Cinemagia la Cannes

16 Mai 2007
Cinemagia la Cannes

Duminica, 20 mai

Mungiu si Fratii Coen pe acelasi loc in viziunea juriului Screen International

Pana la aceasta ora sapte filme din competitie au fost deja evaluate si puse intr-un clasament de catre juriul alcatuit din jurnalisti; punctajele sunt date publicitatii de catre Screen International, Breath al lui Kim Ki-duk a obtinut 1,9 puncte in conditiile in care 3 critici de film, pana la intrarea in tipar a publicatiei Screen International, nu dadusera punctajele.

Tot astazi a fost si premiera  filmului Chacun son cinema (To Each His Own Cinema), productie aniversara realizata din initiativa lui Giles Jacobs, directorul festivalului. Theo Angelopoulos, Olivier Assayas, Joel & Ethan Coen, David Cronenberg, Fratii Dardenne, Manoel de Oliveira, Amos Gitai, Gonzalez Inarritu, Van Sant, Wenders, Wong Kar Wai - ca sa dau doar cateva nume - au realizat cate un scurt metraj de cate 3 minute fiecare.  

Sambata, 19 mai

Iata clasamentul pana la aceasta ora realizat de juriul Screen International, singurul clasament la care avem practic acces, cel care si da pulsul perceptiei  presei de specialitate asupra filmelor din competitie:

4 luni, 3 saptamani si 2 zile (Mungiu) - in fruntea clasamentului, cu 3,2 puncte

ZODIAC (Fincher) - 3,1 puncte

The Banishment (Zviaguintsev) - 2,2 puncte

My Blueberry Nights (Wong Kar-Wai) - 2,1 puncte

The Love Songs (Christophe Honore) - 1,1 puncte

Astazi a fost si filmul lui Kim Ki-duk - Breath.  Maine,  acestuia, ca si productiei No Country for Old Men  li se vor acorda puncte de catre juriul criticilor si presei cinematografice.

Aceste doua filme din competitie, difuzate astazi in premiera si, respectiv, vizionare de presa, pot aduce o rasturnare de situatie, ambele productii fiind foarte bune.

Filmul fratilor Coen este bazat pe un roman al castigatorului Premiului Pulitzer - Cormac McCarthy. In rolurile principale: Javier Bardem si Josh Brolin. Regizorul, respectiv producatorul au declarat ca au adaptat acest roman pentru ca avea foarte multe elemente cu mare potential cinematografic si ca le-a fost usor sa transforme in film aceasta poveste.

Kim Ki-duk s-a dovedit deosebit de inventiv cu Breath, o poveste despre o femeie care alege sa vorbeasca unui condamnat la moarte despre momentul in care ea insasi era sa-si piarda viata.  Ea face mai multe vizite la inchisoarea unde se afla acest condamnat la moarte.  Se indragostesc unul de celalalt, desi femeia era casatorita.

 

Mungiu il declaseaza pe Wong Kar Wai!

Clasamentul facut de juriul la Cannes al Screen International (alcatuit din jurnalisti) il are in frunte pe regizorul roman cu al sau "4 luni, 3 saptamani si 2 zile" . Filmul a obtinut 3,2 puncte.

 Zodiac ii urmeaza  cu 3 puncte, iar My blueberry nights: 2,1 puncte.

 Clasamentul e publicat zilnic in Screen International. 

Langa mine, in sala rezervata presei, am surprins chiar acum, in timp ce scriu acest material, o discutie dintre un jurnalist la Variety - Robert Kolher si un altul, Jose Carlos Avellar de la  Cinemais, din Brazilia- acesta din urma apartinand juriului Screen International care acorda punctaje filmelor din competitie; primul spunea ca filmul romanesc este foarte bun, dar nu se incadreaza in clasici, pe de parte cel mai bun din competitie fiind pana acum Zodiac; celalalt a spus ca filmul romanesc e cel mai bun de pana acum. Am intervenit in discutie si l-am rugat sa argumenteze: a spus ca a gasit un foarte bun povestitor in persoana regizorului; intamplarea e spusa precis, la obiect, foarte frumos. Se termina scurt, taios, te lasa sa continui tu ca spectator povestea si sa intelegi ca viata acestor doua tinere nu va fi buna nici de acum inainte."

Ziua a doua

Inainte sa vad filmul lui Mungiu, la premiera oficiala, cu covor rosu si fotografi flancati de o parte si de alta a intrarii in Palatul Festivalului, am auzit declaratia unui critic de film de la revista Positif care spunea pe France 2 ca " se roaga ca filmul lui Mungiu sa iasa castigator". Apoi a fost vizionarea pentru presa, dupa care conferinta. Fiecare intrebare adresata de jurnalisti incepea cu o remarca apreciativa. Filmul a fost  miscator, pregnant, foarte bine regizat, joc foarte bun al actorilor.

 Legat de alegerea subiectului, Mungiu a spus ca el cauta acest gen de povesti pentru ca privesc generatia lui; "am auzit vorbindu-se despre aceasta intamplare"; e, deci,  un film bazat pe o intamplare reala; "femeile erau obligate sa accepte orice compromisuri ca sa-si salveze viata".

Jurnalistii straini au fost  interesati de legea avortului in perioada predescembrista si daca , intr-adevar era interzis sa faci asta.

Tot ieri, in proiectia pentru presa am vazut Izganie (The Banishement) al lui ZVIAGUINTSEV. Mai putin bun decat The Return, o are in rolul principal pe Maria Bonnevie - pe care ati vazut-o in Reconstriction al lui Christoffer Boe, film care obtinea in 2003 Cam d`Or. Filmul se repeta in explicatii, dar imaginea si atmosfera create sunt foarte frumoase.

 

ZIUA INTAI:

Cannes 2007, editia 60. In statiunea de pe Coasta de Azur, toata lumea este nerabdatoare sa vada ultimul film (si primul in limba engleza) al lui Wong Kar Wai. Este vorba de My Blueberry Nights, debutul in actorie al lui Norah Jones, ales sa deschida festivalul. Dupa o scurta sesiune de fotografii in fata Palatului Festivalului, Wong Kar Wai, Norah Jones si Jude Law au raspuns la intrebarile jurnalistilor, printre ei aflandu-se si redactorul-sef al Cinemagia, Gloria-Mona Sauciuc.

Intrebat daca filmul cu care deschide competitia este un remix la In the Mood for Love, Wong Kar Wai a declarat ca este mai degraba o continuare a filmului cu Maggie Cheung si Tony Leung in rolurile principale. "Am auzit vocea lui Norah Jones, i-am vazut chipul si mi-am dat seama ca pot face un film", a declarat Kar Wai. My blueberry nights nu este un road movie, ci un film despre distanta. Cinemascopul mi-a dat o anumita libertate si desi vorbesc despre distanta, am filmat in spatii stramte, asa ca a fost dificil pentru mine. Jude Law a facut dialogurile, iar in personajul lui este foarte mult din el insusi. Il vad pe Jude ca pe un alergator, si personajele mele sunt intr-un maraton, chiar daca nu alearga..."

Iar Norah Jones, aflata la primul rol pentru marele ecran, a invatat foarte mult pe parcurs, astfel ca s-a descurcat de minune. "M-a ajutat mult la constructia personajului. Vocea ei este foarte cinematografica, este exact ca un instrument muzical", a comentat regizorul. Norah Jones a declarat ca a fost foarte tensionata la vederea distributiei, care-i mai cuprinde pe Rachel Weisz, Natalie Portman, David Strathairn si Tim Roth.  Jones a declarat: "Nu am stiut cum sa ma pregatesc pentru rol, am invatat pe parcurs. Elizabeth a fost inspiratia mea, avem multe similitudini". Intrebata despre celebrul sarut dintre ea si Jude Law, cantareata a spus ca "Jude stia exact ce voia in momentul sarutului, a fost luminos". Actorul britanic, aflat prima data pe covorul rosu la Cannes, a remarcat doar ca nu a fost nevoie de extrem de multe repetitii pentru scena respectiva, pentru ca el si Jones si-au sincronizat foarte repede ritmurile, ajungand la un tempo comun.

WKW, dupa cum prescurteaza numele regizorului cinefilii din lumea intreaga, si-a terminat filmul pe ultima suta de metri si a fost extrem de surprins cand a aflat ca filmul sau a fost ales sa deschida competitia de anul acesta. Cu ochii acoperiti de ochelarii de soare de care nu se desparte niciodata, regizorul a precizat ca a scris singur scenariul, dar ca dialogurile au fost improvizate de Jude Law si Norah Jones. In ceea ce priveste muzica, el a colaborat tot cu Shigeru Umebayashi, cel raspunzator de coloana sonora din "In the Mood for Love".

Imediat dupa ce a prezidat juriul festivalului de film de la Cannes din 2006, Wong Kar Wai a inceput preproductia la primul sau film in limba engleza, "My Blueberry Nights". Personajul central este Elizabeth (Norah Jones), o tanara ce calatoreste prin Statele Unite, incercand sa afle "adevaratul sens al dragostei si intalnind fel de fel de personaje excentrice pe drum". Elizabeth comanda in fiecare seara o tarta in cafeneaua lui Jeremy (Jude Law). Ii povesteste cum a parasit-o iubitul ei. Intr-o seara nu mai vine, a plecat sa-l caute? Filmat pe legendara Route 66, aceasta reflectie asupra iubirii si a descoperirii de sine este un road movie sentimental, ce ofera cantaretei Norah Jones posibilitatea de a se afla in fata camerei de filmat.

Corespondenta de la Cannes a redactorului-sef Cinemagia, Gloria-Mona Sauciuc

Mai multe informatii din culisele festivalului puteti afla pe topicul dedicat acestuia de pe forumul Cinemagia

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells