Polanski, declarații controversate. Filmul său, J'Accuse, este - însă - o „piesă de colecție”

de Gloria Sauciuc în 31 Aug 2019
Cea de-a 76-a ediție a Festivalului de la Veneţia se desfășoară până pe 7 septembrie

J'Accuse/An Officer and a Spy, de Roman Polanski, a fost proiectat la Festivalul de Film de la Veneția, unde candidează pentru Leul de Aur iar cronicile la film nu au întârziat să apară, împreună cu comentariile la adresa intențiilor cineastului cu subiectul abordat în film dar și cu privire la prezența lui în competiție.  

J'Accuse/An Officer and a Spy tratează cazul Alfred Dreyfus, personaj real, ofiţer francez evreu în Statul Major al armatei franceze, care a fost acuzat de spionaj în favoarea Germaniei, faţă de care opinia publică franceză simţea o ură crescândă, alimentată de discursurile agresive ale politicienilor şi de prefigurarea războiului mondial. Dreyfus, condamnat pe baza unor dovezi neconcludente, a fost victima unui proces trucat şi trimis la muncă silnică pe „Insula diavolului” din largul coastei sud-americane.

Publicația Variety semnalează că, într-un interviu inclus în caietul de presă al filmului oferit la Veneția, Polanski a declarat: „Trebuie să recunosc că sunt obişnuit cu multe dintre maşinaţiunile descrise în film, şi asta m-a inspirat”. Cu privire la propriul său caz, şi la modul în care acesta este privit acum, susţine: „Văd cu ce hotărâre este negată realitatea şi sunt condamnat pentru ceea ce nu am făcut”. Aşadar, „faptul că sugerează o paralelă între biografia sa şi afacerea Dreyfus, pe baza 'lucrurilor pe care nu le-a făcut'” este „o minciună sfruntată”, concluzionează Variety.

Directorul Festivalului de la Veneţia, Alberto Barbera, a inclus în selecţie J'Accuse, deși regizorul, cu naţionalitate dublă, poloneză şi franceză, este controversat după ce a întreţinut raporturi sexuale cu o minoră (de 13 ani), fapt petrecut în 1977, după care s-a refugiat în Europa pentru a evita o pedeapsă cu închisoarea în SUA.  Preşedintele juriului de la Veneția, Lucrecia Martel, a spus că va vedea filmul dar nu va participa la gală, din solidaritate cu victimele abuzului sexual.

Publicația The Guardian scrie că An Officer and a Spy (adaptare a unui roman de Robert Harris) face un portret acid al Statului Major al armatei franceze de la începutul secolului XX, cu un dispreţ care aduce aminte de filmul Chinatown. Prestigioasa publicație mai scrie că An Officer and a Spy este „un film bine construit, pe un subiect serios, varianta cinematografică a unei piese de mobilier victoriene de colecţie”.

Îm pofida subiectului, „Polanski îl ţine pe Dreyfus (Louis Garrel) în mare parte în plan secund şi se concentrează pe figura colonelului Picquart, un bărbat imobil cu o privire de oţel, jucat de către Jean Dujardin din The Artist. Picquart, recent promovat în fruntea serviciilor de contraspionaj, e pus să facă ordine în dezastrul lăsat de predecesorul său. Acesta a lăsat probleme peste probleme, întruchipate de antipaticul maior Henry (Gregory Gadebois) sau de vicleanul Bertillon (Mathieu Amalric), gata să declare orice i se cere”, mai notează The Guardian.

Publicația IndieWire scrie că „Office and Spy este un film procedural în care camera, fără nicio jenă, pătrunde peste tot în maniera jurnalistică a lui Spotlight, dar fără reţinerile acestuia din urmă. Eroul povestirii, un fost anti-semit împovărat de vina de a fi trimis un om nevinovat pe Insula Diavolului - ajunge în tribunal pentru a ridiculiza întreaga societate a Franţei pentru a fi judecat greşit un om şi a-i fi ruinat viaţa”.              

Variety notează că „An Officer and a Spy pare să fie, pe alocuri, versiunea semnată de Polanski a filmului The Post al lui Spielberg, un film despre o nedreptate istorică, şi tentativa de a face dreptate, totul cu un subtext de îndemn la acţiune”.

Roman Polanski a fost dat afară din organizaţiile profesionale în 2018, urmând unor plângeri publice în mişcarea #MeToo, mişcare care a condamnat tabu-ul la adresa hărţuirii sexuale. Deşi numeroase filme ale lui Polanski au fost proiectate la festivaluri în ultimii 17 ani, Festivalul de la Veneţia este primul care sfidează succesul mişcării #MeToo. Polanski, aflat la Zurich, deși selectat la Veneția, nu a participat la Festival, pentru că riscă să fie arestat în Italia şi extradat către Statele Unite.

Pe covorul roșu de la Veneția, la premiera de gală, au pășit numai actorii Jean Dujardin, Louis Garrel și Emmanuelle Seigner (actriță în film și soția cineastului).

Exploreaza subiecte similare:

Roman Polanski, Jean Dujardin, Lucrecia Martel, The Post, Spotlight, Grégory Gadebois, Mathieu Amalric, Emmanuelle Seigner, Chinatown

Alte știri din cinema

Gojira recomandă. Ce e de văzut la cinema și pe streaming săptămâna aceasta

„Cel mai malefic film văzut în ultima vreme”, plus un film românesc „de la cel mai prolific creator de conținut de la noi”, filme sentimentale, seriale cu umor de situație

Râul ucigaș - scufundarea în abisul percepției

Tânărul regizor chinez Wei Shunjun ne invită - mai mult decât au făcut-o alți regizori în ultimul timp - la interpretare

Laurent Cantet, regizorul francez care a câștigat Palme d'Or pentru Entre les murs, a murit

Distins cu Palme d'Or de către un juriu prezidat de actorul american Sean Penn, filmul prezintă un sistem de învățământ care se luptă să-și îndeplinească misiunile didactice și sociale

Nasty - mai mult decât tenis

După mediu-metrajul Nunți muzici și casete video, regizorul și producătorul Tudor Giurgiu a ales să își facă debutul în lungmetrajul documentar cu Nasty, un portret cât se poate de exhaustiv al românului care a schimbat fundamental tenisul.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells