Premiat la festivalul Transilvania cu un premiu de regie, Peter Călin Netzer (foto) petrece câteva clipe cu cititorii Cinemagia pentru a ne povesti despre cel de-al doilea lungmetraj al său, Medalia de onoare. Acesta se va lansa în întreaga ţară, vineri, pe 12 noiembrie, dar spectatorii de la Cluj şi de la multe alte festivaluri din lume au avut deja ocazia să aplaude sensibila dramedie cu Victor Rebengiuc în rolul principal (poţi vedea aici un interviu video cu maestrul scenei româneşti). Filmul ne poartă în anul 1995 şi ne spune povestea lui Ion I. Ion, un pensionar a cărui relaţie cu soţia, fiul şi vecinii se îmbunătăţeşte considerabil după ce seniorul primeşte o medalie de onoare pentru fapte de vitejie săvârşite în cel de-Al Doilea Război Mondial.
Cum ai ajuns să faci Medalia de onoare şi ce impresie ţi-a lăsat scenariul la prima citire?
Am primit scenariul de la Tudor Voican - a fost lucrarea lui de masterat de la Toronto - cu aproximativ două săptămâni înaintea sesiunii de concurs CNC 2007. Mi-a plăcut dar am ezitat. Am dat scenariul unor prieteni pentru lectură şi toţi mi-au spus acelaşi lucru, fără alte justificări "Fă-l, că ai stat destul". Adevărul este că deja trecuseră cinci ani de la debutul meu Maria (laureat, în 2003, cu premii de interpretare şi Premiul Special al Juriului la Locarno - n.r.) şi eram în căutare de subiecte pentru un nou scenariu. Până la urmă am acceptat să-l înscriem la concursul CNC cu condiţia să mai lucrăm la el. Cred că mi-a fost destul de greu să mă hotărăsc deoarece a fost prima oară când am fost pus în situaţia să fac un film scris de altcineva. După câştigarea concursului am mai lucrat cu Tudor la scheletul dramaturgic, câteva scene, dialoguri. Apoi mi-am dat seama de la prima lectură că personajul principal Ion I. Ion poate fi numai Victor Rebengiuc şi că e o şansă de neratat să lucrez cu unul dintre actorii mei preferaţi.
Ce probleme ţi-a ridicat situarea temporală a filmului din punctul de vedere al producţiei? Care este obiectul de recuzită obţinut cel mai greu de echipa ta?
Destul de mari. Asta a fost de altfel şi prima mea observaţie la scenariu - am încercat iniţial să plasez acţiunea în zilele noastre, dar nu s-a putut din diverse motive. Personajele ajungeau să fie mult prea în vârstă, aniversarea de 50 de ani a războiului dispărea, ar fi trecut mult mai mult timp de la plecarea fiului în Canada înainte de Revoluţie... Din această cauză au trebuit scoase sau schimbate mai multe secvenţe din scenariu sau readaptate la locaţii de interior. E foarte greu să filmezi în locuri populate fără să foloseşti prelucrări computerizate. Bugetul nu ne-a permis să facem modificări semnificative în locaţiile existente. Chiar şi apartamentul protagoniştilor a fost reconstruit într-o vilă dezafectată. În ultimii 15 ani s-au schimbat foarte multe lucruri.
Probleme mari la recuzită nu au fost. Singurul lucru puţin mai dificil a fost documentarea şi confecţionarea unei medalii de "onoare", ceea ce în realitate ar fi echivalentul medaliei comemorative al celui de-Al Doilea Război Mondial.
A suferit personajul Ion I. Ion vreo schimbare la trecerea de la pagina de scenariu la marele ecran? Cum a influenţat Victor Rebengiuc viziunea ta asupra personajului?
Aproape nicio schimbare. Am avut exact aceeaşi viziune asupra personajului. De la mersul lui Ion I. Ion până la cum îi stătea părul. Am construit personajul împreună cu Victor Rebengiuc în cele două-trei săptămâni de repetiţii după care am scurtat, adaptat unele părţi din dialog. La filmare am mers cu lecţia învăţată şi restul a fost pură formalitate. Sigur au existat şi momente de improvizaţie... unele au şi rămas în film.
Ai primit mai multe premii pentru noul tău lungmetraj, cel mai recent fiind unul de regie la TIFF. Te ajută soarta medaliei să relativizezi importanţa premiilor?
Da, pentru că într-un fel zace în fiecare dintre noi un mic Ion I. Ion. Cum ar fi să mi se retragă premiile primite până acum? (râde) Serios vorbind, cred că este invers. Relativizezi importanţa premiilor tocmai atunci când nu le câştigi. Premiile sunt o recunoaştere şi o încurajare pentru ce ai făcut. Când nu le câştigi atunci începi să te îndoieşti de importanţa lor şi cauţi un refugiu. Până la urmă este o reacţie psihologică normală.
Medalia de onoare a fost inclus în selecţia mai multor festivaluri, iar de la TIFF a plecat la Karlovy Vary. Ce te interesează mai mult la un film, parcursul festivalier sau contactul cu publicul obişnuit?
Amândouă. Cred că ideal ar fi ca un film bun să fie apreciat şi de oamenii de specialitate şi de spectatorul obişnuit. Asta se întâmplă destul de rar. Deocamdată trebuie să admit că mă interesează parcursul festivalier şi atenţia deosebită pentru filmul românesc. Dar sper că Medalia de onoare va face intrări consistente în România. Este un film mai accesibil şi digerabil pentru publicul larg. Filmul va fi lansat pe 30 septembrie.
Ce indicaţii regizorale i-ai dat lui Ion Iliescu şi care sunt cele mai interesante reacţii, întrebări, nedumeriri sau comentarii avute de el în timpul filmării secvenţei sale?
L-am rugat să fie el însăşi şi să nu încerce să joace deloc. Doar se juca pe sine! În rest a avut câteva observaţii la începutul zilei de filmare în care mi-a atras atenţia asupra faptului că el nu a decorat veterani la Cotroceni în anul 1995. I-am explicat, împreună cu Victor Rebengiuc, că e un film de ficţiune şi nu un documentar istoric. Apoi a decurs totul foarte repede şi bine. Am filmat toată scena în 2-3 ore cu mai multe aparate.
Dacă ar fi să strecori, ca personajul tău, o petiţie unei personalităţi politice cu influenţă în lumea filmului din România, ce ar conţine aceasta?
În momentul de faţă Proclamaţia de la Cluj.
Care crezi că e cel mai mare avantaj la a face film în România? Dar dezavantaj?
La ora actuală cred că singurul avantaj este atenţia şi vizibilitatea filmului românesc la festivaluri. Este absolut remarcabil cum s-au schimbat lucrurile în ultimul timp. Dacă acum zece ani nu interesa pe nimeni filmul românesc, acum este un must pentru orice cinefil, critic, jurnalist.
Problema e că nu este văzut de publicul larg. Nici în România, nici în afară. Dezavantajul este limba în primul rând. Un film românesc, indiferent că e comercial sau premiat la Cannes, Berlin sau Veneţia, se vinde mult mai greu decât un film mediocru german sau italian... Ca să nu mai vorbim de câte intrari face un film românesc acasă, în comparaţie cu ţări ca Cehia, Polonia şi chiar Ungaria.
Interviu cu Peter Călin Netzer
de Ştefan Dobroiu în 8 Iun 2010Citeşte şi:
Spune-ţi părerea
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.Categorii articole
Gossip
-
Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film
Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George) - Brad Pitt, „o ființă îngrozitoare”, scria fiul său, Pax, pe Instagram
- Momentul penibil al anului? Cuplul Kutcher-Kunis prezintă scuze publice
- Nasul prostetic mare al lui Bradley Cooper din filmul Maestro, subiect de controversă
- După 11 ani de căsnicie, Natalie Portman se desparte de soțul ei, în contextul zvonurilor despre infidelitate
Ştiri cinema
-
Ménage-à-trois în filme. De la Jules et Jim, la Challengers
Challengers, nerecomandat sub 15 ani, se bazează foarte mult pe chimia dintre cei trei actori principali - Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru The Class, a murit. Avea 62 de ani
- Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later
- 5 detalii captivante despre Rebel Moon Partea 2: Cea care lasă cicatrici
- Veteranii revin în atenție cu proiecte epopeice. Iată ce au în pregătire Scorsese, Coppola, Spielberg, Ridley Scott și Clint Eastwood
Producţie
-
Film românesc cu tematică LGBTQ, în postproducţie
Trei kilometri până la capătul lumii spune povestea unui adolescent respins de familie - Trei kilometri până la capătul lumii, cu Bogdan Dumitrache și Laura Vasiliu, în post-producție
- Un remake anime la hitul live-action One Piece, în lucru la Netflix
- Se filmează noi episoade pentru The Sandman
- Un nou Karate Kid, cu Ralph Macchio şi Jackie Chan
Cronică
-
How to save the immortal - Magie și aventură pentru copii
How to Save The Immortal este o aventură animată veselă care ne poartă într-o lume unde magia și umorul se împletesc armonios. - Briganzii - sau de ce gustul popular nu e tot aia cu un serial bun
- Combat Wombat: Eroi de serviciu - Alegerea perfectă pentru o seară de film în familie
- Sting: păianjenul domestic cu poftă de viețuitoare
- Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției
Dosarele X
-
Haosul drepturilor de autor: peste zece ani Superman nu va mai zbura!
Ce se va întâmpla când personaje precum Batman şi Superman vor deveni domeniu public? - Cât de (i)relevante sunt procentajele de pe RottenTomatoes?
- The Witcher: de la 9,5 la 4,2. Care e explicaţia?
- Rasismul la Hollywood: cazul Lost
- Regina Elisabeta a II-a: șapte actrițe care au jucat-o fără cusur
CineCloud
Anca Pandrea
Kyra Sedgwick
Click
Sonya Smith
Amores verdaderos
George Remeş
Barry Levinson
Auf der anderen Seite
Marco Polo
The Front
Das weiße Band - Eine deutsche Kindergeschichte
Emily Mortimer
Dostana
Carrie Underwood
A Farewell to Fools
Luna verde
Babylon Berlin
Scary Movie
Death Proof
Le Bossu
30 Days of Night: Dark Days
Toamna bobocilor
American Gigolo
After We Fell
Il-guk Song
Marco Polo
Diane Kruger
Operation Endgame
Tobruk
Virgil Ogășanu
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Filme 2023
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2024
Index filme
Program cinema
Actori populari
- Angelina Jolie
- Emily Procter
- Selena Gomez
- Jennifer Lawrence
- Kate Winslet
- Keira Knightley
- Născuţi azi
Trailere filme
- Presumed Innocent
- Shadow Land
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Senna
- Baby Reindeer
- If
- Mufasa: The Lion King
Filme populare
Premiere cinema
În curând la cinema
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Cats in the Museum
- Digimon Adventure 02: The Beginning
- Munch: Love, Ghosts and Lady Vampires
- Boy Kills World
- Lefkovicsék gyászolnak
- În inima Naționalei
- The Strangers: Chapter 1
- How to Have Sex
- The Garfield Movie
- Furiosa: A Mad Max Saga
- Giants of la Mancha
- Gekijôban Haikyû!! Gomi Suteba no Kessen
- Weekend de vis
- Tarot
- If
- Mașa și cele 6ase umbre
- Thabo and the Rhino Case
- Borromini e Bernini. Sfida alla perfezione
- The Watchers
- My Sweet Monster
- Les gardiennes de la planète
- Bad Boys: Ride or Die
- Inside Out 2
- DogMan
- Nina et le secret du hérisson
- The Bikeriders
- Bastarden
- A Quiet Place: Day One
Filme noi în SUA
- Back to Black
- Terra Infirma
- The Crow
- The Exorcism
- Firebrand
- Kinds of Kindness
- Horizon: An American Saga - Chapter 1
- MaXXXine
- Mufasa: The Lion King
- Despicable Me 4
- Twisters
- Deadpool & Wolverine
- Harold and the Purple Crayon
- Trap
- Borderlands
- Alien: Romulus
- They Listen
- Jessica Frost
Program TV
Acest site folosește cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Află mai multe
Copyright© 2000-2024 Cinemagia®
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Interviu cu Peter Călin Netzer
Părerea ta
Spune-ţi părerea