Articole Wo hu cang long

(2000)

Tigru și dragon

Despre producție

"A fost o mare onoare pentru mine sa fac acest film", spune Ang Lee, care descrie "Tigru si dragon" ca pe "un fel de vis al Chinei, o China care probabil nu a existat niciodata, cu exceptia fanteziilor mele avute in copilaria petrecuta in Taiwan".

Lumea artelor martiale din "Tigru si dragon" –care marcheaza un nou gen pentru Lee –este rezultatul direct al fanteziilor care au stat la baza acestui proiect. "Bineinteles, imaginatia mea de copilandru a fost alimentata de filmele cu arte martiale cu care am crescut si de povestile romantioase si de aventuri pe care la citeam in loc sa-mi fac temele", spune regizorul. "Faptul ca aceste doua tipuri de vise au luat o forma comuna acum, intr-un film pe care am putut sa-l realizez in China, este o ironie fericita pentru mine."

Lee continua: "Am folosit acest gen popular aproape ca pe un instrument de cercetare cu scopul de a explora mostenirea culturii clasice chineze. Am ales ca mod de exprimare artistic o zona cu potential de atractie pentru oamenii de rand si pe care am combinat-o cu cel mai important element spiritual –secretul artelor martiale asa cum s-au transmis ele in timp prin scolile taoiste de antrenament fizic si spiritual. Care este "calea"? Daca pretinzi ca stii care este "calea", aceasta nu este adevarata invatatura.Ea are multe mistere si nu se poate manifesta decat prin contradictii, prin zbucium sufletesc, mai degraba decat prin echilibrul pe care il cauta."

In film, primordiala din punct de vedere stilistic a fost cautarea echilibrului, al carui ton general trebuia sa cuprinda drama si actiune, alertandu-le fara sa se simta.

"Filmul nu este creat in stilul realist, asa cum au fost filmele anterioare ale mele, insa sentimentele pe care le transmite sunt reale", spune regizorul. "Astfel veti puteti observa ca drama este coregrafiata ca un fel de arta martiala, in timp ce bataia nu este niciodata prezentata ca o serie de lovituri cu piciorul si pumnul, ci este de asemenea un mod pentru personaje de a-si exprima sentimentele si situatiile in care se afla. In acelasi timp, lucrul alaturi de maestru artelor martiale Yuen Wo Ping si de echipa sa, mi-a oferit sansa de a invata un nou mod de a face un film, in care imaginile si montajul sunt ca dansul si muzica." Cu siguranta, un aspect care i-a permis filmului "Tigru si dragon" sa imbine drama cu artele martiale este faptul ca in centrul actiunii sunt femei puternice care pot usor deplasa conflictul in ambele directii. "Filmul cu arte martiale este foarte barbatesc, insa filmul nostru are in centru personaje feminine. Ele sunt cele care ajung in final sa urmeze 'calea' ", incheie regizorul.

Gafe în film
jinglebells