Articole Agora

(2009)

Agora

Hypatia din Alexandria

Fiica lui Theon, ultimul director al legendarei Biblioteci din Alexandria, Hypatia a trăit în secolul al 4-lea d.H., pe vremea cînd Imperiul Roman intrase în decadență și în lume se instaura o nouă ordine. Astronom, matematician și filozof, Hypatia a fost un om de știință cu reputație și un simbol al toleranței în orașul ei natal. Deși lucrările ei științifice s-au pierdut, a rămas în istorie imaginea ei de femeie puternică, care și-a dedicat viața căutării adevărului.

„Am încercat să punem în contrast tot ceea ce cunoaștem despre Hypatia” spune Alejandro Amenabar. „Se cunosc date despre moartea ei, despre ce a însemnat în orașul vremii, despre ea ca pesonaj și ceea ce simbolizează. Dar se cunosc puține despre munca ei. Introducînd un sub-complot astronomic, prin personajul ei, ne-am permis să speculăm aria studiilor ei, și chiar să ne imaginăm consecințele civilizației antice asupra Evului Mediu, dacă căderea Romei nu s-ar fi petrecut așa, ca un joc de domino, și dacă nu ar fi paralizat lumea vreme de 1500 de ani.

Actrița britanică Rachel Weisz, distinsă cu Oscar pentru rolul din „The Constant Gardner”, și binecunoscută din „Mumia”, interpretează rolul Hypatiei, strălucita femeie astronom.
„Nu știam nimic despre ea, și am fost uimită cînd am început să citesc despre ea și să descopăr că era o persoană care își depășea vremurile” spune Wiesz. „A fost o femeie extraordinară cu o viață nemaipomeniă. În secolul al XVIII-lea, în Europa, ajunsese legendă. Poeții romantici au idealizat-o, s-au scris poeme despre ea. Cred că datorită faptului că a fost un simbol de pasiune, dar și pentru că a fost ucisă de fundamentaliști.”

„Hypatia a întrupat două simboluri interesante” afirmă Mateo Gil. „Pe de o parte, a reprezentat mentalitatea greacă, în căutarea adevărului, într-o lume în care religia avea o mare putere în viața oamenilor. Pe de altă parte, era o femeie într-o lume a bărbaților. O femeie care voia să-și conducă singură viața, așa cum ar fi făcut-o un bărbat, cu aceeași libertate de a se dedica studiului filozofiei, ca și tatăl ei. De aici și decizia ei de a nu se dărui niciodată unui bărbat, pentru a nu-și pierde libertatea de care avea nevoie”

„Hypatia a murit virgină. Cunoaștem aceasta din câteva scrisori ale discipolilor ei, care exprimă un devotament incredibil pentru ea. Unii dintre învățăceii ei ar fi putut – sau nu - să se fi îndrăgostit de ea. Se dă senzația că unul dintre ei ar fi fost îndrăgostit de ea, dar Hypatia a fost demnă și nobilă, nu a trecut niciodată bariera profesor/elev” comentează Rachel Weisz.

În AGORA, doi bărbați încearcă să-i cucerească inima: sclavul ei, Davus, și Orestes, unul dintre elevii ei, care mai târziu devine Prefectul din Alexandria.

„Davus este un personaj pe care l-am inventat” spune Amenabar, „dar este un personaj cheie în ilustrarea unor aspecte ale orașului: mediul Hypatiei, societatea greco-romană, lumea antică în general. Davus nu e sigur dacă va deveni sau nu creștin. Vedem creștinătatea din primii ani, prin ochii săi. Cum a evoluat de la o religie persecutată, într-una dominantă. Davus devine un parabolano, membru al unei facțiuni religioase foarte caracteristice vremii, un grup de călugări care a început prin a face milostenii și a sfârșit ca falangă înarmată a Bisericii.”

Tânărul actor britanic Max Minghella îl interpretează pe Davus. A fost ales printr-un casting epuizant ținut la Londra, sub supervizarea Jinei Jay (responsabilă pentru castingul din The Reader, Attonement și Munich).

„Ideea lui Alejandro ca sclavul Hypatiei să se convertească la creștinism în film a fost o lovitură de maestru. Aceasta ne-a permis să legăm cele două lumi despre care vorbim” afirmă Mateo Gil.

„Orestes este simbolul tînărului aristocrat al vremii, care se potrivește în linii mari tinerilor de azi, cei care sunt destinați să ajungă liderii de mâine. Unii dintre ei sunt foarte ambițioși, în vreme ce alții patinează prin viață pe banii părinților. Cred că Orestes este unul dintre acești tipi, nesigur, nehotărât asupra drumului său; este inteligent, un pic arogant, un pic încăpățânat, se îndrăgostește de profesoara lui Hypatia și încerarcă să o seducă” explică Oscar Isaac, actorul care îl interpretează pe Orestes.
Actor de origine guatemaleză, Oscar Isaac a fost văzut recent în Body of Lies; în AGORA, suferă o transformare majoră. La început, Orestes este unul dintre cei mai idealiști discipoli ai Hypatiei, dar pe parcursul filmului, preia responsabilități politice și militare, devenind comandantul Imperiului Roman în Alexandria.

Un alt instrument prin care regizorul își poate îndeplini misiunea de a recrea o epocă și de a da efect unor scene, este muzica filmului. Coloana sonoră a filmului a fost încredimnțată lui Dario Marianelli, compozitorul din „Attonement” (muzica filmului i-a adus un Oscar!), „Pride and Prejudice” și „V for Vendetta”.

„I-am cerut lui Dario Marianelli să facă muzica din AGORA pentru că mi-am dorit un flux nou de energie în zona mea de cinema” comentează Amenabar. „Cred că e din ce în ce mai important să ai încredere în colaboratori. E important să ai un casting bun și să nu impui o singură viziune, indiferent de cât de clar îți par în minte lucrurile. Când lucrezi la un film mare cum este acesta, înțelegi că un muzician ca Marianelli poate deschide noi spații filmului, spații în care eu nu aș fi ajuns, în mod sigur”

„Elementul realistic este esențial în vizualizarea acestui film” declară Marianelli. „Poate că sună ciudat, în termenii muzicii, să vorbești despre încercarea de a fi realist. Cu cât este mai mare filmul, cu atât trebuie să te ajute mai mult muzica să pătrunzi în poveste. AGORA este u film mare, care are nevoie de o orchestră mare, de voci puternice care să amplifice senzația de a participa la acțiunea desfășurată pe ecran, că ești parte din mulțimea prinsă în conflict, că mergi umăr la umăr cu personajele.”

Agora, în viziunea lui Alejandro Amenabar
jinglebells