Pentru Hollywood, drumul către China este pavat cu contracte neonorate

de Gloria Sauciuc în 8 Sep 2015
Iată o poveste cu morală pentru Hollywood, care se orientează spre China ca spre o nouă frontieră financiară

Agentul de talente Jeff Berg de la Hollywood a zburat vara trecută la Shanghai ca să sărbătorească una dintre cele mai mari afaceri ale sale – un parteneriat cu investitorii chinezi în Resolution, noua sa agenție. Două sute de executivi, oficiali guvernamentali, actori și jurnaliști s-au adunat la Hotelul Shangri-La pentru a marca această realizare. Patru luni mai târziu, afacerea a căzut. Milioanele de dolari promise de Bison Capital nu s-au materializat, iar Berg a fost nevoit să-şi închidă agenția.

Iată o poveste cu morală pentru Hollywood, via latimes.com, care se orientează spre China ca spre o nouă frontieră financiară a cetăţii filmului.

În timp ce industria filmului vede China ca sursă de capital şi de public, companiile chineze au cu totul alte interese, cum ar fi să fie văzuţi că fac afaceri cu Hollywoodul, fără să investească neapărat prea mulţi bani (şi caselor americane de producţie le place să fie văzute că fac afaceri în China) sau să înveţe de la Hollywood strategiile şi tehnicile necesare ca să facă din propria lor industrie un competitor şi mai puternic.

Executivii de la Hollywood au învăţat să privească cu scepticism noile parteneriate cu China, pentru că există deja câteva eşecuri notabile:

• Compania de film Huayi Bros. Media Corp din Beijing a anuntat anul trecut că investeşte 150 de milioane de dolari în Studio 8, compania de producţie lansată de Jeff Robinov, fostul director executiv al Warner Bros. Dar părțile nu au ajuns la o înțelegere, iar parteneriatul nu s–a materializat niciodată. Compania lui Robinov a semnat ulterior un contract de investiţie cu conglomeratul Fosun International din Shanghai.

• Președintele Thomas Tull de la Legendary Pictures a anunțat în iunie 2011 că a format un joint-venture cu Huayi pentru a co-produce filme în China. Șase luni mai târziu, companiile s-au despărțit. Hull și partenerii săi s-au alarmat când directorii de la Huayi au dorit să renegocieze termenii acordului, crescând participaţia de proprietate de la 10% la 25%. Huayi a  făcut mai târziu echipă cu STX Entertainment din Burbank.

• Anul trecut, două firme din Hong Kong, I-Marker și China Railsmedia, anunţau că vor colabora cu o entitate susținută de stat pentru a oferi licențe de import si distributie pentru companiile de film străine. Noua operațiune trebuia condusă de Chris Lee, fostul șef de producție de la Columbia Pictures. Acţiunile din Railsmedia China au crescut la 260% în cele trei luni de la anuntul iniţial, dar oficialii guvernamentali au afirmat ulterior că nu ştiau de plan, care nu s-a mai materializat.

Eșecurile vin într-o perioadă cu legături strânse între Hollywood și China, unde apetitul pentru filme este atât de mare, încât este gata să devină cea mai mare piață de film din lume până în 2018. Dar diferențele culturale devin evidente.

Contractele sunt mai fluide în China, și de multe ori se produc (re)negocieri serioase numai după ce contractele sunt semnate și anunțate oficial. Inţelgerile nu sunt bătute în cuie, ci sunt reevaluate continuu, uneori chiar zilnic.

Afacerea Transformers

Cu câteva zile înainte de lansarea de vara trecută a filmului Transformers: Exterminarea, afaceriştii chinezi au acuzat Paramount și Jiaflix de încălcarea unui contract de 1,6 milioane de euro care stipula apariţia în film a unui hotel, mall și complex de birouri din Beijing numit Pangu Plaza. La o conferință de presă, Lu Tao, directorul executiv al Pangu, a declarat că a fost înșelat de partenerii săi americani şi a amenințat că va cere autorităților din China să blocheze lansarea filmului.

„Am avut un contract cu ei, care a fost semnat la Festivalul de Film de la Shanghai”, a spus Ganis. „Când eram gata să lansăm filmul, ai apar şi spun: Există un alt contract, unul care nu a fost semnat și nu a fost niciodată parte din niciun acord... Era un efort  clasic de șantaj...” Ganis - care a co-fondat Jiaflix cu vărul său, Sid Ganis, fostul președinte al Paramount Pictures, și Kenneth Huang - vorbește din experiență.

Disputa s-a încheiat după ce Rob Moore, vicepreședinte Paramount, și regizorul Michael Bay au zburat în China pentru a calma lucrurile. Ei au organizat o premiera la Beijing a filmului și au mutat o replică a lui Bumblebee la intrarea hotelului Pangu.

Afacerea Resolution–Bison – un eşec urmat de faliment

Berg a lansat agenția Resolution în ianuarie 2013, și în scurt timp el a angajat peste 30 de agenți și staruri chineze, inclusiv Michelle Yeoh și Gong Li. Câteva luni mai târziu, Jack Gao – un fost șef al Microsoft China, care se mutase la Bison, o firmă de investiții cu capital privat - l-a contactat pe Berg și i-a propus un parteneriat. Ideea a fost atrăgătoare pentru Berg, care mai facuse afaceri în China și vroia să se extindă.

Rezolution și Bison  au semnat un contract în februarie 2014, care a dat investitorilor o participație de capitaluri proprii în schimbul unei investiții de aproximativ 15 milioane de dolari. Dar plățile lunare de la Bison ajungeau cu întârziere sau erau în sume mai mici. Bison a continuat să întârzie efectuarea plăților și Berg a devenit tot mai alarmat. A încercat timp de două săptămâni să-l contacteze pe Gao, dar Jack Gao dispărut. Berg a aflat apoi că Gao a fost înlocuit la Bison cu un alt executiv de la Beijing, care a vrut de la Berg şi mai mulţi bani. La începutul lunii octombrie, Berg a decis să închidă firma.

În ciuda provocărilor, casele de producţie americane și producătorii nu își pot permite să ignore China, unde potențialul de box-office poate salva chiar filme care nu au succes în SUA. Un exemplu este recentul „Terminator: Genisys” de la Paramount, care nu a prins pe piața americană, dar a făcut 27 de milioane de dolari în China doar în ziua deschiderii.

China nu are experiență prea mare în marketing și distribuţie de film, recrutare de talente, vânzare, drepturile de acordare a licențelor TV și alte aspecte din industria filmului. Deci formarea unei echipe cu regizori și case americane de producţie cu experiență poate ajuta reducerea decalajul de cunoștințe şi experienţă. 

Exploreaza subiecte similare:

Jeff Berg, Transformers, Michael Bay, Michelle Yeoh, Terminator: Genisys

Alte știri din cinema

Meryl Streep, Palme d'or onorific la Cannes. Juriul acestei ediţii. Cannes imersiv

„A câștiga un premiu la Cannes, pentru comunitatea internațională de artiști, a reprezentat întotdeauna cea mai înaltă realizare în arta cinematografică”

Ménage-à-trois în filme. De la Jules et Jim, la Challengers

Challengers, nerecomandat sub 15 ani, se bazează foarte mult pe chimia dintre cei trei actori principali

5 informații interesante despre Baby Reindeer

Noua producție originală Netflix, Baby Reindeer, a fost lansată pe 11 aprilie și se bucură de o popularitate uriașă în rândul criticilor și cinefililor.

Michelle Yeoh, rol major în mini-seria Blade Runner 2099

Mini-seria va fi continuarea directă a lungmetrajului Blade Runner 2049, lansat în 2017 ca un sequel al originalului din 1982

Părerea ta

Spune-ţi părerea
bogyvaly pe 8 septembrie 2015 11:48
Interesant articol
Bayard pe 8 septembrie 2015 14:04
Bun articol, bun de tot... piata chineza este deja uriasa si continua sa creasca. Problema este ca un film poate influenta populatia masiv, asa ca aia din partidul comunist au mare grija ce filme lasa sa ruleze. In plus au limitat numarul filmelor straine, au sanse mult mai mari filmele care au chinezi in ele, care au actiunea in China.... asa am ajuns sa avem Transformers in China. Si tendinta asta doar o sa creasca.... O alta problema este ca au gusturi complet diferite, daca va uitati ce filme sunt in topul incasarilor acolo va ingroziti. Mult mai diferite decat de exemplu coreenii sau japonezii...
cosmin742000 pe 8 septembrie 2015 18:04
Mie imi vine greu sa cred ca , chinezii nu isi onoreaza contractele.Probabil filmele americane ce urmau a fi difuzate in China erau mult prea proaste , cu toate ca am vazut tot intr-un articol pe cinemagia ca , chinezii se ingramadeau la nu sh ce porcarie blockbaster americana. Probabil ca americanii au sesizat aceasta apetenta , au facut contracte cu chinezii , si le-ar fi livrat in continuare tot numai porcarii , din care nu e nimic de vazut , baar mai fi putut sa dea si idei "nesanatoase" populatiei chinei.Sa nu uitam ca Sua are de platit Chinei o datorie externa echivalenta cu 30% din totalul datoriilor la nivel global .Asa ca povestea e cu dus si intors.Oricum interesant articolul , daca nu ar fi fost si propagandist ar fi fost mai bine.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells