desprins o idee la finalul filmului : ce e rau nu piere (ma refer la carte in sine, Biblia).
Cinci: Cum mama incornoratului iti trebuie 30 de ani sa traversezi continentul american? Asta daca presupunem ca a plecat de pe coasta de est.
Sase: Mi-a placut gestul final, in care cartea a fost pusa in rand cu celelalte, nu pusa separat la loc de "cinste".
Per total: un film bun, pentru ca important este sa dea de gandit celui care vizioneaza.

Liviu- pe 30 ianuarie 2010 11:19
Ionuuutz, sa te invat ceva: critica de film nu e obiectiva, nu in sensul in care ai intelege tu obiectiv. Obiectiv aici ar fi sa ii apreciezi corect minusurile si plusurile, iar ce ar mai insemna si "corect" in contextul asta e alta problema. Daca vrei obiectivitate ar trebui sa te rezumi la simple stiri.
gyxu78 pe 30 ianuarie 2010 15:54
mai nu va apucati ma sa povestiti filmul pe aici ca nu toata lumea l-a vazut
acu tocmai imi spusesi finalul ca pune cartea in raft etc .....