Bayardul de Aur a fost acordat vineri la Namur (Belgia) filmului Timbuktu, de Abderrahmane Sissako (coproducţie Mauritania/Franţa), din juriul de lungmetraje făcând parte şi producătorul român Ada Solomon.
În competiţia de lungmetraje a fost prezent şi filmul Toto şi surorile sale, de Alexandru Nanău, iar la scurtmetraje filmul lui Adrian Sitaru a luat Prix Format Court. Iată ce ne scrie din Namur Irina Margareta Nistor.
FIFF versus CANNES
S-a făcut dreptate vor spune mulți, ca de altfel însuși distribuitorul lui Mommy, mult așteptatul film al copilului teribil al cinematografiei din Quebec: Xavier Dolan, născut în anul Revoluțiilor europene, 1989. Reprezentantul loco al peliculei, a mulțumit pentru Bayard-ul de imagine: Andre Turpin (cu care blondul din Nordul continentului american a lucrat și la preferatul meu din tot ce a făcut până acum: filmul Tom a la Ferme și care era deja celebru, în Canada, pentru mult aclamatul Incendii, al lui Denis Villeneuve, alt scenariu cu imaginea mamei, în prim plan), dar și pentru alte trei statuete: de interpretare masculina, Antoine Olivier Pilon, și dubla prezență feminină: Anne Dorval și Suzanne Clement.
Al doilea recompensat și surprinzător uitat pe Croazetă, deși era socotit printre marii favoriți a fost Timbuktu, care a început cu un premiu al juriului junior (care răsplătește cu un tablou câștigătorul), a continuat cu cel pentru scenariu, ceea ce i-a făcut să le mai vină inima la loc celor care tot urcau pe scenă în locul mauritanului Sissako, și a culminat, pe bună dreptate cu Bayardul de aur pentru cel mai bun film al celei de-a 29 a ediții a Namur-ului francofon!
Premiul special al juriului a ajuns la un documentar absolut senzațional despre bacul din Congo: Examen d’Etat, care ar trebui preluat și pe la noi, în școli, la categoria: Luați aminte!
În ceea ce privește România, Artă, scurtul lui Adrian Sitaru (inclus într-o secțiune și la Veneția) a fost decis într-o ceremonie separată, dar menționat și la închidere (char la început), că a luat Prix Format Court, acordat de un site de specialitate. El va fi cumpărat și difuzat la o seară specială la Studio des Ursulines (Paris) și i se va face un master digital DCP (noul sistem care a detronat 35 de mm și este cel mai căutat, actualmente).
Filmul a fost însoțit, în Belgia, de unul dintre protagoniști, Andrei Rus (critic de film pasionat și profesor, în viața de toate zilele, aspirant ca realizator). A fost lăudată interpretarea regizorului (din scenariu, de astă dată) Emanuel Pârvu, care este imaginea inclusiv în voluminoasa broșura a celor peste o sută și ceva de titluri (propuse de Nicole Gillet și păstorite de îngerul păzitor al presei Marie-France Dupagne) proiectate la Eldorado și la eleganta Casă de Cultură, de pe malul Meusei. Vorba unei foarte reuște reclame de acum câțiva ani: Tot ne-am ales cu ceva!