Filmele și serialele de la Hollywood sunt o oază de relaxare pentru cei mai mulți dintre noi. Dar dacă știi să interpretezi și altfel situațiile prin care trec personajele preferate, înveți tehnici noi de self-improvement. Aplică lecțiile învățate din Negociatorii în viața profesională și fă față cu brio provocărilor la birou:
Situație: email de la șeful, de vineri seară, care îți aterizează în Inbox cu 5 minute înainte de încheierea programului și care urlă a „urgență”.
Sfat: Poate că prima dată poți să stai peste program pentru a rezolva situațiile urgente, dar dacă observi un tipar, în 3 din 4 săptămâni ale lunii, negociază prioritățile încă de la începutul săptămânii.
Situație: coleg care insistă să îți povestească amănunte din viața lui privată și nu mai contenește cu detaliile.
Sfat: Te-ai sustras elegant din discuțiile în care nu voiai să te afli, dar colegul tot insistă să vadă în tine un confident. Dacă situația te deranjează, întreabă-l direct: De ce crezi că ai povesti așa ceva unui coleg de serviciu? Franchețea îl va dezarma și sunt puține șanse să repete istorisirile.
Situație: Acea ședință din toiul zilei, în care nu se întâmplă nimic notabil și totuși trebuie să fii prezent.
Sfat: După ce ți-ai spus punctul de vedere, solicitat sau nu, întreabă direct pe inițiatorul ședinței dacă prezența ta este obligatorie în continuare. Dacă da, spune pe un ton calm, dar ferm că timpul tău este limitat și ai aprecia dacă ați rezolva întâi prioritățile. Discuțiile ulterioare le puteți păstra pe email sau în discuții punctuale.
Situație: trebuie să iei prânzul cu colegii, deși tu ai vrea să mănânci în oraș.
Sfat: „Îmi place foarte mult când mai petrecem și timp altfel decât lucrând împreună, dar am alte planuri pentru astăzi. Și zilele viitoare am deja calendarul plin pentru orele de prânz”.
Situație: ți-ai terminat partea ta de treabă, dar depinzi de alții pentru a încheia task-ul.
Sfat: Un profesionist bun ar face în așa fel încât să nu ajungă în poziția de a depinde (esențial) de ceilalți. Un negociator excelent își pune în aplicare planul B, deja stabilit pentru asemenea situații.
Situație: coordonezi o echipă de subalterni și întrebările de validare curg încontinuu.
Privește partea bună: ești indispensabil cât timp se întâmplă acest lucru. Dacă totuși vrei să crești și tu ca manager, și subalternii tăi, și împreună ca o echipă, stabilește reguli clare de la începutul colaborării. Un document cu: „ce să faci în caz de...” poate fi un instrument util pentru început.