Articole 300

(2006)

300 - Eroii de la Termopile

Aducerea romanului grafic la viata

Misterios. Feroce. Formidabil. Spartanii sunt printre cele mai enigmatice culturi din istorie. invatati sa nu se retraga niciodata, ei sunt luptatorii perfecti. "Spartanii raman un mister pentru toata lumea", spune Frank Miller, care a scris romanul plastic 300 care a inspirat filmul. "Sunt dupa cum se poate demonstra unici prin faptul ca sunt in totalitate o cultura de lupta, dedicata absolut razboiului. Au un cod de onoare asupra ceea ce inseamna sa fii spartan, si din aceasta reiese o clasa eroica cum nu s-a mai vazut niciodata."

Co-scriitorul/directorul Zack Snyder, "Spartanii traiesc pentru lupta. Ei iubesc asta," spune el. "Lupta ca unul singur, creand un grup in care scutul fiecarui luptator il protejeaza pe cel de langa el. Este o priveliste uimitoare si care intimideaza, chiar si pentru masele de persani. Desi spartanii infrunta sanse de nebiruit in ceea ce priveste numarul, un adevarat luptator spartan este intotdeauna dispus sa moara pentru libertate – ei o considera o "moarte frumoasa". Se definesc prin sacrificiu si libertate." Frank Miller s-a intalnit prima data cu spartanii atunci cand a vazut filmul "The 3 Spartans" atunci cand era copil. isi aminteste, "Am fost destul de miscat si inspirat de el deoarece m-a invatat ca eroii nu sunt neaparat cei care primesc o medalie la finalul povestii, ca eroii sunt oamenii care fac ceea ce e bine pentru ca este bine, chiar daca trebuie sa faca sacrificiul suprem pentru a face asta. Toata viata mi-am dorit sa spun povestea aceasta pentru ca este cea mai buna poveste pe care am cunoscut-o. si, in cele din urma, am castigat abilitatile ca si caricaturist, astfel incat m-am gandit ca in sfarsit pot face aceasta."

Pentru a ilustra 300, Miller si-a sintetizat cercetarile substantiale – care l-au dus chiar pana la Termopile – cu stilul recunoscut pe care l-a adus atator lucrari grafice legendare ca Sin City si The Dark Knight Returns. El a redus uniformele spartanilor (aproximativ jumatate din greutatea corpului sau in uniforma si cu arme) la trasatura esentiala si simbolica si a piperat povestea bataliei istorice de la 480 i.e.n. de la Termopile cu elemente de culoare anterioare si ulterioare intre Xerxes si greci.

"Frank a luat un eveniment real si l-a transformat in mitologie, spre deosebire de luarea unui eveniment mitologic si transformarea lui in realitate," spune Snyder, care a amestecat viziunea indrazneata a lui Miller cu a sa pentru a face filmul. "Acesta este lucrul sau reconfortant. A vrut sa ajunga la esenta, spre deosebire de realitate, ceea ce este un spartan. Daca mergeti la Termopile, statuia lui Leonidas este un nud; are un scut si o lance si un coif si asta e tot. Frank s-a dus la Termopile si sunt sigur ca a vazut asta si s-a gandit "Bine, asa trebuie sa-l facem".

Plimbarea prin padurea tanara din Termopile a avut un efect profund asupra lui Miller. "Este un loc s-au petrecut lucruri mari si glorioase", descrie el. "Vorbim despre creuzet, epicentru bataliei pentru tot ceea ce avem, pentru tot ceea ce este civilizatia vestica. Exista un motiv pentru care sunt atat de liberi, si multe dintre acestea incep cu povestea a 300 de tineri care tin o stramtoare foarte ingusta destul de lunga pentru a inspira restul Greciei."

300 a devenit un best seller si i-a adus lui Miller multe premii ale industriei. "Povestea s-a vandut singura", comenteaza el. "Eu am facut tot ce mi-a stat in putinta pentru a face dreptate unui moment maret din istorie. Era foarte important sa profilez aparitia personajelor pentru a le face mai dinamice si pentru a pierde senzatia ca este o poveste veche. Nu este o poveste veche; este o poveste eterna."

Cartea a castigat o legiune de fani, numarandu-se printre ei co-scriitorul/directorul si producatorii filmului. "Lucrul cel mai frumos la cartea lui Frank , si la toate operele lui Frank, este proza care porneste de la desenele lui," noteaza Snyder. "Nu este doar o ilustrare; exista o poezie. Felul in care structureaza proza este la fel de important ca si desenul pentru mine. Am vrut sa gasesc o modalitate de a pastra si onora proza sa, ca si ilustrarile sale in film."

Acum cinci ani, producatorul Gianni Nunnari si Snyder discutau proiecte viitoare asupra carora sa colaboreze atunci cand Snyder a observat copia lui Nunnari a romanului plastic pe biroul sau. Nunnari s-a luptat cu proiectul singur timp de cativa ani. El a reusit sa-l convinga pe producatorul Mark Canton sa se implice cu el si sa dezvolte proiectul serios cu Snyder ca director si co-scriitor.


"300 este o opera incredibila si Zack a venit la acest proiect cu o asemenea dragoste pentru material in sine", se entuziasmeaza Canton. "A adus de asemenea o viziune extraordinara asupra ceea ce ar putea fi ca film incat ne-am entuziasmat foarte mult in ceea ce priveste posibilitatile."

Nunnari adauga, "Proprietatea insasi i-a deschis imaginatia. A vazut fiecare ingredient clar – de la vizualizarea luptei pana la personaje insasi. Am stiut ca ceea ce voia sa faca va fi un film seminal."

"Insistenta lui Gianni si dedicatia lui Mark pentru acest proiect m-au convins", isi aminteste Miller. "Mai intai Gianni, apoi Mark, erau atat de hotarati si credeau atat de mult in poveste incat m-au cucerit. Zack vroia neaparat sa faca acest film. Este foarte incantator si era atat de concentrat asupra acestui proiect incat era foarte greu sa spui nu... asa ca nu am spus."

Snyder si-a gasit procesul pentru conceperea filmului asemenea cu ceea ce a experimentat Miller. El a vrut sa evite perceptiile producerii realiste a filmului si in schimb a gasit o modalitate de a "il face sa traiasca pe ecran", explica el. "Nu am vrut sa fac un film care arata ca o fotografie ci, mai degraba, sa va introduc in lumea creata de Frank in romanul grafic. Aceasta nu este o drama istorica. Nu este o poveste lineara. si nici nu se intentioneaza sa fie in totalitate corect. telul nostru era acela de a crea o experienta reala deosebita de tot ceea ce ati vazut pana acum."

O echipa nucleu de producatori de film s-a reunit in jurul filmului "300" din momentul in care s-a cristalizat. Producatorii Canton, Nunnari si Bernie Goldmann au fost toti captivati de poveste. "Zack a fost foarte specific in ceea ce priveste cum a vrut sa arate si sa se simta acest film", comenteaza Goldmann, "si in timp ce proiectul incepea sa prinda forma, era o mare satisfactie sa stii ca Zack va aduce aceasta poveste la viata intr-un mod in care publicul nu a mai vazut pana acum."

Snyder, in perioada interimara, si-a facut debutul regizoral cu "Dawn of the Dead" si apoi imediat s-a intors la proiect, lucrand la adaptare cu partenerul sau de scenariu Kurt Johnstad dand viata povestii cu adaugiri care au izvorat natural din claritatea viziunii originale a lui Miller (Michael B. Gordon a scris un proiect anterior al scenariului). Producatorul Jeffrey Silver s-a alaturat echipei pentru a lucra aproape cu aspectele productiei fizice si efectelor vizuale ale productiei.

"De la inceput, toata lumea din acest film, de la studio la producatori, producatorii executivi, distributia si echipa de productie, au sprijinit incredibil de mult ceea ce am vrut sa fac cu '300'" spune Snyder. "Toti au pus stapanire pe viziune atat de bine si au fost colaboratori atat de minunati incat a fost o experienta cu adevarat extraordinara".

Decizia lui Snyder de a face romanul plastic a avut implicatii cutremuratoare pentru infatisarea filmului. "Dezvoltarea infatisarii a fost o mare parte a procesului," continua Snyder. "Mergeti la filme pentru ca doriti o experienta care este diferita. Aceasta am incercat sa facem cu '300'. Fie ca era un peisaj fie ca era o lupta sau actiune sau arhitectura, fiecare cadru din film este ca un efect vizual."

Snyder initial a pus in scena povestea in sine, si in cele din urma, el si partenerul sau de productie si sotie, producatorul executiv Deborah Snyder, si producatorul asociat Wesley Coller au construit un pachet de dezvoltare pentru a exprima viziunea regizorului asupra filmului.

Prezenta lui Frank Miller, care a servit si ca producator executiv al filmului, s-ar putea sa fi intimidat directorul, dar Goldmann contracareaza, "Frank era atat de dragut si ne-a ajutat atat de mult. Oricand Zack a cautat admisia sau probarea sa, el spunea, 'tineti-o tot asa, este minunat. imi place foarte mult ceea ce faceti.' El a imbratisat filmul si toti oamenii s-au implicat in productia sa."

A fost condusa o serie de teste in toate aspectele filmului, de la iluminarea si costume la textura platourilor. Unul dintre elementele pe care producatorii filmului au dorit sa le exploreze a fost imaginea fotografica a filmului. Snyder a avut ideea de a manipula echilibrul de culori pentru a crea un proces care a fost poreclit in cele din urma "the crush" (sifonarea). "Zack a dezvoltat o reteta in care "sifonai" continutul negru al imaginii si mareai saturatia de culoare pentru a schimba rata contrastului filmului," explica Jeffrey Silver. "Fiecare imagine din acest film a trecut printr-o post-procesare de imagine. "sifonarea" este ceea ce ii da acestui film imaginea si sentimentul diferit".

"Nu vreau sa spuna nimeni, 'Oh, asta arata ca Grecia sau seamana cu Canada", Snyder explica. "Vreau sa fie, de la inceput pana la final, in aceasta experienta".

"Am fost toti coplesiti de scopul a ceea ce vroia Zack sa faca cu acest proces de efecte cu mai multe straturi", adauga Canton.

"Evolutia a ceea ce a fost filmat, de la platouri pana la produsul final, duce aceasta poveste pe un alt taram", spune Nunnari.

Gerard Butler, care joaca rolul principal al Regelui Leonidas, declara, "Este aproape ca si cum cineva care era acolo si a fost martorul luptei a adormit si a visat totul din nou deoarece multe lucruri din acest film sunt figurative... multe dintre acestea exista in imaginatie, deci ne permite sa mergem mult mai departe. Este o poveste incredibila, care a fost o inspiratie pentru multi oameni de-a lungul istoriei, dar nu este un documentar. Este o poveste fantastica plina de pasiune si politica si brutalitate si multe alte lucruri, existand in aceasta lume hiper-reala, frumoasa, emotionala."
Despre productie
jinglebells