Articole Polițist, adjectiv
(2009)Polițist, adjectiv
Interviu cu regizorulAm vrut să fac un film despre limbaj, despre sensul său sau mai bine zis lipsa sensului său. Cristi este un polițist care aplică o lege compusă din cuvinte. Într-o zi conștiința sa se opune acelor cuvinte și îl împiedică să rezolve un caz minor de teama de a irosi viața unui adolescent.
CP: Găsesc ideile pentru filmele mele observând realitatea și mediul meu. Am un prieten care lucrează ca polițist și mi-a povestit numeroasele sale experiențe profesionale. Într-o zi, citind ziarul, am dat peste cazul unui tânăr care și-a denunțat fratele, traficant de marijuana. Acea poveste m-a intrigat.
Ce v-a intrigat în mod special la acea afacere minoră?
CP: Nu m-au interesat consecințele acelui fapt simplu, dar povestea trădării între frați mi-a pus imaginația la treabă. Atunci am început să scriu un scenariu și să mă documentez despre felul în care un polițist își conduce ancheta și prinde un suspect în filatură. Am fost fascinat foarte repede de procesul cotidian alături de un polițist.
Filmul dumneavoastră continuă să exploreze subiectele primului lung-metraj “A fost sau n-a fost” (2006)?
După “A fost sau n-a fost” am început să scriu patru scenarii...Și am ajuns să filmez “Polițist, Adjectiv” deoarece consider că reprezintă o cinematografie foarte contemporană: relatarea unei povești absurde cu o abordare apropiată de un documentar. Am încercat să îmi pun deoparte raționamentul și acest film s-a învârtit în jurul sensului cuvintelor și sensului legii. M-am intrebat care este semnificația cuvintelor precum “morală”, “lege” și “conștiința”.
Să anchetezi și să iei pe cineva în filatură se compară cu munca dumneavoastră de cineast? CP: Da, într-o oarecare măsură. După prima mea versiune de scenariu, m-am documentat foarte mult despre sarcinile cotidiene ale unui agent de poliție. Cred că ajungem să descoperim adevărul unui personaj prin munca sa. Atunci am ales să-l arăt pe polițistul Cristi urmărindu-l pe suspect în timp real.
Decor / Societatea română
Vă întoarceți pentru a doua oară în orașul dumneavoastră, Vaslui, în nord-estul României. În ce măsură v-a ajutat acest loc la relatarea dumneavoastră?
CP: Să iau orașul Vaslui ca o pânză de fundal este foarte important deoarece acest oraș înfățișează lumea pe care o cunosc cel mai bine.
Arătați în timp real cum polițistul observă suspectul deoarece acele goluri din timp observate de cei atenți vă permite să explorați munca de polițist, viața cotidiană în Vaslui și să descrieți o parte din societatea românească? CP: Bineînțeles, arăt cum polițistul evoluează într-o lume intermediară, de altfel toate personajele din film sunt în trecere de la vechea la noua societate românească. Într-o anumită măsură, filmul meu este un portret al României de astăzi. Țara noastră s-a integrat de curând în Uniunea Europeană dar este tot timpul în schimbare.
Sugerați prin personajele vide, peisajele triste, structurile birocratice complicate și spirtele inflexibile că societatea românească refuză să se schimbe și să progreseze?
CP: Nu caut să subliniez stagnarea societății noastre, incapacitatea sa de a se schimba. Am vrut mai degrabă să arăt personajul polițistului Cristi în România de astăzi, aici și acum. Tot acel trafic birocratic (obținerea de nume, asamblarea dosarelor, colaborarea cu alte servicii) face parte din ancheta sa polițistă. Totul necesită timp și multe eforturi deoarece munca lui Cristi este aceea de a descoperi adevărul. El încearcă să avanseze puțin câte puțin. Trebuie să-și noteze observațiile în mod constant, să țină filatura și să obțină dosarele persoanelor implicate în afacere. Toate acestea pot părea foarte birocratice, dar am adesea impresia că suntem cu toții dosare pentru o terță persoană.
Genul “Polițist”
Să prinzi pe cineva în filatură este foarte cinematografic. În ce fel ați vrut să vă jucați cu thrillerul sau “filmul polițist”? CP: Mi-am dorit dintotdeauna să fac un film polițist deoarece este ca un puzzle. Ca telespectator te implici imediat în genul acesta de poveste; o afacere criminala vă face să reflectați și să reacționați; vă obligă să vă faceți o părere. Întotdeauna am iubit seriile polițiste precum “Hercule Poirot”. Instantaneu am început să mă gândesc la acel gen în mod special și cum aș putea să-l adaptez la felul meu de a relata povești. În timpul filmărilor, am refuzat să urmez regulile dramatice ale genului polițist deoarece mă interesa în primul rând viața interioară, funcționarea internă a personajului meu. Presupun că nu am ajutat telespectatorul să înțeleagă ușor motivațiile polițistului Cristi. Filmul arată munca sa într-o manieră pe cât de realistă posibil fără a fi nevoie să ofer prea multe indicii. Am preferat să mă comport ca o a treia persoană care îl urmărește pe polițist în munca sa. Ideea genului nu mi-a dat pace și la sfârșitul filmărilor am obținut ceva ce aș califica drept “post polițist”.
Ultimul dumneavoastră film “A fost sau n-a fost” a explorat într-un mod amuzant ideea de a deveni un erou istoric. De data aceasta ați refuzat să construiți un personaj eroic care anchetează o situație complexă deoarece ați preferat să arătați un simplu polițist care se zbate cu conștiința sa?
CP: Ca și cineast mă interesează persoanele obișnuite și nu mă gândesc că o să fac filme cu eroi veritabili. În viața reală nu sunt decât puțini eroi, decât oameni buni sau răi. Îmi iubesc personajele pentru umanitatea lor. Ei își arată slăbiciunile deoarece nimeni nu este perfect. Ideea mea de cinematografie este de a fi martor la vremurile noastre. La sfârșitul filmului meu “A fost sau n-a fost” a apărut un număr impresionant de definiții pentru cuvântul “revoluție”. De data aceasta m-am concentrat pe felul în care folosim și abuzăm de cuvinte. Cum poate fi înțeles un cuvânt și cum poate provoca o mulțime de puncte de vedere? Filmul meu culminează în ultima scenă dramatică, când un dicționar român este menit să explice semnificația cuvintelor “conștiință”, “lege” și “moral”, numai că nu reușește s-o facă.
Polițistul dumneavoastră nu este plăcut la prima vedere. Telespectatorul are nevoie de timp pentru a-l cunoaște, pentru a se apropia de el. Cum ați construit această simpatie pentru Cristi și cum păstrați atenția telespectatorului?
CP: M-am inspirat de la prietenul meu polițist. Să-l arăt pe Cristi în focul acțiunii în timp real îl face șarmant într-un anume fel. În timp ce scriam scenariul eram atent la pașii mărunți pe care îi face. Astfel, a apărut un personaj veritabil din detalii infirme. Nu-mi place să pun telespectatorul să se identifice cu personajele mele, nu vreau să ofer o psihologie prea evidentă. Prefer să derulez povestea personală a personajului fără să adaug elemente care să-l facă simpatic și îndrăgit. La sfârșit, Cristi, care pe tot parcursul filmului se îndoiește de misiunea sa, ne surprinde când acționează într-o manieră pur profesională fără să-și piardă propria identitate. Este un polițist foarte profesionist și devotat muncii sale, chiar dacă investighează un “caz minor”. Asta face toată diferența.
Lege și justiție
Doriți să ne faceți conștienți, prin acest polițist turmentat, de diferența între lege și justiție?
CP: Da, deoarece care este adevărata semnificație din spatele cuvintelor? La începutul filmului, Cristi își păstrează rațiunea, conștiința sa morală. El nu vrea să provoace o tragedie între frați, să nu repete povestea lui Abel și Cain. El nu vrea să distrugă viața unui adolescent care fumează jointuri pentru a servi justiției. Discutând cu superiorul său la sfârșit, Cristi este convins că înțelege cuvântul “conștiință”: ceea ce mă împiedică să fac rău, ceea ce voi regreta mai târziu”. Șeful său, sigur de puterea sa, vrea să-l forțeze să respecte legea în vigoare. Dar ce se întâmplă cu conștiința voastră personală când sunteți obligați să aplicați legea?
Actori și personaje
Cum v-ați ales actorii? Misiunea sa, să oprească un adolescent din cauza consumului de droguri, pare a fi un caz criminal minor.
|
Polițist, adjectiv(2009)Polițist, adjectiv
|
Filme de urmărit la TV
HBO 2
22:40
|
Shakespeare in Love(1998)Shakespeare îndrăgostit
|
PRO TV
22:45
|
Kickboxer: Retaliation(2018)Kickboxer: Răzbunarea
|
Pro Cinema
20:30
|
Into the Blue(2005)Adâncul albastru
|
CineCloud
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Filme 2023
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2024
Index filme
Program cinema
Premiere cinema
- The Fall Guy
- Sting
- Government of Children II
- Challengers
- Combat Wombat: Back 2 Back
- The Book of Solutions
- Only the River Flows
- Buzz House: The Movie
În curând la cinema
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Cats in the Museum
- Digimon Adventure 02: The Beginning
- Munch: Love, Ghosts and Lady Vampires
- Boy Kills World
- Lefkovicsék gyászolnak
- În inima Naționalei
- The Strangers: Chapter 1
- How to Have Sex
- The Garfield Movie
- Furiosa: A Mad Max Saga
- Giants of la Mancha
- Gekijôban Haikyû!! Gomi Suteba no Kessen
- Weekend de vis
- Tarot
- If
- Mașa și cele 6ase umbre
- Thabo and the Rhino Case
- Borromini e Bernini. Sfida alla perfezione
- The Watchers
- My Sweet Monster
- Les gardiennes de la planète
- Bad Boys: Ride or Die
- Inside Out 2
- DogMan
- Nina et le secret du hérisson
- The Bikeriders
- Bastarden
- A Quiet Place: Day One
Filme noi în SUA
- Jeanne du Barry
- Captain America: New World Order
- Dragonkeeper
- Back to Black
- Terra Infirma
- The Exorcism
- The Crow
- Firebrand
- Horizon: An American Saga - Chapter 1
- Despicable Me 4
- Mufasa: The Lion King
- MaXXXine
- Twisters
- Deadpool & Wolverine
- Trap
- Harold and the Purple Crayon
- Borderlands
- Alien: Romulus
Program TV
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Interviu cu regizorul Polițist, adjectiv