Regizorul filmului „Al dumneavoastră, Orson Welles!” despre Dorel Vișan: „Nu îmi pot imagina un Orson Welles mai plenar întruchipat”

de Gloria Sauciuc în 14 Dec 2015
A doua zi după împlinirea vârstei de 70 de ani, Orson şi-o petrece într-un studio audio, înregistrând diverse reclame de pe urma cărora îşi câştigă pâinea zilnică. Printre înregistrări lasă frâu liber amintirilor povestindu-i inginerului de sunet fragmente din viaţa sa

Luni, 14 decembrie, de la ora 20.10, la TVR 2 și TVR HD, actorul Dorel Vișan îi dă viață lui Orson Welles în filmul de televiziune „Al dumneavoastră, Orson Welles!”, regizat de Cezar Ghioca. Textul de la baza filmului îi aparține lui Richard France, expert american în personalitatea welles-iană, expert care l-a contactat personal pe Cezar Ghioca pentru realizarea acestei producții. Am stat de vorbă cu actorul și regizorul Cezar Ghioca despre producția care se difuzează seara aceasta.

Împărtășește-ne câteva gânduri despre provocarea de a transpune o emblemă a culturii americane într-un actor român

Cezar Ghioca:  Din fericire, Orson Welles este deja o emblemă a culturii universale. Evident că se pune problema ajustării reperelor culturale - aici este provocarea actorului, care a fost dublată de necesitatea raportării la imaginea reală a unui personaj cunoscut, care a lăsat urme adânci în memoria umanităţii. Sarcina a fost foarte dificilă, dar din fericire am avut şansa colaborării cu o vedetă care a făcut faţă anvergurii provocării.

Dorel Vişan a fost prima variantă de casting?

Cezar Ghioca:  Este extrem de dificil de găsit un actor cu greutatea şi vitalitatea cerute de vârsta şi amploarea rolului. Welles a declarat că dacă ar putea să fie cercetat la judecata de apoi în baza vizionării unui film al său ar alege ecranizarea sa după piesele shakespeariene ce îl au personaj central pe Falstaff. Un personaj menit să îşi vândă inocenţa într-o lume în care aceasta nu mai are valoare. Greu de găsit un Falstaff în perimetrul actual românesc al artelor spectacolului. Nu imposibil, dar extrem de dificil. De la un moment dat al pregătirii proiectului colaborarea cu domnul Vişan a devenit o condiţie sine qua non a finalizării materializării acestuia. Nu îmi pot imagina un Orson Welles mai plenar întruchipat  în ţară şi chiar şi în afară.

Când te-ai întâlnit prima dată cu autorul Richard France?

Cezar Ghioca:  Povestea naşterii proiectului se datorează faptului că am fost contactat în reţeua linked in de domnul France, acum trei ani, care mi-a adus atenţiei acest text în vederea celebrării centenarului naşterii lui Orson întâmplată anul acesta. Până acum nu am corespondat decât electronic.

Ce-și dorește să fie acest film - un studiu al efemerității succesului la Hollywood? Al superficialității Hollywood-ului?

Cezar Ghioca: Domnul Vişan mi-a mărturisit la un moment dat pe parcursul filmărilor că dumnealui nu este interesat să creeze personaje, ci destine umane. Nu doar cum a fost un om, ci cum s-a aşezat el în viaţa lui. Cred că a reuşit. Efemeritatea succesului la Hollywood şi superficialitatea sistemului sunt teme inerent legate de portretul creatorului posibil al celui mai bun film din istoria cinematografiei – „Cetăţeanul Kane” – care apoi nu a mai fost tolerat pe platourile de la Hollywood şi a devenit, avant la lettre – primul producător de film independent. Filmul este povestea unui creator care depăşeşte limitele unui sistem conformist şi uniformizant şi plăteşte preţul acestei răzvrătiri.

 

Sinopsis extins „Al dumneavoastră, Orson Welles!”

A doua zi după împlinirea vârstei de 70 de ani, Orson şi-o petrece într-un studio audio, înregistrând diverse reclame de pe urma cărora îşi câştigă pâinea zilnică. Printre înregistrări lasă frâu liber amintirilor povestindu-i inginerului de sunet fragmente din viaţa sa, încărcat de excitaţia faptului că la petrecerea din ziua precedentă, cel mai mare producător de la Hollywood, Steven Spielberg, i-a promis că-i va finanţa terminarea filmului său despre don Quijote, început cu 30 de ani în urmă. Afacerea trebuie perfectată în cursul zilei curente, ceea ce se şi va întâmpla, însă nu cu happy-end-ul aşteptat de Orson Welles căruia îi mai rămâne doar alternativa de a visa. Tot redus la o replică donquijotească: „Adevărata nebunie e să vezi lucrurile aşa cum sunt în loc de cum ar trebui să fie”.

Exploreaza subiecte similare:

Dorel Vişan

Alte știri din cinema

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

La Chimera: o călătorie spirituală printre jefuitorii de morminte

La Chimera, un film despre jefuitorii de morminte din Italia anilor '80, care furau artefacte din mormintele etrusce pentru a le vinde pe piața internațională, se poate vedea în cinematografe

Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later

Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel

Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film

Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George)

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells