Articole The Departed

(2006)

Cârtița

Despre producție

“Cârtița”, o dramă polițistă brutal de adevărată, realizată de regizorul Martin Scorsese, ne poartă de-a lungul vieților a doi polițiști: Colin Sullivan, un tip inteligent și ambițios fără inhibiții, care pare a avea mari șanse de a fi promovat in Secția de Investigații Speciale din Departamentul de Poliție al statului Massachusetts, care are drept țintă esențială distrugerea puternicului cap irlandez al mafiei, Frank Costello, și Billy Costigan, un tip hârșit în viață și un dur, despre care se spune că are un temperament violent, ceea ce-l costă postul și îl catapultează în cele din urmă înapoi pe străzile nesigure din sudul Bostonului, unde este racolat de oamenii lui Costello. Dar nici unul dintre bărbați nu este ceea ce pare și, în timp ce urmăresc scopuri diferite, se trezesc implicați într-un joc periculos de-a șoarecele și pisica, care are o miză enormă.

Subiectul filmului „Cârtița” are la bază un film polițist de groază, produs în Hong Kong și numit ”Afaceri infernale”, care a înregistrat un succes enorm în Asia înainte de a ajunge în Statele Unite în 2004. Nu mult după aceea au început filmările la versiunea americană, avându-l drept scenarist pe William Monahan.

Scenaristul își amintește: „Nu am văzut 'Afaceri infernale' și nu am dorit să văd acest film înainte de a adapta povestea. Am lucrat pe baza unei traduceri a scenariului chinezesc. Exista acolo o poveste centrală minunată pe baza căreia puteam crea noi personaje. Îmi plăcea duplicitatea personajelor din filmul chinezesc, însă adaptarea mea este, din punct de vedere tematic, concentrată în întregime asupra motorului tragic, care pornește atunci când oamenii se îndepărtează de la ceea ce ar trebui să facă realmente cu viețile lor.”

“'Afaceri infernale' exemplifică foarte bine ceea ce iubesc la cinematograful din Hong Kong, dar 'Cârtița' nu este un remake al acelui film”, spune Martin Scorsese. „A fost inspirat de 'Afaceri infernale' din cauza naturii subiectului; cu toate acestea, lumea creată de William Monahan este foarte diferită de filmul din Hong Kong. Când am primit scenariul, mi-a luat ceva vreme să îl parcurg cu atenție, pentru că am început pe nesimțite să vizualizez acțiunea și să mă las prins de poveste și de personaje. Unul din lucrurile care m-a izbit a fost descrierea personajelor și faptul că atitudinea acestora față de lumea în care trăiau era atât de lipsită de compromisuri. Aceasta este ceea ce m-a determinat realmente să regizez acest film.”

„A lucra cu Martin Scorsese a fost ceva extraordinar”, spune Monahan. „Am avut privilegiul să îl pot vedea cum își structurează filmul în minte în timp ce discutam scenariul. Este ca și cum ai frecventa cursuri intensive de cinematografie în fiecare zi.”

Monahan povestește că a plasat „Cârtița” într-o lume cu care era extrem de familiarizat. „Proiectul s-a ivit într-o vreme când mă gândeam la Boston, de unde mă trag, și la oamenii din viața mea care au dispărut de atunci. Așa că mi-a permis să explorez subiecte pe care le aveam la suflet.”

Thomas B. Duffy, angajat timp de treizeci de ani la Poliția Statului Massachusetts, care a fost consultantul tehnic al acestui film, ne dezvăluie că decizia scenaristului de a centra filmul pe lupta dintre „cei din State” și mafia irlandeză din Boston se bazează pe fapte reale. „Sigur că mafia irlandeză domina în sud și controla lumea interlopă a orașului, cel puțin de la începutul anilor șaptezeci până în urmă cu câțiva ani. Erau cei mai tari în cercurile criminale de acolo.”

Aflat la a treia sa colaborare cu Scorsese, actorul Leonardo DiCaprio comentează: „Cu toate că este un film cu gangsteri, 'Cârtița' nu seamănă cu nimic din ceea ce a făcut Marty până acum. Tratează o serie de circumstanțe extrem de diferite – nu numai prin centrarea pe lumea interlopă, ci și prin faptul că se ocupă de polițiști precum și de corupția care îi caracterizează. În același timp, este plasat într-un mediu complet diferit, dat fiind că avem de-a face cu Boston și nu cu New York. Totuși, pe măsură ce ne-am familiarizat cu el, l-am perceput mai degrabă ca pe o poveste a Americii și a corupției anumitor sisteme din țara noastră în ansamblul ei.”

Este o poveste, spune Scorsese, despre „cum sunt modelați doi oameni de forțele care acționează în viețile lor: instituția poliției și un grup criminal condus de un personaj numit Frank Costello. Costello îl racolează pe Colin de când era un băiețel și îl transformă aparent într-un element de bază al comunității, astfel încât să poată avansa în ierarhia departamentului de poliție din stat. Însă, în realitate, el rămâne spionul lui Costello. În același timp, Billy este persoana cea mai potrivită care să lucreze ca agent sub acoperire pentru că se trage din rândurile clasei muncitoare din sudul Bostonului. Ajunge în situația de a se alătura echipei lui Costello, dar de fapt a fost plasat acolo ca să îl toarne pe Costello. Este ca și cum Billy și Colin ar alerga pe piste paralele... însă vor sfârși în cele din urmă prin a se ciocni unul de celălalt.”

Despre actori Despre subiect
jinglebells