Articole Next

(2007)

Capcana viitorului

Despre productie

"Se poate sa fi vazut multe dintre spectacolele acestea - mentalisti, magicieni, iluzionisti - si sa te fi intrebat daca e adevarat ceea ce fac. Latura ta sceptica iti spune ca joaca teatru. Asa, poti dormi linistit noaptea. Ai ramane socat sa afli ca, uneori, chiar e adevarat: te prefaci, te ascunzi in spatele unor trucuri, actionezi sub un alt nume. Daca magicienii n-ar face asta, alternativa ar fi imposibil de suportat..." (Cris Johnson)

In thrillerul SF, Capcana viitorului / Next de la studiourile Revolution, apare Nicolas Cage, castigator al Premiului Oscar, pentru rolul lui Cris Johnson, un magician din Las Vegas, avand un har care-i este atat o binecuvantare, cat si un blestem: puterea de a ghici viitorul.Johnson poate vedea totul cu cateva minute inainte: un talent care merge mana in mana cu slujba lui de magician si vizionar, intr-o spelunca din Vegas, unde isi face numarul seara de seara. ii mai este de folos si la jocurile de noroc atunci cand Cris are nevoie de bani.

Dar talentul lui nu e un truc obisnuit, iar puterea lui de a deschide portile viitorului nu trec neobservate. Sunt persoane din Vegas care stau de veghe si urmaresc totul pe camerele de la cazinouri, dornici sa descifreze iscusinta cu care castiga mereu. Iar agentul FBI, Callie Ferris, interpretat de Julianne Moore, nominalizata la Oscar, vrea sa-i foloseasca harul pentru a pune bete in roate unei bande teroriste care si-a pus in gand sa atace Los Angelesul cu o arma de distrugere in masa.Timpul pana sa explodeze bomba se scurge cu rapiditate, iar Cris Johnson ar putea fi solutia pentru prevenirea unui holocaust nuclear. Daca nu-si foloseste puterea pentru a redirectiona planul raufacatorilor pe calea cea buna si pentru a schimba prezentul, viitorul lui si al sutelor de mii de oameni ar putea fi de domeniul trecutului.

Studiourile Revolution si Studiourile IEG Virtual prezinta o productie Saturn Films/Broken Road, in regia lui Lee Tamahori, Capcana viitorului / Next, cu: Nicolas Cage, castigator al Premiilor Oscar, Julianne Moore, nominalizata la Premiile Oscar, Jessica Biel, Thomas Kretschmann, Tory Kittles si Peter Falk. Filmul este regizat de Lee Tamahori, dupa un scenariu scris de Gary Goldman, de Jonathan Hensleigh si de Paul Bernbaum si dupa o adaptare de Goldman, bazata pe nuvela "The Golden Man", de Philip K. Dick. Producatori sunt Nicolas Cage, Norm Golightly, Todd Garner, Arne L. Schmidt si Graham King. Producatorii executivi sunt Gary Goldman si Ben Waisbren.Imaginea filmului este realizata de Directorul de Imagine David Tattersall, BSC. Designerul de productie este William Sandell, iar editorul, Christian Wagner. Costumele sunt realizate de Sanja Milkovic Hays. Muzica ii apartine lui Mark Isham.

In lumea de astazi, uneori justificat paranoica, cand edificii sacre sunt distruse de teroristi, nu este deloc greu sa-ti imaginezi ca, undeva, sunt altii care planuiesc un act similar, la fel de neasteptat. Pentru a evita aceasta posibilitate inspaimantatoare, puterea de a vedea viitorul este foarte importanta, si aceasta este exact premisa care l-a atras pe scenaristul Gary Goldman la nuvela lui Philip K. Dick, "The Golden Man", o poveste stiintifico-fantastica pe care se hotaraste s-o adapteze prezentului. "La poveste mi-a placut cel mai mult faptul ca protagonistul, Cris Johnson e un clarvazator. Da, poate vedea cu doua minute inainte ce i se va intampla, ceea ce-i confera o putere nebanuita, dar harul lui are si limite", spune Goldman.Ideea de a transforma Capcana viitorului / Next in film isi are radacinile in filmul de mare succes al lui Steven Spielberg, Minority Report - Raport special, din 2002, care a adaptat si el o scriere a lui Dick, si la care Goldman a fost scenarist si producator executiv.

"Am fost abordat de Jason Koornick, care a realizat si a condus site-ul oficial al lui Philip K. Dick, acesta spunand ca vrea sa-mi ia un interviu", explica Goldman. Pe parcursul interviului, Koornick i-a spus lui Goldman ca negociase o serie de beneficii in schimbul intretinerii site-ului lui Philip K. Dick. Acestea includeau dreptul de a alege una dintre nuvelele scriitorului. Cei doi au hotarat sa faca un parteneriat, dat fiind ca Goldman stia deja cat de scump si de dificil e sa obtii dreptul de a alege o scriere a lui Dick, iar Koornick era constient de provocarile pe care le presupuneau adaptarea si producerea uneia. Privirea lor s-a indreptat catre "The Golden Man". Desi in varianta originala actiunea are loc in viitor, Goldman s-a hotarat sa fixeze actiunea in prezent. Koornick vorbeste despre aceasta ca despre fictiune speculativa, pentru ca, explica el: "stiintifico-fantasticul e legat de viitor, de tehnologia din viitor, si de extraterestri. Capcana viitorului / Next are loc in lumea reala, cea pe care o recunoastem cu totii. Se supune legilor fizicii, mai putin in cazul personajului principal".Referitor la capacitatea personajului principal de a vedea viitorul, lui Goldman i-a placut cel mai mult faptul ca aborda problemele vietii asa cum invata multi dintre noi sa joace jocuri video. "Cand te joci un joc video, incerci o strategie. Vezi cum functioneaza si, in cele din urma, esti ucis. Pe urma repeti si te perfectionezi. Incepi sa intelegi si sa inveti din greselile trecute si le folosesti intr-o noua incercare. Ideea de a fi capabil sa traiesti ca si cum ai juca un joc video mi se pare atragatoare, si cam asta e si ceea ce face Cris. Cu harul lui, isi poate trai viata pana in momentul in care e ranit sau ucis. Iar apoi, poate sa se intoarca si s-o ia de la capat, de fiecare data mergand putin mai departe, pana reuseste".

Natura singulara a modului in care se manifesta acest har l-a fascinat cu adevarat pe Goldman. "The Golden Man¡± are un personaj cu o putere supranaturala, clarviziunea, capacitatea de a vedea viitorul, dar se manifesta intr-un fel foarte neobisnuit", adauga el. "in loc sa fie un clarvazator care poate intrevedea ceva din viitor, Cris are un fel de radar pentru viitor. Poate vedea cu o precizie perfecta in viitorul lui apropiat (al lui si numai al lui). Am fost foarte emotionat de posibilitatea pe care am avut-o sa aduc acest lucru pe ecran".Goldman si Koornick au propus ideea producatorului Norm Golightly, directorul de productie al studiourilor lui Nicolas Cage, Saturn Films. "A fost ceva ce am vrut sa facem imediat", afirma Golightly. "L-am intrebat pe Gary daca ar scrie scenariul si apoi, sa vina cu el la noi, ceea ce a si facut. Iar Nic a reactionat la propunere la fel de puternic cum l-am vazut reactionand la orice proiect de prima clasa".

Cage a fost atras de subiect din mai multe motive, spune el: "imi place Philip J. Dick; e taios si nu face compromisuri, iar vocea unica din scrierile sale se transpune cu succes in filme".De asemenea, ii place provocarea fiecarui rol nou, iar Capcana viitorului / Next a parut o noua frontiera de atins pentru el. "Mi-a placut ideea celui care pare un om obisnuit, normal, dar care s-a nascut cu darul de a putea vedea ce i se va intampla peste doua minute. N-am mai interpretat pana acum un asemenea rol. insemna pentru mine si un gen cu totul diferit, pentru ca nu e SF. E paranormal. Deci nu apar de nicaieri roboti sau creaturi futuriste. Iar clarviziunea lui Cris, precum si modul lui unic de gandire reprezinta o provocare fantastica pentru un actor".

Cand a primit scenariul lui Goldman, Cage s-a declarat imediat captivat. "L-am citit si mi s-a parut un film foarte original si o aventura deschisa. Nu mai vazusem ceva asemanator. Asa ca mi-am zis: hai sa-l facem!" Cage si Golightly au dus scenariul la producatorul executiv de la studiourile Revolution, Todd Garner, caruia i-a placut proiectul din mai multe motive: "Mi-a placut ca, in adancul lui, Capcana viitorului / Next e o minunata poveste de dragoste". A ajutat si faptul ca e un mare fan al lui Cage si ca mai lucrase cu el la filme precum Con Air - Avionul condamnatilor si Dispari in 60 de secunde. "Nic nu e doar un actor de actiune fantastic, ci si un actor incredibil de intelegator. Modul in care interpreteaza nu cere dialog, si asta il face exceptional. ii poti citi sentimentele pe chip. Poate sa transmita foarte multe, fara sa scoata o vorba".Producatorul Koornick aproba, adaugand: "Motivul pentru care Nic e ideal pentru acest rol e ca, pe langa faptul ca e un actor de prima clasa, are o mimica atat de expresiva, incat devine o provocare pentru spectator sa-si imagineze la ce se gandeste la un moment dat. Poate sa transmita o paleta bogata de emotii chiar si atunci cand nu vorbeste. Traieste in lumea lui si isi imagineaza ceea ce interpreteaza. Sa poti sa exprimi asta in timp real, in timp ce noi ne uitam la el cum gandeste dinainte totul, reprezinta un plus la cursul actiunii." Urmatorul pas a fost aducerea la bord a regizorului Lee Tamahori. "Sunt fan Lee Tamahori de catva timp", spune Cage. "Ma uit la filmul lui, infruntarea, cu Anthony Hopkins si Alec Baldwin, in fiecare an. Ma simt legat de acel film. imi mai place si Once Were Warriors. Se vede legatura lui Lee cu actorii: reuseste sa scoata ce e mai bun din ei".

Producatorul Garner e de acord. "Desi stiam ca Lee e maestru la filmele de actiune, cu efectele lui vizuale, dupa cum ne-a demonstrat in filmul lui cu James Bond Sa nu mori azi si Triplu X: 2, ne-am simtit atrasi si de realizarile lui dinainte, care s-au bazat pe subiecte la un nivel mai uman"."Vreau ca Lee sa patrunda in profunzimea personajelor si sa incerce sa scoata la suprafata orice aspect care i s-ar potrivi puterii singulare a lui Cris", afirma Cage. "si asta a facut. in multe scene, m-a ajutat sa ajung la nivelul cel mai potrivit de furie si de frustrare".

Distribuirea lui Julianne Moore in rolul agentei Callie Ferris a fost usoara pentru producatori. "Julianne e o persoana pe care am admirat-o dintotdeauna, pentru ca face mereu ceva diferit", declara Cage.Desi Moore mai jucase rolul agentei FBI Clarice Starling in Hannibal, actrita a abordat diferit rolul lui Ferris. "In sfarsit, aici joc rolul opus. E nostim, pentru ca nu trebuie sa am grija sa fiu intelegatoare", afirma ea. "Ferris lucreaza in contradictie cu Cris. Incearca sa-l faca sa inteleaga ca ar trebui sa coopereze cu guvernul pentru a ajuta la reprimarea amenintarii teroriste cu bomba nucleara instalata undeva in Los Angeles, ca nevoile celor multi sunt mai importante decat ale unuia singur, ale lui".

Din punctul de vedere al nevoilor unuia singur, Cris se opune la inceput, pentru ca nu vrea sa fie tinut captiv intr-o dependinta subterana a guvernului, sa se uite la televizor sau sa citeasca grafice pentru tot restul vietii. isi vede viitorul alaturi de o femeie frumoasa si simpla. Dar, dupa ce o intalneste, vietile amandurora se complica.Relatia de iubire are si un alt efect. Cand incepe sa se indragosteasca de aceasta femeie, dobandeste, brusc, puterea de a vedea mult mai departe in viitor - ceea ce face din cooperarea lui cu agentii FBI un fapt crucial.

Producatorii au selectionat-o pe Jessica Biel pentru rolul iubitei lui Cris: Liz Cooper, o profesoara care incearca sa iasa din tipare, ajutand niste copii fara posibilitati. Actrita a acceptat sansa de a juca in Capcana viitorului / Next din mai multe motive: "Sa joc intr-un film avand un regizor atat de talentat si cu atata experienta cum e Lee Tamahori si niste actori precum Nic Cage si Julianne Moore a fost ceva uluitor pentru mine", afirma Biel. "Lee a adus un ton foarte relaxat filmarilor. Si era absolut deschis oricarei improvizatii, asa ca m-am simtit libera sa experimentez cu rolul meu", continua ea. "Julianne a facut niste alegeri foarte inteligente si foarte diferite in cariera ei. Eram atat de dornica s-o vad si sa inteleg cum poate sa joace atat de bine si cu atata dezinvoltura! Iar Nic e un perfectionist cand vine vorba de interpretare, de identitatea personajelor lui, de cum se comporta ele, iar asta m-a motivat sa-mi imbunatatesc modul de interpretare. El m-a determinat sa ma implic mai mult, sa incerc sa gasesc si alte fatete ale personajului meu. El a stabilit un standard inalt pe care am vrut sa-l ating", mai spune Biel.In ce il priveste, Cage a perfectionat aptitudinile lui Biel pe parcurs. "Am incercat sa gasim modalitati de a face ca atat personajul meu, cat si cel al Jessicai sa aiba mai multe calitati romantice. Jessica interpreteaza acest rol, e foarte frumoasa si are un talent de a te face sa ai senzatia ca ii poti fi prieten, in timp ce Cris e oarecum neobisnuit, iar manierele lui sunt diferite, si pare sa nu placa pe nimeni. Este, asadar, interesant cum cei doi se indragostesc unul de celalalt".

Biel isi descrie personajul ca fiind "un fel de domnita aflata la ananghie pe parcursul filmului, ceea ce a insemnat o adevarata schimbare pentru mine". Actrita este cunoscuta pentru rolurile in filmele de actiune, precum Blade sau Stealth - Pericol invizibil. "A fost interesant sa fiu o fata obisnuita", declara Biel. "Nu a trebuit sa invat deprinderi speciale pentru a interpreta rolul ei. Joc rolul unei profesoare de scoala dedicate, care duce o viata lipsita de complexitate, si apoi, bum! fug de agentii federali si dau peste individul asta, care-mi spune ca poate vedea viitorul si ajung in niste situatii infioratoare".De fapt, Biel a trebuit sa renunte la pregatirea anterioara pentru acest rol. "A trebuit sa fac exact opusul actiunii. Am incercat sa nu arat senzational cand alergam. si nu am batut pe nimeni. A trebuit s-o interpretez pe Liz mai feminin, lucru cu care nu sunt obisnuita", afirma ea.

Si Cage a jucat in multe filme de actiune. Dar, in timp ce personajul lui din Capcana viitorului / Next intra in multe confruntari, gaseste adesea metode de a le evita, folosindu-se de abilitatile lui speciale. "Pentru Cris, totul tine de arta de a lupta fara sa lupte", sustine Cage. "Pentru ca el poate vedea lucrurile inainte de a se intampla, reuseste sa evite o lupta in multe feluri. E distractiv si m-am gandit ca e interesant de vazut".Pentru aceste scene, Cage a folosit coregrafia si cascadoria, ingloband si niste pasi de dans modern. Da, chiar dans modern. Cage l-a avut ca instructor de dans modern pe Scott Grossman pe platoul de filmare, ca sa-i arate diferite miscari intr-o lupta. "M-am gandit ca Cris sa abordeze diferit miscarile, avand in vedere ca putea vedea ce avea sa se intample", spune Cage. "Astfel, se putea eschiva. Era un erou al Noii Ere. De asemenea, m-am simtit in largul meu intercaland miscarile de dans, pentru ca mama a fost dansatoare".

Singura posibilitate de a juca un rol dublu in Capcana viitorului / Next era pentru Cage sa fie iubit si luptator. A mai avut un rol dublu, ca actor si ca producator, la fel ca in filme anterioare precum Traficantul de arme si Omul de rachita. "Slujbele de actor si de producator par sa mearga mana in mana tot mai mult in prezent", afirma Cage. "E mult mai convenabil pentru mine sa-mi fac ideile intelese daca merg pe canalele pe care mi le ofera compania noastra de film, Saturn Films".Cage si-a adus contributia in multe momente importante pentru Capcana viitorului / Next. A fost ideea lui ca Cris sa fie magician. "Mi s-a parut ca asta ii confera veridicitate", explica Cage. "Pentru ca, daca un om s-a nascut cu puteri de clarvazator, ar rezista in fata posibilitatii de a fi ostracizat, considerat ciudat sau un extraterestru. si probabil ca ar speria lumea. Asa ca ar incerca sa ascunda asta, si cea mai usoara cale ar fi sa se ascunda practicand chiar asta; sa-si mascheze harul sub infatisarea unui magician".

Decizia de a-l face pe Cris magician nu a fost luata decat dupa inceperea filmarilor. "Toti actorii si Lee se uitau la mine cum dadeam o proba pentru personajul Frank Cadillac, si sunt convins ca se gandeau: Ce vrea s¨£ fac¨£?". "Dar Lee, care era regizor, a acceptat planul".Cage nu numai ca a crezut ca, facandu-l pe Cris magician era o idee buna, dar era si o distractie personala. "M-a interesat dintotdeauna magia. Asa ca am adus o echipa de magicieni pe platou. Magicianul Sir James Brown m-a invatat putina magie si s-a asigurat ca merge ca pe roate", povesteste Cage. "Era un vis din copilarie care devenea realitate".

O alta surpriza a aparut cand Cage a sugerat s-o distribuie in film pe sotia lui, Alice, cu cateva zile inainte ca scena in care aparea ea sa se filmeze. Alice Cage joaca rolul unei femei pe care Frank Cadillac o cheama pe scena in timpul spectacolului din Vegas. "A fost prima oara cand a jucat Alice intr-un film", povesteste Cage. "Pe ea n-o intereseaza cariera de actrita. dar m-am gandit ca ar fi distractiv pentru noi sa avem acel moment impreuna. si a fost". Canioanele si suspansul au tulburat mersul filmarilor

Filmarile pentru Capcana viitorului / Next au inceput primavara, la Morongo Casino, din Cabazon, California, reprezentand cazinoul Las Vegas, unde pariaza Cris in film. "Morongo a fost fantastic pentru noi", afirma producatorul Garner. "Ne-au acordat mult mai multa libertate decat daca am fi filmat in Las Vegas". Dupa doua saptamani de filmari acolo, compania s-a mutat la Big Bear si la lacul Arrowhead ca exterior pentru motelul Cliffhanger din film, ca si pentru secventele din munti.Experimentatul producator Arne L. Schmidt (care a produs si Triplu X: 2, avandu-l ca regizor pe Tamahori) spune ca locul a fost ales pentru ca "aveam nevoie de un motel cu vedere la munte, care sa aiba in spate o panta abrupta, intrucat avea sa aiba loc o avalansa. Am gasit un loc grozav numit Restaurantul Cliffhanger, pe care designerul nostru, Bill Sandell, l-a transformat in motel".

Desi Cliffhanger era exact ceea ce ne cerea scenariul, n-a fost si cazul vremii impredictibile. "Locul ales era la capatul acestei prapastii, la 2400 de metri. Asa ca avea propriul microclimat", explica Schmidt. "Fiecare zi incepea cu soare dimineata, dar dupa-amiaza era o ceata de nu vedeai nimic. Niciun alt loc din jur nu mai era asa de cetos. A fost un cosmar. Pentru productie asta a insemnat discontinuitati, aducandu-ne probleme in incercarea de a potrivi scenele din mai multe zile".Maestrul adaptarilor, Tamahori a descoperit o metoda de a valorifica zilele. "Lee se misca foarte repede", povesteste Schmidt. "Lee si Davis Tattersall (director de imagine) au filmat intr-o singura zi prim-planurile. Astfel, nu vedeai prea mult ceata. Apoi, cam in doua ore si jumatate, ceata s-a ridicat, iar Lee a reusit sa faca sa incapa 12 ore de filmat in acea fereastra. Nu stiu cati regizori ar putea face asta".

Secventa avalansei, in care Cris alearga pe o panta abrupta, cu agenti federali si stanci, un castel de apa, o locomotiva cu aburi, busteni si daramaturi rostogolindu-se in urma lui, le-a luat aproximativ o saptamana."E bine ca Nic a fost intr-o forma asa de buna", spune Schmidt, "pentru ca am inceput sa filmam pe munte si am continuat in alte locuri diferite pentru a da impresia de un munte perfect continuu. Nic nu numai ca a trebuit sa alerge pe aceste pante, dar a trebuit s-o ia de la capat iar si iar, la 2500 de metri deasupra nivelului marii. A fost o saptamana de sarituri, inot si scufundari. Iar el a facut totul fara sa gafaie prea tare".

Dupa trei saptamani de filmari in muntii californieni, au pornit catre Long Beach, la portul Los Angeles, pentru cea mai importanta secventa a filmului, care continea teroristi, echipaje SWAT, agenti FBI, elicoptere, arme si explozibile, la bordul unui cargobot imens.Schmidt a alcatuit o echipa tehnica de prima clasa pentru aceasta sarcina herculeana. "Ca sa faci un asemenea film, trebuie sa ai oameni capabili si cu experienta", afirma el. "Apoi, depinde de cum organizezi si descompui scenele ca sa se poate face in fiecare zi, pentru a fi cat mai veridic posibil".

Renumitul coordonator de cascadorii, R.A. Rondell (un cascador al generatiei a treia), a realizat coregrafia din cadrul scenelor, alaturi de regizorul Tamahori, folosind mai mult de 35 de cascadori, luptatori de fundal, efecte speciale si elicoptere pentru atacul impotriva cargobotului care adapostea explozibilele."Mi-a luat cateva saptamani sa o realizez si sa-i prezint ideile lui Lee. I-am oferit totul pentru locurile de filmare pe care le-ar fi vrut, la unele dintre care nici nu se gandise chiar, si l-am lasat sa aleaga. in definitiv, e terenul lui, si el are de obicei idei excelente; are un ochi format pentru camera, actiune si miscare", explica Rondell. Tamahori si Rondell au hotarat ca vor sa filmeze scena atacului pe vas, in stilul documentarelor. Cu ajutorul supraveghetorului de efecte speciale Clay Pinney (care mai lucrase cu Rondell la Matrix), au pus la cale urmatorul caz: "Teroristii ajung la bord. Simt ca e locul potrivit pentru instalarea bombei, nu iau niciun prizonier", povesteste Rondell. "Domina un sentiment de claustrare si zgomotul. Prim-planuri cu oameni tipand, cineva moare langa tine, tu trebuie sa ai grija de ei si sa treci mai departe. Am vrut sa fie totul prezentat clar, nu ceva la modul general. Ne concentram mai mult pe haosul luptei decat pe rezultatul final, omul ucis. Asta il face atat de inspaimantator".

Pentru a da si mai multa veridicitate, Schmidt l-a adus pe Jared Chandler ca instructor militar. "Jared a fost in Fortele Speciale. Pe langa asta, intelege industria filmului", explica Schmidt. "De cate ori a fost o scena care presupunea miscari tactice sau manuirea armelor, la el ne duceam. I-a invatat pe actori si pe figuranti cum sa-si poarte de grija, cum sa se imbrace, sa se asigure ca echipamentul e bine pus. Ne-a ajutat si la prelucrarea dialogului cu subiect militar, sa sune potrivit stilului".Chandler ne-a usurat foarte mult munca, pentru ca stia raspunsurile la intrebarile din domeniul militar imediat. Acest lucru, precum si cunostintele lui de logistica si de realizare a filmului l-au facut foarte valoros. "A fost fantastic sa lucrez cu Jared, pentru ca el explica cu blandete cum se va petrece scena, cum trebuie sa o realizez, ce structura va avea, cum sa trag cu arma", spune Julianne Moore. Pentru a mai adauga o nota de autenticitate, productia s-a folosit de serviciile companiei de casting pentru lupta a lui Jody Hart, fosti militari, membri ai echipajelor SWAT si politisti care manuiesc cu usurinta arme ca M4 si AK47.

Capcana viitorului / Next are si scene de actiune cu elicoptere, pentru care, productia l-a adus pe coordonatorul in domeniul aviatic Cliff Fleming. "Cliff e unul dintre cei mai buni piloti din industria filmului si din lume", afirma Schmidt, care mai lucrase cu aviatorul pentru Regula jocului si pentru Am fost candva soldati... si tineri. "Cand nu face filme, il angajeaza NASA ca sa repare sateliti pentru ei". Moore a apreciat prezenta si supravegherea lui Fleming: "Am avut un elicopter fara usi pe parcursul scenei in care aterizam in Portul Los Angeles, si nu mai fusesem intr-un elicopter fara usi pana atunci. Te face sa te simti putin nesigur. Dar Cliff si echipajul lui mi-au aratat cum sa-l introduc intai pe Nic in elicopter, sa-i verific centura de siguranta inainte s-o verific pe a mea si m-au avertizat ca o sa decoleze imediat. M-au incurajat foarte mult cu instructiunile lor si erau foarte atenti sa fie toata lumea in siguranta, dar se concentrau si asupra imaginii noastre, pentru ca stiam ce facem".Cu secventele atat de meticulos puse la punct si proiectate a fi perfecte din punct de vedere tehnic, acum totul depindea de Tamahori si de distributia lui sa demareze. Ca producator, Golightly observa: "De asta eram cu totii asa de incantati ca regizeaza Lee acest film. Are calitatea rara de a putea lucra la ambele capete ale spectrului, de la filme mari de actiune, la caracteristici ale personajelor. Once Were Warriors e unul dintre filmele mele preferate, si e si al lui Nic. A reusit sa obtina un personaj fantastic si niste aptitudini exceptionale in filmul cu Bond, de exemplu. Asa ca, in mod normal, ne-am gandit ca daca ii avem pe ambii Lee Tamahori, ar fi extraordinar daca i-am reuni intr-unul singur pentru un film cu secvente de actiune incredibile, personaje uimitoare si cu un subiect unic".

Filmarile s-au incheiat in rezervatia indiana Havasupai, localizata la capatul Marelui Canion, pentru o scena in care Liz ii invata pe copiii americani si ii prezinta lui Cris minunile naturii din imprejurimi. Ideea folosirii acestui loc i-a venit romanticului incurabil Cage, care isi dusese sotia acolo la prima intalnire. "Am fost lasati de elicopter in adancul Canionului. A fost cel mai frumos loc din cate am vazut", spune el. "si m-am gandit: nimeni nu vede zona asta, cu cascadele ei superbe si cu stancile magnifice, si e chiar in curtea noastra. Asa ca am vrut sa impartasesc asta cu publicul prin intermediul acestui film".Din punct de vedere logistic, n-a fost o filmare "ca in curte", iar Schmidt spune ca totul a trebuit planuit cu grija. "Am luat o treime din echipa, aproximativ 54 de oameni", povesteste Schmidt. "Un numar de oameni din echipa au stat la un hotel mic, cam la distanta de o ora de mers cu masina, iar apoi i-am dus cu elicopterul jos, la amplasament. Cei ramasi au stat in Las Vegas, si se duceau cu elicopterul de acolo (in curse de o ora si jumatate, fiecare elicopter ducand sase, sapte oameni odata)".

Coordonatorul de zbor, Cliff Fleming, nu numai ca s-a ocupat de transportarea oamenilor, dar a adus si echipamentul de lumini, mancare si apa. "Erau 40 de grade jos, asa ca ne-a trebuit multa apa", povesteste Schmidt.O alta piedica erau peretii abrupti ai Canionului. Lumina de dimineata nu era potrivita pentru filmari pana pe la ora 10 si incepea sa dispara devreme, pe la ora 17. "Asta ne-a limitat munca mai mult decat orice", spune Schmidt. "Dar a meritat, datorita frumusetii naturale si unice a peisajului" Mai spune: "Nu s-a mai filmat niciun alt film acolo. De fapt, populatiei Havasupai nu-i place sa fie filmata", continua Schmidt. "Dar Nic a mai fost acolo de cateva ori inainte, ca turist, si stabilise o legatura cu ei. Sunt convins ca datorita lui consiliul lor tribal ne-a dat permisiunea sa filmam".

In schimb, au primit roluri toti localnicii care voiau sa lucreze (50-60 de adulti si 11 copii, care au jucat rolul elevilor lui Liz la cascada). Conducatorul tribului a jucat rolul unui batran saman intelept, intr-o secventa in care Cris face numere de magie pentru copii.In ansamblu, compania a filmat doua zile la fundul canionului, o zi si jumatate, la cascada superba din apropiere, si jumatate de zi, in oraselul din rezervatia Havasupai. "Cand ne apropiam de finalul perioadei pe care am petrecut-o acolo, indienii Havasupai si printesa lor in varsta de 11 ani au facut un dans special pentru noi, in costumatiile lor traditionale. Ne-am asezat cu totii in cerc si am dansat cu ei. A fost o experienta spirituala minunata", isi aminteste Schmidt.

La sfarsitul filmarilor, Cage era convins ca isi indeplinise ambitia, aceea de a fi atat actor, cat si producator, in Capcana viitorului / Next. "imi plac si filmele romantice, si cele de aventuri, si cele de actiune. Cel mai bine e cand le poti combina, asa cum am facut in acest film", spune el. "Are personaje unice. Capcana viitorului / Next sper sa reprezinte o experienta interesanta pentru public, asa cum a fost in cazul nostru, al celor care l-am realizat. Si am incredere ca asa se va intampla".

Despre actori
jinglebells