Thrillerul financiar Money Monster, o modalitate captivantă de a comenta un fenomen actual

de Cinemagia în 7 Iun 2016
„Noi am devenit aproape insensibili la tot ceea ce vedem la televizor sau pe internet. De aceea, faptul că o luare de ostatici se întâmplă pe viu la televiziune a fost o modalitate interesantă de a comenta criza care se întâmplă în societatea noastră” (producătorul Grant Heslov)

Atunci când recomandarea lui Lee Gates (George Clooney) de a  investi în Ibis Clear Capital se duce de râpă, întrucât valoarea acţiunilor scade vertiginos, un investitor păgubit, Kyle Budwell (O’Connell), reuşeşte să deturneze emisiunea live „Money Monster”, învinovăţindu-i pe Gates şi Fenn (Julia Roberts), pe care-i ţine sub ameninţarea cu moartea. 

Preluând emisiunea lui Gates, acest om declanşează o criză care se derulează în timp real şi în direct, la televiziune.  „A fost ceva extraordinar pentru noi”, afirmă producătorul Grant Heslov.  „Noi am devenit aproape insensibili la tot ceea ce vedem la televizor sau pe internet. De aceea, faptul că asta se întâmplă pe viu la televiziune a fost o modalitate interesantă de a comenta acest fenomen care se întâmplă în societatea noastră”.

În majoritatea filmelor, regizorul filmează cu câteva camere, iar filmările se fac în acelaşi format.  În cazul filmului Money Monster, Foster s-a confruntat cu o nouă provocare. „Show-ul Money Monster se filmează cu patru camere de televiziune, iar noi, în calitate de realizatori ai acestui film, trebuia să filmăm cu camera noastră”.

„Îmi place filmul ăsta pentru că el conţine două lucruri pe care lumea le consideră contradictorii”, susţine Jodie Foster, care regizează thriller-ul Money Monster, cu George Clooney şi Julia Roberts. 

„În primul rând,  e un mainstream thriller care e incitant, rapid, isteţ şi totuşi relativ uşor de înţeles.  Celălalt motiv, pentru care vrei să mergi la cinema să-l vezi, este că te va impresiona cu siguranţă o poveste reală, incredibil de relevantă”.

.

Totul părea simplu, dar din păcate, camerele de televiziune nu sunt compatibile cu camerele de pe platourile de filmare.  În timp ce se filma emisiunea televizată, camerele de filmare trebuia scoase din cadru.  Soluţia a necesitat multă planificare.

„Emisia televizată are loc în timp real şi în mai multe locaţii.  Dacă cineva vorbeşte pe monitor, cel care-i răspunde trebuie să vorbească în acelaşi ritm”, continuă Jodie Foster.  „Şi astfel, Matt Libatique, directorul de imagine şi cu mine, am calculat şi am marcat fiecare mişcare a camerelor, care trebuia să se afle de fiecare dată în alt loc. După o vreme, am început să  ne dăm seama mai repede la ce cameră trebuia să ne poziţionăm – momentul acesta trebuie să apară pe ecranul de televizor, iar momentul acela trebuie să fie pe camera de filmare”…

...două tipuri de estetică, total diferite

Folosind camere diferite, Jodie Foster a putut crea două tipuri de estetică, total diferite.

„Camera pentru filmările de film dau o imagine mai întunecată, mai difuză, mai emoţională, pe care n-ai putea-o obţine altfel, iar camera de televiziune ne dă o perspectivă mai luminoasă şi mai optimistă”, explică Foster.  „Atunci când trecem de la o cameră la alta, simţim tensiunea şi energia pe care o vor simţi spectatorii care trebuie să treacă tot timpul de la realitate la film”.

 Problema era că nu se puteau face filmări simultane cu ambele tipuri de camere.  Clooney spune că soluţia aleasă a fost ca mare parte din film să fie filmat de două ori – toată porţiunea care are loc pe platoul de televiziune a fost filmată de două ori: o dată din perspectiva camerelor TV şi a doua oară din perspectiva camerelor de filmat.   „Nouă pagini de dialog pe zi,” mărturiseşte Clooney.  „Le spui întâi pentru o cameră, apoi o iei de la cap pentru cealaltă cameră.”

„Întregul ‘Money Monster’ a fost filmat în ordine cronologică, iar  aceasta este toată durata filmului”, afirmă Foster.  „Cele două personaje încep în prima zi de filmare, se întâlnesc pentru prima dată şi apoi, pe măsură ce se derulează evenimentele, ei se transformă, iar relaţia lor se dezvoltă”.

Pentru a crea o diferenţă între filmul Money Monster şi emisiunea TV „Money Monster,”  Kevin Thompson, scenograful filmului a imaginat un platou în interiorul platoului 

„Era foarte important ca Jodie să vadă platoul adevărat al emisiunii de televiziune ‘Money Monster’ şi de asemenea culisele platoului, cu camerele de televiziune care trebuia să filmeze emisiunea”, explică Thompson.  Iar camerele de filmare urmau să fie îndărătul tuturor acestor lucruri pentru a cuprinde imaginea ce urma să apară în film.  „Când am realizat platoul am început cu centrul şi apoi am creat o fosă de jur împrejur pentru acţiunea lărgită.  Am construit o scenă de emisie în interiorul unui studio de sunet, iar în interiorul acestuia am construit platoul emisiunii TV, ‘Money Monster’”.

În final, spune Thompson, departamentul de artă a reuşit să creeze un platou, care furniza atât un amplu contrast vizual cât şi locaţia unei acţiuni pline de tensiune.  „Platoul cuprindea două perspective:  Una pentru emisiunea TV, cu culori mai vii şi frumoase şi cealaltă pentru film, cu o atmosferă şi unghiuri mai schimbătoare”, continuă Thompson.  „Când le montezi pe amândouă împreună, obţii o tensiune şi o dinamică pe care nu o vezi în mod normal”.

În anumite secvenţe ale filmului acţiunea se mută la sediul firmei Ibis Clear Capital, ale cărei acţiuni suferiseră o prăbuşire pe bursă, fapt care pusese în mişcare acţiunea filmului.  „Am considerat că era important ca sediul lui Ibis Clear Capital să aibă o arhitectură modernă – făcută din sticlă şi culori strălucitoare”, susţine Thompson.  Trebuia să fie un simbol al bogăţiei, puterii şi tehnologiei”.

Aceasta urma să contrasteze cu sediul principal al filmului, care se află în cartierul financiar din sudul Manhattan-ului.  „Când personajele noastre părăsesc platourile emisiunii ‘Money Monster’, ele trec prin cartierul financiar cu arhitectura lui neo-clasică, construită într-o perioadă istorică în care pieţele financiare se bazau pe afaceri stabile şi nu pe tehnologie”, continuă Thompson.  „Şi apoi, totul culminează cu Federal Hall, unde a depus George Washington jurământul său în calitate de prim preşedinte al Americii.  Clădirea istorică, cu coloanele ei neo-clasice, din piatră bej şi scara monumentală, creează sentimentul că personajele se întorc în timp, în epoca în care investiţiile se făceau altfel”.

Pentru a monta secvenţele live de televiziune, Chessé a folosit o tehnică rapidă de montaj

„Consider că montajul unor imagini provenite din televiziunea pe viu este o formă diferită de artă,” explică Chessé.  „E spontană. Trebuie să fii gata să prinzi momentul.  Trebuie să gândeşti din mers şi să reacţionezi la ceea ce se întâmplă în faţa ta – e o reacţie aproape viscerală la imaginea pe care o ai în faţa ochilor.  Când montez şi vreau să reconstruiesc o emisiune live nu pot să estimez cât de lungă va fi secvenţa pentru că asta ar fi ceva premeditat”.

În opinia lui Chessé, cel mai important reper al montajului este jocul actorilor.  „La filmul acesta ai multe ocazii să faci un montaj grozav, dar acolo de unde vin eu montajul se face în funcţie de actori, de jocul lor, de replici, de reacţii”, explică Chessé.  „Pe lângă faptul că am captat energia, ritmul şi savoarea povestirii, eu am vrut să scot cât am putut de mult din jocul actorilor”.

În ceea ce priveşte ţinuta lui Lee Gates (George Clooney), Lyall a vrut ca ea să reflecte personalitatea sa, succesul său financiar şi să fie totodată un compliment adus esteticii şi decorurilor din platoul de televiziune al emisiunii „Money Monster”

Jodie Foster a apelat la Susan Lyall, vechiul ei designer de costume, pentru a contura aspectul personajelor din Money Monster     

În ceea ce priveşte ţinuta lui Lee Gates, Lyall a vrut ca ea să reflecte personalitatea sa, succesul său financiar şi să fie totodată un compliment adus esteticii şi decorurilor din platoul de televiziune al emisiunii „Money Monster”. „Aş vrea să definesc pe scurt ţinuta lui Lee Gates ca fiind expresia eleganţei”, spune Lyall.  „El poată un costum în tonuri argintii cu dungi şi ace de brad, iar cămaşa şi cravata lui au de asemenea un model în dungi.  Nu e o întâmplare – Gates este un personaj care exagerează un pic.  El este în acelaşi timp subtil, dar şi un om de spectacol, care vorbeşte lumii întregi”.

„Mediul de pe platou în care se învârte Lee este de o importanţă esenţială pentru alegerea hainelor sale”, adaugă Lyall.  „Am stat pe lângă Kevin Thompson, scenograful care a creat decorurile.  Culorile de pe platou sunt discrete, iar când te uiţi la Lee îţi dai seama că face parte din aceeaşi poză.  Se completează perfect”.

 

 

 

 

Exploreaza subiecte similare:

Money Monster

Alte știri din cinema

Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later

Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel

Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film

Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George)

Noul trailer Deadpool & Wolverine este plin de gheare, înjurături și dezvăluiri

Trailerul îl dezvăluie în sfârșit pe Hugh Jackman reluându-și rolul său iconic de Wolverine, de data aceasta purtând costumul galben cu albastru devenit celebru odată cu apariţia în benzile desenate X-Men

Doar un singur film de animație Disney are apreciere maximă: 100% cronici pozitive pe Rotten Tomatoes

Pinocchio din 1940 este singurul film de animație Disney care a obținut acest scor maxim pe Rotten Tomatoes. Care este secretul său?

Părerea ta

Spune-ţi părerea
xerses pe 7 iunie 2016 22:04
Filmul chiar isi merita aprecierile.Sunt de acord cu parerea regizoarei...

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells