Imperii în cinema!

de Ştefan Dobroiu în 25 Oct 2011
Imperii în cinema!

Săptămânile trecute a avut loc premiera românească a lui One Day/O singură zi, filmul cu Anne Hathaway şi Jim Sturgess. Poate nu ştiai, dar One Day este prima producţie realizată de Random House Film, divizia de cinema a celei mai importante edituri din lume, Random House, şi reprezintă o tendinţă evidentă la Hollywood: cucerirea de noi pieţe pentru o consolidare a poziţiei financiare şi a influenţei.

Iniţiativa editurii a fost anunţată în 2005, când Random House Films semnează un parteneriat cu Focus Features, producătorul american de filme independente, pentru ecranizarea cărţilor din portofoliu. Avantajele sunt evidente din ambele direcţii: Focus Features are acces la o listă impresionantă de materiale ecranizabile, în timp ce editura îşi asigură controlul creativ asupra ecranizărilor şi se impune în faţa atenţiei nu doar a amatorilor de carte, ci şi a amatorilor de film.

Astfel, Random House îşi consolidează poziţia pe piaţa editurilor cu ajutorul unui pachet de servicii oferit unora dintre cei mai celebri autori ai săi: pe lângă onorariul pentru publicarea volumului, autorii pot primi şi o ofertă de achiziţionare a drepturilor de ecranizare şi, dacă situaţia o permite, o ofertă pentru transformarea subiectului într-un joc video sau în produse pentru alte tipuri de media. Oferta va fi cât se poate de tentantă pentru autor, care nu se va mai stresa să negocieze cu alte instituţii. Bineînţeles, nu toate filmele ieşite din parteneriatul Random House-Focus Features trebuie să se bazeze pe materiale publicate de editură, iar Random ar putea transforma scenariile în materiale publicabile prin propriile canale.

În acest moment colaborarea dintre cele două super-puteri se rezumă la ecranizări cu bugete de sub 20 de milioane de dolari, dar lucrurile au toate şansele să nu se oprească aici, existând posibilitatea ca pe viitor divizia de cinema a Random House să se ocupe de adevărate blockbustere. Dacă editura ar fi făcut mişcarea mai din timp, poate că ecranizările după romanele lui Dan Brown sau Stieg Larsson ar fi făcut parte din portofoliul Random House Films şi nu al celor de la Sony Pictures.

Şi alţii au făcut la fel

Iniţiativa nu este deloc prima de la Hollywood. În august 1996 se formează Marvel Studios, divizia de film a editurii de benzi desenate Marvel, proprietara unora dintre cele mai celebre personaje din toate timpurile, de la Spider-Man până la X-Men, Căpitanul America, Thor şi Deadpool. Primele filme produse de parteneriatele Marvel Studios au fost cele cu Blade, supereroul interpretat de Wesley Snipes, dar vârful popularităţii a fost atins de franciza Spider-Man, finanţată de Columbia Pictures. Succesul fenomenal al celor trei filme Spider-Man i-au făcut pe cei de la Marvel Studios să îşi pună o întrebare logică: de ce să vândă drepturile asupra unor personaje când ar putea încasa imensele profituri create de filme şi mărfurile ataşate acestora? Un alt avantaj ar fi fost controlul creativ deplin asupra producţiilor respective...

Restul este istorie: în 2007 încep filmările la Iron Man, primul mega-succes al Marvel Studios. În doar patru ani, studiourile au ajuns la un ritm de câteva blockbustere pe an, fără să înregistreze până acum vreun eşec răsunător. În acest moment The Avengers, producţia care-i reuneşte pe Iron Man, Thor, căpitanul America şi Hulk se află în post-producţie, anunţându-se drept unul dintre cele mai mari blockbustere ale anului viitor. În 2013 îi vom vedea din nou la treabă pe Iron Man, în cea de-a treia parte a francizei, dar şi pe Thor, în continuarea succesului de anul acesta.

Cum se fac imperiile la Hollywood

Procedura este familiară la Hollywood şi de fapt în întreaga lume a afacerilor la nivel înalt: pentru a controla o piaţă trebuie să controlezi fiecare etapă a realizării bunurilor din portofoliu, de la achiziţionarea şi prelucrarea materiilor prime, până la transportarea şi vânzarea produsului finit. Imperiile la Hollywood se construiesc printr-o serie de achiziţii care controlează producţia de film, distribuirea lor în lanţurile de cinematografe, controlul pieţei de DVD-uri şi, de ce nu, controlul pieţei televiziunilor, de unde pot veni consistente profituri o dată ieşit filmului din circuitul cinematografic.

Marvel şi Random House nu au făcut decât să controleze următorul nivel sau, mai bine zis, primul nivel: naşterea personajelor şi premisele unei posibile ecranizări de succes. După achiziţionarea de către Disney în decembrie 2009, pe suma de patru miliarde de dolari, Marvel Entertainment are acces la absolut toate nivelurile de producţie şi distribuţie, intrând într-una din liniile de producţie cel mai bine unse din istoria entertainment-ului.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Gebeleizis pe 25 octombrie 2011 16:57
Marvel Studios este o adevarata mina de aur. Daca as putea, as cumpara actiuni la Marvel Studios.
HarryCineastul5 pe 25 octombrie 2011 18:51
eu nu.
andu7zu pe 25 octombrie 2011 23:14
Interesant ......

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells