Totul despre Scenes from a Marriage, de la regizorul Hagai Levi și actorii Jessica Chastain și Oscar Isaac, alături de producătorul Michael Ellenberg și scenarista Amy Herzog

de Cinemagia în 15 Sep 2021
Pentru Levi, Ingmar Bergman a reprezentat o sursă bogată de inspirație de-a lungul întregii vieți

O adaptare a miniseriei clasice a lui Ingmar Bergman, Scenes from a Marriage/Scene dintr-o căsnicie reexaminează noțiunile legendare despre dragoste, ură, dorință, monogamie, mariaj și divorț, prezentate din perspectiva unui cuplu american contemporan. Premiera miniseriei pe HBO va avea loc pe 13 septembrie.

Mira (Jessica Chastain) e o directoare încrezătoare, ambițioasă, care nu e satisfăcută de căsnicia ei, iar Jonathan (Oscar Isaac) e un profesor de filosofie cerebral și împăciuitor, disperat să-și mențină relația intactă. Producția analizează întreaga complexitate a celor doi, ca indivizi care știu că mariajul lor nu e distrus de un singur eveniment sau defect, ceea ce rezultă într-o miniserie radical de onestă, ce permite publicului să tragă cu urechea la conversațiile intime dintre doi oameni prinși între sentimente de ură și iubire.

Lui Hagai Levi îi ia câteva momente să-și adune gândurile și să-și găsească cuvintele pentru a putea exprima ce simte legat de experiența extraordinară de a face Scenes from a Marriage cu Jessica Chastain și Oscar Isaac.

A fost ca și cum eram pe o altă planetă”, spune el, cu simplitate, și „așa au descris experiența și actorii. Nu a fost vorba de actorie acolo, sau de regie, a fost ca o experiență foarte, foarte adevărată prin care am trecut și atunci când s-a încheiat ne-am întrebat: ‘ce a fost asta?’”.

Eram foarte departe de casă și de familia mea, împreună cu actorii tot timpul, cu echipa în jurul nostru, cu toții purtam măști din cauza COVID-19 și a protocoalelor stricte pe care le impuneam, și totul a fost așa bizar. A fost epuizant, frumos și real”.

Proiectul - filmat în perioada de vârf a pandemiei și care necesita de un angajament emoțional complet de la actorii săi - a fost cu siguranță o provocare, dar și extrem de satisfăcător pentru regizor și pentru vedetele sale.

Dubla nominalizată la Oscar Jessica Chastain descrie proiectul ca pe o experiență „care se petrece o singură dată într-o carieră”, în timp ce partenerul de pe ecran Oscar Isaac compară experiența cu un concert pe scenă, alături de o trupă de muzicieni virtuoși.

Chastain o interpretează pe Mira, o directoare de succes a unei companii de IT, căsătorită cu Jonathan, un profesor universitar de filosofie, interpretat de Isaac. Cei doi au o fiică tânără, Ava (Sophia Kopera).

Pe parcursul a cinci episoade, care acoperă o perioadă de cinci ani, Levi și co-scenarista Amy Herzog prezintă un portret dureros de dur, sincer, tandru, emoționant și, câteodată, brutal, al unui cuplu care încearcă cu disperare să găsească un mod de a trăi împreună și de a iubi. Scenes from a Marriage este bazat pe o serie realizată de cineastul maestru Ingmar Bergman, o serie în șase părți, cu același nume, apărută în 1973.

Pentru mine, partea cea mai incitantă, și la original, și la versiunea noastră, este că aruncă o privire asupra căsniciei prin prisma epocii în care trăiesc oamenii”, explică Chastain.

Isaac adaugă: „E practic vorba de doi oameni, Jonathan și Mira, în această casă, și le urmărește relația și toate lucrurile legate de relație, iar felul în care aceasta se destramă și continuă să se desfășoare se simte ca o perspectivă unică”.

Ideea pentru proiect a apărut în 2013, atunci când Levi, câștigător al Globului de Aur pentru rolul de creator și producător al serialului „The Affair/Aventura” a fost abordat pentru a crea o adaptare modernă a seriei clasice a lui Bergman, care îi avea în rolurile principale pe Liv Ullmann și Erland Josephson, interpreții lui Marianne și Johan, un cuplu căsătorit care are parte de provocări precum infidelitatea, rolul de părinte, pasiunea și iubirea.

Levi era într-o vizită în Suedia, acolo unde se afla pentru a promova serialul HBO de succes In Treatment, o adaptare a serialului lui israelian multipremiat Be Tipul, care-l avea în rolul principal pe Gabriel Byrne, interpretul psihoterapeutului Paul Weston.

Când eram acolo, am vorbit despre impactul pe care l-a avut asupra mea Scenes from a Marriage și cât de mult m-a inspirat. Două săptămâni mai târziu am primit un email de la cineva care spunea: ‘Sunt fiul lui Ingmar Bergman’, ceea ce pentru mine suna de parcă cineva a zis ‘Sunt fiul lui Dumnezeu’ sau ceva asemănător”, râde el.

Emailul continua cu fraza ‘ne gândim să facem un remake la Scenes from a Marriage. M-am uitat la In Treatment și mi-a plăcut foarte mult și ne-am gândit că ai fi persoana potrivită care să lucreze la acest proiect’. Și așa a început totul”.

Daniel Bergman, el însuși un regizor remarcabil, este în consiliul administrativ al Fundației Ingmar Bergman, care depune muncă de tip curatorial pentru arhiva legendei cinema-ului suedez și care deține drepturile pentru scenariile acestuia. I se părea că a venit momentul potrivit pentru o nouă ecranizare a Scenes from a Marriage.

Scenes a fost mereu un scenariu grozav, o dramă grozavă”, spune el. „În ultimii ani a fost proiectat în sălile de cinema din lumea întreagă, probabil tocmai pentru că are un aspect atemporal”.

Există foarte multe filme și producții de televiziune grozave, care nu au fost văzute de publicul din zilele noastre și mi se pare că Scenes from a Marriage este în mod clar unul dintre cele pe care un public modern le-ar aprecia. Asta mă gândeam în 2013 și încercam să-mi dau seama cui i-ar ieși bine să facă o adaptare modernă”.

Proiectul avea mereu să fie neobișnuit și foarte intens din punct de vedere al muncii și consumului emoțional. Într-adevăr, producția originală Scenes from a Marriage fusese descrisă, în glumă, de Sven Nykvist, directorul de imagine premiat cu Oscar, care a lucrat cu Bergman la seria originală, drept, practic, o dramă cu „două chipuri și o ceșcuță de ceai”, pentru că atât de intens era concentrată pe cei doi protagoniști.

O versiune contemporană ar fi avut nevoie, la rândul ei, de un regizor special, de actori, și desigur, de un scenarist care să mențină publicul captivat pe măsură ce urmăresc parcursul turbulent al unei relații de cuplu. Levi a devenit alegerea instantanee a lui Bergman pentru acest proiect.

Văzusem In Treatment și am rămas marcat de focusul pe chipuri, pe personaje: e vorba de doi oameni care-și vorbesc unul altuia, fără drame externe și cu o singură locație. Lui Hagai i-a ieșit atât de bine încât îl simțeam drept alegerea naturală pentru o nouă versiune a lui Scenes. Așa că i-am scris și, din fericire, i s-a părut o idee bună”.

Pentru Levi, Ingmar Bergman a reprezentat o sursă bogată de inspirație de-a lungul întregii vieți. A văzut Scenes from a Marriage la televizor, în Israel, atunci când era tânăr.

L-am văzut la 18 ani și nu îmi dădeam seama exact la ce mă uitam. Am locuit într-un kibbutz foarte mic și religios, așa că nu am fost expus la niciun fel de artă, mai ales televiziune, până când nu am crescut puțin”.

Într-o zi m-am dus la clubul din kibbutz, singurul loc în care puteam să ne uităm la televizor - și la un singur canal, oricum - și am văzut Scenes from a Marriage. Nu știam nimic despre el sau despre Bergman. Dar m-am uitat și am avut acest sentiment foarte rar și foarte clar: ‘lucrul ăsta este artă’”.

Provocarea de a crea propriul Scenes from a Marriage a fost când incitantă, când complet înspăimântătoare. „Această dramă a fost o adevărată inspirație pentru mine atunci când am creat BeTipul, care a devenit In Treatment, dar și o inspirație pentru The Affair. Dar până când am fost abordat de familia lui Bergman, nu m-aș fi putut măcar gândi, chiar și în visele cele mai excentrice, că aș putea să fac un nou Scenes from a Marriage”.

Levi a folosit intervalul de șapte ani dintre mailul de la Bergman și producția seriei moderne Scenes pentru a se gândi la care va fi abordarea lui pentru această dramă. Cheia pentru a începe construcția versiunii lui a apărut atunci când s-a decis să inverseze rolurile de gen din original. În povestea lui Bergman, Johan este cel care aduce cei mai mulți bani în casă, un misogin care se așteaptă ca soția lui, Marianne, să aibă grijă de copii, să gătească și să aibă grijă de casă. Atunci când anunță că pleacă la Paris cu amanta lui, o Marianne în stare de șoc îl ajută să își facă bagajele.

În adaptarea lui Levi, Mira (Chastain) este femeia de afaceri ambițioasă care se simte neîmplinită în relația cu Jonathan (Isaac), un intelectual, profesor universitar în filosofie, care lucrează de acasă și are grijă de fiica lor, Ava. Atunci când mariajul lor se destramă, Jonathan este cel disperat să îl salveze.

Pe măsură ce povestea se desfășoară în versiunea lui Levi, iubirea, ura, dorința, monogamia, fidelitatea și dilemele eterne ale căsniciei sunt reliefate incisiv, la fel ca în original. Dar, de data aceasta, o femeie care încearcă să aibă parte de tot în viață, care jonglează cu presiunile carierei în timp ce este și mamă, prezintă mariajul prin prisma unui cuplu contemporan american.

A existat acest moment specific în care îi povesteam editoarei mele de scenariu despre toate ideile pe care le-am avut de-a lungul anilor”, își amintește Levi. „I-am menționat, în trecere, despre ideea de a inversa rolurile de gen și ea a zis: ‘hei, stai puțin, asta sună interesant’”.

Așa că ne-am întors la scenariul original și l-am citit împreună cu voce tare, inversând genurile, dar păstrând același dialog și brusc aveam un bărbat foarte interesant cu o latură feminină, și o femeie care era și sensibilă, și puternică. Acela a fost momentul în care am început lucrul la modul serios și de acolo lucrurile s-au întâmplat foarte rapid”.

Chastain s-a simțit atrasă de scenariu de la început. „Am ajuns la al doilea episod și mi-am dat seama că Hagai a inversat rolurile. A devenit foarte interesant pentru mine, pentru că prezintă femeile, și mai ales pe personajul meu, Mira, ca pe ființe umane depline”, spune ea. „Mi-a plăcut enorm ideea de a explora o femeie complicată, plină de complexități. Asta a fost partea cea mai incitantă

Levi - el însuși divorțat de două ori - recunoaște că s-a folosit de o mare parte din experiența sa proprie pentru a crea versiunea modernă a seriei Scenes. Originalul lui Bergman, scris și produs la începutul anilor ‘70, reprezintă o epocă diferită, mai ales în ceea ce privește atitudinile misogine ale lui Johan față de Marianne și felul în care ea acceptă, cel puțin la început, comportamentul acestuia

Cele două femei cu care am fost căsătorit - și, în general, femeile din viața mea - nu au fost niciodată femei ca Marianne din original”.

Erau foarte puternice, independente, câteodată chiar dure, iar eu nu am fost niciodată acest mascul alfa cu idei misogine despre cum trebuie să fie tratați cei din jur. Așa că, doar pe acest nivel, povestea a devenit mult mai apropiată de viața mea decât drama originală. Apoi, evident, am mers cu ea și mai departe și am decis ca Jonathan să fie un fost evreu ortodox, la fel ca mine”.

Îmi aduc aminte că mă gândeam că, pe de o parte, Scenes are acțiunea plasată în America, nu în țara mea de origine și nu în limba mea, dar, pe de altă parte, aveam destule elemente pentru a face povestea să fie a mea”.

Echipa de producție a lui Levi i-a inclus pe Michael Ellenberg (The Morning Show) și Lars Blomgren (The Bridge), în timp ce dramaturga americană Amy Herzog a lucrat cu el la scenariu.

Amy este grozavă”, spune producătorul Michael Ellenberg. „E o studentă atentă a psihologiei cu un stil de a scrie incredibil de precis și original. Dorința zădărnicită a fost mereu o temă a pieselor ei - și își găsește ecoul și în cazul de față, desigur, ceea ce a făcut ca ea să nu aibă rival ca partenera de scenariu a lui Hagai în America”.

De asemenea, a avut un impact puternic în a menține autenticitatea rolurilor, și cel masculina, și cel feminin. Nu doar vocea Mirei era importantă, ci și a lui Jonathan. Ea a vrut să mențină lucrurile reale pentru ambele personaje.

În plus, ea a trăit experiențe asemănătoare - este o femeie modernă, plină de success, cu doi copii și un soț, care a avut de-a face cu contradicțiile societății moderne. Am fost norocoși că a putut participa la acest proiect”.

Temele mariajului modern și al meseriei de părinte au fost în mod special apropiate de inima lui Herzog. „Sunt măritată și am copii mici, așa că am empatizat puternic cu acest chin al acestui cuplu de a fi părinți buni în mediul cu presiuni majore și care creează multă anxietate în care ne învârtim toți ca părinți în vremurile noastre”.

Am empatizat cu situația Mirei, legată de faptul că în primii ani din viața copilului ei se întâmplă să coincidă cu anii în care încearcă să-și construiască o carieră și sentimentul pe care îl ai, potrivit căruia trebuie să alegi între genul de feminism care îți dictează să te pui pe primul loc și cealaltă idee conținută în situație, că s-ar putea să rănești o creatură mică și să trebuiască să trăiești cu asta tot restul vieții tale. Acolo m-am simțit foarte conectată cu scenariul”.

Deși mai sunt și alți actori care contribuie în mod memorabil la Scenes from a Marriage - mai ales Corey Stoll (House of Cards) și Nicole Beharie (Miss Juneteenth, Sleepy Hollow) în rolul lui Peter și Kate, un cuplu poliamoros care participă la o cină explozivă în casa lui Jonathan și Mira, în primul episod - Scenes from a Marriage este în mare parte un recital actoricesc la patru mâini pentru Chastain și Isaac.

Ei doi sunt expuși și vulnerabili, câteodată la modul literal, timp de aproape opt săptămâni”, spune Ellenberg. „A fost o sesiune-maraton în care aveau nevoie să internalizeze replicile, intențiile și punctul de vedere al lui Hagai. Aveau nevoie de explorări bogate unul cu celălalt și să absoarbă materialul înainte de filmări, să-și dea seama amândoi ce îi face pe Jonathan și Mira să fie reali în paginile scenariului, să intre în interiorul materialului așa cum este scris, dar și să intre profund în propriile lor experiențe - cum ar fi putut să nu facă asta, când materialul este atât de penetrant? - astfel ca, la filmări, să poată fi relaxați și să fie pur și simplu Jonathan și Mira, fără să se gândească prea mult la acest lucru. Asta se aplică, desigur, oricăror mari actori sau roluri, dar aici procesul a căpătat o dimensiune mai amplă”.

La acest proces, ceea ce a ajutat în mod considerabil a fost că Chastain și Isaac sunt prieteni buni încă de când au studiat artele dramatice în același timp la școala de profil Julliard din New York, în urmă cu 20 de ani. De asemenea, ei au mai jucat împreună în thrillerul A Most Violent Year (2014).

Suntem prieteni apropiați și asta a fost important din multe motive, unul major fiind că ne înțelegem foarte ușor - suntem eficienți”, explică Isaac. „Am putut să dedicăm o mare parte din timp problemelor importante, precum ‘cine sunt acești oameni și ce înseamnă unul pentru celălalt?’”.

Chastain adaugă: „Atunci când o cunoaștem pe Mira la început, se află într-o stare de depresie în căsnicia ei, unde s-a suprimat și și-a blocat vocea - și a fost foarte interesant să explorez acest lucru împreună cu Oscar”.

De asemenea a devenit dificil și chiar dureros în episoadele de mai târziu, în care ne rănim unul pe celălalt, nu doar verbal, ci și fizic. Și atunci când filmezi asemenea scene cu cineva pe care îl iubești - pentru că există o iubire profundă între mine și Oscar - devine un lucru complex și dificil de navigat. Și cred că se simte pe ecran”.

A fost o filmare vulnerabilă pentru amândoi și din fericire prietenia noastră e OK și ne vorbi în continuare și familiile noastre și-au făcut vacanțele împreună și am petrecut mult timp împreună. Dar în timp ce filmam, de la început, m-am uitat direct la el și i-am zis: ‘oare vom mai fi prieteni după acest proiect?’, pentru că lucrurile se simțeau dureroase și prea intense. Dar mă bucur să spun că încă mai suntem prieteni buni!

Levi, desigur, știe exact cât de mult s-au implicat actorii săi în Scenes from a Marriage. „A fost complet”, spune el. „Simt că au avut încredere în mine, că erau implicați complet în acest proiect și că erau dispuși să exploreze cele mai întunecate spații. Și nu poți cere mai mult de atât”.

A fost, spune el, o experiență unică de filmat. „Pe platourile normale filmezi și apoi oprești camera, iar și iar, dar aici am filmat secvențe complete, continue. Așa că, atunci când Jessica plânge, plânge cu adevărat, iar și iar, în aceeași scenă. Nimic nu e jucat, totul e atât de real, iar acest lucru a fost epuizant, dar și atât de minunat”.

Filmările au durat opt săptămâni și au început la Haven Studios în Mount Vernon, în statul New York, în octombrie 2020, acolo unde interiorul casei Mirei și a lui Jonathan - o casă în stil colonial și suburban de la periferia Bostonului, în poveste - a fost creat de scenograful Kevin Thompson și de către echipa acestuia.

Protocoale stricte anti-COVID au fost aplicate în tot timpul producției, dar la un moment dat filmările au fost suspendate, după ce doi membri ai echipei au avut parte de teste pozitive.

Am avut un departament COVID gigantic - 15 persoane și toți cei din echipă erau testați în fiecare zi - dar, cu toate acestea, a trebuit să închidem platourile pentru două săptămâni pentru că membri ai echipei s-au îmbolnăvit”, spune Levi.

În acele condiții a devenit un mediu și un platou foarte intim. M-am simțit de parcă eram singuri pe o insulă. Am petrecut luni cu oameni cărora nu le vedeam fețele, nici măcar o dată, pentru că purtau măști tot timpul”.

A fost o situație foarte ciudată, dar se simțea ca și cum aveam companie reală, pentru că nu exista o lume în afară. Nu puteam merge nicăieri, așa că aceasta a devenit lumea noastră. A fost o experiență foarte intensă în cel mai bun mod posibil”.

Rezultatul este cinci ore de producție de televiziune la fel de intensă și de memorabilă, spune Ellenberg. „Vedem niște interpretări incredibile de la doi actori și cred că acest lucru va fi captivant pentru un public”.

Să facem Scenes from a Marriage a fost îndrăzneț, autentic și plin de adrenalină. Atunci când lucrez la un proiect cu un cineast, caut momente în care ajung până la os, atât de profundă este experiența. Iar acest serial este totul os”.

Cu acest proiect nu a existat niciun moment superficial. S-a licitat din ce în ce mai mult, de la primul moment la ultimul. Iar acești doi actori, Jessica și Oscar, au fost neînfricați. Sunt amândoi extraordinari”.

Exploreaza subiecte similare:

Scenes from a Marriage, Jessica Chastain, Oscar Isaac, The Affair, Ingmar Bergman, In Treatment, House of Cards, Miss Juneteenth, Sleepy Hollow, Gabriel Byrne, A Most Violent Year, Amy Herzog, Michael Ellenberg, The Morning Show, Lars Blomgren

Alte știri din cinema

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

La Chimera: o călătorie spirituală printre jefuitorii de morminte

La Chimera, un film despre jefuitorii de morminte din Italia anilor '80, care furau artefacte din mormintele etrusce pentru a le vinde pe piața internațională, se poate vedea în cinematografe

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells