Insurgent: Decoruri, culori și costume

de Cinemagia în 18 Mar 2015
Insurgent, cu premiera la noi pe 20 martie, începe la trei zile după evenimentele din Divergent, când Tris şi Four reuşesc cu greu să o împiedice pe Jeanine şi aliaţii ei să nimicească facţiunea Abnegaţiei. Însă victoria are un preţ imens pentru Tris

Insurgent se petrece în acelaşi Chicago al viitorului, închis între ziduri, în care societatea este divizată în cinci facţiuni, care se luptă între ele. Pentru ca spectatorii să poată pătrundă în profunzimile acestui univers aparte, realizatorii au creat decoruri mai sofisticate şi costume mai detaliate decât în Divergent. Filmările au avut loc, de data aceasta, în oraşul Atlanta.

„Una dintre sarcinile importante a fost aceea de a găsi o identitate vizuală distinctivă pentru fiecare facţiune”, spune producătorul Todd Lieberman. „Începem cu Prietenia, care trăieşte într-un mediu verde, luxuriant, la exterior; trecem apoi la cei din afara facţiunilor, care trăiesc mai mult în interior, în locuri în care predomină metalul şi betonul şi ajungem la ambientul specific Candorii, cu linii simple, drepte şi suprafeţe care reflectă lumina”.

Scenograful Alec Hammond remarcă: „Seria Divergent: Insurgent reprezintă, de fapt, cinci filme într-unul. Trebuie să schimbi complet decorurile şi abordarea când treci de la o facţiune la alta, deoarece şi regulile după care se conduc sunt diferite de la una la alta”.

În Insurgent, acţiunea este mai dramatică, iar miza devine mult mai mare pentru Tris şi Four. Ei trebuie să găsească o cale de a o opri pe Jeanine, ai cărei oameni îi vânează brutal pe Divergenţi prin tot oraşul.

La începutul filmului, Jeanine descoperă o cutie misterioasă cu cinci faţete, fiecare dintre acestea purtând sigiliul uneia din facţiuni. Ea este convinsă că în cutie se află un mesaj care dezvăluie viitorul şi că numai un Divergent - care posedă abilităţile tuturor celor cinci facţiuni - este capabil să o deschidă.

De aceea, îi capturează pe Divergenţi şi îi supune la teste, pentru a-l găsi pe acela care poate deschide cutia.

Ei trebuie să facă faţă unor simulatoare mai puternice şi mai înfricoşătoare decât cele înfăţişate în Divergent.

Pentru realizatori, aceasta a însemnat crearea unor scene în care experienţele halucinatorii ale personajelor sunt de o intensitate şi rapiditate extremă, ceea ce imprimă filmului ritmul alert cu care sunt obişnuiţi cititorii autoarei Veronica Roth...


Pentru acesta, realizatorii au construit trei decoruri tridimensionale diferite, plus o mulţime de alte structuri mai mici. „Chicago n-a fost exploatat la maximum în primul film. N-am văzut decât satul în care trăiesc membrii Abnegaţiei, groapa Neînfricaţilor şi câteva interioare ale Erudiţilor”, comentează Hammond. Celebra creatoare de costume Louise Mingenbach a supervizat imensul departament de costume. „Pentru a înfăţişa pe marele ecran aceste cinci lumi diferite, a fost nevoie de mai mult de 400 de figuranţi. Asta a însemnat, în total, un număr de circa 700 de costume, multiplicat cu cinci”, spune Mingenbach. `Mi-a plăcut provocarea de a lucra restricţionată de paleta coloristică a fiecărei facţiuni, este prima dată când fac aşa ceva”, adaugă ea.

Universul Prieteniei

Filmul începe cu o paletă de culori calde: galben, kaki, şofran, ocru, cărămiziu şi maro. „O mare parte din acţiunea din Divergent se petrecea în locuri întunecate, precum groapa Neînfricaţilor. Ne-am bucurat că Veronica şi-a început cea de-a doua carte pe terenul luminos, rustic, al Prieteniei, pentru a putea deschide filmul cu o scenă plină de soare şi frumuseţe, chiar în mijlocul coşmarului lui Tris. Contrastul a fost extraordinar”, spune producătorul Douglas Wick.

Realizatorii au avut nevoie de şase săptămâni - întrerupte de ploile de primăvară - ca să construiască decorurile de peste 5000 m2 pentru ferma Prieteniei, pe terenul unei comunităţi rurale. Peste 200 de muncitori din toate domeniile au lucrat şapte zile din şapte pentru a construi Domul Prieteniei şi pasarela în ruine şi pentru a transforma staulul existent pe teren. În plus, au fost plantate flori, legume şi iarbă, iar parcările şi trotuarele au fost acoperite cu tone de pământ şi alte materii organice. „Ideea a fost de a putea filma 360°, de a ne mişca liber, de a putea intra cu camioanele de filmare în acest decor.”, explică regizorul artistic Alan Hook. „Am folosit mai multe drone şi nişte macarale uriaşe pentru filmări. Domul era o construcţie gigantică de 20 m înălţime şi 30 m diametru, din lemn şi sticlă. Aveam nevoie de el chiar din prima zi, aşa că am lucrat la el până în dimineaţa zilei filmării”.

Expertei în machiaj Margie Kaklamanos i s-a încredinţat sarcina de a o transforma pe actriţa Octavia Spencer în Johanna Reyes, conducătoarea facţiunii Prietenia. „Am făcut mai multe teste înainte de a filma”, îşi aminteşte actriţa. „În clipa în care m-am văzut cu acea cicatrice pe faţă am simţit că părăsesc lumea mea şi intru în cea a Johannei. În spatele cicatricei este o întreagă poveste şi Johanna o poartă cu mândrie. Machiajul m-a ajutat foarte mult să intru în pielea personajului”.

Scenograful Alec Hammond şi echipa sa au proiectat şi construit mai multe tipuri de arme la indicaţiile regizorului Schwentke, care a ţinut ca acestea să fie capabile să tragă cu adevărat. Vehiculele militare de 25 de tone cu care Max şi Eric îi urmăresc pe rebeli sunt, în realitate, cele folosite de trupele din Afghanistan. De asemenea, ei au construit un decor care reprezenta un tren de marfă, pentru scena în care Tris, Four şi Caleb se întâlnesc pentru prima oară cu cei din afara facţiunilor şi are loc o luptă între ei.

În afara facţiunilor: o lume secretă

După cum explică Veronica Roth, „Abnegaţia crede în altruism, Candoarea în sinceritate, Neînfricaţii în curaj şi îndrăzneală, Erudiţii în inteligenţă, iar Prietenia în bunătate, pace şi prietenie. Cei care fac parte din sistem consideră că a nu aparţine nici unei facţiuni înseamnă să fii în afara comunităţii, văd în aceasta un dezavantaj, o dovadă a eşecului. Însă pentru cei care trăiesc în afara facţiunilor, acest lucru înseamnă libertate”.

Decorurile au fost construite într-un depozit de patru etaje şi în parcarea aferentă. „A fost o nouă dovadă a talentului extraordinar al scenaristului Alec Hammond. Este colorat, plin de viaţă, în stil retro-steampunk, este un decor absolut magnific”, spune producătorul executiv Todd Lieberman. Interiorul este format din mai multe cabine cubice, fiecare reprezentând un apartament şi o căsuţă din lemn, în care locuieşte Evelyn. Alte elemente distinctive sunt tatuajele şi hainele personajelor, realizate în culori vii, pentru a corespunde personalităţilor lor puternice.

Scena în care Tris decide să se predea lui Jeanine pentru a-şi salva prietenii şi aliaţii a fost filmată chiar în Chicago. Pentru aceasta, a fost nevoie ca toate podurile de râul Chicago să fie deschise simultan şi traficul oprit. Angajaţii de la Departamentul Transporturilor şi Paza de Coastă, fără de care acest lucru n-ar fi fost posibil, au colaborat admirabil cu echipa de filmare.

Universul Candorii

În romanul său, Veronica Roth specifică clar că facţiunea „Candoarea” îşi are cartierul general în celebra clădire a pieţei de mărfuri din Chicago, Merchandise Mart, înaltă de 100 m. Realizatorii au ales acoperişul pieţei de mărfuri din Atlanta pentru a filma scenele exterioare şi un spaţiu interior cu pereţi din sticlă de la ultimul etaj, pentru biroul liderului Jack Kang.

Scena de atac a fost dificil de filmat. „Acoperişul sediului Candorii era atacat simultan de pe acoperişurile altor trei clădiri din jur. Pentru aceasta, cascadorii au trebuit să urce şi să coboare în rapel pe zidurile clădirilor, la 90 m înălţime deasupra pământului, trăgând cu armele în acelaşi timp”, explică Wade Allen, coordonatorul echipei de cascadori.

Acasă la Erudiţi: testarea lui Tris

Decorurile care reprezintă cartierul general al Erudiţilor au ocupat o întreagă scenă a studiourilor Screen Gems Studios din Atlanta. Aici se află laboratorul lui Jeanine care, după spusele coordonatorului echipei de constructori, a fost cel mai dificil de realizat. „Nu există nicio linie dreaptă - pereţii sunt curbaţi, tavanul la fel, iar colţurile au unghiuri neregulate. Echipa mea a trebuit să dea 10.000 de găuri cu bormaşina în pereţi pentru a insera diverse cabluri şi tuburi”, explică inginerul constructor John Callas.
Un alt element dificil cu care s-a confruntat echipa de realizatori a fost filmarea scenelor în care Tris se află în simulator, iar Jeanine o priveşte din afară. „Am vrut ca ceea ce se întâmpla în interiorul simulatorului să se proiecteze efectiv în spaţiul laboratorului, să fie vizibil din exterior.”, explică Hammond.

Pentru a crea tentaculele negre prin care Divergenţii supuşi la test sunt suspendaţi în aer, realizatorii au folosit o combinaţie de elemente reale şi efecte speciale create în post-producţie. “Tris era suspendată de aceste cabluri, iar mişcările corpului ei reflectau ceea ce se întâmpla în simularea mentală la care era supusă.”, explică regizorul artistic Alan Hook. Hammond adaugă: „Am umplut laboratorul cu circa 10.000 de tuburi de sticlă care-şi schimbau culoarea şi intensitatea luminoasă O serie de proiectoare luminau tuburile din spate pentru a marca schimbările de perspectivă. Schimbările din cameră corespundeau cu emoţiile resimţite de Tris în interiorul simulatorului”. Efectele vizuale au fost completate de o serie de holograme, adăugate în faza de post-producţie.

Exploreaza subiecte similare:

Insurgent

Alte știri din cinema

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

La Chimera: o călătorie spirituală printre jefuitorii de morminte

La Chimera, un film despre jefuitorii de morminte din Italia anilor '80, care furau artefacte din mormintele etrusce pentru a le vinde pe piața internațională, se poate vedea în cinematografe

Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later

Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel

Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film

Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George)

Părerea ta

Spune-ţi părerea
XShadowX pe 18 martie 2015 10:29
Domnilor si doamnelor cititi cartile Veronicai Roth pentru a intra mai bine in lumea ei si a personajelor , veti trai adevarata emotie si suspans parcurgand cele trei carti de la cap la coada si cand veti termina , atunci uitati-va si la filme ;)

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells