Articole X-Men: Apocalypse

(2016)

X-Men: Apocalypse

Note de producţie

RAVEN, CHARLES ȘI ERIK: SPERANȚĂ, DISPERARE ȘI ARMAGEDON

Lumea anului 1983 a înregistrat transformări în ceea ce privește tratamentul mutanților.  Această etapă a evoluției umane este acum acceptată de majoritatea oamenilor - nu de toți, datorită eroismului lui Raven/Mystique, care (după cum s-a putut vedea în X-MEN: DAYS OF FUTURE PAST) au împiedicat asasinarea președintelui Statelor Unite și un război între mutanți și oameni.  

Raven, mutantul cu pielea albastră, își caută sensul și încearcă să se accepte pe ea însăși.  În anii de până la X-MEN: APOCALYPSE, a încercat să stea ascunsă de lume, evitând celebritatea ca față a speranței și trecerea la lumea nouă, în care mutanții sunt integrați.  Simte această povară și simte că trecutul nu îi garantează percepția ca eroină.

Acum, Raven trăiește după regulile proprii și lucrează independent ca salvator de mutanți, luptând împotriva exploatării mutanților de către oameni și salvându-i pe cei persecutați.

„Personajul este mai mult ‘Raven’ decât ‘Mystique’ în această poveste, pentru că nu poate fi ea însăși într-o lume pe care încă nu o simte prietenoasă față de mutanți, așa cum ar trebui,” spune câștigătoarea premiului Oscar Jennifer Lawrence, care a jucat pentru prima dată rolul în X-MEN: FIRST CLASS și l-a reluat în DAYS OF FUTURE PAST.  „De aceea a devenit Raven de la evenimentele din filmele anterioare, pentru ca nimeni să nu știe că e acel mutant.  În acest film, trăiește o viață ascunsă, ca Raven.”

Misiunea lui Raven de a ajuta mutanții acolo unde poate, culminează cu conducerea X-Men într-o mare bătălie împotriva lui Apocalypse.  Dar mai înainte îi cooptează pe cei doi oameni de care este cea mai apropiată, și cu care are o istorie complexă: Charles Xavier (Profesorul X) și Erik Lensherr (Magneto).  Raven și Charles au un trecut împreună și au făcut parte din echipa inițială X-Men.  Ulterior, s-au înstrăinat, din cauza distanței și a filosofiilor de viață.  

În X-MEN: APOCALYPSE, Charles s-a dedicat din nou construcției Școlii pentru Copii Dotați, ca un refugiu pentru mutanții care învață să-și controleze puterile.  

În universul Marvel, Kinberg vede școala lui Xavier ca pe o idee radicală.  „E o persoană care ia niște copii, îi antrenează în ‘Camera de pericol’ din subsolul său, ei poartă costume și luptă împotriva răului și a nedreptății.  În loc să evităm această idee, am vrut să explorăm cât de radicali sunt membrii X-Men,” explică acesta.

Telepatic fiind, darul cel mai de preț al lui Xavier, spune James McAvoy, care își reintră în rol, este „empatia și capacitatea de a-i învăța pe alții.  Evenimentele din ultimul film l-au făcut mai optimist și mai responsabil.”

Optimismul lui Xavier din 1983 este o întoarcere la 180 de grade față de figura dărmată din DAYS OF FUTURE PAST.  „Este înconjurat de excelenți elevi, iar acum poate trece peste prejudiciile, teama și ura din lume,” spune McAvoy.  Însă gândirea sa suferă o altă evoluție după ce Apocalypse începe domnia terorii și a distrugerii.  „Cele mai mari temeri ale lui Xavier încep să se manifeste, și trebuie să se trezească la realitățile unei lumi aflate în mâinile unui mutant rău,” adaugă McAvoy.  „A devenit mai militant—seamănă mai mult cu Magneto.”

McAvoy se referă la cel mai apropiat prieten al lui Xavier și la rivalul său puternic, care, în X-MEN: APOCALYPSE trăiește, în sfârșit, în pace.  În urma încercării eșuate de asasinare a președintelui american la sfârșitul filmului DAYS OF FUTURE PAST, Magneto a dispărut, iar prin tăcerea și absența sa s-au bucurat de integrarea mutanților în societate.  

După zece ani, „și-a atârnat mantia și răutatea în cui,” spune nominalizatul la premiul Oscar, Michael Fassbender, care reintră în rolul puternicului mutant.  Magneto trăiește liniștit într-un orășel din Polonia.  Are o soție și o fiică, și lucrează la o fabrică de oțel.  Dar după ce confruntarea cu autoritățile locale se termină tragic, viața liniștită a lui Magneto este zdruncinată, iar inima i se frânge.   
„Magneto a ales să imite viața părinților săi, trăind și muncind în țara natală, Polonia,” spune Singer.  „Dar totul se duce de râpă, iar devastarea sa ia o întorsătură apocaliptică.”

„DISTRUGE”

Mânat din nou de furie și răzbunare, Magneto e vulnerabil în fața ofertei lui Apocalypse de a i se alătura ca unul dintre cei Patru Călăreți nou formați.  Inspirat de versiunea biblică a celor Patru Călăreți, care dezlănțuie apocalipsa divină asupra lumii, cei Patru Călăreți ai lui Apocalypse sunt mutanți minioni care, spune Fassbender, „trăiesc la margine și au fost ostracizați sau intimidați.”

Cei Patru Călăreți ai lui Apocalypse, în 1983, sunt: Magneto, Psylocke, Angel și Storm.  Psylocke, jucată de Olivia Munn, este un puternic telepat antrenată ca asasin ninja.  O întâlnim ca bodyguardul lui Caliban, un descoperitor de mutanți.  Apocalypse simte puterea lui Psylocke și o convinge să i se alăture.  „E un personaj fascinant,” spune Munn.  „Spre deosebire de semenii săi mutanți, care omoară numai când sunt nevoiți, lui Psylocke i-a plăcut întotdeauna să omoare sau n-o deranjează să facă asta.”

Munn, un fan al personajului de benzi desenate, spune că Psylocke a avut mereu linii de intrigă consistente—„e o luptătoare excelentă, puternică și neînfricată.  Este un personaj dur care prezintă adevărata putere a femeii.”

Storm (pe numele său, Ororo Monroe) este un orfan crescut ca hoț pe străzile din Cairo.  Întruchipată de Alexandra Shipp, Storm are capacitatea de a controla toate aspectele vremii.  Storm poate zbura, datorită capacității de a controla curenții de vânt.  Deși va deveni unul dintre cei mai valoroși conducători ai X-Men, Storm pe care o întâlnim în acest film se luptă cu ceea ce este, înainte ca Apocalypse să o convingă să se alăture echipei sale.

„Această Storm este mai nesăbuită și acționează emoțional, nu ca adulta Storm pe care o cunoaștem din filmele X-Men anterioare, jucată de Halle Berry,” spune Shipp.  „Nu știe ce vrea să fie, iar lipsa oportunităților o determină să i se alăture lui Apocalypse, în rolul unuia dintre Călăreții moderni.”
Cel de-al Patrulea Călăreț este Angel, a cărui mutație i-a dat aripi mari și capacitatea de a zbura.  Agilitatea, puterea și reflexele lui Angel îl fac un luptător mortal.  

În X-MEN: APOCALYPSE, după ce și-a distrus aripile, Angel este ca un punkist supărat.  E un bețiv răvășit, care supraviețuiește din instinct.  Îl întâlnim ca pe campionul luptelor ilegale în cușcă din Berlinul de Est.  Angel este abordat de Apocalypse, care îi oferă ocazia de a-și canaliza furia și de a se alătura Călăreților săi.  Über-mutant-ul își găsește un acolit în Angel, care caută un motiv să trăiască, în loc să omoare.  În schimbul alierii sale, Apocalypse îi repară aripile lui Angel, transformându-le în metal tehno-organic, care îi permit să tragă cu proiectile ascuțite mortale din aripile nedestructibile.

Ben Hardy, care își ia zborul în rolul lui Angel, a știut că personajul este unul dintre cele mai anticipate de fani, și a muncit din greu să-l aducă pe Angel la viață.  A presupus un antrenament la fel de solicitant ca și cel al lui Hugh Jackman pentru apariția din rolul Wolverine.  Hardy s-a antrenat timp de șase zile pe săptămână și a urmat o dietă strictă, „pentru a arăta cât mai super-uman posibil,” declară acesta. Pentru scenele de zbor, Hardy s-a antrenat și a executat multe cascadorii complicate, uneori experiențe amețitoare. „Să fii la 30 de picioare în aer și să aterizezi a fost ca și cum te-ai fi dat în rollercoaster toată ziua,” spune Hardy.

„APĂRĂ”

În timp ce Apocalypse își adună Călăreții, Charles își învață și își instruiește tinerii elevi/X-Men.  Când nebunia lui lovește, tinerii și tinerele trebuie să crească rapid; după cum le spune Raven, „Nu mai sunteți elevi; sunteți X-Men.”
Multe dintre personaje sunt familiare publicului, însă le întâlnim în acest film în variantele mai tinere ale personajelor din filmele originale X-Men.  

Jean Grey (Sophie Turner) are două puteri, telepatie și telechinezie.  Ca adolescentă, puterile lui Jean nu pot fi controlate și trebuie să le rețină pentru siguranța sa și a colegilor de la școala lui Charles.  Charles o ia sub aripa lui, ca și pe Raven (în X-MEN: FIRST CLASS), recunoscând potențialul nelimitat al lui Jean.  McAvoy spune că între Charles și Jean a existat o legătură puternică, pentru că „înțelege cât de greu este să folosești puterea și să te abții de la folosirea ei.”

Chiar și sub îndrumarea lui Charles, adaptarea lui Jean la școală și la semenii săi mutanți nu este ușoară.  „Jean se simte înstrăinată,” spune Turner.  „E la o scoală pentru mutanți, dar nu-și poate controla pe deplin puterile, iar celorlalți elevi le e teamă de ea sau o privesc ca pe o ciudățenie.”

Lucrurile încep să se schimbe când Jean se întâlnește cu colegul său, Scott Summers, jucat de Tye Sheridan, cu care formează o legătură, și în urma căreia înflorește.  Este dinamic, spune Kinberg, și reprezintă „originea poveștii lor de iubire.”  

Dar mai întâi, Scott (Cyclops) trebuie să-și accepte puterile, care îi permit să lanseze valuri optice care pot fi oprite numai de purtarea ochelarilor cu cuarț de rubin.  Deși fanii știu că Scott s-a născut să fie liderul X-Men, este o persoană foarte ciudată la momentul manifestării puterilor sale, în anul 1983.  Slab, ciudat și plin de neliniște adolescentină, Scott are resentimente față de fratele lui mai mare (Lucas Till), cunoscut sub numele de Havok, pe care l-am întâlnit în X-MEN: FIRST CLASS.

Scott, ca mulți dintre frații săi mutanți, inițial simte că nu se adaptează.  „Are un simț al umorului direct,” spune Tye Sheridan, dar observă că Jean își schimbă rapid punctele de vedere sumbre.  „Scott și Jean au o primă întâlnire ciudată, ușor provocatoare și asemănătoare cu un flirt, reprezentând baza a ceea ce va deveni o relație foarte importantă.”

Hank McCoy/Beast creează un vizor pentru luptă pentru Scott, care îi permite în final să controleze forța șarjelor sale optice.  E o muncă obișnuită pentru Hank, un geniu care, în rolul Beast, manifestă ferocitate ieșită din comun, putere, viteză și agilitate.  

Hank și-a petrecut ultimii zece ani ajutând la reconstruirea și deschiderea Școlii pentru elevi dotați, a lui Xavier’.  După cum declară Nicholas Hoult, care reintră în rolul din X-MEN: FIRST CLASS: „Hank continuă să construiască jucărele, îmbunătățește Cerebro și creează un jet supersonic, rezistent la atacuri.  Îi place să fie profesor și să aibă tineri mutanți împrejurul său.”

Printre acești tineri mutanți se numără Peter Maximoff/Quicksilver, înzestrat cu darul vitezei extreme.  A fost unul dintre personajele evadate din DAYS OF FUTURE PAST, datorită secvenței de blocaj vizual în care Quicksilver aleargă de-a lungul pereților din bucătăria Pentagon, paralele cu podeaua, în efortul de a-l elibera pe Magneto de închisoarea aparent impenetrabilă.  

Publicul nu a mai întâlnit ceva asemănător în filme.  Dar scena axată pe Quicksilver din X-MEN: APOCALYPSE e deosebită. „Aspectul amuzant al acelei scene a fost filosofia lui Quicksilver, ceea ce înseamnă că se poate deplasa atât de rapid, că poate face toate acțiunile dintr-o zi într-o clipită," spune coordonatorul efectelor speciale, John Dykstra. 

Evan Peters, care reintră în rolul din DAYS OF FUTURE PAST, adaugă:  „Timpul lui Quicksilver iese din regulile proprii.  Se mișcă atât de repede, încât timpul pare să se oprească, dar îl taxează pentru asta”  Noua secvență a necesitat folosirea mai multo camere, precum Phantom și Red, care filmează la diverse viteze, uneori chiar și de 3200 de cadre pe secundă. Imaginile statice au fost introduse în compoziție.  

Acțiunea hiperkinetică completează profilul personajului din această nouă poveste.  Dar unele lucruri nu se schimbă: mutanții trăiesc deschis liber printre oameni de zece ani, însă Quicksilver încă mai locuiește în subsolul mamei lui.  „E puțin deprimat,” spune Peters.  „Camera lui Peter este puțin mai curată, însă misiunea lui este să găsească pe cineva cu care crede el, are o legătură specială.”

Un alt nou-venit în școala lui Xavier este Kurt Wagner/Nightcrawler, al cărui aspect demonic, pielea albastră, ochii galbeni și coada lungă și ghimpată, l-au făcut un proscris înainte de declanșarea puterilor sale de mutant, printre care se numără agilitatea super-umană și teleportarea (și sunetul însoțitor „BAMF!”).  Nightcrawler este prezentat aici ca un personaj emotiv și naiv, care este foarte înțelept - aproape un profet.  
Kodi Smit-McPhee („Rise of the Planet of the Apes”) joacă acest rol, care, consideră tânărul actor, va rezona cu publicul.  „În esență, Kurt este tradițional, fericit, cutezător, voios, dar și credincios și vulnerabil,” explică acesta.  

O nouă prezență în universul X-Men este Jubilation Lee/Jubilee, jucată de Lana Condor.  Jubilee poate lansa șarje pirotehnice cu mâinile.  E cunoscută pentru haina galbenă și lungă, dar și pentru personalitatea de fată populară/amatoare de cumpărături.  Jubilee are 18 ani, și încă mai încearcă să crească și să se distreze, petrecându-și timpul cu Jean, Scott și Nightcrawler. Condor observă că personajul „se potrivește perfect cu decorul anilor 80.  E amuzantă și, ca mulți de vârsta sa, mutanți sau nu, îi plac jocurile video.”  

Alături de X-Men, în aventura lor împotriva lui Apocalypse, se află Moira McTaggert, un agent CIA. Moira este o fostă iubită a lui Charles, care i-a șters amintirile despre momentul când au fost împreună, în anul 1962, în apogeul temerii și neîncrederii omenirii în mutanți, pentru a o proteja de atacurile grupurilor anti-mutant.

Rose Byrne, care o joacă din nou în X-MEN: FIRST CLASS ROLE, observă că, în ciuda pierderii memoriei, conexiunea Moirei la prietenii ei mutanți rămâne puternică.  „Moira este un fel de paria,” spune Byrne.  „Este o mare simpatizantă și un avocat al mutanților, însă bătălia împotriva lui Apocalypse rămâne prioritatea ei.”  Însă, oferă in indiciu amăgitor al reluării legăturii cu Charles.  „Îi dă Moirei darul cel mai de preț…” e tot ceea ce dezvăluie ea.

Revine și un alt agent uman sub acoperire, care este opusul Moirei în opiniile sale anti-mutant.  William Stryker este un specialist în operațiuni și un om de știință militar, axat pe distrugerea mutanților.  Ia măsuri extreme ca să împiedice ceea ce el numește o amenințare existențială a mutanților la adresa omenirii.  Prezent în DAYS OF FUTURE PAST, în anul 1973, Stryker își continuă misiunea pentru a scăpa lumea de mutanți.  Josh Helman, care reintră în rol, declară:  „Stryker face ceea ce simte că e necesar pentru a-și salva țara, dar are atât de multă încredere în ceea ce face, că nu vede prețul pe care trebuie să-l plătească.”


MAGICIANUL EFECTELOR VIZUALE

John Dykstra, coordonatorul efectelor vizuale, câștigător a două premii Oscar, are o experiență remarcabilă.  Experiența sa remarcabilă a putut realiza tranzițiile ușoare dintre lumea reală și cea imaginară.  Dacă Singer este un guru în ceea ce privește X-Men și capacitățile acestora, Dykstra este magicianul care îndeplinește profețiile.

„Supereroii nu pot face nimic fără efecte vizuale,” glumește Dykstra. „Toate puterile deținute de X-Men sunt amplificate prin efecte vizuale. Avem un personaj care folosește impactul sonic, zgomotul de joasă frecvență pentru a-și distruge inamicii; mai avem unul care controlează căldura și lansează atacuri termice; altul are darul telechineziei.  Reprezentarea vizuală a diverselor puteri a fost cea mai mare provocare a poveștii, alături de aplicarea lor și crearea unui sentiment de realitate în situații evident ireale."  

Filmarea în 3D stereo adaugă o altă dimensiune magiei, așa că departamentul VFX a trebuit să realizeze „ambalajul”, adică posibilitatea de a vedea în jurul marginilor lucrurilor.  „Se modifică amplasarea lucrurilor în compoziție, modul în care lucrurile rup marginea cadrului, strălucirea obiectelor care păstrează detaliile, pentru a reda două imagini separate pentru privire și să aibă formă," explică Dykstra. Descrie procesul ca „în esență, ca diferența dintre culoare și alb-negru, dar nu mai dificil decât orice altceva.  Apetitul publicului pentru imagini mai sofisticate crește exponențial, iar capacitatea de a răspunde cerințelor este provocarea noastră supremă.

Sinopsis
jinglebells