Multaşteptata „Poziţie a copilului" s-a... poziţionat, alături de alte pelicule din competiţia berlineză, în categoria mamelor la 60 de ani sau mai tinere, dar care au familii disfuncţionale (oficial sau nu); aici s-a încadrat cilianul „Gloria", în care protagonista - deşi nu reuşeşte să comunice decât parţial cu copiii ei, care o sună din an în Paşte, sau care o exploatează când se văd (fie ca să stea cu copilul sugar, fie ca să fie pe post de confidentă) - s-a împăcat cu gândul şi încearcă să-şi construiască o altă soartă, în goana femeii divorţate de peste un deceniu, care caută, cu o mare doză de inconştienţă, un partener, cum o fi el şi, fireşte, e dezamăgită...
Apoi mama care îşi creşte singură puştiul, fie în America, în „Tărâmul făgăduinţei" - în care Frances McDormand îşi detestă fostul soţ, şi e dispusă la orice, la jobul ei, ca să aibă cu ce creşte şi educa mai bine copilul; sau undeva la Johannesburg, „Layla Fourie” care se teme să nu înfunde puşcăria, după ce ucide un om pe şosea, fără să vrea, şi e obsedată că ăla micu va rămâne chiar singur pe lume, băieţelul încercând ba s-o apere, ba s-o toarne.
Ori mama adulteră din „Călugăriţa" lui Doiderot, care-şi sacrifică fiica pentru a-şi ispăşii păcatul, trimiţind-o împotriva voinţei ei, pe Suzanne, la mănăstire. Sau mama care-şi ghidează fiul şi după moarte, şi-l ghidează spre... Bucureşti sau Budapesta, că la final nu mai ştie nici ea prea bine în „De ce trebuie să moară Charley Countryman", cu Shia LaBeouf şi Melissa Leo...
A urmat Julie Delpy, mama interesată de problemele de cuplu, cu discuţii interminabile în stilul unui Woody Allen, mai puţin reuşit, care vrea să-şi asume şi fiul vitreg, recunoscând că nu-i prea pricepută nici cu propriile ei gemene, în „Înainte de miezul nopţii"...
Şi, în fine: Cornelia - tulburător interpretată de Luminiţa Gheorghiu - o mamă posesivă, după cum ar vrea s-o descrie regizorul Călin Peter Netzer, care şi co-semnează scenariul, alături de Răzvan Rădulescu, făcând o schiţă de portret la două mâini pentru personajele reale din existenţa lor.
Publicul şi presa au aşteptat cu destulă nerăbdare filmul românesc, pe care l-au aplaudat şi au râs la ironiile subtile precum cărţile cumpărate, dar niciodată citite, chiar dacă semnate de Herta Muller, la încercarea poliţistului (excelent interpretat de Mimi Brănescu), întâi sever şi aparent super corect şi mai apoi dornic de un mic/mare contraserviciu, ori de dorinţa de a corupe un martor contra unei sume negociate la sânge, de Dom’Bebe de altă dată: Vlad Ivanov, care face o scenă într-un schimb de replici de ping-pong atât de nuanţat, cu aceeaşi surprinzătoare Luminiţa Gheorghiu, încât va râmăne antologică!
Luminiţa, strălucitoare şi strălucită şi la conferinţa de presă, s-a dovedit o bună vorbitoare, plină de haz şi cuceritoare.
Pe covorul roşu tot azi a sclipit şi noua Shooting Star: Ada Condeescu, într-o rochie care o făcea statuară şi graţioasă totodată. Seara a fost petrecere la acelaşi Salon roşu, unde s-a adus o staţie de karaoke, şi a fost iar plin de invitaţi de pretutindeni, fericiţi să petreacă alături de vedetele adevărate ale cinemaului autohton.
Aşteptăm premiera, la noi pe 8 martie, racord cu o scenă din script, unde cu siguranţă vor fi mai multe flori decât la filmări şi un omagiu pentru femeile puternice, chiar dacă uneori par să sufoce cu iubirea lor.
Prezenţa la Berlinală a Irinei Margareta Nistor este sponsorizată de Berea Silva.
Părerea ta
Spune-ţi părerea