Cum O poveste încâlcită, de la Disney, a devenit cel mai costisitor film de animație al tuturor timpurilor

de Marina Florea în 2 Dec 2020
Iată cum refacerile ample și rescrierea scenariului au aruncat producția într-un ciclu de 14 ani de refaceri continue, cu un buget scăpat de sub control

La nu mai puțin de zece ani după premieră, producția Disney Tangled rămâne una dintre cele mai costisitoare animații ale tuturor timpurilor. Și nu cu puțin: ajungând la un buget de 260 de milioane de dolari, fără a lua în calcul inflația. Conform Box Office Mojo, Tangled depășește filmul de pe locul 2, remake-ul lui The Lion King din 2019, cu o cifră de 10 milioane de dolari.

De acolo, filmul domnește peste celelalte 9 cele mai scumpe filme de animație din istorie (în mod interesant, cam toate de la Pixar), cu cel puțin 60 de milioane peste. Așadar, cum au reușit studiourile Disney Animation să realizeze o interpretare așa de scumpă a poveștii frumoasei Rapunzel?

Răspunsul sunt rescrierile de scenariu, și nu puține, scrie cbr.com. Adaptarea basmului clasic al Fraților Grimm era în proiect încă din 1996, conform coordonatorului de animații Glen Keane. Până în 2001, Keane îi plasa proiectul lui Rapunzel lui Michael Eisner, pe atunci președinte al Disney. Studiourile își propuneau să dezvolte filmul în 2002 sub un nou titlu, Rapunzel Unbraided. La momentul respectiv, animația era gândită că o poveste sarcastică, ironică, pe linia lui Shrek. Deși proiectul a fost dezvoltat de-a lungul a celor trei ani, Keane modifica scenariul într-un ton mai sincer și mai autentic.

Keane de asemenea relata că echipa de producție a făcut eforturi imense pentru a anima părul lui Rapunzel în noul mediu al animației computer-generated. „Există 140.000 de fire de păr și cel mai greu lucru este să faci animația părului pe calculator”, a explicat Keane. „Părul este făcut din pixeli care se ciocnesc între ei. Timp de șase ani am încercat să rezolvăm matematic problema părului. Am folosit 147 de tuburi diferite cu o mie de fire de păr în ele. Părul a fost un personaj în sine, și cel mai complex din film...”

Lucrul la Tangled urma să fie din nou pornit de la zero atunci când John Lasseter și Ed Catmull au preluat studioul în 2006. Cu propriile cuvinte ale lui Catmull, tot ceea ce s-a păstrat din drafturile inițiale ale personajului a rămas „părul, turnul și Rapunzel”. Ultima refacere a acțiunii a vizat o senzație mai contemporană, una care a transformat-o pe prințesa Disney într-un personaj nou, mai comic și mai de actualitate.

Afectat de lipsa de experiență în animația computer-generated și de coordonarea un timp lung a filmului, Keane demisiona de la regia proiectului în 2008, după un atac de cord, alături de regizorul secund, Dean Wellins. Byron Howard, după ce încheia producția lui Bolt, l-a cooptat direct pe Nathan Greno, și de acolo până la premieră, călătoria lui Tangled de la scenariu pe ecran a mers șnur. Totuși, Keane rămânea în echipă ca producător executiv.

Tangled urma să aibă, la premieră, succes atât la critică dar și comercial. Totuși, pierderile nu urmau să fie curând recuperate. Cu încasări de abia 592 milioane dolari, profitul filmului era minor comparativ cu bugetul uriaș (dacă se consideră marketingul și alte costuri, filmele de talia lui Tangled trebuie să câștige la box-office dublul costurilor de producție fie numai și pentru a ieși pe zero).

Totuși, Tangled a deschis gustul și mijloacele pentru alte producții Disney cu personaje prințese, animate cu grafică Computer Generated. Frozen spărgea record după record la box-office trei ani mai târziu, urmat de animația Moana. Cu Frozen II care urma calea primei producției, toate filmele cu prințese au de ce să mulțumească lui Tangled, comentează publicația mai sus citată.

 

Exploreaza subiecte similare:

Tangled

Alte știri din cinema

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

La Chimera: o călătorie spirituală printre jefuitorii de morminte

La Chimera, un film despre jefuitorii de morminte din Italia anilor '80, care furau artefacte din mormintele etrusce pentru a le vinde pe piața internațională, se poate vedea în cinematografe

Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later

Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel

Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film

Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George)

Părerea ta

Spune-ţi părerea
JonSnow pe 5 decembrie 2020 13:18
Nu are nici o tangenta fratilor. Din clipa in care un film a incasat bugetul de productie+1 dolar, din clipa aia este considerat pe profit. Trebuie sa intelegeti ca pe langa box office, mai sunt vanzarile de Blu-Ray/DVD care la acest film sunt peste jumatate de miliard pana in clipa de fata, plus streaming-ul online care iarasi trebuie platit sa urmaresti animatia. Au obtinut de pe urma filmului doar grosso-modo din box office si dvd-uri peste 1 miliard. Eu (si orice om cu capul pe umeri) poate exclama ca e un mega-succes. Pe langa impactul cultural (neestimabil) pe care il are si astazi (papusi, Lego, carti de colorat, diferite seturi de scoala, carti, si mai presus de toate idolul/idolii si bucuria pe care o aduce in continuare milioane de copilasi). Din contra, dupa esecul total Clopotica, Tangled a sucit-o si redeschis apetitul pentru animatii lui Disney care a declarat in 2010 ,,Cu parere de rau e ultima animatie, traim timpuri noi, trebuie sa ne adaptam, audienta generala are alte gusturi si asteptari''. Si hop au scos Rapunzel si Flynn iepurele din palarie. Daca nu avea succes nu se mai facea inca un scurt-metraj si un serial cu peste 60 de episoade, plus un productie o varianta live-action. Bineinteles, a urmat isteria Frozen...
cavallioty pe 5 decembrie 2020 14:15
ai facut un amestec,box office se refera doar la incasarile din vanzarea biletelor,aici se vorbeste fix de experienta cinematografica iar ce spui tu acolo cu " Din clipa in care un film a incasat bugetul de productie+1 dolar, din clipa aia este considerat pe profit" este o aberatie cine a scris articolul a spus bine ca trebuie sa faca dublul bugetului de productie ca sa fie pe 0, la care se adauga si costurile de marketing toata treaba cu dvd,si vanzari din alte surse este cu totul alta mancare de peste,care da, influenteaza succesul uui film dar se aplica mai mult la animatii si mai putin la cele live action
JonSnow pe 14 iunie 2021 12:32
Rămân la cele enunțate mai sus. E ca în afaceri, dacă arunci în joc 260 de milioane și obții să zicem 220, ești în pierdere. Dacă obții numai din bilete 592, ești pe profit, e simplu. După mentalitate și matematic dacă e să o luăm cu ,,cel puțin dublu profit'' (care oricum l-a obținut lejer) mai toată franciză Disney Prințese are profituri modeste. By the way, e atât de slab filmul ca încasări, că din franciza Disney Prințese e al 4-lea că încasări, după Frozen-uri și Moana, peste Alladin, Beauty and The Beast, Pocahontas, Mulan. Oricum, Frozen nu stabilea recorduri 3 ani mai târziu dacă audiența nu era impresionată și nu auzise/văzuse Tangled. Tangled a fost mai întâi cel ce a impresionat și convins.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells