Shakespeare in Love. Anul acesta se împlinesc 25 de ani de la premiera unuia dintre cele mai iubite filme ale anilor '90, laureat cu şapte Oscaruri, inclusiv pentru Cel mai bun film, şi clasat pe locul nouă în topul filmelor cu cele mai mari încasări din 1998. Shakespeare in Love este categoric un succes al cinema-ului hollywoodian, dar proiectul nu a început deloc cu dreptul. Regizorul iniţial al filmului, Edward Zwick, a dezvăluit într-un editorial citat de Variety că totul a început cu un "dezastru". Un dezastru provocat de nimeni alta decât Julia Roberts şi care a costat producătorul iniţial nu mai puţin de şase milioane de dolari.
Citeşte şi despre complicata producţie a clasicului Naşul, filmul care a fost cât pe ce să nu fie.
După câţiva ani în care Zwick a lucrat la scenariu cu Marc Norman şi Tom Stoppard, regizorul a convins studiourile Universal să finanţeze filmul abia după ce a convins-o pe Julia Roberts să joace rolul Violei de Lesseps. Totul se întâmpla în 1991, când Roberts era deja o celebritate globală în urma supersuccesului Pretty Woman. O dată bătută palma între Zwick şi Roberts, studiourile au pus în mişcare complicata producţie a filmului de epocă, angajând echipe de costumieri, plănuind elemente de scenografie şi căutând locaţii.
Dacă Julia Roberts era aleasă pentru rolul protagonistei, nu la fel de simple stăteau lucrurile pentru personajul principal, tânărul Shakespeare aflat la început de carieră. Zwick a invitat-o pe actriţă la Londra pentru a face aşa-zisele "teste de chimie" cu posibilii interpreţi ai protagonistului. Deodată, Roberts a început să spună că Daniel Day-Lewis ar fi perfect pentru rol şi părea să nu-i mai iasă din cap această posibilitate, deşi producătorul ştia deja că Day-Lewis nu e disponibil: se pregătea să joace în filmul In the Name of the Father. Pentru Roberts acest detaliu nu a contat şi actriţa i-a cerut asistentei sale să-i trimită câteva duzini de trandafiri lui Day-Lewis, cu mesajul "Be my Romeo".
A doua zi actriţa pur şi simplu nu a venit la probele cu actorii. Mai târziu Zwick a întrebat-o ce s-a întâmplat şi Roberts i-a spus că Day-Lewis va juca în film şi că nu mai e nevoie de nicio probă. Doar că nu a trecut mult şi Zwick a primit un răspuns final de la preferatul Juliei Roberts şi a devenit clar că acesta nu poate juca în Shakespeare in Love. Au reînceput probele cu actorii şi primul pe listă a fost Ralph Fiennes, pe atunci aproape necunoscut pentru că apăruse încă în Lista lui Schindler (1993) şi Pacientul englez (1996).
"Ralph a făcut tot ce i-a stat în putinţă pentru a provoca celebrul zâmbet al Juliei, dar aceasta aproape că nu l-a băgat în seamă. Nu spun că încerca dinadins să saboteze proba, dar oricum a fost un dezastru. Am încercat să-mi cer scuze din priviri lui Ralph, dar el nu ştia cum să se facă nevăzut mai repede. După ce a plecat, m-am întors spre Julia, să obţin o reacţie. Tot ce a zis ea a fost că '[Ralph] nu e amuzant'", dezvăluie Zwick în editorial.
"Restul zilei şi zilele următoarele a fost la fel de rău. Nu mai am listele de casting, dar dintre actorii promiţători care s-au perindat prin faţa ei mi-i amintesc pe Hugh Grant, Rupert Graves, Colin Firth şi Jeremy Northam. Juliei nu i-a plăcut niciunul: unul era prea încordat, celălalt nu era romantic şi tot aşa", continuă Zwick. După săptămâni bune de casting Julia Roberts acceptă o probă de costume cu actorul Paul McGann. "În ziua probei, Julia a ieşit din cabina de machiaj arătând pur şi simplu radiantă în costumul de epocă, dar de îndată ce a început să-şi spună replicile mi-am dat seama că ceva nu era în regulă. Nu era nici o magie. Nu era vina scenariului. Şi nici a lui Paul McGann. Era vina Juliei, de cum a deschis gura am realizat că nu a exersat deloc accentul", scrie Zwick.
"Am încercat să fiu încurajator, dar probabil mi-a simţit rezervele, iar eu am făcut greşeala tragică de a-i subestima nesiguranţa de sine. Fusese catapultată recent în vârful lanţului trofic al Hollywood-ului şi probabil îi era groază de un eşec. A doua zi am sunat-o în camera de hotel şi mi s-a spus că plecase", spune Zwick. Mai târziu regizorul a vorbit cu impresarul actriţei şi acesta i-a spus că "Julia s-a întors în SUA şi că nu mai este interesată de proiect". Filmările ar fi trebuit să înceapă şase săptămâni mai târziu, iar studiourile Universal au făcut unicul lucru pe care îl puteau face: au renunţat la producţie.
Shakespeare in Love a fost resuscitat ani mai târziu de către Harvey Weinstein şi studiourile Miramax, dar pentru regie a fost preferat John Madden. Deşi pierderea filmului a fost probabil cea mai dezamăgitoare experienţă din întreaga sa carieră, Zwick a avut parte de succes cu lungmetraje precum Legendele toamnei (1994) şi Ultimul samurai (2003), fiind acum considerat unul dintre cei mai valoroşi regizori de filme de epocă de la Hollywood.