Articole Keeping Mum

(2005)

O dădacă plină de surprize

Despre productie

Sansa de a-l intalni, la o petrecere din octombrie 2000, pe literatul Joel Gotler s-a dovedit a fi un noroc. Producatoarea Julia Palau a spus ca era in cautarea unei comedii foarte speciale pe care sa o realizeze in Marea Britanie. Julia povesteste: „Joel mi-a spus ca are un scenariu original si minunat al lui Richard Russo. Cunosteam deja stilul de lucru al lui Russo, deoarece mai lucrasem cu el anterior, asa ca l-am rugat sa-mi trimita imediat scenariul”.

Desi, initial, povestea a fost scrisa pentru Statele Unite, ne-am dat seama ca se putea plasa si in Marea Britanie. Dupa ce ne-am hotarat asupra ei, trebuia sa gasim un scriitor care sa faca o adaptare, iar, in acel moment, Matthew Payne si cu mine lucram cu Niall Johnson la un alt scenariu”.

Cand i-am povestit – este un mare fan al lui Richard Russo – romancier care a castigat premiul Pulitzer – a intrebat daca poate arunca o privire, si asa a inceput colaborarea noastra”, a mai sus Julia.

Regizorul Niall Johnson spune: „I-am vazut numele lui Russo pe prima pagina: asta a fost tot ce mi-a trebuit pentru a-i bate la cap sa ma lase sa il citesc! Toate elementele care imi plac la romanele lui se regaseau in scenariu: personaje bune, comice, totusi umane, impresionante; si chiar daca scenariul era o comedie mai vasta decat operele lui obisnuite, aceste elemente puteau fi, cu siguranta, dezvoltate”.

La inceput, realizarea filmului a fost impiedicata de lipsa unei finantari. Julia si Matthew sunt obisnuiti cu provocarile pe care le implica realizarea unui film si recunosc dificultatile intalnite in turnarea filmelor in Marea Britanie. „Cred ca orice producator care reuseste sa faca un film in Marea Britanie este un erou”, spune Julia. „Situatia era foarte grea pentru noi, iar schimbarea regulilor in timpul finantarii filmului nu a fost de ajutor. De fapt, a trebuit sa amanam realizarea peliculei O dadaca plina de surprize/ Keeping Mum deoarece guvernul a schimbat regulile si a trebuit sa re-finantam. Din fericire, investitorii nostri au fost de ajutor si au ramas alaturi de noi”, a adaugat Matthew.

„In prezent, multe din proiectele de finantare din Marea Britanie sunt conditionate de impozite, iar problema cu afacerile bazate pe taxe este ca au, in fapt, date impuse artificial pentru finalizare si tot asa mai departe”, a continuat co-producatorul Matthew Payne. „Din fericire pentru noi, am avut o distributie minunata si un pachet foarte puternic; drept urmare, am putut sa ne convingem investitorii sa bage bani in proiect ca dividende si, practic, nu au fost condusi de cerinte legate de taxe. De asemenea, am adus in proiect Isle of Man Films ca si salvare financiara”.

„The Isle of Man este o insula foarte frumoasa”, a adaugat Julia. „Oamenii sunt foarte ospitalieri cu realizatorii de filme si au reprezentat o salvare pentru producatorii britanici. Fara ajutorul lor nu ne-am fi putut realiza filmul”.

Cu finantarea asigurata, Julia si Matthew au demarat procesul de distribuire a rolurilor. Julia a explicat ca „Kristin Scott Thomas a raspuns prima la scenariu si a fost minunat pentru noi sa o avem de partea noastra, deoarece a fost prima alegere. Reprezinta esenta profesionalismului si a adus rolului o sensibilitate deosebita si un umor extraordinar – modul in care joaca este un adevarat carusel”.

„Rolul Gloriei este cel al gospodinei frustrate”, spune Kristin Scott Thomas. „Ea este maritata cu un preot mai degraba nehotarat, au doi copii adolescenti si simte, cu disperare, nevoia sa ia o pauza. Am fost imediat atrasa de rol”.

„Rowan Atkinson nu a fost o alegere evidenta pentru rolul lui Walter”, continua Payne. „Dar cu cat ne gandeam mai mult la el, cu atat mai bine se identifica cu rolul. Cred ca el era in cautare de ceva ce sa faca dupa Bean, care sa nu semene cu acest tip de rol, macar intr-o mica masura, insa fara a indeparta multimea de fani ai lui Mr. Bean. Asadar, ni s-a alaturat noua si a colaborat indeaproape cu noi la scenariu, ceea ce a fost extrem de util si foarte amuzant. Cu siguranta a mai jucat roluri de preot in trecut, iar fiul sau cel mic a spus, atunci cand a auzit ca a acceptat sa joace rolul, ‘Oh, Dumnezeule, tata, nu din nou!’”

„M-a atras la acest scenariu faptul ca are niste nuante deosebite”, a spus Atkinson. „A fost deosebit de bland si cu siguranta comic; dar e o comedie cu o subtilitate mai puternica decat cea cu care sunt eu asociat de obicei. Walter este un personaj tridimensional, iar scenariul are o tenta minunata si putin intunecata. Exista o traditie britanica in ce priveste umorul negru, pe care nu l-am mai vazut de ceva timp, iar placerea si natura emotionanta a personajelor atunci cand se descopera ca ascund secrete intunecate este, in multe feluri, chiar mai socanta”.

Regizorul Niall Johnson povesteste: „Am descoperit, in timpul filmarilor, ca oamenilor le este suficient sa se uite la Rowan si incep sa rada. Si asta datorita faptului ca se asteapta la comedie. In secventa cu fotbal de exemplu, o sa aiba parte de ea, deoarece Walter, bietul de el, este portar. Il putem pune pe Walter in situatii amuzante, dar Walter insusi nu este un personaj de comedie”.

Matthew Payne continua: „Cred ca am riscat atunci cand am distribuit actorii in roluri opuse. Fiecare dintre ei a adus o dimensiune in plus rolului sau, ceea ce a adaugat savoare povestii ".

Atunci cand am distribuit rolul lui Grace, Julia Palau spune ca Maggie Smith era actrita pe care o visa pentru acest rol: „Am avut emotii mari atunci cand i-am facut oferta, deoarece nu eram siguri ca ar vrea sa joace rolul unei criminale, ceea ce inseamna un rol opus tipului de rol jucat de ea! Dar Maggie are un sens al umorului grozav si, spre marea noastra incantare, a raspuns si ni s-a alaturat pentru a completa distributia extraordinarei noastre familii”.

Co-producatorul Matthew Payne admite ca distribuirea rolurilor de copii poate fi, uneori, dificila. „Am avut foarte multe sesiuni de auditii si ne-am restrans la Tamsin Egerton si Toby Parkes. Pe langa talent innascut, cautam, bineinteles, copii care sa semene cu parintii lor din film, astfel incat sa cream o familie cat mai realistica. In primul rand, amandoi sunt niste actori deosebiti si am fost foarte norocosi si incantati ca i-am descoperit”, a spus el.

Tamsin Egerton, in varsta de saisprezece ani, care joaca de la varsta de 8 ani, isi descrie personajul: „In primul rand, Holly este o nimfomana”, chicoteste ea. „Este foarte naturala in preajma barbatilor si este intr-o intrecere continua cu mama ei, astfel incat ele se cearta si se contrazic in permanenta, dar ei ii face placere tachinarea asta inteligenta. Are o relatie deosebita cu tatal ei si il iubeste enorm”.

„Din primul moment in care Tamsin a intrat in camera de auditii, a fost clar ca are ceva deosebit”, adauga regizorul Niall Johnson. „A fost o concurenta fantastica pentru rol: directorii care se ocupa de distribuirea rolurilor Andrea Clark si Jeremy Zimmermann a adus cateva actrite tinere deosebit de talentate … dar Tamsin a cucerit rolul chiar de la inceput. Ea a avut de infruntat o provocare destul de mare, avand in vedere ca apare aproape in toate scenele ei alaturi de Kristin si Maggie. Insa Tamsin nu numai ca reuseste in toate privintele, dar si creeaza un personaj cu adevarat memorabil”.

Tanarul Toby Parkes, care joaca in primul sau film artistic de lung metraj, spune: „Cand am aflat ca am primit rolul am fost extrem de entuziasmat, iar sa lucrez cu toti acesti actori desavarsiti este minunat. Mama a fost incantata cand a aflat despre Patrick Swayze! Mi-a placut tot ce a facut Rowan Atkinson pana acum si cred ca am casete cu toate filmele lui, asa ca, pentru mine, inseamna foarte mult sa joc alaturi de el”.

„Ambii copii sunt minunati”. spune Rowan Atkinson. „Tamsin este grozava – am prins-o la varsta potrivita – si, desi este inalta, nu este, din punct de vedere emotional, atat de matura pe cat ar indica inaltimea ei. Pe langa faptul ca este cel mai scump baiat pe care il poti intalni, Toby este un actor minunat si natural. Cred ca, din acest punct de vedere, distributia este extraordinara, realitatea familiei este extrem de reala si credibila.”

„In scenariul original pentru S.U.A., al lui Russo, Gloria avea o aventura cu un instructor britanic de aerobic, pe nume Vance si, daca e cineva personajul negativ din poveste, el este acela. Dupa ce ne-am hotarat sa mutam aceasta poveste in Anglia, am vrut sa onoram intentiile lui Russo, asa ca parea potrivit sa-i intoarcem favoarea! Hence Vance a devenit Lance, un profesor american de golf”, a adaugat Johnson.

Producatoarea Julia Palau continua, „Prima noastra alegere pentru Lance a fost Patrick Swayze – chiar de cand Niall lucra inca la schita scenariului. Desi acesta este primul lui film in Marea Britanie, lucrasem inainte cu el si l-am vazut jucand un rol fabulos in Donnie Darko. A fost pur si simplu minunat in acest rol, jucand, din nou, in afara tiparelor si ne-am gandit ca ar face un rol grozav”.

„Avand ocazia de a lucra cu Rowan Atkinson, Maggie Smith si Kristin Scott Thomas a fost o atractie deosebita”, spune Patrick. „Personajul pe care il joc are nevoie de foarte multa dragoste; este un tip care se lasa ghidat de ceea ce ii dicteaza pantalonii, se gandeste numai la femei si nu se poate satura de ele! O bijuterie de rol!”, rade el.

Patrick nu se teme sa experimenteze si savureaza aspectul comic al filmului. „Lance crede ca e foarte cool, dar niciodata nu reuseste sa-si atinga scopul si asta face din el un perssonaj foarte amuzant. Cred ca cel mai mult imi place scena in care joc alaturi de Rowan, in care stam pe treptele chioscului din sat. Eu vin din spatele lui si avem un scurt dialog. Lance joaca un joc de macho foarte periculos, cu replici voalate, toate legate de sotia lui Walter, si momentul s-a produs. Am simtit ca ‘Atkinson si Swayze’ ar trebui sa continue ideea”, spune el razand. „Totusi am fost foarte recunoscator, deoarece Rowan era cu spatele la mine si am putut lucru care m-a impiedicat sa rad la scena respectiva. Daca i-as fi vazut fata, nu stiu sigur daca as fi reusit sa ma abtin. Rowan are capacitatea de a te face sa razi, sa plangi si te poate duce oriunde doreste.”

Filmarile au avut loc in Cornwall si the Isle of Man, dupa ce producatorii au cautat foarte mult timp o locatie, impreuna cu Production Designerul Crispian Sallis. Crispian explica: „Little Wallop este denumirea fictiva a „satului englezesc”, si am dorit sa gasim un loc pe care nu-l mai vazuseram inainte. Amplasamentul trebuia sa fie unul care sa te faca sa iti imaginezi ca stii exact unde locuieste fiecare personaj si, dupa o cautare indelungata, am gasit un catun foarte pitoresc, St. Michael’s Penkevil, aproape de Truro. Era pur si simplu perfect. Relatia cu biserica si casa parohiala, precum si casutele care alcatuiesc satul nostru, erau ca si cand le-am fi construit noi insine. Apoi ne-am mutat pe Isle of Man, unde am gasit niste peisaje care se potrivesc perfect”.

Sinopsis
jinglebells