La nu mai puțin de zece ani după premieră, producția Disney Tangled rămâne una dintre cele mai costisitoare animații ale tuturor timpurilor. Și nu cu puțin: ajungând la un buget de 260 de milioane de dolari, fără a lua în calcul inflația. Conform Box Office Mojo, Tangled depășește filmul de pe locul 2, remake-ul lui The Lion King din 2019, cu o cifră de 10 milioane de dolari.
De acolo, filmul domnește peste celelalte 9 cele mai scumpe filme de animație din istorie (în mod interesant, cam toate de la Pixar), cu cel puțin 60 de milioane peste. Așadar, cum au reușit studiourile Disney Animation să realizeze o interpretare așa de scumpă a poveștii frumoasei Rapunzel?
Răspunsul sunt rescrierile de scenariu, și nu puține, scrie cbr.com. Adaptarea basmului clasic al Fraților Grimm era în proiect încă din 1996, conform coordonatorului de animații Glen Keane. Până în 2001, Keane îi plasa proiectul lui Rapunzel lui Michael Eisner, pe atunci președinte al Disney. Studiourile își propuneau să dezvolte filmul în 2002 sub un nou titlu, Rapunzel Unbraided. La momentul respectiv, animația era gândită că o poveste sarcastică, ironică, pe linia lui Shrek. Deși proiectul a fost dezvoltat de-a lungul a celor trei ani, Keane modifica scenariul într-un ton mai sincer și mai autentic.
Keane de asemenea relata că echipa de producție a făcut eforturi imense pentru a anima părul lui Rapunzel în noul mediu al animației computer-generated. „Există 140.000 de fire de păr și cel mai greu lucru este să faci animația părului pe calculator”, a explicat Keane. „Părul este făcut din pixeli care se ciocnesc între ei. Timp de șase ani am încercat să rezolvăm matematic problema părului. Am folosit 147 de tuburi diferite cu o mie de fire de păr în ele. Părul a fost un personaj în sine, și cel mai complex din film...”
Lucrul la Tangled urma să fie din nou pornit de la zero atunci când John Lasseter și Ed Catmull au preluat studioul în 2006. Cu propriile cuvinte ale lui Catmull, tot ceea ce s-a păstrat din drafturile inițiale ale personajului a rămas „părul, turnul și Rapunzel”. Ultima refacere a acțiunii a vizat o senzație mai contemporană, una care a transformat-o pe prințesa Disney într-un personaj nou, mai comic și mai de actualitate.
Afectat de lipsa de experiență în animația computer-generated și de coordonarea un timp lung a filmului, Keane demisiona de la regia proiectului în 2008, după un atac de cord, alături de regizorul secund, Dean Wellins. Byron Howard, după ce încheia producția lui Bolt, l-a cooptat direct pe Nathan Greno, și de acolo până la premieră, călătoria lui Tangled de la scenariu pe ecran a mers șnur. Totuși, Keane rămânea în echipă ca producător executiv.
Tangled urma să aibă, la premieră, succes atât la critică dar și comercial. Totuși, pierderile nu urmau să fie curând recuperate. Cu încasări de abia 592 milioane dolari, profitul filmului era minor comparativ cu bugetul uriaș (dacă se consideră marketingul și alte costuri, filmele de talia lui Tangled trebuie să câștige la box-office dublul costurilor de producție fie numai și pentru a ieși pe zero).
Totuși, Tangled a deschis gustul și mijloacele pentru alte producții Disney cu personaje prințese, animate cu grafică Computer Generated. Frozen spărgea record după record la box-office trei ani mai târziu, urmat de animația Moana. Cu Frozen II care urma calea primei producției, toate filmele cu prințese au de ce să mulțumească lui Tangled, comentează publicația mai sus citată.
Părerea ta
Spune-ţi părerea