Articole Nights in Rodanthe

(2008)

Nopți în Rodanthe

Uneori viata iti ofera a doua sansa pentru a iubi

“Aceasta este o poveste despre doi oameni care descopera ca exista si actul doi in viata lor,” spune regizorul George C. Wolfe. Este o expresie folosita in teatru, care este potrivita pentru Wolfe, un regizor renumit de teatru, totodata scriitor si producator, laureat de doua ori al Tony Award, care-si face debutul in cinematografie odata cu “Nights in Rodanthe.”

“Oamenii parcurg o buna bucata din viata lor luand decizii bune sau proaste, corecte sau incorecte si cred adesea ca rezultatul acestora le va hotari soarta pentru totdeauna,” spune el. “E ca si cand ar ajunge intr-un moment al vietii in care spun, ‘Ok, asta e viata mea; asta e tot ce am reusit sa fac si asta e tot ceea ce am obtinut.’”

Ideea de a gasi un suflet-pereche la mijlocul acestui parcurs nu este neobisnuita; uneori dureaza mult, iar alteori se intampla cand te asteptai cel mai putin. Visul de a descoperi adevarata dragoste nu se termina la 25 de ani. Acesta este mesajul din ‘Nights in Rodanthe’, iar eu cred ca multi oameni vorbesc despre asta si se inspira din acest adevar.”

“E o poveste de dragoste pentru adulti,” intervine Richard Gere, care joaca rolul lui Paul. “Personajele sunt oameni care au avut o viata a lor si care nu cauta o relatie pentru a se defini.”
Totusi, aceasta e o relatie care va modifica modul in care ei s-au definit de-a lungul anilor si care le va schimba cursul vietii pentru mult timp, de acum inainte.

Diane Lane, care interpreteaza rolul Adrienne, considera ca scrierile lui Sparks atrag tocmai datorita “capacitatii sale de a intelege si de a se adresa sensibilitatii oamenilor. Cred ca oamenii doresc sa vada ca si alti oameni sunt la fel ca ei, ca au dorinte similare cu ei, indiferent de epoca, varsta sau circumstante. Dragostea depaseste orice bariera.”

Sparks, autor de best-seller-uri cum ar fi memorabilele The Notebook, Message in a Bottle sau A Walk to Remember—ultimele doua transpuse pe ecran de Di Novi—considera ca Nights in Rodanthe reprezinta o reintoarcere la inceputurile sale de scriitor. “Este unul dintre cele mai pur romantice romane pe care le-am scris. Acolo coexista furtuna, plaja pustie si doi oameni raniti, care se vindeca unul pe altul, aducand in prim-plan sentimente si trairi umane cum ar fi: fericirea, tristetea, furia, frustrarea, pasiunea, nerabdarea sau pacea sufleteasca.”

Chirurgul Paul a venit in Rodanthe pentru a se intalni cu Robert Torrelson, vaduvul unei paciente care a murit in timp ce se afla sub ingrijirea sa. Aparent, el se afla aici pentru a calma lucrurile si pentru a evita un proces, dar e posibil ca in strafunduri sa mai aiba si alte motive.

Gere afirma, “Paul a ales in tinerete sa puna cariera pe primul plan, pentru a deveni cel mai bun medic, nu atat pentru bani, cat mai degraba pentru a-i ajuta realmente pe oameni. A realizat acest lucru, dar, pe parcurs, s-a instrainat de fiul sau, si-a pierdut familia si casa. Acum, cand se afla intr-o criza emotionala si spirituala, el se detaseaza de toate reperele pe care le-a avut pana acum in viata. in momentul cand soseste la han, el este descatusat.”

Adrienne se simte si ea rupta de fosta ei viata, desi poate ca “eliberata” ar fi un cuvant mai potrivit. in timp ce se obisnuia cu ideea ca sotul ei are o relatie cu alta femeie, Adrienne primeste o veste si mai tulburatoare, ca el s-a razgandit si ar vrea sa revina la ea. in mod evident, impacarea ar fi pe placul celor doi copii ai Adriennei, mai ales al fiicei sale Amanda, care isi preseaza mama sa accepte revenirea tatalui. Cu siguranta, aceasta ar fi cea mai simpla solutie….dar Adrienne oare isi doreste acest lucru?

Cand Jean, prietena lui Adrienne, pleaca in vacanta si o roaga sa se ocupe pentru un week-end de hanul ei pitoresc din Outer Banks, Adrienne accepta recluziunea pentru a avea posibilitatea sa se hotarasca. Totodata, acest loc indepartat ii ofera lui Paul un refugiu de unde sa porneasca pentru a da ochii cu Torrelson.

Cadrul natural in care au fost realizate filmarile ii ofera lui Wolfe posibilitatea de a pune in evidenta ceea ce constituie, in opinia sa, o tema majora a filmului: paralelismul intre fortele naturii si evolutia relatiei dintre protagonisti si felul in care furtuna dezlantuita devine o metafora pentru forta iubirii.

“Cand te destainui unui strain, o faci mai liber decat ai face-o in fata oricaruia dintre persoanele apropiate,” spune Wolfe. Faptul ca atentia unui strain este indreptata asupra ta isi da posibilitatea de a te privi mai detasat si de a descoperi, pentru prima data dupa ani de zile, puteri pe care nu le-ai banuit, aspiratii sau regrete pe care nu credeai ca le vei trai.

“Ceea ce Paul reuseste sa declanseze in Adrienne, si invers, este curajul de a se intreba ‘Cine crezi ca esti de fapt?’ Aceasta e o intrebare grea,” spune Lane. “‘Asteapta putin sa ma gandesc…chiar, cine sunt?!’ Exact asta se intampla la inceputul fiecarei relatii, ai posibilitatea de a face ceva din proprie initiativa, nu doar de a accepta ceea ce-ti ofera viata. Poate fi o experienta neplacuta, dar cu siguranta eliberatoare.”

“In felul acesta, Paul si Adrienne devin catalizatori, unul pentru altul, ai cunoasterii de sine,” adauga scenarista Ann Peacock. “Paul o determina pe Adrienne sa aleaga ceea ce e bine pentru ea, in loc sa accepte ceea ce i se impune, iar Adrienne il face pe Paul sa-si lase garda jos si sa se deschida in fata dragostei si a iertarii.”

“Aceasta este o experienta de auto-cunoastere,” sugereaza Gere. “Suntem cu totii niste copii care incearca sa afle cine sunt si ce este viata. Ceea ce e frumos la ‘Nights in Rodanthe’ este faptul ca releva modul in care doi oameni, aflati in crize existentiale, reusesc intr-un timp foarte scurt, sa-si depaseasca sistemul de autoaparare, sa comunice unul cu celalalt, provocand o impresie profunda.”
Iar acest impact emotional se va extinde dincolo de ei.
Richard Gere si Diane Lane, din nou impreuna
jinglebells