Articole Her

(2013)

Ea

Despre film

Scris și regizat de Jonze, această dramă romantică îi are ca protagoniști pe actorii Joaquin Phoenix (“The Master,” “Walk the Line,” “Gladiator”), Amy Adams (“The Master,” “Doubt”), Rooney Mara (“The Girl With the Dragon Tattoo”) - toți trei nominalizați la Oscar, alături de Olivia Wilde și Scarlett Johansson. “Ea” este producția lui Megan Ellison, Spike Jonze și Vincent Landay, iar Daniel Lupi, Natalie Farrey și Chelsea Barnard sunt producătorii executivi ai filmului.

Filmul i-a reunit pe platoul de filmare pe Jonze, scenograful K.K. Barrett, editorul Eric Zumbrunnen și designerul de costume Casey Storm, care au mai lucrat împreună și pentru filmele “Where the Wild Things Are,” “Adaptation” și “Being John Malkovich.” Lor li s-a alăturat și directorul de imagine Hoyte Van Hoytema (“Tinker Tailor Soldier Spy”), editorul Jeff Buchanan (“Tell Them Anything You Want: A Portrait of Maurice Sendak,” o producție HBO la a cărei regie a participat și Jonze). Muzica a fost compusă de Arcade Fire, cu câzeva contribuții din partea lui Owen Pallett.

Scenaristul și regizorul Spike Jonze își pune la bătaie stilul său inconfundabil și puterea de introspecție pentru realizarea aceste povești moderne de dragoste. “Ea” este un film care constituie o abordare total neconvențională asupra naturii dragostei.

“Unul dintre cele mai dificile aspecte ale unei relații este să reușești să fii onest și în același timp apropiat de partener, permitându-i totodată și acestuia să se manifeste la fel de liber,” apreciază el. “Oamenii se schimbă și evoluează tot timpul, așa încât întrebarea este, cum putem să le asigurăm partenerilor noștri libertatea de a fi cine vor să fie? Și dacă ei se vor schimba, oare noi o să-i mai putem iubi?” Și mai ales, ei o să ne iubească la fel de mult pe noi, așa cum vom fi peste ani?

Acestea sunt o parte din întrebările care se pun atunci când Theodore aduce acasă softul de ultimă generație controlat prin voce și face cunoștință cu… Samantha. “Despre sistem, reclamele spun că e intuitiv, adică e capabil să te asculte, să te înțeleagă și să te cunoască,” explică Jonze.

Fiind o inteligență artificială extrem de sofisticată, Samantha devine repede caldă și empatică. În curând ea își relevă latura ei independentă, simțul umorului și al ironiei și dorința de a ajunge la miezul lucrurilor, ca și capacitatea de a încerca o varietate de emoții. După ce e pusă în stare de funcționare, ea evoluează rapid, pe măsură ce evoluează și relația dintre ei, trecând, așa cum spune Jonze, “de la statutul de asistentă, la prietenă și confidentă, și de aici la o treaptă și mai avansată.”

Faptul că regizorul a ales să exploreze natura dragostei dintre un bărbat și o entitate computerizată fără trup (OS) nu este ceva surprinzător. Munca lui a fost întotdeauna sinonimă cu inovația, încă de la începuturile carierei sale de regizor când realiza video clipuri muzicale, filme documentare, și până la filme artistice cum ar fi “Being John Malkovich,” “Adaptation,” sau “Where the Wild Things Are.”

Joaquin Phoenix, care-l interpretează pe Theodore, a găsit că povestirea este “năucitoare.” Deși la ora aceea el era ocupat pe platourile de filmare ale filmului “The Master,” pentru care a fost nominalizat la Oscar, el își amintește că ” Ori de câte ori aveam timp, eu și Spike discutam despre personaje și scenariu, și mi s-a părut grozav să asist și să contribui la dezvoltarea acestui proiect.”

“Am încredere în instinctele lui. Dacă ezită, cât de puțin, atunci știu că trebuie să mai insist pentru secvența respectivă,” recunoaște Jonze, care l-a abordat pe actor la nici o săptămână după ce a terminat de scris scenariul. “După primele cinci minute de stat de vorbă cu el m-am gândit, ‘Îl iubesc pe tipul ăsta. Exact ăsta trebuie să fie tipul din film.’ Joaquin aduce rolului mult suflet and sinceritate. Chiar dacă Theodore are în el multă tristețe, el are totuși și capacitatea de a se bucura și juca. Tot acest contrast dulce-amar, Joaquin îl aduce în rolul pe care-l interpretează.”

Proiectată special ca să fie în stare să învețe și să evolueze de una singură, Samantha este încântată de experiențele noi furnizate de fiecare clipă și vrea tot mai multe. În același timp ea reușește să scoată din Theodore tot ce are el mai bun. “Deși are acces la toate informațiile din lume, ea își crează gândurile și răspunsurile pe moment,” spune Scarlett Johansson, care o interpretează pe Samantha. “Ea nu are idei preconcepute. Așa încât, în ciuda complexității cunoștințelor ei, Samantha dă dovadă de multă inocență și prospețime.”

Pe măsură ce conștiința ei de sine sporește, același lucru i se întâmplă și lui Theodore. El o ia pe Samantha în excursii prin oraș, la munte, pe plajă, introducând-o încet, încet în rutina lui zilnică și începe să vadă lucrurile dintr-o altă perspectivă. El începe să se vadă și pe sine în alt mod, pe care regizorul îl consideră ca fiind piatra de temelie a fiecărei iubiri: “Partenerii își arată perspectiva proprie asupra lucrurilor, iar asta este exact ceea ce se întâmplă când te îndrăgostești—alegi să fii cu cineva al cărei punct de vedere te emoționează, te inspiră, te provoacă și te face să te privești cu alți ochi,” explică el.

Sofisticat, dar ușor de povestit, filmul “Ea” trece de la dramă și momente care-ți frâng inima, la momente de plutire și reflecție, sau la momente comice create de ciudățenia relației dintre cei doi protagoniști.

Phoenix și Johansson, împreună cu Jonze, și-au asumat sarcina de a o dota pe Samantha, care de fapt nu apare niciodată sub forma unui trup, pe ecran, cu complexitatea unei prezențe, așa cum o merită. “Samantha are multe fațete,” relatează Jonze. “Ea trebuie să fie inocentă, dar totodată isteață și sigură pe sine, de asemenea sexy și incitantă, trebuie să se dezvolte ca ființă emoțională, iar toate astea trebuie să transpară din interpretarea lui Scarlett.”

Johansson rememorează, “A fost un process variabil. Uneori înregistram cu Joaquin și alteori cu Spike, dar întotdeauna era loc și pentru spontaneitate pentru a releva nuanțele prsonajului și ale relației.” “Fiecare dintre noi era hotărât să facă totul pentru a da senzația de intim și real,” adaugă Phoenix, care își amintește că și atmosfera din studio era neobișnuită – nu mai era veșnica agitație a celor din platou, care poate disturba concentrarea actorului. “Nimic nu era obișnuit în acest film, de la scenariu și dialogul cu Scarlett, și până la senzația de pace de pe platou, iar aceasta a făcut ca filmările să fie o experiență uluitoare pentru mine.”

Ideea pentru “Ea” îl bântuie pe Jonze de ani de zile. “Scânteia inițială,” își amintește el, “a fost un articol pe care l-am citit online acum vreo 10 ani și care se referea la comunicarea cu o inteligență artificială.

Odată scris scenariul, transpunerea lui a căpătat în curând o viață proprie. Pe lângă faptul că l-a scris și l-a regizat, Jonze a și produs filmul alături de vechiul său partener, Vincent Landay și de producătoarea nominalizată la Oscar, Megan Ellison. Jonze recunoaște, “Megan este impresionantă. Ea are opinii extrem de clare și un gust extrem de format, iar în plus, dezvoltă o companie cu o puternică notă personală. Ea face ceva realmente special.”

Proiectul “Ea” a adus împreună multe talente aflate printre colaboratorii frecvenți ai lui Jonze, inclusiv pe scenagraful K.K. Barrett, editorul Eric Zumbrunnen și designerul de costume Casey Storm. Filmul a constituit însă prima colaborare cu operatorul Hoyte van Hoytema, despre care regizorul spune, “Ceea ce mi-a plăcut la Hoyte a fost sensibilitatea abordării lui. Eu îmi doream ca acest film să fie intim și romantic și aproape tactil, iar el a contribuit la film cu o sensibilitate sofisticată și poetică.

“Aici găsim o mulțime de idei despre tehnologie și despre lumea în care trăim, despre izolarea pe care tehnologia o poate aduce, ca și despre legăturile pe care le poate crea, sau despre felul în care se schimbă societatea,” spune Jonze. “Dar pe măsură ce scriam la povestire, aceste idei rămâneau undeva în fundal.

Acest concept rămâne tot timpul în fundalul relației dintre Theodore și Samantha. Fiecare secvență se leagă de existența lor ca un cuplu. Noi am vrut să privim povestea lor ca pe o relație între doi indivizi, și cu ajutorul lor să facem o povestire care să analizeze dragostea ca pe o relație complexă, privită din cât mai multe unghiuri posibil.

“Vroiam să abordez o parte dintre nevoile și angoasele noastre, dintre concepțiile și așteptările pe care le aducem cu noi când intrăm într-o relație; lucrurile pe care nu vrem să le recunoaștem, sau lucrurile de care pretindem că nu avem nevoie, dar care ne trebuie de fapt; felul cum ne interconectăm unul cu altul, sau măcar încercăm,” continuă el. “Vrem să fim cunoscuți, dar în același timp ne temem să ne dezvăluim așa cum suntem”.

“Samantha a fost creată special ca să evolueze,” spune el. “Și deîndată ce a fost pusă în mișcare - ca și noi toți dealtfel - nu se mai știe unde va ajunge și ce va deveni. Dacă te îndrăgostești de cineva, acesta e riscul pe care ți-l asumi.”

Sinopsis Note de producție
jinglebells