Articole Water for Elephants

(2011)

Apă pentru elefanți

Despre producție

După aclamatul bestseller, APĂ PENTRU ELEFANȚI prezintă o poveste epică despre o dragoste interzisă într-un loc magic, plin de aventuri, minunății și mare pericol.

Un student veterinar dintr-un cartier sărac, Jacob, se întâlnește și se îndrăgostește de Marlena, o vedetă de circ dintr-o eră de mult uitată. Aceștia descoperă frumusețea din lumea arenei și se apropie prin compasiunea pentru un elefant. În ciuda tuturor șanselor, incusiv a mâniei soțului carismatic, dar periculos al Marlenei, Jacob o salvează de la o viață nefericită și cei doi găsesc dragostea adevărată.

Când romanul lui Sara Gruen "Apă pentru elefanți" a fost publicat în 2006, a avut un succes enorm, stând 12 săptămâni pe lista de bestselleruri din New York Times. Cartea continuă să se vândă bine, rămânând în top. Cititorii din întreaga lume răspund la bucuriile, iubirile, izbăvirile și provocările personajelor lui Gruen. "Apă pentru elefanți" e despre iubire, în toate formele ei - între bărbați și femei, în rândul familiei, precum și între oameni și animale", spune Gruen. "Este vorba despre modurile diferite în care ne tratăm reciproc; uneori o facem bine, uneori, nu."

Printre legiunile de fani ale cărții este și Reese Witherspoon. "Este o poveste minunată despre dragoste, speranță, izbăvire, a doua șansă și găsirea fericirii", observă actrița laureată cu Oscar. "M-am lăsat atrasă în lumea creată de Sara." Ani mai târziu, Witherspoon avea să primească rolul eroinei cărții, Marlena, atracția principală a unui circ pe moarte. Cu ochii și părul sclipitor, piele de porțelan, paiete roz care o fac să strălucească și să scânteieze, și abilitatea ei de a se apropia de animale, Marlena e o artistă frumoasă, naturală și grațioasă. Dar viața personală a Marlenei contrastează puternic cu bucuria de artistă. E prinsă într-o căsătorie dificilă și complexă cu șeful arenei și proprietarul circului, August, o prezență impunătoare și carismatică ce poate fermeca, seduce sau ataca cu aceeași putere.

Vedeta din Twilight, Robert Pattinson, a fost un alt admirator al personajelor și lumii lui Gruen. "Cineva mi-a trimis cartea și m-a captivat imediat", își amintește el. Pattinson a fost ulterior de acord să-l întruchipeze pe Jacob Jankowski, care, după o tragedie personală, rătăcește fără vreo destinație anume până sare la bordul unui tren care se dovedește a fi căminul circului Frații Benzini. Călătoria fatidică îl conduce, în cele din urmă, pe Jacob la Marlena și la o poveste de dragoste și destin pe care niciunul nu și-ar fi putut-o imagina.

Nu la mult timp după publicarea cărții, aceste personaje îndrăgite și-au început călătoria de la pagina tipărită, pe marele ecran. La sfârșitul anului 2008, producătorul Gil Netter (Marley & Me), l-a abordat pe regizorul Francis Lawrence (I Am Legend) ca să turneze "Apă pentru elefanți". "Am citit toată cartea odată", își amintește Lawrence. "A fost o experiență viscerală minunată, iar povestea avea loc într-o lume foarte bogată și detaliată. Mi-au plăcut personajele și emoția."

Lawrence s-a axat pe relația dintre Marlena și Jacob, recreând lumea magică detaliată de Gruen în romanul ei. "Relația dintre Marlena și Jacob pe care am clădit-o în film e unul din lucrurile mele preferate. E un foc mocnit. Cred că Jacob se îndrăgostește imediat de frumusețea Marlenei, de magie, putere și încredere. Dar Marlena se ferește. Nu are încredere în prea mulți oameni. Jacob începe să străpungă zidul, lucru destul de neașteptat pentru Marlena în lumea ei. Cred că ea se îndrăgostește de moralitatea lui."

Lawrence și producătorul Erwin Stoff au dus proiectul renumitului scenarist Richard LaGravenese, nominalizat la Oscar pentru munca sa din The Fisher King, pentru a adapta cartea lui Gruen. Erau conștienți de provocările și responsabilitățile de a fi însărcinați cu o poveste și personaje îndrăgite și de a scurta o carte de 400 de pagini într-un scenariu care să meargă.

LaGravenese elaborează: "Când o carte e îndrăgită, e important să păstrezi lucrurile la care cititorii se așteaptă, dar în același timp, trebuie să înțelegi că, atunci când citești o poveste, vezi și auzi personajele în minte și toată lumea are propria lor versiune. Când vezi povestea jucată pe ecran de oameni reali, aceasta devine, la propriu, o versiune și există anumite idei care funcțioează într-o carte, dar n-ar funcționa pe ecran."

Lucrând sub îndrumarea lui Lawrence, LaGravenese a retușat scenariul trecând prin mai multe variante. Sarcina lor esențială, spune LaGravenese, a fost "să facă cele 3 personaje principale mai active și să reinventeze trecuturile lui Marlena și August. Am vrut ca motivarea fiecărui personaj să fie înțeleasă, așa că din punct de vedere moral, cine are dreptate și cine greșește, este un pic mai complex. Nimeni nu e sută la sută nevinovat."

Reese Witherspoon a cuplat la acest element. "Marlena era o orfană care lucrase ca și croitoreasă într-un butic unde August a descoperit-o când a venit cu circul în oraș", explică ea. "El se îndrăgostește nebunește de Marlena, o invită să vină cu ei cu circul și devine un fel de Svengali, pregătind-o ca artistă și călăreață de cai." Marlena dă o viață de sărăcie pentru o șansă la strălucire și celebritate, dar asta va avea consecințe. Nici August n-a avut familie, și și-a clădit singur o viață, readucând la viață un spectacol de la zero.

Chiar înainte de începerea muncii la scenariu, Witherspoon a fost prima actriță care s-a alăturat proiectului "Apă pentru elefanți". "Reese a fost un adevărat partener creator în primele zile ale închegării proiectului", spune Lawrence. "A adus atât de mult în film și personajului Marlena. Reese este o actriță fantastică, frumoasă și atemporală, iubește animalele și este neînfricată; încearcă orice. Marlena este un pic mai dură și mai călită; nu e o victimă în fața lui August sau a nimănui altcuiva. Și Reese poate fi foarte puternică."

Spre deosebire de Marlena, Jacob a avut o viață protejată, cu părinți iubitori. Dar chiar în momentul absolvirii școlii veterinare de la Universitatea Cornell, lumea lui se prăbușește când află de moartea părinților săi într-un accident de mașină. Distrus emoțional și financiar, e nevoit să părăsească Cornell. Pornește la drum, fără vreo direcție. Din impuls, sare într-un tren care găzduiește circul Frații Benzini. După aproape 7 decade, gândindu-se la momentul ăla fatidic, Jacob, acum în vârstă, se întreabă: "Eu am ales trenul ăla sau m-a ales el pe mine?"

Fără nicio perspectivă, Jacob intră în trupa de circ. La început, tânărul cândva protejat, e pierdut și chiar se teme pentru viața sa, în haosul, culoarea și pericolul care-l înconjoară. Când August, patronul, află că a făcut studii veterinare, îl promovează să aibă grijă de animale. Asta îl apropie pe Jacob și mai mult de Marlena, vedeta circului. Atracția sa față de Marlena e imediată și electrică. "Îi apropie, de asemenea, legătura puternică cu animalele cu care lucrează, acesta fiind un alt lucru pe care-l au în comun."

Pe fondul lumii magice a circului și a artiștilor ireali, vedeta din Cortul Mare este Rosie, elefantul, care are aproape 3 m și cântărește 4 tone. August îi cumpără lui Marlena un animal de la un circ ajuns în impas, ca o ultimă tentativă de a salva circul Fraților Banzini. Habar nu avea că noua atracție nu numai că-i va aduce succesul financiar pe care și-l dorește, dar e și un catalizator care-i apropie pe Marlena și Jacob.

Rosie este jucată de Tai, de 42 de ani, o veterană a marelui ecran ("Bigger Than Life", "The Jungle Book"), care locuiește în Perris, California, cu dresorul ei principal Gary Johnson, de la Have Trunk Will Travel Inc, o organizație dedicată să ofere publicului acces educațional și recreativ, în condiții de siguranță, la elefanți. Tai a avut instantaneu succes la toți membrii distribuției și echipei, care s-au minunat nu numai de aptitudinile sale actoricești, ci și de calmul uriașului blând în mijlocul haosului controlat de pe un platou de filmare agitat.

Witherspoon, care are cele mai multe scene cu Tai, a închegat o legătură deosebit de strânsă cu elefantul. Cele două vedete au început să lucreze împreună cu mult înainte ca aparatele de filmat să sosească la locul de filmare din Piru, California. Timp de trei luni, înainte de începerea turnajului, Witherspoon și Tai au lucrat la tot, "de la a mă ridica în aer, la a învăța să fac tumbe înapoi și să cad pe Tai." Până și cele mai simple interacțiuni au fost o provocare. "Eu nu sunt foarte mare și Tai nu este foarte mică", glumește Witherspoon. "A trebuit să învăț cum să mă sui pe trompa ei și să mă arunc pe spinarea ei. A fost foarte complicat, dar până la urmă am reușit. A fost una dintre cele mai dificile realizări ale mele!" Antrenamentul lui Witherspoon la o școală de circ a cuprins și a lucra cu caii și la trapez.

Tai n-a fost imună nici la șarmul lui Robert Pattinson, și elefantul a flirtat adesea cu actorul, care ascundea de multe ori asupra sa gustări pe care Tai trebuia să le găsească. Sentimentul a fost reciproc. Pattinson spune: "Conduita lui Rosie este atât de fascinantă, încât amplifică experiențele personajelor cu ea. Și m-am simțit exact la fel, lucrând cu Tai. Nu am fost niciodată alături de un animal atât de uriaș, care este atât de grațios și atent în jurul oamenilor."

Realizatorii filmului au avut o grijă specială față de Tai în timpul filmării scenelor în care August este abuziv cu Rosie. Echipa de efecte speciale și antrenorul Gary Johnson au elaborat metode ingenioase pentru a lăsa impresia că August, Christoph Waltz, lovește elefantul și că Rosie reacționează la aceste lovituri fictive, printr-o vrăjitorie digitală și o serie de reacții special concepute de Johnson pentru Tai. Elefantul nu a fost lovit niciodată. "N-am folosit nici măcar un cârlig de cauciuc sau de burete", spune Lawrence. "Cârligul n-a atins-o niciodată." Asociația Animal Humane a monitorizat aceste scene și pe toate cele în care apar animale.

SUB CORTUL MARE

Pentru a realiza viziunea lui Lawrence a vieții de circ în timpul Marii Crize, regizorul și echipa de design au vrut să fuzioneze autenticul riguros cu romanticul obsedant. "Toată lumea care a venit la bord îndrăgea perioada și circul", observă Lawrence. "Ne-am dorit ca Apă pentru elefanți să fie real și autentic, dar am vrut, de asemenea, să transmitem o noțiune foarte romantică despre cum era viața de circ în anii 1930."

Platoul principal a fost construit în Piru, California. California de Sud a fost aleasă pentru proximitatea față de animalele exotice necesare pentru poveste, cât și pentru accesul la vagoane de tren și calea ferată. Compania a mai filmat în diverse alte locuri din California de Sud, inclusiv la Twentieth Century Fox, care a găzduit o paradă de circ glorioasă. Producția s-a mai oprit un pic și în Chattanooga, Tennessee, pentru a se folosi de niște trenuri de epocă.

Aspectul fizic al producției masive din Piru a cuprins corturi pentru circ, o menajerie, un cort pentru dansatoarele din buric, un cort pentru vedeta Marlena și alte corturi mai mici. Cel mai mare cort putea găzdui 800 de persoane. "Unul din obiectivele noastre în crearea circului fictiv Frații Benzini] a fost de a crea propria versiune a unui spațiu în care să avem libertatea deplină de a filma oriunde vroiam, având multă profunzime și autenticitate", explică Lawrence. "Dar am construit circul nostru așa cum ar fi făcut un circ de mâna a doua pe vremea aia. Corturile au fost ridicate cu aceeași tachelaj; vagoanele de tren au fost dotate cu accesorii adecvate, iar costumele au fost toate din perioada autentică; iar distribuția pentru angajații circului a fost de prima mână. Toate aceste elemente s-au îmbinat pentru a crea o atmosferă autentică frumoasă care ne-a inspirat. Parcă ne întorceam în anii '30 în fiecare dimineață."

Acest realism decurge în mare parte din cercetările prodigioase ale lui Fisk. Și-a petrecut ore în șir răsfoind cărți despre circurile acelei vremi și uitându-se pe zeci de mii de poze din acea perioadă. "Fotografiile alea vechi alb-negru cu corturile de pânză erau frumoase, deoarece sunt luminate cu o lumină tungsten frumoasă, dar se poate vedea mucegaiul, murdăria, amprentele, petele de la iarbă, noroi și praf", își amintește Fisk. "Pare foarte real și tactil, și asta ținteam și noi cu circul nostru."

Munca designerului de costume Jacqueline West a jucat un rol esențial în crearea dihotomiei dintre lumea sclipitoare a circului și lumea din afara cortului mare într-o perioadă de criză economică în America. Costumele lui West pentru actorii principali, inclusiv pentru August și Marlena, au fost vibrante, pline de culoare, în timp ce publicul din fundal purta o paletă mai ștearsă, mai potrivită pentru o perioadă de criză. "Am vrut ca strălucirea și culoarea să iasă în evidență în cortul mare, departe de mulțimea monocromatică", observă West.

Ținutele Marlenei le-au avut la bază pe cele purtate de vedetele de film din 1930, precum și pe cele care împodobeu femeile reale de circ din epoca respectivă.

Încă din stadiul de scenariu până la pre-productie, apoi producție și retușările finale din post producție când APĂ PENTRU ELEFANȚI se apropia de lansarea mondială, realizatorii s-au străduit să aducă la viață această lume, personajele sale și o poveste despre o atracție interzisă care devine o dragoste pe viață. "Oamenii și-au dorit întotdeauna să aibă "o zi la circ", un moment de bucurie care-i rupe de viața cotidiană", observă Reese Witherspoon. "Sper că asta am făcut aici, am creat ceva de care să se bucure toată lumea." Francis Lawrence adaugă: "Unul dintre motivele pentru care am făcut APĂ PENTRU ELEFANȚI este pentru că are dragoste, împlinirea dorințelor, izbăvire, magie și frumusețe. Sper ca publicul să cupleze la toate aceste lucruri."

Sinopsis Despre distribuție și echipa de producție
jinglebells