James Cameron se luptă zilele acestea să dovedească în instanţă faptul că Avatar, succesul său din 2009 devenit filmul cu cele mai mari încasări din istorie, este bazat pe o idee originală. În acest sens, cineastul a înaintat curţii o declaraţie în care a explicat etapele concepţiei poveştii, care se întind pe o perioadă de mai bine de 50 de ani, scrie The Hollywood Reporter.
Cel care îl acuză pe Cameron de plagiat este Gerard Morawski, care i-a vândut în urmă cu două decenii unele creaţii artistice pentru filmul său de atunci, adaptarea romanului Burning Chrome, a lui William Gibson, după care i-a propus un film bazat pe lupta dintre un conglomerat minier cu rele intenţii şi un trib indigen. Morawski pretinde acum o parte din cele 2,78 miliarde câştigate de Avatar la box-office.
Din declaraţiile regizorului reiese că primele idei utile în creaţia filmului i-au venit încă din copilărie, pe când visa să devină un om de ştiinţă, pe când privea prin telescop lunile lui Jupiter şi studia mostre ale apei din iazuri.
Dacă în clasa a XI-a tânărul Cameron a scris o lucrare numită „Primăvara pe Planeta Flora”, despre care menţionează acum că a stat la baza conceptului junglei extraterestre ce alcătuia priveliştea de pe luna Pandora, în facultate a imaginat un scenariu în care era vorba despre un bărbat ţintuit în scaunul cu rotile, care alege să-i fie extrasă prin operaţie o anume parte a senzorilor nervoşi , pentru a putea „călători” prin intermediul minţii sale.
Spre sfârşitul anilor ’70, povesteşte în continuare regizorul, a fost co-autorul unui scenariu numit Xenogenesis, în care protagoniştii fac cunoştinţă cu stranii creaturi extraterestre pe o altă planetă, iar ideea de fundal este aceea a unei anume sensibilităţi a naturii în care trăiau acestea. Este un indiciu a ceea ce va deveni ulterior Avatar, însă Cameron menţionează că „ideile şi varianta de scenariu de atunci nu au fost folosite în Avatar, dar s-ar putea regăsi în continuările acestuia”.
Un alt proiect, asemănător celui ce avea să fie lansat de Steve Spielberg sub numele E.T., a fost realizat de Cameron prin anii ’80. Scenariul, ce purta acelaşi nume lansat de Spielberg, avea să fie din acest motiv redenumit Mother şi pus pe tuşă, însă unele elemente ale acestui au fost încorporate în Avatar.
Cineastul susţine de asemenea că există o serie de conexiuni explicite între filmele sale. Potrivit declaraţiei sale, personajul lui Paul Reiser din Aliens a fost prototipul pentru cel al lui Giovanni Ribisi din Avatar. Printre multe alte exemple se află şi o parte din arsenalul militar din Rambo II, ce a constituit sursa de inspiraţie pentru extrem de bine dotatele nave de luptă din Avatar.
Aşa cum a susţinut şi în declaraţiile sale anterioare, Cameron a ţinut să puncteze din nou faptul că Avatar este „cel mai personal film” din cariera sa, el dezvoltând în acest sens ideile centrale din film – colonizarea, natura ca parte sensibilă, interconectată cu locuitorii săi, valoroasele resurse de pe pământul extraterestru, protagonistul cu pregătire militară, cercetătoarea, teleprezenţa.
El a menţionat de asemenea şi unele puncte de referinţă, ce leagă Avatarul de Lawrence of Arabia, The Man Who Would Be King, The Emerald Forest, Medicine Man, The Mission, The Jungle Book, FernGully, operele lui Edgar Rice Burroughs, Rudyard Kipling, H. Rider Haggard şi alţii.
Părerea ta
Spune-ţi părerea