Birds of Prey: şaorma cu de toate într-o şaorma cu de toate

de Ştefan Dobroiu în 5 Feb 2020
În egală măsură distractiv şi uitabil, filmul arată cu degetul o problemă a Hollywood-ului

Ştim cu toţii că Hollywood-ul este o "lume a bărbaţilor" şi pe Cinemagia ţi-am semnalat adesea eforturile disperate făcute de diverse entităţi hollywoodiene (mai ales AMPAS, organizatoarea Oscarurilor) pentru diversificare şi o mai corectă reprezentare. În acest context, Birds of Prey (plus paranteza din titlu, ne e lene să o scriem) este o adevărată bucurie. Din păcate filmul ia un mesaj necesar şi pozitiv, dar de teamă că acesta e prea mult pentru publicul plătitor, îl trivializează cu o mare de sclipici şi haos tembel.

Birds of Prey este fără îndoială un film distractiv şi chiar merită banii daţi pe bilet. Are momentele sale de umor trăsnit (hiena Bruce!), ridică în slăvi importanţa prieteniei, subliniază că uneori trebuie să dai de pământ cu individualismul şi să accepţi că prieteniile pot fi atuuri şi nu slăbiciuni şi, cireaşa de pe tort, că niciodată nu trebuie să ne validăm existenţa printr-un partener. Tot ce am scris mai sus funcţionează pentru ambele sexe, nu doar pentru femei, dar evident că, scris de Christina Hodson, regizat de Cathy Yan şi cu o protagonistă în centrul atenţiei, Birds of Prey se transformă într-un portdrapel al feminismului de Hollywood, orice ar însemna asta în lumea blockbusterelor.

Din păcate dragostea noastră pentru sărmana Harley Quinn (Margot Robbie) se opreşte cam aici, pentru că scenariul insistă să-şi asalteze publicul cu un întreg arsenal de trăsnăi colorate, disperat să-i arate ce protagonistă cool are. Nu spunem deloc că Harley Quinn nu este cool şi chiar o susţinem în demersul ei extrem de a-şi face un nume după ce Joker îi dă papucii, ceea ce o transformă într-o ţintă vie în periculosul (şi acum suspect de coloratul) Gotham. Birds of Prey ajunge cumva să fie ca acele clipuri nu foarte amuzante de pe youtube în care în doar câteva secunde unui aniversat i se trânteşte o plăcintă cu frişcă pe faţă, e stropit cu apă şi învăluit în făină. Da, Harley Quinn este o reprezentantă a haosului şi nimeni nu-i poate contesta asta, dar tot prăpădul de pe ecran uneori sugerează disperare şi nu siguranţă de sine, iar aici ne referim la creatori şi nu la protagonistă.

Birds of Prey este într-adevăr o şaorma cu de toate, mâncată pe nerăsuflate după o altă şaorma cu de toate. Dacă ai făcut asta vreodată, cam ştii că nu prea ai cum te simţi bine după. Regizoarea şi capii de la studiourile Warner par a avea un singur deziderat în ceea ce priveşte publicul şi anume să-l ameţească şi să-i toarne în ochi până nu mai poate duce. Mai pune aici cronologia fantezistă (un balet temporal care să distragă atenţia de la faptul că itinerariul eroinei e pe cât de banal, pe atât de doldora de clişee specifice genului), faţa distrusă a lui Rosie Perez, luptele în care 90% din oponenţi sfârşesc căzând în cap după ce-şi aşteaptă cuminte rândul să şi-o ia şi cam ştii cum stă treaba cu Birds of Prey, noua mostră de escapism hollywoodian pe care probabil cu greu ţi-o vei mai aminti a două zi după proiecţie.

Ce am apreciat foarte mult la Birds of Prey, pe lângă mesajul feminist semisabotat de excesele vizuale, a fost "secvenţa" de pe genericul de final. Poate că o să ne înjuri pentru că ţi-o recomandăm, mai ales că vine exact la sfârşitul sfârşitului întregii armate de oameni care au lucrat la film, dar puţine sunt astfel de momente din filmele cu supereroi mai fidele personajului lor şi mai grăitoare pentru acesta.

Exploreaza subiecte similare:

Birds of Prey: And the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn, Margot Robbie, Rosie Perez, Cathy Yan, Christina Hodson

Alte știri din cinema

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

La Chimera: o călătorie spirituală printre jefuitorii de morminte

La Chimera, un film despre jefuitorii de morminte din Italia anilor '80, care furau artefacte din mormintele etrusce pentru a le vinde pe piața internațională, se poate vedea în cinematografe

Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later

Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel

Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film

Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George)

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Phantom_sub pe 6 februarie 2020 07:38
Dacă e mesaj feminist, aştept să apară pe HBO.
buntua54 pe 6 februarie 2020 07:55
Multumim pentru recomandarea post-creditului dar ar trebui să recomandați cinematografelor si mai ale Cinema City să nu ne mai alunge din sală aprinzandu-ne lumina în ochi de cum apare prima literă din credit.
Mulțumesc.

Phantom_sub pe 9 februarie 2020 12:50
Eh, la noi deja vine băiatul care rupe biletele să se uite după noi, după ce se termină filmul... Sau paznicul, după ce se termină filmul. Pe de o parte îi înțeleg și pe ei, trebuie pregătită sala pentru următoarele difuzări, pe de alta, după ce că e suprapreț - știu că tarifele cinema City sunt standard, dar mai ții cont și de puterea de cumpărare din orășelul x say de salariul mediu din orășelul y - dar mai se și vede încețoșat atât 3D ul cât și 2D ul, și nici sunetul nu e grozav. Oare cum se face că la un cinema de stat, tarifele sunt mult mai mici și calitatea e mult peste? Și nici abonament nu vor să implementeze, că ar ieși în dezavantaj.
ishmael pe 6 februarie 2020 11:27
interesant cum la filmele cu barbati nu se mentioneaza eticheta de 'machoist', dar aici se zice direct feminist ca lumea sa discute pe de alaturi in loc sa o faca despre filmul propriu-zis. poate era mai bine sa fi scris o fata cronica :)
StefanDo pe 6 februarie 2020 13:38
fetele din redactie erau la coafor :)
StefanDo pe 13 februarie 2020 13:59
ca fapt divers, fetele din redactie ar fi scris o cronica inca si mai aspra. WreckItRalphMacchio, nu lucrez la relatii clienti Vodafone, ca sa fiu politicos cu oricine ma face, dintr-o suflare, de doi bani, jalnic si neprofesionist. Am voie sa fiu (si pot fi) mult mai "neprofesionist" decat te plangi tu mai sus. Pot si sa sterg comentarii sau chiar sa-ti limitez dreptul de a comenta. Nu o fac, totusi. Si nu mi se pare rezonabil ca pentru tine nu a fost de ajuns ca mi-am cerut scuze pentru acea confuzie legata de IP.
cavallioty pe 7 februarie 2020 18:46
este amuzant cum filmele slabe sau mediocre le ridicati in slavi iar filmele ok spre bune, dati cu ele de pamant,filmul are totusi cronici destul de bune
probabil 18bang a fost o capodopera pentru tine

Phantom_sub pe 8 februarie 2020 10:49
Are un scor de 85 % din partea cinefililor din America. https://www.rottentomatoes.com/m/birds_of_prey_2020
Phantom_sub pe 9 februarie 2020 12:43
Nu m-au atras trailerele. Deloc. E singurul film DC la care nu am simțit entuziasmul de a mă duce, impulsul de a mă duce. Si5in mod normal, mă uit la recenziile video ale criticilor americani doar după ce văd filmul la cinema, dar din moment ce nu mă duc la el, m-am uitat atât la cele ale criticilor profesioniști cât și ale oamenilor simpli. Majoritatea spun ce spune Ștefan, unii mai delicat, alții mai franc. Însă repet, trailerele nu m-au convins.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells